tietotaitoa 1.9 td piristämisestä (vento-96)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

tietotaitoa 1.9 td piristämisestä (vento-96)

ViestiKirjoittaja peeki » 2.4.2007 22:05

eli tuli hommattua vento-96 1.9 td, sen verran sain tietoa vaasan käyttöautosta että autossa on aaz konetyyppi...

Nyt sitte luonnollisesti pitäis vähän kutitella konetta mutta tämä on 1. dieseli jota ruuvaan, aikaisempi kokemus vain bensakäyttöisistä autoista..

Yritin searchillä mutta oli aikaimoinen "viidakko" vastassa, jotain oli viilatusta karasta, syöttöjen lisäyksestä ja ahtopaineiden nostosta..

Ahtopaineiden nosto ihan manuaalisesti hukkiksen tankoa säätämällä??

Syöttöä lisää pumpulta??

Onko tossa mallissa se agr-venttiili ja jos on niin miksi se kannattaa tukkia ja pitääkö se ottaa sähköisesti pois käytöstä??

Tallissa on ylimääräisenä viton? intercooleri joka olisi myös tarkoitus asentaa autoon..

Auto on avk:lta ja ajettu 301tkm ja soitin tänään edelliselle omistajalle joka oli pitänyt hyvää huolta ajokistaan ja lähettänee minulle huomenissa pitämänsä kirjan kaikista autolle tekemistään huolloista!!( piti oikein koneella exceltaulukkoa huolloista ym. korjauksista; esimerkillistä toimintaa!)

Eli alan konkarit, laittakaa tietoa/linkkejä tulemaan, kiitos jo hirveästi etukäteen!!

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 2.4.2007 22:26

Syöttöä lisää.
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
Tuola on aika hyvät ohjeistukset.

Perussyöttöä kannattaa lisätä jonkun verran ja sitten muokata tuota karaa.
Karaa muokkaamalla syöttöä tulee lisää silloin kun ahdin on pelissä mukana jolloin savutus ei ole niin kova.

Kun perussyöttöä säätää lisää niin vastaavasti tyhjäkäyntiä pitää pienentää (ruuvista mihin kaasuvipu vastaa tyhjäkäyntiasennossa)

Ahtopainetta ei kannata nostaa ilman välijäähdytintä. Ei se voima ilmasta lähde vaan polttoaineesta. Jos välijäähy nurkissa ylimääräisenä pyörii niin toki se kannattaa laittaa keulalle. Eron kyllä huomaa jo selvästi vakiopaineillakin.

Näillä kikoilla nyt hieman lisätehoa irtoaa...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.4.2007 7:45

Moneskohan topikki tämä on samasta aiheesta...
Karaa muokkaamalla syöttöä tulee lisää silloin kun ahdin on pelissä mukana jolloin savutus ei ole niin kova

Kun karaa muokkaa, alkaa savutus, joka on lähes sietämätöntä kunnes ahtopaineita on nostettu. Tämä taas ei auta, ellei ole välijäähdytintä. Kun on kuuleri, sitten voi jo alkaa nostella syöttöjäkin. Jos on vähäpäästöinen auto, kuulerin asennus ei periaatteessa ole sitten sallittua.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.4.2007 17:35

^Ja taas astui herra katsastusinjenjöör peliin mukaan. Ei mennytkään montaa viestiä että alkoi jeesustelu.

Henk koht suosittelisin tutustumaan asiaan rauhassa, sekä tekemään toimenpiteet sen mukaan miten omat taidot riittää ja on mielenkiintoa. Jos ei ole intoa ja taitoa niin sitten esmes paikalliselle dieselpajalle yhteydenottoa tai viriviri pajalle jotka tekevät ammattitaidolla muutokset. Toki maksaa mutta tietää kanssa saavansa toimivan laitteen vastineeksi.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 3.4.2007 18:59

Mun mielestä ei menny yhtään jeesustelun puolelle. Ihan hyvä tuoda tosiasiat julki, joillekin nuo lakitekniset jutut voi olla kynnyskysymyksiä.
Jos ruuvimeisseli ja lenkkiavain pysyy jotenkin käsissä, niin tommonen perus syötön ruuvaaminen onnistuu kyllä. 1.6td threadissa lienee käsitelty lähes kaikki mikä pätee myös 1.9td moottoriin.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 3.4.2007 21:01

Oon kyllä aika paljon varsinkin nuorempana korjaillut autoja, nyt vaan sattu ekaa kertaa dieseli tulemaan mun tontille..

Saa nyt nähdä mitä kerkeää tekemään ventolle; tarkoitus olisi lähinnä kokeilumielessä kattoo miten venton saa kulkemaan..pitää eka laittaa kuntoon pienen kolarin jäljiltä..

Laittakaa vaan linkkejä/vinkkejä tulemaan ko. aiheesta

mikki hiiri
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.8.2006 19:26

ViestiKirjoittaja mikki hiiri » 3.4.2007 22:07

perus-syöttöä hieman lisää, raaka viiste karaan, pakokaasun kierrätys systeemi tukkoon(imusarjaan tuleva pienenpi metalliputki), ahtoja lisää joko sillä tangon säätämisellä tai letkusta bleedaamalla(riippuu onko kkk vai garret turbo), tietenkin väliväähy paikalleen jos semmonen läytyy!(itse ajoin 1.4 ahdoilla 10.000 km ilman välijäähyä, ei ongelmia, mutta ei tule kestämään jatkuvaa "rääkkäystä") niin ja mulla ainakin autto kun poistin katin putkesta, varmaan ois kannattanu poistaa muutakin kuin pelkkä katti, mutta autto sekin.................... ja kun ootte nämä tehneet...... niin nälkä kasvaa...... ja rupeatte miettimään... mitenhän tdi liikkus samoilla muutoksilla? ? ? näin kävi mulle, ei varmaankaan kaikille..........

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 3.4.2007 23:27

Coolerin laillisuudesta voi olla montaa mieltä.
Kannattaa joka tapauksessa asentaa se niin että voi ottaa pois katsastuksen ajaksi.

Oma kokemus on se ,että katsastusmies huomasi cuulerin (1.9TDI:n kuuleri). Yritin muutoskatsastaa sen ja katsastusmies kauan tuumailtuaan sanoi ,että on sen verran kallista muutoskatsastaa se että ei kannata. Vaatisi vtt:n viralliset testit...

Katsastusmies sanoi suoraan ,että ota se pois edes katsastuksen ajaksi!
Otin pelkät putket pois ja hain leiman sitte.

Jotkut on varmasti päässeet läpi coolerillakin ,mutta tämä oli oma kokemus

Ja cooleri on kiinni tälläkin hetkellä!

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 4.4.2007 8:52

Coolerin laillisuudesta voi olla montaa mieltä.


Ei tuosta nyt kovin montaa mieltä voi olla, vähäpäästöisessä jälkiasennus-cooleri on aina laiton. Mutta se on sitten eri asia kiinnittääkö katsatusmies huomiota siihen, aina ei ja joskus se pitää ottaa pois...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.4.2007 9:51

^Ja taas astui herra katsastusinjenjöör peliin mukaan. Ei mennytkään montaa viestiä että alkoi jeesustelu.

Jo nyt on perkele, että joku ei voi jättää noita henkilökohtaisuuksia latelematta!
Yleensä en provosoidu, mutta jos aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin, ennen pitkää hirttää kiinni.

Eiköhän tämäkin esittämäni fakta tullut selväksi myös muissa viesteissä. Se nyt vaan on tosiasia, että vähäpästöisen auton pakokaasujärjestelmiin ei saa tehdä muutoksia ilman hyväksyntää. Jos arvon nimim. Pasaatti on tästä asiasta eri mieltä, ole hyvä ja esitä perusteltu väite, miksi näin ei ole, mutta älä mene henkilökohtaisuuksiin!

Lakitekstiä
Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.4.2007 10:52

Jaa taas on peeki hommannut "projektin" tontille johon jotakin palikkaa hommataan, hetken ruuvataan ja lopuksi myydään pois hieman keskeneräisenä mielenkiinnon loputtua.

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 4.4.2007 13:18

Kun karaa muokkaa, alkaa savutus, joka on lähes sietämätöntä kunnes ahtopaineita on nostettu.


No ei saatanan perkele nyt herneitä kakkoseen mutta onko sulla erillisellä paineilmakompressorilla ohjattu ahtokara että se on tapissa koko ajan vai oletko rälläköinyt koko karan poikki että tulee tarpeeksi ruokaa...

...mikähän sen karan tarkoitus taas olikaan...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.4.2007 14:20

Ahtopaineiden nosto ihan manuaalisesti hukkiksen tankoa säätämällä??


Kyllä, säädät tankoa pitemmäksi niin ahdot nousevat. Itsellä säätö melkein lopussa ja silti vain kilon paineet.

Syöttöä lisää pumpulta??


Perussyöttöä pumpun kyljestä, muistaakseni itselläni n. kierros enemmän kuin vakiona.

Onko tossa mallissa se agr-venttiili ja jos on niin miksi se kannattaa tukkia ja pitääkö se ottaa sähköisesti pois käytöstä??


EGR:ää varmaan tarkoitat? Senhän kello on siinä imusarjan kaulassa. Ja kellolle tulee pakosarjan päästä, kuskinpuolelta putki. Putki pois ja jäljelle jääviin reikiin näin aluksi laipat. Myöhemmin kun ic:n asennat niin kannattaa hommata 1.6TD:n imukaula siihen imusarjaan. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.

Ja mitä nyt siihen ahtokaraan tulee, niin itselläni viiste tehty vain n. puoleenväliin karan paksuudesta. Ja mielestäni tämä on tarpeeksi. Olen kokeillut isommallakin viisteellä, melkein kara poikki, mutta ei mitään hyötyä. Maailma mustuu vaan takanapäin.

Näillä asetuksilla ajellut jonkunaikaa ja hyvin toimii. Isoimmilla teillä ohitukset onnistuvat ilman turhia pykältelyjä. Rekan ohituksessa vauhti hyppää melko joutuin 90->130. Ei pölyytä pahasti, ei niin paljon että hävettää. Eihän se pelkkä savu sitä voimaa tuo. Välillä tuntuu että jotkut niin luulevat.

Kiitos nam!

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 4.4.2007 14:31

Eihän se pelkkä savu sitä voimaa tuo. Välillä tuntuu että jotkut niin luulevat.


Eihän se ahtopaineen lisääminen sitä voimaa tuo. Välillä tuntuu, että jotkut niin luulevat.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.4.2007 14:40

Resepti:
- otetaan vakio eko 0.3 ahtopaineilla ja viilataan kara melkein poikki
- ollaan noloja, kun savua tulee putkesta jo ihan pintakaasulla
- nostetaan ahtopaine noin 0.8:aan ja ihmetellään, mihin savutus hävisi vedätyksessäkin. Tässä vaiheessa ei ole edes syöttöihin vielä koskettu ja kulku jo hymyilyttää.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 4.4.2007 15:22

Resepti:
- otetaan vakio eko 0.3 ahtopaineilla ja viilataan kara melkein poikki
- ollaan noloja, kun savua tulee putkesta jo ihan pintakaasulla
- nostetaan ahtopaine noin 0.8:aan ja ihmetellään, mihin savutus hävisi vedätyksessäkin. Tässä vaiheessa ei ole edes syöttöihin vielä koskettu ja kulku jo hymyilyttää.

Jatkuisiko resepti näin:
-nostetaan syöttöjä niin paljon että alkaa taas savuttaa tyhjäkäynnillä
-nostetaan ahtoja vielä sen verran ettei enää savuta

Jos halutaan vielä lisää
-Ostetaan uusi nestepää pumppuun, mielellään mallia iso
-uusi turbo ja putkisto
-lisätään soppaan intercooler
-nostetaan edellä mainitulla tavalla syöttöjä ja ahtoja
-ostetaan uusi kone koska vanhasta hajosi kiertokangen laakerit

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 4.4.2007 19:32

OT: lukkari: Siksi näin kirjoitin että taas alkoi jeesustelu, koska olet jatkanut tuota lakitekstin yms poliisi ja katsastus pelottelun jakamista hyvin monessa ketjussa jotka koskee virittämistä tms "laitonta" hommaa. Kuten peeki ketjun aloitus viestissään antaa ymmärtää, on hän lukenut ennakkoon aiheesta jo aiemmin yleisesti käytyä keskustelua ja siten myös varmasti törmännyt tähän jeesusteluun virittämisen "laittomuudesta". Miksi sitä siten pitää jatkaa joka ketjussa? Itsekkin toteat siitä kirjoitetun jo aiemmin, joten miksi kirjoitit aiheesta jälleen uudelleen? Ja kyllä, virittäminen on LAITONTA, mutta mitä vittua sitten? Henk koht ei voisi vähempää kiinnostaa, sekä tdennäköisesti ketjun aloittajakin tietää että auton suoritusarvojen muuttaminen ilman kaikkivoipaisen viranomaisen arviointia ja hyväksyntää on laitonta ja siten hyvin, hyvin paheksuttavaa toimintaa.

Jatka lukkari privaatissa mikäli vielä sieraimissa näkyy herneen versot

Loppu OT

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 4.4.2007 21:50

Joo, ei mulla oo väliä vaikka olis laitonta, saahan 40 alueella ajaa vaan neljääkymppiä mut moni ajaa lujempaa. Itse henk.koht. pidän aika lievänä rikkeenä pientä virittelyä, suomessa tehdään paljon pahempiakin rikkeitä joka päivä.
Tarkoitus oli saada valaistusta td sielunelämään ja tosta viilatusta karasta löytyi muutamia kuvia mutta lisääkin saa laittaa tulemaan..

Kiitos jo tulleista vinkeistä, pitää tutustua käytännössä kunhan saadaan auto vaasaan ja korjattua nuo peltivauriot...

Mitenkäs sen kuningaspultin laita, kannattaako se vaihtaa, ed.omistajalla ei ollu merkintää vaihdosta vaikka muuten tarkka "kirjanpito olikin" ventosta

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.4.2007 1:10

Voi herranjumala. Onhan tämä yhtä vittuilua ja jeesustelua puolin ja toisin. Tän foorumin taso on kyllä laskenut siitä kun itse tänne ensimmäistä kertaa kirjauduin. Liekkö mun takia alkanut laskukierre? Ei voi tietää..

Mutta en minä valitakkaan. Aina samojen henkilöiden jutut saa pienen hymyn naamalle ja joskus naurattamaan niin ettei tässä tuolilla pysy. Keep on going!! Sirkus on saapunut kaupunkiin!

Kiitti mulle riitti.

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 5.4.2007 7:45

Voi herranjumala. Onhan tämä yhtä vittuilua ja jeesustelua puolin ja toisin. Tän foorumin taso on kyllä laskenut siitä kun itse tänne ensimmäistä kertaa kirjauduin.


Nimenomaan, foorumin taso on laskenut kuin lehmän häntä. Mitäpä sitä täälä turhaa vinkkejä jakamaan kun kaikki vastaukset on vittuilua ja jeesustelua. Tämän threadin myötä lähtee koko foorumi ainakin hetkeksi boikottiin, netti on pullollaan asiallisempiakin foorumeita.

Ja tässä sille jeesustelijalle joka tästäkin jeesustelee että keilapalloja nenään: en ole ainut joka on lopettanut foorumin seuraamisen tämän pelleilyn takia.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 5.4.2007 8:42

Kiviä taskuun pojat.

Harva meistä luulee että virittäminen on täysin sallittua ja katsastukseen voi mennä ylimääräisten rensseleiden kanssa soijaa hikoilematta.

Jokainen tekee annettujen neuvojen mukaisia muutoksia autoonsa OMALLA VASTUULLA.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.4.2007 8:46

Shaking the tree...

Asiaan, karan viilaamisesta. Tuossa valmista tuotetta:
Kuva
mutta sen viilauksen voi tehdä myös vain toispuoleiseksi, jolloin karan voi kääntää 180° katsastusasentoon. Itse ostin Bosch -kaupasta yhden harjoituskappaleeksi, osa# 1 463 151 330.
Kolon vaakasuuntainen hartia on 30 mm korkeudella karan päästä, mutta kannattaa varmistaa: kara pois, käännä kaasuvipua ja mittaa kolosta esiin tunkevan tapin yläreunan korkeus kolon pohjasta.

Kuningaspultista: omaani hihna on vaihdettu ajallaan, mutta merkintää pultin vaihdosta ei ollut, joten ei oikein uskaltanut ajella, kun hihnan kitskutusta ei saanut pois. Ilmenikin, että dampperi (värinänvaimennin) on tullut tiensä päähän. Dampperi 340€, pultti pari euroa merkkiliikkeessä. Mielenrauha maksaa.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 5.4.2007 11:31

Tuolla hyvää juttua aiheesta

Tuossa vielä tarkempi lainaus kyseiseltä sivulta:
http://www.netikka.net/vepiku/viritys/PICT3727.jpg
Vasemmalla oikealle: 1.6 td vakio kara, 1.9 td vakio kara, ja kaksi 1.9 moottoriin sopivaa omavalmisteista. Oikean puoleisin mallia: Savua riittää..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.4.2007 14:20

http://www.netikka.net/vepiku/viritys/PICT3727.jpg


Itselläni oli vähänaikaa käytössä tuo aivan oikeanpuoleinen malli. Otin sitten pois ja vaihdoin loivemman tilalle kun melkein hävetti ajaa.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.4.2007 22:32

Nyt kun on taas aikaa ja sain leiman haettua, niin laitoin karan mallia "jyrkkä" paikoilleen, reilusti syöttöä ja tarpeen tullen bleedausta hanskalootan alta ruuvista.

Liikkuu itelle riittävästi.

Innostuttiin myös kokeilemaan tuota hsd:n sivuilta tuttua juttua. Linkki omaan versioon;

http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poikien+omat+galleriat+t%E4%E4ll%E4/TuhoJuhon+rakentelu%2C+kikkailu+ym.+kuvat./vw%3An+turbollisen+esikammio+dieselin+sielunel%E4m%E4%E4.+%28aaz%29/

Ja toivottavasti linkin sisältö ei aiheuta kyrsimistä ja saarnaa.

EDIT; Muutettu linkin osoite gallerian muutoksen myötä.
Viimeksi muokannut edisoni, 9.4.2007 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 8.4.2007 19:03

^Jäi vähän epäselväksi oliko sulla pumppu paikoillaan vai irti tuon operaation ajan?
Ja täytyykö konttorille tehdä jotain etteivät ihän rikki siellä huudata?

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 9.4.2007 14:26

Kuten kuvassa näkyy; pumppu on paikoillaan siis.

Ja seuraavaan leimaan ruuvaan tuota rajoitinruuvia niin pitkälle, ettei kierrä liikaa...

Jos ei se riitä, niin pistetään hesari kaasupolkimen alle ;)

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 13.4.2007 22:33

Oisko jollain ylimääräisenä "hillitysti viilattua" karaa?

Tarjoa privalla tai 0505649964..

Auto on jo pihassa ja tarkoitus ois saada mahd. nopeasti kasaan ja katsastettua ja sitte ruvetaan katteleen tekniikkapuolta....

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.4.2007 22:36

Tai kasaan ja myyntiin......

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ahtopaineet

ViestiKirjoittaja peeki » 21.4.2007 20:45

paljonko ne pitäis olla vakiona...?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 22.4.2007 11:54

^ 0.65 bar, pop off laukeaa 0.85bar

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 22.4.2007 23:19

missähän tuo pop-off sijaitsee? jos jollain kuva/tarkka sijaintipaikka nii ois kiva..

Kuinka "säädetään" vai pitääkö poistaa käytöstä/tukkia?....

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 22.4.2007 23:46

Eihän yksysissä ollu popparia? Ainakaan omassani ei oo. Ykskutosessa se on imusarjan jakopään puoleisessa päädyssä.
Omaan audiin tein tällaisen säätimen. Kiertää 6500. Suosittelen kyseistä modia, pumpun kansi täytyy irrottaa.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 22.4.2007 23:53

Ei ainakaan vm92 golffista tollasta löydy.
e. siis popparia

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.4.2007 7:31

pop-off vain 1.6:ssa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.4.2007 7:34

Olisiko hukkaportinkello vaan niin löysä että ei siksi ahda enempää.
Koitappa minkä tekee jos vetää letkun alipainepumpulta alipaineen ahtopaineen sijasta ;)

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 28.4.2007 21:16

egr eli pakokaasun kierrätysjärj. tukkoon.. vaikuttaako päästöihin eli voiko olla tukittuna katsastuksen ajan?

Sinetti syöttöruuvissa.. ihan väkivallallako se lähtee irti vai onko muuta keinoa kuin väkivalta?

Ei tuu ventosta oikein savua (mitään ei ole vielä tehty) ja menokin on laiskanpuoloista; kuski kiihtyy enemmän kuin auto..pitää äkkiä käydä leimaamassa että saa "kutitella" konetta mutta aika korinoikaisupenkkin saatiin vasta ensi perjantaiksi...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 28.4.2007 21:34

egr:llä ei mitään tekemistä arvuutuksen läpimenon kanssa vanhemmassa tekniikassa. uudemmassa voipi tulla vikakoodi (obd siis), mutta vanhemmissa ei mitään väliä.

Syttöruuvin sinetti taitaa olla ihan tina/lyijy pallero jossa hoikkasta rauta(?)lankaa, murrettavissa siis ihan sivareilla.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 29.4.2007 10:58

Ja sitten kun mustaa alkaa tulemaan, hyväksihavaittu kikka on katsastuksen ajaksi ahdonalaista syöttöä säätelevään paineletkuun tulppa :) Pysyy savutukset kurissa poljettaessa.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 30.4.2007 21:35

kävin tossa kattelees venton konehuonetta ja huomasin ettei pumpun päällä,siinä kannessa ole mutteria (kuvista poiketen, oli tossa linkissä) eli kansi on sileä.. onko tolla jotain merkitystä "kutittelun" suhteen vai onko kyseessä vaan pumpun uudempi versio...

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 1.5.2007 9:22

Sielä on minullakin, ei merkitystä.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 20.5.2007 19:50

Onko kenelläkään muuten tietoa, että onko tummoinen garretin gt 1544v liian pieni tai muuten vain sopimaton aaz:n? Tai onko se ylipäätään yhtään parempi, kuin tuo kkk k03?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 21.5.2007 23:03

^^^ Lähteekö siitä pumpun kannesta letkua? Jos ei niin sitten alkaa pumpun metsästys.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 21.5.2007 23:41

on siinä kannessa letku..

kävin juuri perjantaina rekisteröintikatsastamassa venton ja lauantaina lisäsin syöttöä reilu kierroksen ja nostin ahtoja 1.1 paikkeille... kyllä rupes liikkumaan paljon iloisemmin ja ahtaa huomattavasti alhaisemmilta kierroksilta!!!

muokattua karaa ei ole vielä,eikä cooleria...

jos jollain on ylimääräinen kara nurkissa niin voi tarjota privalla tai puh:0505649964 (vaasa)

svc
-
Viestit: 13
Liittynyt: 14.8.2004 19:29

ViestiKirjoittaja svc » 27.5.2007 14:23

Ihan muistutuksena, ja kuten tuolla kuvasarjoissakin mainittiin, Dieselhommissa puhtaus on tosiaan A ja O. Korjaamoilla ei suotta ole erillistä diesel-huonetta pumppu- ja suutinremontteja varten. Dieselhuoneen siisteys on ihan oikeasti leikkaussalitasoa.

Ulkona en avaisi pumpun kantta lainkaan. Tallissakin lattialta kannattaa pestä pölyt pois ennen työhön ryhtymistä, ettei siellä liikkuminen nosta pölyä ilmaan.

Pumppu ja sen ympäristö kannattaa pestä huolella ennen aukomista.
Osien välykset ovat sadasosamillin luokkaa (ja suuttimissa tuhannesosia)

Myös työkalujen on syytä olla puhtaita. Dieselhuoneessa on yleensä omat työkalut, joita ei viedä sieltä pois.

Jos homma on mennyt oikein, kädet ovat työn loputtuakin puhtaat. Enintään naftanhaju pitää pestä pois.

Bensavehkeet eivät pienestä pölystä välitä, mutta yksikin hiekkamuru syöttöpumpussa tekee tuhoa nopeasti.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.5.2007 15:30

Näyttää tämäkin Peekin projekti vento olevan jo myynnissä.....

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 27.5.2007 21:40

Rahalla saa ja mopolla pääsee...

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 9.8.2007 11:41

Mistä kannattaisi aloittaa 1.9TD:n virittäminen ? Silläkin uhalla, että aihetta on useampaa kertaan jo veivattu, mutta: missä järjestyksessä pitäisi siis asioita tehdä ? Lähinnä siis "fiksu" järjestys muutosten tekemiselle kiinnostaa.

Itselläni on siis vm. '95 AAZ, ja majailee 35i Pasaatissa eli jonkun sortin eko-Turbo siis, vakiona tehtaan mukaan siis huimat 55 kw/75 hp. Tavoitteena olisi saada tuosta padasta 100 hevosta ulos, luotettavuus pitäisi säilyä, voimasavua saa kyllä tulla.

Tällä hetkellä kone lienee ihan tehdas-asetuksissa käynnistä, kulkupuolesta ja savusta päätellen. Noissahan ei kaiketi voi ahdonalaiseen syöttöön puuttua muuten kuin sitä karaa viilaamalla ?

1. Lisää ahtopainetta, vakiona tuossa on kai n. 0.6, jos sitäkään ? Mikä on fiksuin tapa tehdä tämä, bleedaamalla vaiko säädinkelloa ruuvaamalla ?

2. Lisää perussyöttöä ?

3. EGR pois pelistä

4. Karaa eri asentoon / viistettä leikaten jollain (rälläkkä?). Jos jollakulla on valmiiksi modattu kara, niin voi tarjota mulle vaikkapa yv:llä...

5. Isompi ahdin (KKK24 vai mikä ? ) Mikä kävisi tuon pikkuturbon tilalle suoraan, vaiko ei mikään ?

6. isompi nestepää ? Mikä tuossa on vakiona ?

7. välijäähdytin, onko kellään ajatuksia miten joku isompi aftermarket-jäähy istuu passatin keulaan ?

8. muita mahdollisia muutoksia pumppuun ?

Pyydän vielä kerran nöyrimmin anteeksi tätä vanhan aiheen uudelleen esillenostamista... haulla ei osunut silmiini kuitenkaan tyhjentävää vastausta siihen, mitä AAZ:ille oikeasti kannattaa tehdä, jos ja kun ei ole tarkoitus hakea koneen kestävyyden rajoja (oletan, ettei joku 100 hp vielä ole kovinkaan radikaali) ...
Viimeksi muokannut kaasuöljy, 9.8.2007 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 9.8.2007 11:52

No onhan tästä veivattu miljardi kertaa ja searchilla takuulla olisi löytynyt...

Syöttöä lisää ruuvista, samalla jo nousevat ahdotkin. Ellei riitä, voi aika huoletta vakiomutkallakin sinne 0.8 - 0.9 pintaan bleedata ahdot.

Pumppu auki ja ahtokaran viilaus, ohjeita löytää searchilla.

Cooleri helpottaa sekä koneen että turbon elämää ja antaa jonkinverran persdynotuntemuksia lisää. Tilaa lie löytyy 35i keulalta, ainakin B4 mahtuisi aika heittämällä. EGR tulppaaminen ei tehoihin vaikuta, mutta mieli pysyy virkeämpänä ja viherpiiperöitä vituttaa.

Kun savua alkaa olla enemmän kuin kotitarpeiksi, olisi sitten ajankohtaista vaihtaa turboa. Mikään ei taida mennä oikein plug'n'playna, joten searchia vaan ja ihmettelemään mitä isot pojat on AAZin kupeeseen pultanneet.

Nestepää lie 9mm. Sen vaihto onnistunee kotikonstein ellei ole peukalo keskellä kättä (kuten minulla). Riippuen vaihtonestepäästä nokkalevyn tappi saattaa olla väärää kokoa, mutta siitä selviää nokkalevyä vaihtamalla / muokkaamalla.

Pelkästään vakioturbon ahtoja bleedaamalla, muokatulla karalla ja syöttöjä nostamalla sain minä oman B4 AAZini kytkimen luistelemaan, että eiköhän noiden perusjuttujen jälkeen pääse vahvistelemaan muita paikkoja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.8.2007 12:56

Ahtokaran muokkauksella, välijäähyn asennuksella ja ahtopaineitten nostolla pääsee jo aika lähelle tavoitetta.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 9.8.2007 12:58

Kara ja välijäähy riittää tuohon tavotteeseen.

ökkelö
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.8.2007 17:35

ViestiKirjoittaja ökkelö » 20.8.2007 18:12

Aiheeseen liittyen mulla olis tarkoitus piristää vähä ventoa. Ihmetyttää että mikä syöttöpumppu autossa oikein on kun nostin pumpun kalvon ylös niin kara on vaan sellanen suora tappi. Kone on mallia aaz. Onko tällä merkitystä piristykseen.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.8.2007 18:21

Semmonen niissä ruukaa olla, siihen vaan viilaileen viistettä.

ökkelö
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.8.2007 17:35

ViestiKirjoittaja ökkelö » 20.8.2007 19:07

Eli ei kun vain viilaamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa