Terve.
Hommasin kakkosautoks tommosen Golf III:n vm.94 ja yllättäen vähän ongelmaakin löytyy.
1: Autosta pimeänä mittariston taustavalot (varoitusvalot yms toimii), purkuohjeet löysin jo, mutta voisikohan muukin kuin polttimot olla vialla? Himmennys toimii ainakin tuohon matkamittarin valoon.
2: Pirullisin ja vaarallisin vika: vilkut temppuilee ärsyttävästi - toimii täysin satunnaisesti, yleensä silloin kun ei toimi, alkaa vilkkumaan vasta kun rattia on kääntänyt jo hyvän matkaa kääntyessä?!? Välillä taas pelaa normaalisti. Kun temppuilee, ei sitten pelaa kumpaankaan suuntaan?!?
3: Lisätään nyt vielä sekin, että takalasin pyyhkijä ei toimi ollenkaan. Pesunestettä antaa ja rele jää naksamaan (ilm. kojelaudan sisällä?) mutta pyyhkijä ei inahdakaan. Taitaa olla hyvin tyypillinen vika, mitä nyt olen näitä forumeita katsellut.. Johtosarja takaluukusta poikki tai moottori kuollut? Onko tuo takalasinpyyhin muuten pakollinen varuste, jos ei kuntoon saa? Tarpeellinen varmaan kuitenkin olisi, koska muistelisin, että tässä mallissa takalasi muurautuu umpeen helposti..
Kiitos, jos joku osaisi jeesata.
Golf III:n sähkövikoja
Valvoja: ffp jäsenet
Mutuna...
1.) Taustavalot pimeenä. Siellä on kahdenlaisia valoja. Ylhäällä perusvalona muistaaksen 2,1W-lamppuja (oranssi kanta? 2 kpl) ja varoitus- ja matkamittarille 1,6?W (vihreä kanta?)
2.) Viiksi särki ja ottaa kontaktin vasta kun rattia käännetty. Itsellä vanhassa autossa teki joskus noin, mutta ei useasti. En vaivautunut murehtimaan. Riippuvainen vissiin siitä kuinka paljon "käyttösauhua" tulee ratin juuresta.
3.) Pyyhkijän varsi jumissa? Ei pakollinen laite, eikä ollenkaan tarvittava. Paremmin naarmuttomasta lasista näkee kun sen vain sillointällöin muistaa pestä. Kannattanee kuitenkin mitata tuleeko moottorille asti sähköt. Jos tulee, niin joko moottori tai sitten johtosarja.
1.) Taustavalot pimeenä. Siellä on kahdenlaisia valoja. Ylhäällä perusvalona muistaaksen 2,1W-lamppuja (oranssi kanta? 2 kpl) ja varoitus- ja matkamittarille 1,6?W (vihreä kanta?)
2.) Viiksi särki ja ottaa kontaktin vasta kun rattia käännetty. Itsellä vanhassa autossa teki joskus noin, mutta ei useasti. En vaivautunut murehtimaan. Riippuvainen vissiin siitä kuinka paljon "käyttösauhua" tulee ratin juuresta.
3.) Pyyhkijän varsi jumissa? Ei pakollinen laite, eikä ollenkaan tarvittava. Paremmin naarmuttomasta lasista näkee kun sen vain sillointällöin muistaa pestä. Kannattanee kuitenkin mitata tuleeko moottorille asti sähköt. Jos tulee, niin joko moottori tai sitten johtosarja.
Omasta pimeni mittarinvalot täysin joskus 2 vuotta sitten. mutta rupesivat hetimiten ja yhenäkin toimimaan uudestaan. Toimivat tasan eiliseen asti kun nyt pimeni toinen puolisko mittaritaulusta, joten jonkinlaista hauskaa kosketushäikkää on.
Vilkut sekoilee jokaisen pesun jäliltä kun puskurin vilkut on täynnä vettä. Takaumpioistakin voi joskus häiriöiden ilmetessä tarkistaa onko vedenpita korkealla.
Vilkut sekoilee jokaisen pesun jäliltä kun puskurin vilkut on täynnä vettä. Takaumpioistakin voi joskus häiriöiden ilmetessä tarkistaa onko vedenpita korkealla.
Laitetaas jatkoa tarinaan, jos vaikka jotakuta auttaisi.
Mittarivalot tuli kuntoon alta kymmenen minuutin vaihtamalla polttimot. Siellä oli muuten 2 kpl vihreäkantaisia 2W:n polttimoita taustavalolle.
Vilkun kanssa tuotti sitten enemmänkin tuskaa: kävin ostamassa uuden viiksen ja sain sen paikoilleen, niin eikun vaan sama homma jatkuu - kääntyessä risteyksestä suorille alkaa vasta vilkuttamaan. No, tuli sitten tarkasteltua tarkemmin, mitä itse asiassa tulee tehtyä, kun vilkut alkaa tuikkimaan. Tulipa huomattua, että kun nostan jarrupolkimen (eli kun pääsen kääntymään) alkaa taas pelata.
Ei muuta kun auto parkkiin perä kohti näyteikkunaa ja testiä. Seuraavaa ilmeni:
- kumpikaan takavalo ei pala ollenkaan
- vilkut sammuu joka kerta kun jarrutan
- peruutusvaloja ei ole lainkaan
Tässä vaiheessa tuli selväksi, että kyseessä on sama vika kuin edesmenneessä autossani. Ei muuta kun takavalon pohja esiin ja sieltähän se vika löytyikin. Toisen puolen pohja läpeensä hapettunut ja kauttaaltaan ruskean mönjän peitossa sekä liitinpinnien että piirilevyn osalta. Eipä siis ole virtanen oikein päässyt kulkemaan. Johdot irti (johtosarjakin täynnä ruskeaa moskaa), pohja mukaan ja sisälle hiekkapaperin, puukon ja crc:n kanssa putsaamaan. Aikaa meni, mutta kuntoonhan tuo tuli. Olisi kai tuon osan saanut suht halvalla romikseltakin, mutta tulipahan käytettyä vapaa-aikaa tehokkaasti.
Peruutusvalojen palamattomuus johtui siitä, että sulake oli poksahtanut oikosulun seurauksena.
Mittarivalot tuli kuntoon alta kymmenen minuutin vaihtamalla polttimot. Siellä oli muuten 2 kpl vihreäkantaisia 2W:n polttimoita taustavalolle.
Vilkun kanssa tuotti sitten enemmänkin tuskaa: kävin ostamassa uuden viiksen ja sain sen paikoilleen, niin eikun vaan sama homma jatkuu - kääntyessä risteyksestä suorille alkaa vasta vilkuttamaan. No, tuli sitten tarkasteltua tarkemmin, mitä itse asiassa tulee tehtyä, kun vilkut alkaa tuikkimaan. Tulipa huomattua, että kun nostan jarrupolkimen (eli kun pääsen kääntymään) alkaa taas pelata.
Ei muuta kun auto parkkiin perä kohti näyteikkunaa ja testiä. Seuraavaa ilmeni:
- kumpikaan takavalo ei pala ollenkaan
- vilkut sammuu joka kerta kun jarrutan
- peruutusvaloja ei ole lainkaan
Tässä vaiheessa tuli selväksi, että kyseessä on sama vika kuin edesmenneessä autossani. Ei muuta kun takavalon pohja esiin ja sieltähän se vika löytyikin. Toisen puolen pohja läpeensä hapettunut ja kauttaaltaan ruskean mönjän peitossa sekä liitinpinnien että piirilevyn osalta. Eipä siis ole virtanen oikein päässyt kulkemaan. Johdot irti (johtosarjakin täynnä ruskeaa moskaa), pohja mukaan ja sisälle hiekkapaperin, puukon ja crc:n kanssa putsaamaan. Aikaa meni, mutta kuntoonhan tuo tuli. Olisi kai tuon osan saanut suht halvalla romikseltakin, mutta tulipahan käytettyä vapaa-aikaa tehokkaasti.
Peruutusvalojen palamattomuus johtui siitä, että sulake oli poksahtanut oikosulun seurauksena.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa