1z-moottorisessa koslassa (racet, gt15/20, isompi cooleri ja ohjelma) on seuraavanlaista ongelmaa: Tasakaasulla ajettaessa esim. moottoritiellä @ 3000rpm ahtopaine heiluu välillä 0,4...0.8 bar. Tuossa pätkä logista:
rpm MAF speci MAF act Speci MAP Act MAP Boost Valve
3066 771,4 631,8 1621,8 1683 92,6
3066 675 771,4 1550,4 1591,2 91,8
3045 685 774,7 1489,2 1611,6 94,1
3045 704,9 784,7 1499,4 1611,6 94,1
3024 718,2 794,7 1509,6 1621,8 94,1
3024 794,7 808 1530 1672,8 94,1
3024 804,7 847,9 1591,2 1672,8 88,3
3045 804,7 847,9 1611,6 1825,8 94,1
Ei se heiluminen tuosta logista kovin hyvin käy ilmi, mutta ahtopainemittarin neula heiluu hervottomana. Ei varmaan terveellistä ahtimelle/moottorille?
Toinen ongelma on se että kaasu pohjassa kolmosella kiihdyttäminen aiheuttaa satunnaisia, teräviä nykäyksiä. Veto ikäänkuin katkeaa hetkeksi kokonaan, ja joskus pölläyttää myös mustaa. Tässä pätkä logista:
rpm MAF speci MAF act Speci MAP Act MAP Boost Valve
1995 661,7 605,1 1081,2 1142,4 90,2
2079 691,6 645,1 1244,4 1213,8 75,8
2310 847,9 847,9 1417,8 1407,6 46,5
2856 847,9 847,9 2142 2254,2 57,4
3402 847,9 847,9 2274,6 2142 62,9
3801 847,9 811,3 2295 2131,8 68,4
4263 847,9 734,8 2295 2070,6 69,1
4515 847,9 698,3 2295 2111,4 73,8
Veto katkesi hetkeksi noin 3800 rpm kohdalla.
Yritin korjata ensimmäistä ongelmaa pidentämällä hukkaportin tankoa. Ahtojen heiluminen tasakaasulla väheni, tuosta ei valitettavasti ole logia, mutta taas pätkä kiihdytyksestä kolmosella: taas nyki ja useammassa kohtaa:
rpm MAF speci MAF act Speci MAP Act MAP Boost Valve
2373 847,9 847,9 1295,4 1295,4 67,2
2919 847,9 847,9 1978,8 2009,4 39,8
3444 847,9 847,9 2254,2 2244 60,5
3822 847,9 804,7 2284,8 2019,6 68
4242 847,9 741,5 2295 2070,6 64,1
4578 847,9 688,3 2295 2111,4 67,2
On aikalailla identtinen aikaisemman kiihdytyksen kanssa eli hukkaportin tangon pidentäminen ei näyttäisi vaikuttavan mihinkään, helpotti tosin sitä heiluntaa tasaisella nopeudella joten taidan palauttaa tangon "pitkäksi". Vai voiko päätellä että tankon on liian pitkä ja pakopaine saa portin aukeamaan liian aikaisin?
Voiko tuo kiihdytyksissä nykiminen ja ahtojen aaltoilu tasakaasulla johtua samasta viasta? Joskus nykii myös tasakaasulla. Tätä ilmenee vain ja ainoastaan moottoritiellä vähintään puolen tunnin ajon jälkeen. Nykäisee terävästi ja jos vakionop.säädin on päällä putoaa se pois.
1z ahto-ongelma ja nykiminen
Valvoja: ffp jäsenet
Just niihin ne on tehty. Tuota kolmossuuttimen vaihtoa olen tässä yritellyt välttää niin pitkään kun mulla on tuo auto ollut... Voiko sitä mitenkään testata, ei taida jättää vikakoodia? Mistä uusi kannattaa hommata?
Yksi oljenkorsi tässä vielä on: Joskus olen epäillyt että nykimisen aiheuttaa polttoaineen sekaan joutuva ilma. Tyhjäkäynnilläkin letkussa kulkee välillä isohkoja kuplia. Suodatin on vaihdettu säännöllisesti, lisäksi se onnneton paluumokkula siitä suodattimen jalasta on vaihdettu. Tuonkaan ongelman testaamiseksi en keksi oikein muuta konstia kun tarjoilla syöttöpumpulle valmiíksi paineistettu dieseliä eli lift-pump systeemin virittelyä. Ei vaan viitsisi pelkästään testaamisen takia rakentaa.
Yksi oljenkorsi tässä vielä on: Joskus olen epäillyt että nykimisen aiheuttaa polttoaineen sekaan joutuva ilma. Tyhjäkäynnilläkin letkussa kulkee välillä isohkoja kuplia. Suodatin on vaihdettu säännöllisesti, lisäksi se onnneton paluumokkula siitä suodattimen jalasta on vaihdettu. Tuonkaan ongelman testaamiseksi en keksi oikein muuta konstia kun tarjoilla syöttöpumpulle valmiíksi paineistettu dieseliä eli lift-pump systeemin virittelyä. Ei vaan viitsisi pelkästään testaamisen takia rakentaa.
Nyt on ajeltu piuha irti. Pari kiihdytystä ja sitten motarilta tasaista nopeutta. Ei nyi. Ei tietysti oikein kiihdykään. Onko siitä mitään haittaa jos ajaa pidemmän matkan kokeeksi se piuha irti? Tasaisella nopeudella se on nimittäin niin satunnaista se nykiminen että lyhyt koeajo ei välttämättä auta.
Mitä se uusi suutinrunko (?) maksaa ja mistä se kannattaa hankkia?
Mitä se uusi suutinrunko (?) maksaa ja mistä se kannattaa hankkia?
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 7.3.2007 18:28
Mittaappa suuttimen vastus. Tulisi ELSA:n mukaan olla 90-120 ohm (kuuma kone voi olla +20). Uutta saanee edullisemmin Ebay:sta tai esim www.dieselsend.de
Itsellä taitaa olla sama homma edessä :( Anturin mittaus antoi arvoksi 630 ohm. Onkos kellä tuosta dieselsendistö kokemuksia. Hinta tuntus olevan kohillaan n 130€ tuo 3 suutin siellä?!. Suomessa hinta 4-5 kertainen.
Itsellä taitaa olla sama homma edessä :( Anturin mittaus antoi arvoksi 630 ohm. Onkos kellä tuosta dieselsendistö kokemuksia. Hinta tuntus olevan kohillaan n 130€ tuo 3 suutin siellä?!. Suomessa hinta 4-5 kertainen.
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 7.3.2007 18:28
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 7.3.2007 18:28
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa