Ilmastointi jäi talviunille (Golf 2000)
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastointi jäi talviunille (Golf 2000)
Profiilin Golffin manuaalinen ilmastointi ei lähtenytkään pukkaamaan kylmää talven jälkeen. Söötsiä ja kuukkelia käytetty ja saatu selville seuraavaa: Kun AC-nappia painaa, valo syttyy. Sulakkeet ehjiä. Auton käydessä kompuran hihnapyörä pyörii mutta kompura ei. Sähköä ei tule. Kun sähköä antaa, magneettikytkin vetää ja kompura lähtee pyörimään. Mitäs sitten? Lähdetäänkö etsimään vikaa jostain anturista vai ohjainboksista? Kaikki muu autossa näyttäisi pelaavan, lämmityslaite, puhallin jne.. Vag-Com ei taida tässä kohtaa auttaa?
Tuon takia ilmastointilaite kannattaa huollattaa silloin tällöin, ehkä noin 2-3 kesän välein. Ilmastoinnin teho alkaa hiipua käyttämättömien (talvi)jaksojen aikana, eikä sitä huomaa "tottumisen" takia. Talvellakin olisi hyvä jos jossakin pystyisi välillä käyttämään ilmastointilaitetta, esim. parkkihallissa. Ja manuaali-ilmastointi pyörii aina kun vaan ulkona on tarpeeksi lämmintä, laite ei ole jäätymässä ja muut lukitukset (paineet yms.) ovat ok. Lämmönsäätö tapahtuu ainakin vanhemmissa sotkemalla lämmintä ilmaa sekaan.
Kun oot ac-nappia painanut, jääkö valo palamaan? vai palaa vain sen aikaa kun pitää pohjassa?
Jää palamaan. Eli toimii kuten pitääkin.
Tuossa http://dy.fi/7vy kytkis jonka mukaan lähdin hommaa selvittämään. VAG-COM auttoi sen verran että tuli todettua että ECU:n mielestä A/C ei ole käynnissä vaikka A/C -valo palaa. Syy voisi siis olla alhainen kylmäaineen paine.
Syy voisi siis olla alhainen kylmäaineen paine.
Aivan..
Mites tuo yleensäkin vaikuttaa kun ulkoilma on vaikkapa +15 ja kabiinia aurinko on lämmittänyt vaikka +26 asteeseen ja pyyntinä on +21 lähteekö ilmastointi yleensäkään käyntiin vai ottaako reilusti ulkoilmaa pelkästään?
Kyllä sen pitäisi alkaa puhaltamaan kylmää, koska sisätilan anturi haistaa tuon +26 asteen lämmön ja pyyntiä kuitenkin on se +21 ja kompura pyörii.
Hetken (n. 2-3sek) se joka tapauksessa miettii ja sitten puhaltaa kylmää, mutta ei täydellä teholla tietenkään...
Eikös se ole jotain 4-5 plussa-astetta minkä alla ei toimi kompura.
Ok!
voiko esim. vag-comilla/merkkiliikkeessä muuttaa tuota lämpötilan raja-arvoa lähemmäs 0 astetta? Sais nopeemmin nuo loskakelien aiheuttamat huurtumiset laseista pois.
Ainakaan manuaalisessa ei vakkomi auta. Piirikaavion mukaan kyseessä on lämpötilakytkin joka on kytketty suoraan ilmastoinnin ohjainboksille. Sen voisi kyllä varmaan ohittaa...
LISÄYS:
Vertasin manuaalisen ja automaattisen piirikaavioita: automaattisessa tuota lämpötilakytkintä ei ole, tilalla on jumppi. Siitä soveltamaan. ;)
Ainakaan manuaalisessa ei vakkomi auta. Piirikaavion mukaan kyseessä on lämpötilakytkin joka on kytketty suoraan ilmastoinnin ohjainboksille. Sen voisi kyllä varmaan ohittaa...
LISÄYS:
Vertasin manuaalisen ja automaattisen piirikaavioita: automaattisessa tuota lämpötilakytkintä ei ole, tilalla on jumppi. Siitä soveltamaan. ;)
ÄLÄ mee koskeen niihin!
Se +5 arvo on SUOJELEMASSA sitä sun auton kylmäjärjestelmää VAURIOILTA!!
ps. On ainakin sitten varoitettu ensitalvesta, joten tänne on sitten enään turha narista :(
ÄLÄ mee koskeen niihin!
Se +5 arvo on SUOJELEMASSA sitä sun auton kylmäjärjestelmää VAURIOILTA!!
Ite en ajatellutkaan koskea siihen, minulle riittää että kesäkuumalla tulee kylmää. ;) Nyt tuskin jvp:kään koskee...
Aika korkea arvo minusta tuo +5 astetta, ottaen huomioon että ilmastointia käytetään monessa autossa huurteenpoistoon alemmissakin lämpötiloissa.
Miten alas automaatti-ilmastonti antaa ulkoilman laskea ennenkuin kytkee viilennys/kuivaus-systeemin pois?
Saman verran kuin manuaalisessa on lämpötilaraja.
Asia mikä tapahtuu liian kylmällä ilmalla käytettäessä ilmastointia, on että vaarana on kaasun nesteytyminen jo kompurassa. Kompuraa ei ole suunniteltu nestemäisen kylmäaineen liikuttamiseen, ja täten se pamahtaa samantien kappaleiksi. Saman asian takia sielä oli ylipainekytkin, liiallinen täyttö myös voi aiheuttaa saman asian.
Asia mikä tapahtuu liian kylmällä ilmalla käytettäessä ilmastointia, on että vaarana on kaasun nesteytyminen jo kompurassa. Kompuraa ei ole suunniteltu nestemäisen kylmäaineen liikuttamiseen, ja täten se pamahtaa samantien kappaleiksi. Saman asian takia sielä oli ylipainekytkin, liiallinen täyttö myös voi aiheuttaa saman asian.
Tilanne ei olekaan ohi!
Sunnuntaina auton alle betonille ilmestyi vihreä lammikko akun kohdalle. Aiemmin auto on ollut soralla joten mahdollisia vuotoja ei ole ehkä tullut huomattua. Tänään ehdin etsiä vuotopaikkaa ja vihreätä märkää löytyi syylärin vasemmasta alanurkasta johon kompuralta tuleva kylmäaineputki liittyy.
Kompura pyörii mutta kylmää ei enää tule.
Ilmastointihuolto sanoi viime viikolla koeponnistaneensa järjestelmän ennenkuin täytti uudelleen. Onko syytä epäillä että tuota koeponnistusta ei olisikaan tehty?
No, huomenna yhteyttä ko. huoltopaikkaan...
Sunnuntaina auton alle betonille ilmestyi vihreä lammikko akun kohdalle. Aiemmin auto on ollut soralla joten mahdollisia vuotoja ei ole ehkä tullut huomattua. Tänään ehdin etsiä vuotopaikkaa ja vihreätä märkää löytyi syylärin vasemmasta alanurkasta johon kompuralta tuleva kylmäaineputki liittyy.
Kompura pyörii mutta kylmää ei enää tule.
Ilmastointihuolto sanoi viime viikolla koeponnistaneensa järjestelmän ennenkuin täytti uudelleen. Onko syytä epäillä että tuota koeponnistusta ei olisikaan tehty?
No, huomenna yhteyttä ko. huoltopaikkaan...
Jos se lammikko on ilmastoinnin aineista on syntynyt, niin iso se ei voi olla. Kylmäaine höyrystyy normaali ilmanpaineessa/lämpötilassa, ja siten vuotojälkiä ei jää muita kuin mahdolliset vianpaikallistamisaineet (ja sitä ei paljoa ole). Kompura ei pyörisi mikäli järjestelmäsi olisi tyhjä, sielä on ne ali/korkeapainekytkimet sitä varten.
En usko että on syytä epäillä "koeponnistusta" (eli järjestelmän alipaineistamista), se on perustoimenpide millä saadaan kosteus pois laitteistosta (sekä vanhat kylmäaineet) ennen kylmäaineen asennusta. Kaikkihan on aina mahdollista.
En usko että on syytä epäillä "koeponnistusta" (eli järjestelmän alipaineistamista), se on perustoimenpide millä saadaan kosteus pois laitteistosta (sekä vanhat kylmäaineet) ennen kylmäaineen asennusta. Kaikkihan on aina mahdollista.
Jos se lammikko on esim ilmastoinnin aineista on syntynyt, niin iso se ei voi olla. Kylmäaine höyrystyy normaali ilmanpaineessa/lämpötilassa, ja siten vuotojälkiä ei jää muita kuin mahdolliset vianpaikallistamisaineet (ja sitä ei paljoa ole). Kompura ei pyörisi mikäli järjestelmäsi olisi tyhjä, sielä on ne ali/korkeapainekytkimet sitä varten.
Se lammikko voi olla esim kondenssio vettä jota muodostuu höyrystimestä poistuen letkua pitkin maahan, muttä tällöin se on kirkasta!.
Tai se voi olla kylmäaineen mukaan laitettavaa öljyä/kompuraöljyä, mutta vuodon tulee olla jossain sellaisessa kohdassa, johonka sitä öljyä on voinut kertyä (esim. kuivain, joka on pohjastaan syöpynyt) jotta siitä muodostuisi "lammikko"! Muissa kohteissa yleensä letkut vain kastuvat öljystä! Tässä tapauksessa se on kylmäaineöljyä!
Kylmäaine vuotoja on erittäin vaikeata huomioida edes UV-valolla, ellei järjestelmään ole lisättu fluoria sisältävää vuodonilmaisu-ainetta (=tumm.keltaista/keltaista, mutta muuttuu vihreäksi järjestelmässä!)
En usko että on syytä epäillä "koeponnistusta" (eli järjestelmän alipaineistamista), se on perustoimenpide millä saadaan kosteus pois laitteistosta (sekä vanhat kylmäaineet) ennen kylmäaineen asennusta. Kaikkihan on aina mahdollista.
Järjestelmän koeponnistus tehdään typellä ja silloin on AINA ylipaine (n.20bar), ei alipaine! Tällä ylipaineistuksella huomataan aina paremmin vuodot, koska se aina ilmi! Mutta esim alipaineessa vuotava laippakiinnitys saattaa ollakkin tiivis, koska alipaine vetää laippoja yhteen toisiinsa, ikävä kyllä mutta totta!!
Alipaine muodostetaan imupumpulla järjestelmään ja annetaan olla hetki, jotta voidaan seurata manuaalisesti mittareista, tai automaattitäyttölaitteen omalla tavalla!
Ja juuri tällä imupumpulla tehtävä alipaineistus järjestelmään poistaa tämän kyseisen kosteuden (kosteus kiehuu pois järjestelmästä!) Tällä tavalla saadaan myös osa öljyyn imeytyneistä öljyistä taivaalle, mutta EI KAIKKIA!
Taasen automaattilaite tyhjentää järjestelmän, suodattaa öljy ja epäpuhtaudet pois kylmäaineista ja laittaa kiertoon! Myös tässäkin tapauksessa öljyyn imeytynyt kylmäaine saadaan imettyä osittain pois, mutta EI KAIKKIA!
Se vihreä voisi olla öljyä mitä laitetaan kylmäaineen mukana. Se on muistaakseni vihreää.
Se öljy on tumman keltaista/keltaista, joka muuttuu järjestelmässä vihertäväksi!
E: Tekstiä korjattu!
Viimeksi muokannut Murre, 24.4.2007 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilanne ei olekaan ohi!
Sunnuntaina auton alle betonille ilmestyi vihreä lammikko akun kohdalle. Aiemmin auto on ollut soralla joten mahdollisia vuotoja ei ole ehkä tullut huomattua. Tänään ehdin etsiä vuotopaikkaa ja vihreätä märkää löytyi syylärin vasemmasta alanurkasta johon kompuralta tuleva kylmäaineputki liittyy.
Kompura pyörii mutta kylmää ei enää tule.
Ilmastointihuolto sanoi viime viikolla koeponnistaneensa järjestelmän ennenkuin täytti uudelleen. Onko syytä epäillä että tuota koeponnistusta ei olisikaan tehty?
Se on juuri sitä öljyä, joten vuotaa :( Oletko varma, että kompuran laippa on vetäneenä (Päätylaippa pyörii, jos kompura tekee töitä!!)?
Tuo vuoto olisi pitänyt huomata..Veikkaan, että ovat vain lisäneet aineita järjestelmään, eivätkä ole koeponnistaneet :(
Vaihdettiinko kuivain?
E: Niin.Ja jos tuo koeponnistus olisi tehty esim tuolla n.20bar ylipaineella, ei olisi enään autosi järjestelmää edes täytetty vanhalla kennolla :( Sanoo vain poks =)
Se on juuri sitä öljyä, joten vuotaa :( Oletko varma, että kompuran laippa on vetäneenä (Päätylaippa pyörii, jos kompura tekee töitä!!)?
Tuo vuoto olisi pitänyt huomata..Veikkaan, että ovat vain lisäneet aineita järjestelmään, eivätkä ole koeponnistaneet :(
Vaihdettiinko kuivain?
E: Niin.Ja jos tuo koeponnistus olisi tehty esim tuolla n.20bar ylipaineella, ei olisi enään autosi järjestelmää edes täytetty vanhalla kennolla :( Sanoo vain poks =)
Kyllä kompura pyörii, eikä vain hihnapyörä. Kuivainta ei vaihdettu. Koeponnistamisesta sain oikein lappusen jossa mainittiin että vuotoja ei löytynyt... No, näillä eväillä on hyvä mennä keskustelemaan aiheesta.
Kyllä kompura pyörii, eikä vain hihnapyörä. Kuivainta ei vaihdettu. Koeponnistamisesta sain oikein lappusen jossa mainittiin että vuotoja ei löytynyt... No, näillä eväillä on hyvä mennä keskustelemaan aiheesta.
Eli tätä juuri epäilinkin...EI sinne ole edes tehty koeponnistusta tai alipainetestiä :(
Koska esim typellä koeponnistuksen jälkeen on pakollisesti vaihdettava kylmäaineet, jos se typpi on sinne sekaan päästetty (=tuhoaa kompuran :( )
Ja jos sille on tehty alipaineistus, niin silloin aineet on ollu päässyt pois järjestelmästä ja olisi ollut syytä vaihtaa myös kuivain (=vaihdettava n. 3-vuoden väliajoin!)...Ja laittaa uudet aineet sisään.
Minkäslainen lappunen se oli? Ja paljonko sinne oli lisätty kylmäainetta ja mikä on järjestelmän kokonais täyttö tilavuus?
Mutta voihan se olla niin, että jos se korjaaja on tehnyt sille alipaine testin, mutta ei ole sitä huomannut ja laittanut vain aineet sisään ? TIedä sitten mitä on tapahtunut?
Oletin koeponnistuksen tarkoittavan alipaineistusta. Eikä tuo alipaineistus saa olla mikään hetken homma, muuten kosteus ei poistu. Kestää helpolla pienessäkin järjestelmässä 15minuuttia että kosteus kiehuu pois.
Miksi alipaineistus vaikuttaa kuivaimen vaihtoon, sitä en ymmärrä?
ÖÖ..Alipaineistus tulee kestää riittävän kauan järjestelmässä, aikaa EI ole määritelty, mutta esim 20min riittää!
Miksi alipaineistus vaikuttaa kuivaimen vaihtoon, sitä en ymmärrä?
Ei vaan kuivamen vaihto vaatii alipaineistuksen tietenkin,sekä muut vaiheet...;)
Kunhan kysyin vain!
Ei se vaikuta siihen mitenkään, mutta saattaa pidentää esim alipaineistusta, koska kuivainhan kerää kosteutta ja epäpuhtauksia!
Mutta toisaalta aina kun järjestelmä on auki, niin tulisi aina vaihtaa kuivain, oli tilanne mikä hyvänsä (=Imee itseensä kosteutta avoimessa järjestelmässä, eikä kuivainta saa edes jättää auki oikeastaan hetkeksikään!)
Tämmöisen lapun sieltä sai, jätetään nyt huoltamo vielä mainitsematta:
Asentajaa kun haastattelin niin kävi ilmi ettei hän juuri tiennyt mitä kone testin aikana tekee. Myönsi kyllä että vuodon olisi pitänyt löytyä. Kyseessä on kuitenkin (valitettavasti, tyhmä minä) sellainen paja jonne en autoa jätä korjattavaksi.
Eli nyt vuotopaikka on löydetty mutta tarkka syy on vielä paikallistamatta. Eli systeemi vuotaa siitä paikasta jossa kompuralta tuleva putki liittyy lauhduttajaan. Vielä ei tiedetä onko tiiviste rikki vai kenties koko lauhdutin.. Sen verran kysyin jo mitä uusi lauhdutin maksaa Laakkosella: 418e!
Nykyvyys tuonne puskurin sisään on varsin huono. Miten tuo lauhdutin sijaitsee, jossain syylärin edessä? Erillään kai kuitenkin syyläristä?
(Vai pitäisiköhän koko homma jättää suosiolla esim. aiemmin mainitun kylmähuoltoliikkeen hoidettavaksi...?)
Asentajaa kun haastattelin niin kävi ilmi ettei hän juuri tiennyt mitä kone testin aikana tekee. Myönsi kyllä että vuodon olisi pitänyt löytyä. Kyseessä on kuitenkin (valitettavasti, tyhmä minä) sellainen paja jonne en autoa jätä korjattavaksi.
Eli nyt vuotopaikka on löydetty mutta tarkka syy on vielä paikallistamatta. Eli systeemi vuotaa siitä paikasta jossa kompuralta tuleva putki liittyy lauhduttajaan. Vielä ei tiedetä onko tiiviste rikki vai kenties koko lauhdutin.. Sen verran kysyin jo mitä uusi lauhdutin maksaa Laakkosella: 418e!
Nykyvyys tuonne puskurin sisään on varsin huono. Miten tuo lauhdutin sijaitsee, jossain syylärin edessä? Erillään kai kuitenkin syyläristä?
(Vai pitäisiköhän koko homma jättää suosiolla esim. aiemmin mainitun kylmähuoltoliikkeen hoidettavaksi...?)
Kyllä tuo on ihan automaattilaitteen printti. Mutta ihme, että ei ole havainnut vuotoa alipaineessa testattua järjestelmää!!?Tämmöisen lapun sieltä sai, jätetään nyt huoltamo vielä mainitsematta:
No niin no...:( Pakkohan se on myöntää, koska tuo laite kyllä löytää yleensä pienemmätkin vuodot (Vuotokohtia nyt ei tietenkään :) )Asentajaa kun haastattelin niin kävi ilmi ettei hän juuri tiennyt mitä kone testin aikana tekee. Myönsi kyllä että vuodon olisi pitänyt löytyä. Kyseessä on kuitenkin (valitettavasti, tyhmä minä) sellainen paja jonne en autoa jätä korjattavaksi.
Siellä se on syylärin edessä! Ja kyllä on erillinen osa!Nykyvyys tuonne puskurin sisään on varsin huono. Miten tuo lauhdutin sijaitsee, jossain syylärin edessä? Erillään kai kuitenkin syyläristä?
Kyllä!!(Vai pitäisiköhän koko homma jättää suosiolla esim. aiemmin mainitun kylmähuoltoliikkeen hoidettavaksi...?)
Ota omaaloitteisesti puskuri irti, suihkupulloon fairy ja veden sekoitusta, suihkuttele vuotokohtaan ja totea vuoto JOS järjestelmässä on vielä painetta ;)
> Kyllä tuo on ihan automaattilaitteen printti. Mutta
> ihme, että ei ole havainnut vuotoa alipaineessa testattua
> järjestelmää!!
Tuo kyseinen laite ei sitten ilmeisesti testaa ylipaineella?
> Ota omaaloitteisesti puskuri irti, suihkupulloon fairy ja veden
> sekoitusta, suihkuttele vuotokohtaan ja totea vuoto JOS
> järjestelmässä on vielä painetta ;)
Eipä taida paljon painetta olla enää, kompura ei enää starttaa. ;(
> ihme, että ei ole havainnut vuotoa alipaineessa testattua
> järjestelmää!!
Tuo kyseinen laite ei sitten ilmeisesti testaa ylipaineella?
> Ota omaaloitteisesti puskuri irti, suihkupulloon fairy ja veden
> sekoitusta, suihkuttele vuotokohtaan ja totea vuoto JOS
> järjestelmässä on vielä painetta ;)
Eipä taida paljon painetta olla enää, kompura ei enää starttaa. ;(
Nyt olisi viimein Passatin ilmastointi kunnossa. Todennäköisesti kivi oli puhkaissut lauhduttimen vasemmasta alakulmasta.
Keulan purkaminen piti tehdä kahteen kertaan, kun ensin tilattu Hellan lauhdutin ei käynyt kiinnikkeiltään paikoilleen. Samassa yhteydessä huomasin, että jäähdytin vuotaa hieman, joten purkaminen olisi mennyt uusiksi joka tapauksessa. Lauhdutinta uusivien kannattaa huomioida, että alkuperäisen mukana tulee myös painekytkin, joten hintaero (275€ / 360€) on siinä mielessä ihan perusteltu.
Kuivainkin piti ottaa alkuperäisenä, kun Hellan tarvikekuivainta olisi saanut maahantuojan mukaan vasta juhannuksen jälkeisellä viikolla.
Uusi lauhdutin tuli suojattua puskurin sisään asennetulla mustalla tuning-verkkolla mallia Biltema.
Keulan purkaminen piti tehdä kahteen kertaan, kun ensin tilattu Hellan lauhdutin ei käynyt kiinnikkeiltään paikoilleen. Samassa yhteydessä huomasin, että jäähdytin vuotaa hieman, joten purkaminen olisi mennyt uusiksi joka tapauksessa. Lauhdutinta uusivien kannattaa huomioida, että alkuperäisen mukana tulee myös painekytkin, joten hintaero (275€ / 360€) on siinä mielessä ihan perusteltu.
Kuivainkin piti ottaa alkuperäisenä, kun Hellan tarvikekuivainta olisi saanut maahantuojan mukaan vasta juhannuksen jälkeisellä viikolla.
Uusi lauhdutin tuli suojattua puskurin sisään asennetulla mustalla tuning-verkkolla mallia Biltema.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa