Onkkelma koskee tuota Caddy-83 1.6D konetta.
Laturi lataa miten sattuu. Kun käynnistää niin jännite on ok 14,4v. Valot tai puhaltimen(maximinopeus) kun laittaa päälle tipahtaa jännite alle 12v. Jos tuon jälkeen laittaa valot tai puhaltimen pois päältä niin jännite ei nousekaan heti tuonne 14.4v vaan jonkun ajan päästä vasta. Kierrosten nostamisella ei ole merkitystä.
Välillä sitten ei ole mitään merkitystä vaikka molemmat on päällä niin silti jännite on 13,8v eli lataa akkuakin. Laturi on hankittu viime kesänä ja on Bosch merkkinen. Laturilla on ajettu alle 5000km. Akku on kaksi vuotta vanha.
Mitä olen tehnyt tähän mennessä :
- uusinut johdot laturilta akulle ja herätteeseen
- mitannut herätejännitteen OK
- uusinut akunkengät
- uusinut maadoituskaapelin akusta vaihdelaatikkoon
- lisännyt ylimääräisen maadoituspiuhan laturin rungosta koneen runkoon
- tarkistanut että lataussäätimessä ei ole mitään ihmeellisyyksiä, hiilet ok, jouset ok.
- hihna ei luista
- testannut releet yksi kerrallaan ettei joku ole esim.jumissa ja kokoajan päällä. Ei mitään vaikutusta latausjännitteeseen.
- etsinyt searchilla apuja :-)
Noilla johtojen uusimisella sain latausjännitteen nousemaan 0,5v. Ei riitä vielä kun nyt lataa valot päällä 12,4v. Tuntuu niinkuin joku veisi virtaa älyttömästi välillä tai sitten laturi ei lataa välillä lainkaan.
Mitäs muuta voisi tehdä/tarkistaa ennenkuin alkaa lompakkoa raottaan ja ostamaan uusia osia? Seuraavaksi ostettava toi lataussäädin vaikka siitä ei vikaa löytynytkään, sitten akku. sitten???
Hyviä ideoita kaivataan....
Caddy:n lataus pätkii, selvisi!
Valvoja: ffp jäsenet
Caddy:n lataus pätkii, selvisi!
Viimeksi muokannut cool blue, 24.4.2007 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsellä meni G2:n laturin kohdalla (erityisesti noita 14.4v) jännitteensäätimiä, nippu kaupalla vaihtoon, tosin kriittisin ongelma oli kun tuli vettä, säädin kastui ja jännitteet sekosi aina totaalisesti, muuten niiden kanssa oli tuollaista heittelyä minne sattuu. Toisaalta jos akku ei ota vastaan ja kulutusta ei ole niin jännite putosi aina jonnekkin 12v tietämille joka tapauksessa.
Tossa säätimessä ei kyllä lue että olisi BOSCHIN tekele, ei siinä kyllä lue mitään muutakaan. Laturi on kuitenkin BOSCH.
Unohtui mainita sinänsä jännä seikka että latausvalo ei edes syty vaikka jännite putoaa alle 12v. Virrat kun laittaa päälle niin silloin kyllä syttyy joku punainen merkkivalo olisko toi sitten öljynpaineelle?Sammuu kun käynnistää koneen...
Unohtui mainita sinänsä jännä seikka että latausvalo ei edes syty vaikka jännite putoaa alle 12v. Virrat kun laittaa päälle niin silloin kyllä syttyy joku punainen merkkivalo olisko toi sitten öljynpaineelle?Sammuu kun käynnistää koneen...
Jos hehkun molemmin puolin pitäisi palaa punainen valo ennenkuin starttaa niin sit mulla on toinen niistä pimeänä. No ei siitä sen enempää kun mulla on erillinen mittari jännitteelle.Sama käy ilmi siitä. Latasin viime yönä akun täyteen ja se pitää pihinää eli siellä on painetta. Ihan täysin kunnossa se siis ei ole.
Hokasin just äsken vasta että tuon akkuvian voin testata Venton akulla...
Eli olisko seuraavat testit joilla suljetaan vikoja pois :
- akun testaus toisella akulla
- lataussäätimen vaihto uuteen
- valojen kytkentä suoraan akusta ilman katkaisijaa
Pieni epäilys on mielessä että johtosarjat saattaa olla tuossa (vm-83) jo niin vanhoja että vastustaa liikaa virtaa. Voisiko olla mahdollista ? Tuolla suorakytkennällä uusilla johdoilla akustahan se pitäisi selvitä vai kuin?
Hokasin just äsken vasta että tuon akkuvian voin testata Venton akulla...
Eli olisko seuraavat testit joilla suljetaan vikoja pois :
- akun testaus toisella akulla
- lataussäätimen vaihto uuteen
- valojen kytkentä suoraan akusta ilman katkaisijaa
Pieni epäilys on mielessä että johtosarjat saattaa olla tuossa (vm-83) jo niin vanhoja että vastustaa liikaa virtaa. Voisiko olla mahdollista ? Tuolla suorakytkennällä uusilla johdoilla akustahan se pitäisi selvitä vai kuin?
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
- juu kyllä yleismittari on ollut vakiovarusteena jo vuodesta -90 matkassa eli ei pelkän kojelautamittariston varassa olla :-)
Alan pikkuhiljaa uskoa että se on toi lataussäädin joka temppuilee, kokeilin toisella akulla ja ei mitään vaikutusta asiaan. Mun mielestä se antaa tyhjäkäynnillä kuitenkin volkkarille epätavallisen suurta jännitettä, mittasin navoista 14,57v kun mikään sähkölaite ei ollut päällä.
Eli tuon jos uusisi seuraavana...noita ei vissiin voi mitata mitenkään?
Alan pikkuhiljaa uskoa että se on toi lataussäädin joka temppuilee, kokeilin toisella akulla ja ei mitään vaikutusta asiaan. Mun mielestä se antaa tyhjäkäynnillä kuitenkin volkkarille epätavallisen suurta jännitettä, mittasin navoista 14,57v kun mikään sähkölaite ei ollut päällä.
Eli tuon jos uusisi seuraavana...noita ei vissiin voi mitata mitenkään?
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Oisko mahollista että ois korkeajännite säätäjä? Yleensä ollut tarvikemallit sellasia.
Ja toinen juttu akun ja auton rungon maadoitus?
Itse tarkistin vain akun ja moottorin väliset kaapelit ja se ei tuntunut auttavan mutta kun puhdistin auton rungosta liittimen niin sen jälkeen on akun varaus pysynyt.
Tosin kyllä pakkaset meni siinä samalla ohi ettei voi tietää oliko vika siinä vai akun pakkasen kestävyydessä. Ei kyllä pysynyt viime kesänä akussa virta.
Edit:
Korkeajännitesäätäjä 14,6V
Säätäjässä seuraavanlainen mallinumero:
VR-B195M
G63893
Ja toinen juttu akun ja auton rungon maadoitus?
Itse tarkistin vain akun ja moottorin väliset kaapelit ja se ei tuntunut auttavan mutta kun puhdistin auton rungosta liittimen niin sen jälkeen on akun varaus pysynyt.
Tosin kyllä pakkaset meni siinä samalla ohi ettei voi tietää oliko vika siinä vai akun pakkasen kestävyydessä. Ei kyllä pysynyt viime kesänä akussa virta.
Edit:
Korkeajännitesäätäjä 14,6V
Säätäjässä seuraavanlainen mallinumero:
VR-B195M
G63893
olipas noloa :
- useampi tunti töitä, johtojen vaihtelua, toisen akun testaus, lataussäätimen vaihto uuteen ja sitten vika löytyy kun muuta ei enään keksinyt.
Hihna perhana luisti kuitenkin sen verran että ei ladannut kuorman kanssa. Ei niin paljon kuitenkaan että olisi vinkunut.
No, aina ei voi heti onnistua :-)
- useampi tunti töitä, johtojen vaihtelua, toisen akun testaus, lataussäätimen vaihto uuteen ja sitten vika löytyy kun muuta ei enään keksinyt.
Hihna perhana luisti kuitenkin sen verran että ei ladannut kuorman kanssa. Ei niin paljon kuitenkaan että olisi vinkunut.
No, aina ei voi heti onnistua :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa