Venton kulkuvaikeudet ja laatikkoviat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

Venton kulkuvaikeudet ja laatikkoviat

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 15.4.2007 11:40

Eli autona on 92- vuoden Vento, joka ei kulje suoraan. Ongelma ilmenee kun vauhti kasvaa maantienopeuksiin. 100km/h ajaminen on varsin vaivalloista kun auto vetelee kumpaankin suuntaan. Tuntuu, että jossain olisi välystä, mutta omat konstit alkavat loppua. Renkaina on 185/60/14. Etupäähän on vaihdettu puslat, raidetangon päät, alapallonivelet ja sen jälkeen hoidettu kulmat kuntoon. Voivatko loppuunkuluneet takapäänpuslat aiheuttaa edellamainitun ongelman?

Olen huomannut, että joskus kun lähtee auton hetken seisottua liikkeelle, niin kuuluu "naukuva" ääni jostain, joka kuitenkin loppuu vedon loppuessa, ei tosin aina. Kesärenkaita vaihdettaessa tuli heiluteltua etupään renkaita, mutten ainakaan huomannut että olisivat heiluneet.

Toinen ongelma liittyy vaihdelaatikkoon. Yrittäessäni laittaa ykkösen pesään, ei vaihde meinaa mennä päälle. Joutuu varsin kovalla voimalla survomaan, tai sitten vaihtamaan esim. kolmoselle ja sitten ykkösen saa sujahtamaan pesään. Jos yrittää laittaa ensimmäiseksi peruutusvaihteen, menee vaihde melkoisen surinan saattelemana päälle. Eli ilmeisesti rattaat pyörivät eritahtiin. Ongelma ilmenee myös lämpimänä. Öljyt myös vaihdoin hiljakkoin, mutta ongelma pysyi.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 15.4.2007 12:04

Miten kulmat mitattiin? Ihan kotikonstein vai oikein jossain mittapukissa? Tuliko auraus säädettyä aivan nollaan? Monissa autoissa aurauksen ohjearvo on että pyörien kuuluu hieman aurata.. Jos pyörät osoittavat suoraan eteenpäin, autosta tulee ei niin suuntavakaa..
Toinen ongelma, onko autolla ajettu kuinka paljon? Jos kytkin ei irroita kunnolla, saattaa ongelmina olla kys. vaikeuksia.. Tuo ykkösen survominen väkisin ei ole hyvä idea, koska se kuluttaa synkkarenkaita melkoisesti.. Olettaen että vika johtuu nyt siitä että kytkin ei irroita ja moottori pyörittää laatikkoa koko ajan.. Pakissa ei taida synkronointia ollakkaa, sen takia se rutsee, mitä muut eivät (vielä) tee..
Itsellä vähän samankaltaisia ongelmia, tosin lievempinä, mutta en ole jaksanut/viitsinyt vielä asialle tehdä mitään..

TKI
-
Viestit: 14
Liittynyt: 9.11.2004 19:15

ViestiKirjoittaja TKI » 15.4.2007 12:20

itsellä ollut kanssa ykkösen kanssa joskus ongelmia, mutta parani vaihteensiirron säädöllä. (kepin juuressa on sellainen muovihela mitä pyörittämällä säädetään)

kuuluuko "naukuva" ääni erityisesti kylmällä moottorilla ja kylmällä kelillä? Itsellä kuuluu kanssa ja käsittääkseni tulee alipainesysteemistä ja on enemmän ominaisuus kuin vika.

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 15.4.2007 12:36

Kulmat mitattiin ihan mittalaitteella ja säädettiin niin että aurausta on hieman. Tuo heitteleminen taitaa myös ilmeta jo hitaillakin nopeuksilla, mutta siihen ei niinkään kiinnitä huomiota silloin. Myöskään ajoradan urat eivät voi tuota ongelmaa aiheuttaa, sen olen pystynyt toteamaan.

Autolla on ajettu nyt vähän alle 310 000km. Tuota vaihdetta en ole survonut kuin jokusen kerran "pakon edessä" päälle, ajatellen juurikin ettei ole tervettä. Tosin öljyjen lämmettyä tuo ongelma katoaa, mikä jäi alkuperäisestä viestistä mainitsematta.

Tuo naukuminen ilmeni ensin talvella kylmillä keleillä, mutta nyt se on alkanut esiintyä myös näillä lämpimillä keleillä. Ääni on sellainen kuin se tulisi jostain laakerista tai vastaavasta, mutta ei kuitenkaan. Ei kai auta muuta kuin vaihtaa laakerit. Myöskään äänen puolta en ole pystynyt paikallistamaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.4.2007 14:43

Kannattaa kokeilla laatikkoöljyjen vaihtoa, saattaa hieman auttaa tuohon ykkösongelmaan. Myös itselläni sama vaihde tahmaa kylmänä, menee vain pysähdyksissä päälle.

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 15.4.2007 16:36

Öljyt myös vaihdoin hiljakkoin, mutta ongelma pysyi.


taitaa olla kyseessä laatikko öljyt ;)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 15.4.2007 17:06

1-2 vaihteen synkrot menee yleensä ensimmäisinä. Pakkiratas rusahtaa sen takia koska se on suora ja ratasta liikutetaan pakkivaihteessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.4.2007 17:39

^Toisin sanoen pakki ei ole synkronoitu, ihan normaalia lähes kaikissa autoissa.
taitaa olla kyseessä laatikko öljyt ;)
Oho, enpäs lukenut niin tarkkaan että olisin tuota huomannut.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 15.4.2007 19:10

Noniin, eipä olla päästy puusta pitkälle, samaa asiaa mälvätään tässä edestakaisin..
Merkkiliikkeestä saa sellasta laatikko öljyä jota käytetään kun vaihteen siirtimet hannaa vastaan.. Siis siirtohaarukat ym rojut siellä laatikon sisällä.. Tuo öljy mm. päällystää synkronointirenkaat jotenkin niin, että "purevat" toisiinsa paremmin, lisäksi tuo öljy on "liukkaampaa" kuin nomikamat.. Joka tapauksessa, itse vaihdoin tuollaiset viimetalvena, kun kakkoselle vaihdettaessa rutisi melkein poikkeuksetta, muutaman päivän ajelun jälkeen tuo ongelma poistui:) Katson tarkempia tietoja jos löydän purkin tai kuitin jostain..
Ja tuohon vaelteluun vielä, että kyllä kuluneet taka-akselin helat saattaa aiheuttaa vaeltelua, mutta luulisi niiden jo siinä vaiheessa kolisevankin joustoissa ym. kuopissa..
Hakeeko vento sitten tietä kumpaankin suuntaan, vai kampeaako esim vain ojaanpäin? Koska vaikka auraukset olisikin kunnossa, pielessä olev camber saattaa aiheuttaa tuollaista kaartamista.. Mutta se on kyllä silloin vaan toiseen suuntaan..

[edit] lueskelin tuossa vähän lisää ja huomasin sellaisenkin mahdollisuuden että väljä laakeri saattaa myös aiheuttaa vaeltelua.. Ja jos kerran joku laakeri kitiseekin.. Onko etupään laakereissa havaittavissa minkäänlaista välystä? Entäs kun joku toinen painaa jarrua? silloin välyksen pitäisi hävitä, jos se on laakerissa..

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 15.4.2007 20:02

Auto vaeltaa juurikin kumpaankin suuntaan. Vento kävi nelipyöräsuuntauksessa ja samalla katsottiin myös camber joka oli kunnossa. Alkaa ideat loppua itseltä tosiaan. Täytyy varmaan ottaa työksi seuraavana viikonloppuna tutkia noita takapäänpuslia.

Aluksi epäilin noita laakereita, mutta mitään välystä ei tuntunut kun heiluttelin renkaita vaihdon yhteydessä. Autolla on kuitenkin ajettu jo sen verran, että ei taida pahaa tehdä jos vaihtaa etupäänlaakerit. Onpahan sitten yksi asia taas vähemmän murehdittavaa. ;) Laakereiden vaihdollahan ei kai ole vaikutusta kulmiin, että ei tarvitse säädättää uudestaan?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 15.4.2007 20:06

Eihän se laakeri tietty uusi enää ole, mutta jos laakeri on tiukka eli ei välykisä suuntaan tai toiseen niin turhaan ne siten vaihtaa.

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 15.4.2007 20:10

Näinhän se tietty on. Täytyy tutkia asiaa tosiaan huolella seuraavana viikonloppuna. Eikös vento kuitenkin "ehjänä" ole varsin mukava ajettava.

Tuon vinkumisen lähde kuitenkin ihmetyttää.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 15.4.2007 20:20

Takapuslat aiheuttaa auton ajattamista joten jos puslat rispaantuneet, niin syytä vaihtaa olisi. Itellä jostain syystä hakee tiestä urat herkemmin alustasarjan jälkeen, tasaisella kulkee kuin juna. Myöskin iskareiden kunnolla merkitystä suuntavakauteen. Vento on hyvä ajettava aslustan/auton ollessa ehjä, joten vikaa varmastikin on jos perstuntuma tien päällä on kuin rantakäärmeen taluttajalla.

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 15.4.2007 20:26

Vento on hyvä ajettava aslustan/auton ollessa ehjä, joten vikaa varmastikin on jos perstuntuma tien päällä on kuin rantakäärmeen taluttajalla.


Juurikin tuolta tuntuu kun ajelee maantienopeuksilla! :D

Täytyy tutkia ja käydä hakemassa uudet puslat. Toivottavasti korjaantuu sillä.

jaz525
-
Viestit: 15
Liittynyt: 24.10.2005 12:19

ViestiKirjoittaja jaz525 » 15.4.2007 20:43

Vai että on muillakin venkoilevia Ventoja? Itselläni on vaihdettu kaikki alustan puslat, kulmat säädetty, joustintukien yläpään kumit ja laakerit vaihdettu, ym. osaa ja silti vaan tuulisella säällä ei juuri 100 km/h lujempaa uskalla ajaa. Yhtäkkiä saattaa tempaista oikein kunnolla jompaan kumpaan suuntaan ja siinä sitten kysytäänkin kissan refleksejä jotta ei päädy vastaantulevan auton keulakoristeeksi. Iskarit on kyllä huonossa kunnossa mutta en usko että käytös juuri paremmaksi muuttuu. (oli samanlainen jo kun vaihdoin uudet etuiskarit 2v sitten) Tuntuu oikeastaan siltä kuin koko auton alusta vetäisi yhtäkkiä ääriasennosta toiseen, mutta useat korjaamot on todenneet kaiken ehjäksi.

Eli melkonen lemon tuo meikäläisen yksilö. Paaliinhan se pitäsi viedä ettei joku vaan saa vahingossa sitä vaikka ensiautokseen. Jos / kunhan taloustilanne paranee ja saan paremman pelin alle niin ehkä vielä toteutan uhkaukseni ja parannan omalta osaltani liikenneturvallisuutta...

Minulla muuten naukuu ainakin laturin laakerointi yhdessä kuluneen moniurahihnan kanssa. Sitä ennen naukui jakohihnan kiristinrulla.

Ai niin, vaihdelaatikko porsi alta 200tkm. Tai siis ei täysin, 1-3 vaihteet vihelteli ja kovaa. Vanhan lootan sain uudelleenlaakeroituna takaisin ja lojuu nyt autotallin lattialla. Mitään tietoa sen kunnosta tai edes siitä mitä sille _oikeasti_ tehtiin ei ole. Auki ovat ainakin käyttäneet kun näkyy uutta tiivistettä.

Ei muuta kuin onnea vikojen metsästykseen. Jos lääke löytyy niin ilmoittele ihmeessä.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 15.4.2007 22:08

Takapuslat saa äänen täältäkin.Omassa ex ventossani juuri tuollainen käyttäytyminen ja kolisi myös kuopissa.
Kunnossa ollessaan vento on kyllä todella hyvä ajaa,ei heittele tuuli eikä urat.
Tuo kytkimen irrotus ongelma varmaan johtuu kuluneesta kytkimestä.
Polossa mulla ja takkusi tuo ykkönen ja pakkia ei rutisematta päälle saanut,uusi kytkin korjasi tilanteen.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 15.4.2007 22:09

Ne taka-akselin puslat on varmasti vaihtokunnossa jo ajettu tuon verran. Itse vaihdatin samoissa lukemissa kun kolisti montuissa. Nyt ajettu 360tkm.Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin noissa lukemissa kans kun aiheutti jurinaa. Selviää kun otat toisen hihnan pois , jos vielä juristaa niin pumppu on sökö.

Late
-
Viestit: 249
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja Late » 16.4.2007 12:08

Taka-akselin puslat vaihtamalla täälläkin auton käytös muuttui melkoisesti. Ennen tuota oli kuin leikkuupuimurilla olisi ajanut, tai ainakin ohjaustuntuma oli kuin taka-akselilla olisi kääntyvät pyörät olleet.

Lauantaina meinaan ko. operaation tein ja kaikista kovimman homman aiheutti jarrupaineen säätimen irtisaaminen. Kumma, että 11 vuoden aikana ehtii teräspultti tarttumaan alumiinimöhkäleeseen.

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 17.4.2007 9:13

Mulla sen pitäis irrota ilman suurempia kirosanoja, kun tuli tuo jarrupaineensäädin vaihdettua uuteen viimekesänänä. :)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 17.4.2007 17:01

Ei sitä jarruvoimansäädintä tarvitse kokonaan irroittaa, riittää kun ottaa sen jousen siit pois, ja kun löysää taka-akselia, niin ohjaa sen sen siitä kiinnikkeestä ohi.. Näin ainakin jos on käytettävissä pilarinostin, ja "kädetön apumies" eli vaihteistonosturi.. Mutta jos nurmikolla ropaa, niin kannattanee ottaa koko roska irti..

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 22.4.2007 16:37

Äsken lähtiessäni töistä Vento päästi taas kamalan parahduksen. Ääni kuului jostain etupäästä, sen paremmin en osannut sitä paikallistaa koska ääntä ei kauaa kuulunut. Kuitenkin ohjaus alkaa olemaan jo varsin levoton. Erityisesti hirvittää jo kiihdyttää autolla, koska vedon loppuessa auto saattaa lähteä ajelehtimaan. Kuitenkin ajettaessa mitään muuta ääntä en ole huomannut kuin tuon satunnaisen naukumisen/parahduksen. En keksi enää kuin vetonivelen. Ehdotuksia miten asiasta voisi saada varmuuden. Koetan tänään päästä vaihtamaan noita takapään puslia.

conii
-
Viestit: 35
Liittynyt: 20.2.2007 15:31

ViestiKirjoittaja conii » 19.10.2007 8:10

Nostetaan topicia vielä.

Itellääni on mk3 variantti ja nyt aamulla kylmänä kuullu pari kertaa naukumista omasta mielestä kuskinpuolelta.

Mistä vois olla kyse ? onko kukaan saanu selvitettyä tota naukumis ongelmaa ?
Vaihdatin oikean puolen laakerin ja korjaamolla sanoivat että vasen laakeri pitää pientä ääntä mutta ei pahasti, oliskos nyt se laakeri sitten lopullisesti hajonnut ?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 19.10.2007 9:14

Olisiko se sama mystinen naukuminen jonka alkuperää täällä ollaan pähkäilty monta kertaa aiemminkin... ilmenee kun lämpötila laskee alle nollan?
Oma Vento ulvoo pari kertaa kun ensimäisen kerran kiihdyttää n. 50-60 km/h nopeuteen.
Äänen aiheuttajaksi on arveltu mm. ajoviiman pyörittämiä flektin siipiä.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 19.10.2007 12:46

Äänen aiheuttajaksi on arveltu mm. ajoviiman pyörittämiä flektin siipiä.


No mulla golffissa se on ainakin 100% varmasti tuo joka mouruaa. Tuli todistettua jolloinkin kun piti kone käyttää lämpimäksi. Piti vetää pää pellin äkkiä pois flektin lähtiessä pyörimään, kun kuulosti siltä että kohta lentää jotain ohimoon :)

Sitä paitsi siinä flektin moottorissa on todella aneeminen laakerointi...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa