t4 2.4d naputtaa missä vika

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

make 69
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.3.2007 20:09

t4 2.4d naputtaa missä vika

ViestiKirjoittaja make 69 » 13.4.2007 19:21

elikkä kyseessä siis t4 2.4d joka naputtaa suht ilkeesti ,alipaine pumppu on vaihdettu noin 20 tkm sitte,itte epäilen venttiilin nostajia,mut onko muita mahdollisia paikkoja,ja millä vois todeta muuten kun ostamalla kaikkia uusiks.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 19:26

paljonko ajettu?

Roska nostajassa?
Suutin jumittaa?

Onhan jakopää ihan kuosiissaan, ettei värinän vaimennin ole pettänyt ja jakopää kiilan varassa. Jos näin on käynyt niin on saattanut pakovenat koskettaa mäntiin. Ilkeä naputus vaikka ajaan pystyy. Kokemusta omasta takaa on.

make 69
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.3.2007 20:09

ViestiKirjoittaja make 69 » 13.4.2007 19:37

kilometrejä on 300tkm,jakopää tehty 265tkm kohdalla.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 21:18

Itsellä tehtiin jakopää ja 100km pääsin kunnes alkoi kilinä. Värinänvaimennin oli aivan loppu ja kiila murtunut, vaikka pultti oli vedetty kunnolla kiinni. Tuli sitten vähän enemmän remppaa.

Värinänvaimentimen kunnon kuulee kun esim kolistaa sitä lattiaa vasten, tosin ilkeä sitä on ottaa irti vain testatakseen. Hyytävä hintakin sillä reilu 180e.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 13.4.2007 21:43

Pistä kone tulille ja avaa öljykorkki. Jos ääni voimistuu, tulee ääni todennäköisesti yläkerrasta. Sitten vaan venakoppa auki ja jos venttiilinnostimet liikkuu käsivoimin esim. puutapilla painaen, on nostimet jo ehtoopuolella. Motonetissa ne oli pari vuotta sitten n. 9€/kpl. Alipainepumpun kunnon voi tarkistaa myös tyhjäkäynnillä. Paina jarrua ja kuuntele muuttuuko naputtava ääni. (En usko pumpun kuiten reistaavan, kun on noin tuore). Joskus myös moniurahihnan kiristin voi pitää naputtavaa ääntä ollessaan ehtoopuolella.

Eli. Kone käymään ja tekemään havaintoja konehuoneesta. Kyllä se äänen alkuperä alkaa siitä hahmottumaan.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 14.4.2007 12:05

Yksi mahdollisuus on, että pumpun ajoitus on mennyt remmien vaihdossa pieleen. Mulla oli näin edellisessä AAB:ssä ja ääni oli aika ilkeän karkea.

h@b@/HT-Tune
-
Viestit: 190
Liittynyt: 24.7.2003 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja h@b@/HT-Tune » 14.4.2007 19:43

siskon audissa 1.9tdi naputti myös aika pahasti.. tänään sitten viimein auto jäi pihaan.. nostaja palasina, tuli nokka-akselin väliin nostajan sisukset.. onneksi teki startatessa ettei vauhdissa.. mahdoliset vauriot: venttiili kierossa ja nostin on paskana.. nostimen läpi tuli sisukset eli aika jumissa on ollut että on saanut nokka hiottua puhki nostajan levyn. Varmaan vuoden päivät on naputellut ja tyhjäkäynti aika karkean kuuloinen oli jo loppuajasta. johtui varmaan siitä kun imuventtiili jäi kantamaan. viritetty aika reippaasti, mutta ei vaikuta kyllä nostimeen.. mittarissa kohta 400tkm

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.4.2007 19:47

ittellä oli sama homma... onneks ei venttiileille käyny mitään =) uudet nostajat ja nokan jouduin laittamaan. ittellä meni ajossa abauttiarallaa 100 vauhdissa

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 14.4.2007 21:46

Täällä vastaavaa ääntelyä AAB:ssä, mutta ei läheskään koko aikaa, usein vain käyttämällä kierrokset kahden tonnin päällä naputus häipyy.

Mittarissa 260tkm, kansi vaihdettu jossain 200tkm tällä puolella.

Itse syyttäisin nostajaa tällaisessa tapauksessa, mutta voiko esim. suutin käyttäytyä näin? Pitää ruveta tutkimaan, kun noin pelottelette.

Onko nostajien vaihto tässä kuinka monimutkainen toiminpide? 1.6D:ssä siihen ei menisi tuntiakaan, mutta onko tässä muuta vaikeutusta kuin pumpun hihna nokan toisessa päässä?

Ja mitä olen muiden vastaavien käyntiä kuunnellut liikenteessä, ei tuollainen naputus ole täysin ennenkuulumatonta.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 14.4.2007 22:13

Voihan suutinkin takerrella jos se jumittaa, mutta kyllä se pahenee aika äkkiä. Tuota voipi kokeilla myös niin että painaa vapaalla vähän kaasua ja tunnusteleeko ravisteleeko enemmän kuin yleensä (niinkuin vitosella vähän on tapana huojua).

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 18.4.2007 0:45

Ihan vaan Off the record; älkää joutuko paniikkiin jos hydrauli nostaja vähän naputtaa. Mieluummin alle, kuin yli ja eipähän pala paikat=)
nim.naputtanut jo pidempään, mutta olkoon kunhan...

h@b@/HT-Tune
-
Viestit: 190
Liittynyt: 24.7.2003 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja h@b@/HT-Tune » 21.4.2007 21:39

Tänään saatiin tuo audi nippuun taas ja jumalauta että voi kone käydä siististi.. hajonnutta osaa olikin sitten vähä enemmän. eli kannesta oli nostajan paikka menny vähä koloille yläreunasta ja nokasta oli lähtenyt paloja hajonneen nostajan kohdalta. Kansi kävi paikallisella kansisepällä koneistuksessa ja samalla uusittiin ohjurit ja kumit. ois voinu kuulemma milloin vaan mennä venttiili poikki kun oli ohjarit niin väljät. Vielä keulacoolerin asennus huomenna ja kovaa ajoa taas.. kokonaisuudessaan hintaa koko rempalle tuli n. 600eur. sis.kansityöt, uudet tiivisteet yläpäähän, kannen pultit, uudet nostajat, nokka romikselta, nesteet ja öljyt, jakopään hilut ja vesipumppu. Mielenkiinnolla testiajoa odotan kun aika kiukkuinen on tuo audi vaikka oli paskana osaa kannesta.. nyt toimii varmasti paremmin ja vielä paremmalla coolerilla.. toivottavasti 200hv ei jää penkissä kauas.. Kannattaa tosiaan ne nostajat vaihtaa aikanaan jos ei halua tuota 600eur. remppaa tehdä sitten.. nostajat on 10eur/kpl eli halpa remontti. Jos tyhjäkäynti alkaa kuulostaa sellaiselta puputtavalta eikä tasaiselta kuten normaalisti niin äkkiä osaa vaihtoon ennen kuin tulee kallista romua..

make 69
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.3.2007 20:09

ViestiKirjoittaja make 69 » 24.4.2007 13:17

no löytyihän se vika,elikkä alipainepumpultahan se ääni tulee ja syykin selvisi,nokan epäkesko kulahtanut,pääsee tappi liikkumaan ja näin ollen pitää melkoista meteliä,ei muuta kun nokka täyttöhitsaukseen tai uusi akseli.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa