G2 16v KR moottoriremontti ja viritys
Valvoja: ffp jäsenet
G2 16v KR moottoriremontti ja viritys
Kysymyksiä, ideoita ja ehdotuksia.
Lähtökohtana n. 320tkm ajettu moottori sekä vaihdelaatikko. Suunnitelmissa kunnostus sekä viritys. Bensansyöttöä tulee hoitamaan megasquirt (Kiitokset T-Tech) ja sytkäpuolelle jää vakiopalikat eli jakaja jne. Usko itseen on kova ja perus remontin uskoisin sujuvan ilman kummempia ongelmia vaikka ollaankin "pappia kyydissä". Olen käyttänyt searchiä ja lukenut omasta mielestä lähes kaikki vaparivirittämiseen liittyvät topicit foorumilta. Sunnitelmissä ns. "perusviritykset" eli kannen työstö, nokat, putkisto, sekä jo mainittu megasquirt. Periaatteena pidettäköön että moottorista halutaan kestävä ja luotettava. Mitäköhän on odotettavissa näinkin paljon ajetun moottorin kestossa viritystä silmälläpitäen? Nykyisten osien lopullinen kunto todetaan vasta purettaessa mutta jos nyt mietitään vain ajettujen kilometrien perusteella.
Alakerta:
Hyllyllä S2 audin kiertokanget. Hyöty vaparissa jos alkuperäiset hyvässä kunnossa? Entä männät. Riittääkö alkuperäiset mahlet uudella rengastuksella ja lohkon hoonaus? Jos nural niin samantien lepikkoon? Mitä kampiakselille tarvitsee tehdä vai tarviiko mitään?
Kansi:
Nostajien sekä venttiilinvarrenkumien vaihto. Koneistamolla tiivistepinnan tarkistus/suoristus sekä venttiilityöt. Kanavien "siivous" eli tasoitus onnistuu varmaankin kotikonstein esim. dremelillä? Vinkkejä tasoitukseen? Nokkien osalta suunitelmissa teettäminen koneistamolla. Kummatkin vaihtoon vai pelkkä pakonokka? (Oliko näin että ensin pakonokka vaihtoon ja sitte vasta imunokka pienten tehojen osalta?) Suorat kopiot vaikkapa cat camsin jostain katukepeistä? Uudet kovin hintavat eikä budjetti kovin suuri. Paljonko mahtaa jäädä hintaeroa hiotuille tai suoraan esim cat cams:iltä ostettuna?
Vaihdelaatikko:
Kytkinpaketin tarkistus kaikkineen ja tarvittaessa osien vaihto. Öljyt vaihtoon. Muuta tarpeellista kuten vauhtipyörän pultit jne?
Yleistä:
Varaosien kuten nostajien ja tiivisteiden osto motonetistä, paikallisesta varaosaliikkeestä vai marmoritiskiltä? Moottoria kasatessa mitkä pultit kannattaa/on pakko uusia? Tähän asti käytetty Teboil Diamond 5W-40 öljyjä. Onko syytä vaihtaa merkkiä/laatua?
Edit:
Lisää kannesta. Tunnetusti 16v koneessa venttiilit käy todella lähellä mäntää joten kannen lasku sellaisenaan ja sitäkautta puristusten nosto ei onnistu. Muistan (toivottavasti oikein) lukeneeni että viimesillä milleillä nostoissa virtaus ei enää huomattavasti kasva. Mitä jos max. nostoista ottaisi millin pois ja samainen milli myös kannesta sekä kasvattaisi venttiilien aukioloaikaa? Mutua mihin suuntaan koneen luonne muuttuu?
Lähtökohtana n. 320tkm ajettu moottori sekä vaihdelaatikko. Suunnitelmissa kunnostus sekä viritys. Bensansyöttöä tulee hoitamaan megasquirt (Kiitokset T-Tech) ja sytkäpuolelle jää vakiopalikat eli jakaja jne. Usko itseen on kova ja perus remontin uskoisin sujuvan ilman kummempia ongelmia vaikka ollaankin "pappia kyydissä". Olen käyttänyt searchiä ja lukenut omasta mielestä lähes kaikki vaparivirittämiseen liittyvät topicit foorumilta. Sunnitelmissä ns. "perusviritykset" eli kannen työstö, nokat, putkisto, sekä jo mainittu megasquirt. Periaatteena pidettäköön että moottorista halutaan kestävä ja luotettava. Mitäköhän on odotettavissa näinkin paljon ajetun moottorin kestossa viritystä silmälläpitäen? Nykyisten osien lopullinen kunto todetaan vasta purettaessa mutta jos nyt mietitään vain ajettujen kilometrien perusteella.
Alakerta:
Hyllyllä S2 audin kiertokanget. Hyöty vaparissa jos alkuperäiset hyvässä kunnossa? Entä männät. Riittääkö alkuperäiset mahlet uudella rengastuksella ja lohkon hoonaus? Jos nural niin samantien lepikkoon? Mitä kampiakselille tarvitsee tehdä vai tarviiko mitään?
Kansi:
Nostajien sekä venttiilinvarrenkumien vaihto. Koneistamolla tiivistepinnan tarkistus/suoristus sekä venttiilityöt. Kanavien "siivous" eli tasoitus onnistuu varmaankin kotikonstein esim. dremelillä? Vinkkejä tasoitukseen? Nokkien osalta suunitelmissa teettäminen koneistamolla. Kummatkin vaihtoon vai pelkkä pakonokka? (Oliko näin että ensin pakonokka vaihtoon ja sitte vasta imunokka pienten tehojen osalta?) Suorat kopiot vaikkapa cat camsin jostain katukepeistä? Uudet kovin hintavat eikä budjetti kovin suuri. Paljonko mahtaa jäädä hintaeroa hiotuille tai suoraan esim cat cams:iltä ostettuna?
Vaihdelaatikko:
Kytkinpaketin tarkistus kaikkineen ja tarvittaessa osien vaihto. Öljyt vaihtoon. Muuta tarpeellista kuten vauhtipyörän pultit jne?
Yleistä:
Varaosien kuten nostajien ja tiivisteiden osto motonetistä, paikallisesta varaosaliikkeestä vai marmoritiskiltä? Moottoria kasatessa mitkä pultit kannattaa/on pakko uusia? Tähän asti käytetty Teboil Diamond 5W-40 öljyjä. Onko syytä vaihtaa merkkiä/laatua?
Edit:
Lisää kannesta. Tunnetusti 16v koneessa venttiilit käy todella lähellä mäntää joten kannen lasku sellaisenaan ja sitäkautta puristusten nosto ei onnistu. Muistan (toivottavasti oikein) lukeneeni että viimesillä milleillä nostoissa virtaus ei enää huomattavasti kasva. Mitä jos max. nostoista ottaisi millin pois ja samainen milli myös kannesta sekä kasvattaisi venttiilien aukioloaikaa? Mutua mihin suuntaan koneen luonne muuttuu?
Kampiakseli ei tarvi tehdä mitään muutakuin tasapainottaa! Ja vakio kiertokanget kestää myöskin hyvin n.200hv asti! Jos haluat niin kiillotat kanget ja painotat niin kestää varmasti! Kannelle ei ihan hirveitä tarvitse tehä, virtaa vakiona muistaakseni 208hv tai lähelle tuota. Kanaville lievä siivous ja ehkä vähän muotoilua.. Nokka-akselit kannattaa viedä Virtasen Maurille Kylmäkosken Erikoismoottoriin hiottavaksi. Kerrot hänelle minkälaisen moottorin teet ja minkälaiseen käyttöön olet tekemässä, niin varmasti Mauri osaa tehdä nokat juuri sinun käyttöösi sopiviksi!! Säädettävät nokkapyörät, jotta saa nokat ajoitettua kunnolla. Pako-ja imusarjat kohdistat kunnolla. Luulen että näillä eväillä tulee tehoa 170hv luokkaa ja kestää isältä pojalle.. :) Ja vaikka tuo teho ei ehkä lapulla miellytä, niin nuo hevosvoimat tulevat terävimmiksi eikä vakiomaisesti kuin kumilanka..
Nyt on vaput vietetty ja ulkomaanreissulta päästy takas joten projekti voi jatkua :)
Moottori on nyt purettuna ja sylinterit sen verran soikeat että menee porattavaksi ja kasataan uusilla männillä. Mintä mäntiä olette käyttäneet ja mistä olette hankkineet?
Muuta jo ostoslistalle ilmestynyttä: Nokat Dr. Schrick:ltä ja Marteliuksen 4-2-1 pakosarja.
Edit:
Selailin Arwidsonin varaosialuetteloa niin siellä näytti olevan 0,50mm ylikoon mahlen mäntiä. Hintaa 225e jos oikein katoin. Vahva vaihtoehto? Kestävyys varmaankin riittää kyseisiin nokka- ja putkivireihin.
Moottori on nyt purettuna ja sylinterit sen verran soikeat että menee porattavaksi ja kasataan uusilla männillä. Mintä mäntiä olette käyttäneet ja mistä olette hankkineet?
Muuta jo ostoslistalle ilmestynyttä: Nokat Dr. Schrick:ltä ja Marteliuksen 4-2-1 pakosarja.
Edit:
Selailin Arwidsonin varaosialuetteloa niin siellä näytti olevan 0,50mm ylikoon mahlen mäntiä. Hintaa 225e jos oikein katoin. Vahva vaihtoehto? Kestävyys varmaankin riittää kyseisiin nokka- ja putkivireihin.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Laita kuitenki Wössnerit. Kuuleman mukaan ovat Wisecoja paremmat ja niitä jos yksi hajoaa niin saat ostettua yhden tilalle kun Wisecoja pitää ostaa sarja. (näin olen kuullut)
Ainakin silmämääräisesti Wössner näyttää laadukkaammalta kuin Wiseco näin mekaanikonkin silmään. Sellaiset on itelle tulossa...
Ainakin silmämääräisesti Wössner näyttää laadukkaammalta kuin Wiseco näin mekaanikonkin silmään. Sellaiset on itelle tulossa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa