Matta värillä maalaus: plussat ja miinukset

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Matta värillä maalaus: plussat ja miinukset

ViestiKirjoittaja leinoan » 9.4.2007 7:46

Käynyt mielessä jo useamman kerran että maalaisi tuon jetan matta-mustalla.
mitä ongelmia matta-pinta aiheuttaa? Imeytyykö lika värin sisälle?Mikä maali kävisi parhaiten, joku ko. tarkoitukseen tehty vai välttääkö ihan pohjamaali?
Miten ko. pintaa hoidetaan? vahaamalla normaalisti?

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 9.4.2007 15:47

Naarmut näkyvät aika helposti, niiden peittäminen hankalaa.
Matta pintaa ei voi vahata normaalisti koska se alkaisi kiiltää.

Lika ei imeydy. Pohjamaalilla ei niin väliä, viimeinen kerroshan
kiillon määrittelee. Periaatteessa massa-metallivärit ovat mattavärejä.
Kiillon antaa lakkakerrokset.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 9.4.2007 21:43

Oma corro on maalattu mataksi. Omasta mielestä (jos vertaan siihen kiiltävään mustaan) naarmut/lika ja muut jäljet ei erotu tuosta mattapinnasta läheskään niin hyvin.

Vahausta en suosittele.Ei se siihen kiiltoa tuo ,mutta epämääräisiä laikkuja kylläkin.Puskuriin kokeilin. Puhdistukseen on omia aineita.Tosin pesu silloin tällöin riitti. Loskapaskakeleillä pelkästään huuhtelin painepesurilla ja hyvin lika irtosi.
Tosin kuivata kannattaa huolella,sillä huomasin,että jaa helposti pisaroita ja valuma jälkiä.

Jarppa83
-
Viestit: 259
Liittynyt: 13.6.2004 1:56

ViestiKirjoittaja Jarppa83 » 20.4.2007 20:11

Itsellänikin on ollut jo jonkin aikaa mielessä harjoitella maalausta ja maalata joku auto johonkin matta väriin. Corrosta ajattelin matta mustaa mutta se asia kuitenkin jäi jäihin. Mutta nyt olisi toinen kohde. Näin alustavasti kyselin yhdestä maaliliikkeessä värien hintoja. Ehdottivat akryyliä. Olisiko tämä hyvä vaihtoehto ja onko maalaus mataksi vaikeampaa/helpompaa kuin normiväreillä?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 20.4.2007 20:28

Pohjat ovat tärkeät.Onhan ne aina,mutta matan alta näkyy jokainen pienikin virhe.

Jarppa83
-
Viestit: 259
Liittynyt: 13.6.2004 1:56

ViestiKirjoittaja Jarppa83 » 21.8.2007 21:36

Osasiko joku sanoa mistä johtuu laikut matta maalatulla pinnalla? Virheet näkyvät helposti suurilla pinnoilla. Ruiskutin tänään auton päälle pari kerrosta mipan RAL 9005 (matta musta) väriä ja en ollut tyytyväinen pintaan. Saisiko laikkuja korjattua millään tavalla. Maalia on vielä reilusti jäljellä, joten ajattelin ruiskuttaa huomenna uudestaan. Vinkit maalausta varten olisivat tervetulleita.

Muutamat kuvat laikuista lyötyy täältä (näkyvät kuvissa huonosti)

In Flames
-
Viestit: 69
Liittynyt: 23.6.2007 13:12

ViestiKirjoittaja In Flames » 21.8.2007 21:49

eihän vain olisi maali vielä alta märkää, kato huomenna miltä näyttää täysin kuivuttua.

Jarppa83
-
Viestit: 259
Liittynyt: 13.6.2004 1:56

ViestiKirjoittaja Jarppa83 » 21.8.2007 22:18

Voi hyvinkin olla. Tämä ilta otetaan asennus oluita ja katsellaan huomenna tarkemmin tilannetta. Mutta jos tilanne on huomenna sama. Mitäs sit? Koko auton hionta ja uusi maalaus? Tänään vedin ekan kerroksen ohuena harsona ja toisen vaan peittäen sen, joten voisiko laikut johtua myös maalin vähyydestä? Pohjamaali on kuitenkin peitetty. Valmis pinta näyttää erikulmista laikulliselta toisesta taas ei. Hankala selittää tilannetta näin ensi kertalaisena.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 21.8.2007 22:19

Aika karkeelta näyttää tuo jarpan maalaama pinta, ainakin tässä kuvassa http://i4.photobucket.com/albums/y136/jetta83/Golf/IMG_0338.jpg
Kyljessä näkyvät pilveilyt voi olla osittain märkää maalia tai ruiskutustekniikasta johtuvia vikoja.
Samat tekniikat siinä matassa on ku muussakin automaalaamisessa, eli pitää olla sopivan ohutta maalia, pitää vetää sopivan märkää pintaa, ja tietysti aiheeseen sopivilla välineillä (suuttimen koko, ilmanpaine, viuhkan leveys). Harjottelemalla oppii :)

Siitä olisin kyllä Jannen kanssa erimieltä, ettäkö matta olis nirsompi pohjatöistä. Se kun ei kiiltele, niin eipä ne maholliset virheetkään niin helposti peilaile. Mutta ainahan ne on huolella tehtävä niinku sanoitkin.

Ite oon pari kulkinetta matalla maalannu, kumpaankaan ei tullu mattalakkaa vaan perusmassa oli mattaa/puolikiiltävää. Sehän menee niin, että mitä kiiltävämpi, sen kovempi/kestävämpi pinta. ELi naarmuja/nirhaumia tulee helpommin kun kiiltävään, mut en ole mitään kriittistä eroa huomannu.

Jarppa83
-
Viestit: 259
Liittynyt: 13.6.2004 1:56

ViestiKirjoittaja Jarppa83 » 21.8.2007 23:30

Kiitoksia vastauksista. Virheitä on varmasti joka puolella mutta sanoisin että suurin on ruiskun takana. Jos pinta ei ole huomenna miellyttävä. Ajatteltiin maalata konepelti uudestaan hieman märemäksi ja katsoa tulosta. Jos tulos on miellyttävä sen jälkeen vedetään auto uudestaan yli. Kuulostaako järkevältä?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 22.8.2007 12:22

Mun mielestä kuulostais järkevältä. Eli kannattais vaikka just konepeltiin kokeilla ensin niitä eri säätöjä yms ennenku vetää koko auton.

Waldo
-
Viestit: 34
Liittynyt: 7.5.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Waldo » 25.8.2007 12:21

Matan alta näkyvät virheet paremmin?? ei muuten pidä paikkaansa..
Matalla maalatessa ei pienellä lommolla ole niin suurta merkitystä kuin jos maalattaisiin täyskiiltävällä, kun lommon paikka ei kiillä on sitä vaikeampi erottaa.

Tietenkin jos maalataan mattaa väri+lakka yhdistelmällä niin kaikki virheetä jäävät helpoimmin näkyviin samalla lailla kuin maalattaisiin metallihohto värejä.

Suorakiiltomaalit antavat kaikista enemmän anteeksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa