Kone kasassa, problemos
Valvoja: ffp jäsenet
Kone kasassa, problemos
Lyhyesti: Kone on nyt kasattu. Uusittuja osia männänrenkaat, laakerit. Männät liikkuivat "hyvin" erikseen ja muutkin osat. Nyt kun on pultit kiristetty niin alakerta ei liiku millään ilveellä. En enää uskalla kokeilla kampiakselin pultista kun sekin vaan kiristyy. Pitää varmaan uusia toi pultti kun edellinenkin oli vanha ja nyt vielä "ylikiristetty"
Voiko laakerit tiukata ton noin saakelin tiukalle ettei se hievahda minnekään. Minkäsverran siinä starttimoottorissa riittää voimaa?
Toinen problemos oli kun kasasin kannen ja iskin kiinni niin sekään ei liiku. Männät on keskivaiheilla pytyissä joten ei pitäisi olla tiellä. Tulpat eivät ole kiinni kannessa.
Ei tuossa edes pitäisi olla mitkään jäykät jouset mutta eihän sitä ikinä tiedä. En tiedä jousien historiaa.
Ajoituksen tekeminen onkin sitten mielenkiintonen homma.. =)
Ajattelin että sitten kun on kone kiinni vaihdelootassa kokeilla startilla pyörittää mutta sitä ennen pitäs tuo ajoitus saada kohilleen. (tai nokka irti.)
öljyäkin on käytetty ihan tarpeeksi, paitsi laakeripintojen "alapuolella", eikai sinne ylimääräistä kande tunkea?
Ei pitäisi olla yli- eikä alikokolaakereita. prkl
käytin kyllä loctitea XD
Eräs mielenkiintoinen huomio tuossa vw:n 1,3l:n pikkulohkossa oli sellainen että kiertokangissa ei siis todellakaan mene öljyä männille sisällä. Kone siis toimii pelkällä roiskevoitelulla. Vai onko jollain toisenlainen näkemys asiasta?!
eroaako 1,3l:n diisselin startti bensavastaavasta?
Voiko laakerit tiukata ton noin saakelin tiukalle ettei se hievahda minnekään. Minkäsverran siinä starttimoottorissa riittää voimaa?
Toinen problemos oli kun kasasin kannen ja iskin kiinni niin sekään ei liiku. Männät on keskivaiheilla pytyissä joten ei pitäisi olla tiellä. Tulpat eivät ole kiinni kannessa.
Ei tuossa edes pitäisi olla mitkään jäykät jouset mutta eihän sitä ikinä tiedä. En tiedä jousien historiaa.
Ajoituksen tekeminen onkin sitten mielenkiintonen homma.. =)
Ajattelin että sitten kun on kone kiinni vaihdelootassa kokeilla startilla pyörittää mutta sitä ennen pitäs tuo ajoitus saada kohilleen. (tai nokka irti.)
öljyäkin on käytetty ihan tarpeeksi, paitsi laakeripintojen "alapuolella", eikai sinne ylimääräistä kande tunkea?
Ei pitäisi olla yli- eikä alikokolaakereita. prkl
käytin kyllä loctitea XD
Eräs mielenkiintoinen huomio tuossa vw:n 1,3l:n pikkulohkossa oli sellainen että kiertokangissa ei siis todellakaan mene öljyä männille sisällä. Kone siis toimii pelkällä roiskevoitelulla. Vai onko jollain toisenlainen näkemys asiasta?!
eroaako 1,3l:n diisselin startti bensavastaavasta?
Laakeripukit voi olla yks syy tai sitten jos on tullut vääränkokoiset laakerit. Pitänee tarkistaa vielä osakoodi. Laakeriputki on kyllä oikeissa kohdissa mutta hämärää kyllä olisi jos ne olis väärinpäin. Kaikki on tietysti mahdollista. Mikäli on niin ne on kaikki sitten väärinpäin=)
Kampiakselinpultti oli 80Nm ja varsi oli sellainen 60-70cm eli kyllä sillä olis pitäny pyörähtää.
Hyvää pääsiäistä muuten kaikille=)
Kampiakselinpultti oli 80Nm ja varsi oli sellainen 60-70cm eli kyllä sillä olis pitäny pyörähtää.
Hyvää pääsiäistä muuten kaikille=)
Ei tuu joo muuta mieleen kuin et on laakeripukit menny jotenkin väärin paikoilleen alakerrasta ja kannesta. Koululla sain todistaa sitä kun yks kaveri kasasi mitsunsa konetta ja ei kattonut yhtään et mikä kaula on mikäkin niin eihän se hievahtanutkaan. Ja kerran tuli korjattavaksi sellainen kansi (Audi 10valve) mihin oli joku kyläseppä yrittänyt vaihtaa nokka-akselia tai nostajia ja oli kiristänyt pari laakeripukkia vahingossa väärinpäin paikoilleen ja halkihan se pukit meni kannen puolelta. Oma kone pyöri kasauksen jälkeen ihan kun vaan vauhtipyörästä käsin käänteli.
onneksi huomattiin ennenkuin kone oli kasassa
Ja nythän on kysymys juurikin kannettomasta lohkosta (näin ainakin ymmärsin kun kerran Jessup kertoo myös kannen olevan "jumissa" erikseen) siksi kommenttini ylempänä... ja jos koko höskä on kasassa nii pitäisihän sen koneen jompaan kumpaan suuntaan pyöriä vaikka männät olisikin väärin päin... :)
OK, onneksi on pääsiäinen niin ei vituta tuo konekaan niin paljon (vai miten se nyt menikään).
Seuraavaksi kun menen tuonne niin otan nokka-akselin kannesta ensitöikseen pois. Sitten kokeilen nokka-akselipukit miten passaavat. Vituttaa kun nuo laakeriputkit taitaa olla vielä kokonaan eri kannesta =) ei hemmetti, no tekemällä oppii...
ehkä
Sitten pitää purkaa alakerrasta ainakin 1 kpl runkolaakeripukkeja ja katsoa onko se oikein päin. Ovat varmasti oikeissa paikoissa kun niissä on sentään numerointi. Jos on väärinpäin niin sitten ovat muutkin. Veikkaan että kyse on veivien laakeripukeista. Tarkkaanottaen kun mietin niin en siinä tohinassa enää illalla kymmennaikoihin edes muistanut vilkaista että miten päin ne nyt pitäisi olla. Sentään pitäisi olla oikeilla paikoilla.
Onneksi tuli käytettyä ruuvilukitetta xD Huolestuttaa että mitenköhän tuo lukite mahtaa irrota, lämmittämällä paras? Toistaiseksi pikkutohokin on jossain niin riittääköhän kuumailmapuhalin moiseen hommaan?
koneessa on siis kansikin jo päällä ja momentissa, joten ei kyllä sitä irrotella. Männät liikkuivat erikseen hyvin.
Tietysti suurin huolenaihe on että voivatko itse laakerit mennä moisesta paskaksi? Itseasiassa suurin huolenaihe on kansi. siihen tuli uhrattua jonkunverran aikaa ja vaivaa...
Kyselen sitten lisää kun saan itseni töiden äärelle
Seuraavaksi kun menen tuonne niin otan nokka-akselin kannesta ensitöikseen pois. Sitten kokeilen nokka-akselipukit miten passaavat. Vituttaa kun nuo laakeriputkit taitaa olla vielä kokonaan eri kannesta =) ei hemmetti, no tekemällä oppii...
ehkä
Sitten pitää purkaa alakerrasta ainakin 1 kpl runkolaakeripukkeja ja katsoa onko se oikein päin. Ovat varmasti oikeissa paikoissa kun niissä on sentään numerointi. Jos on väärinpäin niin sitten ovat muutkin. Veikkaan että kyse on veivien laakeripukeista. Tarkkaanottaen kun mietin niin en siinä tohinassa enää illalla kymmennaikoihin edes muistanut vilkaista että miten päin ne nyt pitäisi olla. Sentään pitäisi olla oikeilla paikoilla.
Onneksi tuli käytettyä ruuvilukitetta xD Huolestuttaa että mitenköhän tuo lukite mahtaa irrota, lämmittämällä paras? Toistaiseksi pikkutohokin on jossain niin riittääköhän kuumailmapuhalin moiseen hommaan?
koneessa on siis kansikin jo päällä ja momentissa, joten ei kyllä sitä irrotella. Männät liikkuivat erikseen hyvin.
Tietysti suurin huolenaihe on että voivatko itse laakerit mennä moisesta paskaksi? Itseasiassa suurin huolenaihe on kansi. siihen tuli uhrattua jonkunverran aikaa ja vaivaa...
Kyselen sitten lisää kun saan itseni töiden äärelle
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 20.1.2005 21:07
EI NÄIN!Vituttaa kun nuo laakeriputkit taitaa olla vielä kokonaan eri kannesta =)
Ota vaan suosiolla se alakerta auki,jos oot laittanu ne runkolaakeripukit väärään mutta numerojärjestykseen ni sitte ne on kyllä kaikki väärinpäin eikä se moottori voi pyöriä =)
Edit. Ja kokemuksesta tiedän että ne llakerin reunat voi näyttää aika surulliselta,ite en kyllä laittanu ku yhen pukin väärinpäin... :)
Jep, eli alakerta on kuosissa ja pyörii jotenkuten. Vähän tiukalta vaikuttaa mutta onhan siinä uudet laakerit ja renkaat. Nokka-akseliprobleema saattaa ratketa jos nuo pukit löytyvät, tämä on työn alla=)
Ongelmana oli kiertokankien laakeripukkien väärä järjestys. Onneksi olivat kaikki kuitenkin loogisesti samoinpäin...
Lukite oli ihan yhtätyhjän kanssa, ei sitä edes tuntenut kun väänsi avaimella. Harmittaa kun joutui availemaan turhantakia noita pultteja. Laakerit näyttivät silmämääräisesti olevan täysin vahingoittumattomat joten tietysti laitoin niillä pakettiin. Jos pukkeja ei löydy niin voiko kannen kiristää samoilla pulteilla takaisin aarporauksen jälkeen? Olen siinä uskossa että ne pitäisi aina uusia jos avaa kannen.
Ongelmana oli kiertokankien laakeripukkien väärä järjestys. Onneksi olivat kaikki kuitenkin loogisesti samoinpäin...
Lukite oli ihan yhtätyhjän kanssa, ei sitä edes tuntenut kun väänsi avaimella. Harmittaa kun joutui availemaan turhantakia noita pultteja. Laakerit näyttivät silmämääräisesti olevan täysin vahingoittumattomat joten tietysti laitoin niillä pakettiin. Jos pukkeja ei löydy niin voiko kannen kiristää samoilla pulteilla takaisin aarporauksen jälkeen? Olen siinä uskossa että ne pitäisi aina uusia jos avaa kannen.
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 20.1.2005 21:07
Kun on tehty kannelle kaikennäköistä niin ei huvittaisi heittää sitä poiskaan. Nimimerkillä viikkohan siinä vierähti + koneistukset pajalla.
Mielessä kävi myös sellainen vaihtoehto että kehittäisi jonkun systeemin joka pyörittää nokka-akselia ja samalla tiukkailis pikkuhiljaa niitä pultteja. Luulis että se sieltä ajan kanssa hakisi oikean linjan. Vielä ehkä jotain hiomatahnaa tj... Toisaalta ei viitsisi mitään ylimääräisiä moskaa koneeseen tunkea.
Mutta yrittänyttä ei laiteta. Eikös teoriassa ne alumiinisilpunpalaset mitä sieltä sitten irtoaisi jää suodattimeen? Tosin hionnan ajaksi pitäisi ottaa paininkupit ylös (hydrauliset) jotta mahtuu aksheli pyörimään. Jos kannen vaikka kääntäisi ylösalaisin niin ei muualle kuin ite voitelukanaviin pitäisi mennä mitään moskaa.
Kukaan kokeillut tällaista? miltä kuulostaa? Nokka-akselihan on periaatteessa suora joten voisi toimiakin. Vanha nokkahihna ja porakoneeseen kampuran nokkahihnapyörä ja sitten vaan kierroksia koneeseen! =)
Mitäs semmonen aarporaus sitten kustantaa? Onhan tohon koneeseen uponnut rahaa jo ihan tarpeeksi... mun mittapuulla
Toivon että ne pukit löytyvät niin ei tarvi ihmetellä=)
Toni JokiLehto: Oletko käyttänyt ihan alkuperäisiä pultteja? Ja vakio-ohjeilla? hyvin on kestäneet?
Mielessä kävi myös sellainen vaihtoehto että kehittäisi jonkun systeemin joka pyörittää nokka-akselia ja samalla tiukkailis pikkuhiljaa niitä pultteja. Luulis että se sieltä ajan kanssa hakisi oikean linjan. Vielä ehkä jotain hiomatahnaa tj... Toisaalta ei viitsisi mitään ylimääräisiä moskaa koneeseen tunkea.
Mutta yrittänyttä ei laiteta. Eikös teoriassa ne alumiinisilpunpalaset mitä sieltä sitten irtoaisi jää suodattimeen? Tosin hionnan ajaksi pitäisi ottaa paininkupit ylös (hydrauliset) jotta mahtuu aksheli pyörimään. Jos kannen vaikka kääntäisi ylösalaisin niin ei muualle kuin ite voitelukanaviin pitäisi mennä mitään moskaa.
Kukaan kokeillut tällaista? miltä kuulostaa? Nokka-akselihan on periaatteessa suora joten voisi toimiakin. Vanha nokkahihna ja porakoneeseen kampuran nokkahihnapyörä ja sitten vaan kierroksia koneeseen! =)
Mitäs semmonen aarporaus sitten kustantaa? Onhan tohon koneeseen uponnut rahaa jo ihan tarpeeksi... mun mittapuulla
Toivon että ne pukit löytyvät niin ei tarvi ihmetellä=)
Toni JokiLehto: Oletko käyttänyt ihan alkuperäisiä pultteja? Ja vakio-ohjeilla? hyvin on kestäneet?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa