GIII -95 1-pisteruisku hyytyi, bensapumppu rikki, kuvia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

GIII -95 1-pisteruisku hyytyi, bensapumppu rikki, kuvia

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 14:03

Huomenta...

Otsikon mukainen auto hyytyi suoraan ajosta hiukan tankkaamisen jälkeen, pakkasta aamulla noin 13 astetta, joten aluksi ajattelin jotta tyhjästä tankista putkiin joutunut vesi jäätynyt bensaputkiin, mutta ei tokene vaikka lämmitellään.

Vaikuttaa siltä, että bensapumppu on täysin hengetön. Käytin hakua muttei selvinnyt mikä on bensapumpun rele...joten:

Onko tämä jokin vikakoodi kun vilkkuu pari kolme kertaa kun laittaa virrat päälle:
http://www.nic.fi/~danes/vw_g3/jutut/pic/p0006.jpg

Onko noista joku bensapumpun rele, jollei ole niin missä se on ?
Kuva
[edit: Vaihdoin kuvan, relehän on tuo nuolella merkitty, eli tälläinen
alta. Muillekin puusilmille tiedoksi, releiden numerot löytyvät releiden alta :-) ]

Mihin nastaan laitetaan maa ja mihin +12 V jotta voi kokeilla toimiiko bensapumppu ?
Kuva

Kiitos jo etukäteen, mitään kiirettähän ei ole kun tuo on ainoa auto, ja kauppaan on 3 km metkaa, polkupyörällä toki pääsee pakkasellakin :-)
Viimeksi muokannut veskola, 23.1.2007 20:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.1.2007 14:32

Onko tämä jokin vikakoodi kun vilkkuu pari kolme kertaa kun laittaa virrat päälle:

Ilmoittaa että huoltoon pitäisi viedä

Onko noista joku bensapumpun rele, jollei ole niin missä se on ?

Rele löytyy paikasta 12.

Mihin nastaan laitetaan maa ja mihin +12 V jotta voi kokeilla toimiiko bensapumppu ?

Isot reunalla ovat pumppua varten ja keskimmäiset pienet polttoainemittaria varten.

Ja sulake löytyy paikasta 18 ja se on 20A

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 14:46

>>Isot reunalla ovat pumppua varten ja keskimmäiset pienet polttoainemittaria varten. Ja sulake löytyy paikasta 18 ja se on 20A

Kiitos, kun kytken 12 V reunimmaisiin pumppu ei inahdakkaan, näistä mitattu resistanssi lähes ääretön, autolla ajettu ~300 tkm -> pumppu rikki ?

Sulakehan on toki katsottu olevan ehjä.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 23.1.2007 14:55

Rele varmasti kunnossa? Melko yleinen vika kuitenkin on että pumppu on sökö.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 15:09

Annoin hyppylankaa sen releen tilalle -> auto on täysin mykkä. Pitänee vielä kurkata letkuun onko letkussa painetta, ja jollei ole niin uusi pumppu.

Mutta miten erottaa kumpi siellä on ?

III Ruiskupumppu YKSIpisteruiskut --99. . . . . . . . . . . 28-1437 124.50 ?
III Ruiskupumppu (ei m anturia) YKSIpisteruiskut --99. . . 28-1410 85.50 ?

jaahas ja meni pupu pöksyyn, eli kysytään nyt ennen kuin sytytän koko vehkeen tuleen :-o

Pitäisikö tuolta kaivaa ainostaan tuo nuolella merkitty moottoriosa pois vai koko valkoinen mokkula letkuineen ja putkineen ? Hajoaako jotain helposti ? Tippuuko osia tankin pohjalle. Miten se irtoaa ?

Kuva

Tankissahan on bensaa, enkä sitä ajatellut tyhjentää. Akkukaapeli on juu irti...silti hirvittää :-9

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 16:09

Haulla löytyi seuraava

Rynnäkköpäärynä kirjoitti:

"Eli bensapumppu löytyy VR6 golffissa, (oma G3, valmistusvuosi 95), sieltä tavaratilassa olevan luukun alta. Kannessa 3 ristipääruuvia. Tankissa on luukun alla sellainen liitäntä, johon tulee pumpun virrat, bensamittarin karvat samaan liitäntään sekä bensan meno ja paluuputket. Bensaputket on kertakäyttöklemmareilla kiinni, eli kokoomista varten tarvitaan uudet. Liitäntäosa on mustalla kierrejutskalla kiinni tankissa, aukeaa tietty vastapaivään kiertämällä. Kun liitäntäosan noukkii tankista pois, huomaa että pumppu onkin tankin pohjaan kiinnitetty. Pumppu irtoaa tankin pohjasta kiertämällä vastapäivään. Pumppu on siis tankin sisällä letkuilla ja johdoilla liitetty siihen tankin päällä olevaan liitäntäosaan. Pumpun johdot abikoilla kiinni ja letkut edeleen kertakäyttöklemmareilla.

Tietty kannattaa tyhjentää bensat tankista ennenkö alkaa operaatioon. Itse en sitä viitsinyt tehdä, kun tankissa oli vain jotain 1/4 bensaa jäljellä. "

MUTTA ei lähde kiertämällä irti tuo muovihärdelli. Kaivakaas nyt joku se räjäytyskuva / korjauskäsikirja esiin.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.1.2007 17:46

kyllä se kiertämällä lähtee. On vaan melko tiukka...


edit:
en tiä onko tuosta apuja, mut täällä jonkunlainen kuva
http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/fuelpump.jpg

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 19:09

No tulet sitten korjaamaan sen jos väännän sen paskaksi :-o

Siinä tuntuu sellainen löysä millin parin liike, ja sen jälkeen stoppaa ikään kuin jotain kynttä vasten, eli siitäkö sitten vain voimalla yli ? Puhutaan siis siellä tankin sisällä olevan rojun irroittamisesta, eli kuvissa alin tavara (numero 5).

Se kansi kyllä oli kanssa aika tiukassa mutta lähti kun sai vähän vasaraa (kuten kuvasta näkyy niin kansi on irti).

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.1.2007 19:23

No sit toivotaan ettei hajoo ;)

Joskus kun venton pumppua irrottelin, niin ei ollu ohjeita eikä ennakkotietoja että miten lähtee. Ja kun järki loppui niin käänsin vaan rohkeesti. Sitten kuului napsaus ja murkula jäi kouraan. Luulin että se hajosi, mutta lähtikin ihan ehjänä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 19:46

Aivan niinhän se lähti, siinä on tyhjää klappia, sitten tulee stoppari. Kun raivaa kaiken turhan tieltä, kuten sen tavaratilan peiton ja menee kunnolla kontalleen siihen päälle saa molemmat kädet mahtumaan reiästä sisään, ellei mahdu on syytä tarkistaa ruokavaliota. Aletaan vääntämään hillittömästi, kuuluu ensin kaksi napsausta kun verisuonet katkeaa päästä, jatketaan kunnes kuuluu se kolmas napsaus jonka jälkeen pumppu onkin irti.

Kokeilin pumppua pöydällä ja ei se toiminut, mutta lähti toimimaan kun sitä vähän tökkisi. Kaikki merkit viittaavat hiilien loppumiseen.

Vielä on epäselvää mitä tuolta motonetista ostaa eli onko se "III Ruiskupumppu (ei m anturia) YKSIpisteruiskut --99. . . 28-1410 85.50 ?" tuo punaisella merkitty osuus ja se kalliimpi vaihtoehto sisältää kaiken mitä kuvassa näkyy. Vai onko pumpuissa eroa, mikä ihme on "m anturi" polttoaineen määräanturiko ? (mutta juu tuo on pienin ongelma ja selviää siellä motonetin tiskillä kun marssii sinne tuon haisevan pumpun kanssa)

Kuva

Jari ja muutkin KIITOS, tarjon oluset kyn nähdään jossain, tulkee nykäseen hihasta :-)
Viimeksi muokannut veskola, 23.1.2007 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Miikka
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.5.2005 20:11

ViestiKirjoittaja Miikka » 23.1.2007 19:47

Mulla kävi ihan samalla lailla, eli hyyty suoraan ajosta.
Pumppu siitä oli hajonnu.
Luulisin että sullakin on toi kalliimpi pumppu, sen tunnistaa siitä että
siinä pumpun sivussa on se anturi mistä lähtee semmonen ohut rauta
minkä päässä oli muistaakseni joku kelluva muovin pala tai tjmv.
Edit:
Toi onkin vähän eri näköinen kun mulla.
Mulla oli se määräanturi kiinni tossa pumpun lovessa mikä tossa kuvassa näkyy,
mut ihan ku se olis tossa kuvan alareunassa se anturi.
Kai se selviää ainakin jos otat ton mukaan kun menet uutta hakemaan.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 23.1.2007 20:19

Itse pumppuosa on tämän näköinen, siinä ei näy mitään antureihin viittaavaa.

Kuva

ja kun haluaa ottaa tuon moottorin irti tuosta muovihärdellistä ei kannata tehdä kuten minä tein. Ei siis oteta sitä päällä olevaa metallista lukkorengasta irti ja paineta pumpun alareunaa pöytää vasten. Tällöin nimittäin sieltä katkeaa tuo kuvassa oleva nystyrä.

Sen sijaan otetaan se metallirinkula pois ja puretaan tuon muovihärdellin yläosuus, jolloin pumppukin todennäköisesti liukuu ulos ilman voiman käyttöä.

Tuossa mullahan on tuo polttoaineen määrän anturi tuossa erillisessä koho/vipu-viritelmässä.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 24.1.2007 10:41

Uusi pumppu tuli motonetista, tuo halvempi. Paketissa oli tuo valkoinen muovihärdelli kokonaisuutena mukana, eli kompakti paketti asennusvalmiina. 11 mm (2 kpl) ja 11...16 mm (2 kpl) letkuklemmareilla letkut kiinni. Pumpun valmistusmaa Saksa ja nyt auto käy pihalla. Hieno juttu.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 25.1.2007 11:17

Toi on näköjään hyvin samanlainen kattaus kuin VR6:ssa.

Hei, kannattaa vaihtaa myös bensasuodatin pumpun vaihdon yhteydessä tai mieluummin hieman sen jälkeen. Kaikki pumpattu bensa kulkee pumpun moottorin sisältä huuhdellen sitä, on kaikki moottorista ja etupäässä hiilistä irronnut muhju filtterissä.

Itse vaihdoin letkut ja johdot (hieman pidemmät) niin saa työtilaa. Niin, enkä enää tekisi tuota hommaa tyhjentämättä tankkia, sen verran huono olo tulee loppupäiväksi bensahöyrystä.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 25.1.2007 12:35

Onhan se samannäkönen, ja se isommalla tuotolla varustettu(gti/VR6) pumppu käy suoraan monomotroniccipumpun tilalle. Esim. tekniikanvaihtoa tehdessä kätevä, kun ei tarvinnu vaihtaa tankkia, vaan tehokkaampi pumppu kävi suoraan.

Enempi siinä taitaa pää tulla kipeeks jos alkaa tankkia tyhjäämään ja lopuksi lotraamaan bensoja takas tankkiin. Ja se tyhjä tankki kun kuitenkin haisee bensalle, niin sen kannalta en näe tyhjennys-operaatiossa mitään etua.
Ensikertalainen altistuu aktiivisesti bensan hajulle noin viitisentoista minuttia pumppua vaihtaessaan, siitä tuskin kenenkään kypärä kipeytyy. Tietysti jos alkaa vaihtelee pidempiä ja johtoja ja muuta ylimääräistä tuunaamaan, niin saattaahan siinä päivä vierähtää ja kupoli herkistyä. Siinä vaiheessa kyllä jo kannattaa hommata kunnon hengityssuojain ;)

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 8.2.2007 14:07

Tuossa minun autossa oli muuten semmoinen ominaisuus, jotta kun sen ostin ja koitin saada liikkeelle ekan kerran niin se sammui. Sama kävi pari kertaa myöhemminkin ja vaimolla sama homma. Se vaati siis hieman enemmän kaasupoljinta liikkeelle lähdössä mitä olin tottunut G2 kaasaripelillä ja muilla romuilla.

En pitänyt tuota vikana vaan ominaisuutena, mutta nyt pumpun vaihdon jälkeen tuntuu kuin tuo ominaisuus olisi ainakin pienentynyt. Olisiko ollut jo hieman pieni bensanpaine ja siten laiha seos tyhjäkäynnillä, tiedä häntä. Saas nähdä paljonko on päästöarvot nyt kohonneet...

>>Ilmoittaa että huoltoon pitäisi viedä
Pitäiskös se huoltoilmaisin nollata (miten?)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.2.2007 14:21


Saleksi
-
Viestit: 384
Liittynyt: 8.10.2003 22:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saleksi » 24.2.2007 22:50

hmm, itellä toi G3 starttauttaa pitemmän aikaa, ja tahtoo sammuilla silloin tällöin liikkelle lähtiessä, viime talvena laitoin uuden suodattimen, joka on auton alla tankin vierressä niin jonku päivän lähti käyntiin se että avaimeen ehti koskea, prkl onko kallis toi 3bar pumppu kun se pitää olla tuohon AEK:hon ainakin ton AKTE:n kuvan mukaan.
Olis kyllä yks toimiva vento b-pumppu mut en ole varma kumpi se on, taitaa olla toi matalapaine pumppu.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 8.4.2007 7:53

No nythän se ihmejutun olikin tehnyt. Vaihdoin tuossa öljyt ja piti merkitä kilometrit kirjaan ylös. Ne olivat 1598 km.

Mitä on tapahtunut ?

Voiko tuon mittariston kilometrit jotenkin vahingossa nollata, vai pyörähtääkö tuo ympäri 300 000 km kohdalla ? Eihän se nyt niin voi olla, eihän ?

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 8.4.2007 8:12

Terve veskola.
Kyllä joissakin ventoissa ja kolmosgolffeissa mittari pyörähtää ympäri 300tkm kohdalla. En tiedä onko vuosimallista kiinni vai mistä, mutta näin on. Vahingossa kilsoja ei saa nollattua.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.4.2007 9:50

Jos on pyörähtänyt ympäri niin "TOTAL" teksti häviää ruudusta.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 8.4.2007 10:27

ahaa, kiitos. Tuota ei sitten liene ajateltu noin "paljon" ajettavaksi :-o

JKaunisto
-
Viestit: 97
Liittynyt: 2.8.2006 1:17

ViestiKirjoittaja JKaunisto » 11.8.2007 16:39

Käytetääs vanhaa aihetta kun on melkein sama vika. -97 1,8 yksipisteruisku Golf III, ja bensapumpun virrat häviää kesken ajon..eli n.5 minuuttia käy, jonka jälkeen häviää virrat, ja n. 5-10 minuutin päästä virrat palailee taas. Varmaksi osaan sanoa että pumpussa ei ole mitään vikaa, kun sen vaihdoin äsken, joten olisiko rele hajonnut vai mikä ihme on vikana? Sulakkeet olen kattonu läpi ja mitään hapettumia ei näkyny ja muutenkin olivat ehjiä.

Edit. Soittelin tutuille, joilla on autona jettaa ja kakkosgolfia, ja he neuvoivat että pitäisi tarkistaa sytytyksenohjauksen maadoituspiuha, ettei ole poikki. Mistäpäin mahtaa kyseinen piuha löytyä?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 11.8.2007 19:35

Seuraava on hieman mutua, mutta eikös polttoainepumpun releelle tule ohjaus hall-anturilta. Ja hall-anturihan sijaitsee virranjakajan sisällä.
Eli olisiko virranjakajan johtojen tarkistus paikallaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa