Sylinterikannen korjautus...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Sylinterikannen korjautus...

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.4.2007 20:27

Morjesta kaikille!aloin tuossa hajottamaan MK 2 16V golffia atomeiksi... ihmettelin tuossa aikasemmin ku otin moottorista kannen pois, niin kaikki muut männät näytti ihan normaaleilta, mutta 2 sylinterin mäntä oli niin kuin pesty siis puhas ja männän päällä oli jotai pisaroita... nooh, maistoin sitä ja sehän oli jäähdytysnestettä...siinä vaiheessa jo arvasin, että mikä on vialla... nyt ku sitten pesin tuon sylinterikannen ja irrottelin siitä venttiileitä, nii kattelin asiaa tarkemmin:imuventtiilin ja tulpan väliltä kansi oli halki...Eli nyt kuuluukin kysymys, että onko teillä kokemusta nuista kansien korjautuksista...siis tällaisessa halkeamatapauksessa...eli kestääkö kansi korjauksen jälkeen kuin hyvin, vai onko turhaa työtä kiikuttaa sitä pajalle?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.4.2007 22:09

Tuo on 16V:een kannessa ihan normaalia, että halkeaa nuo tulpan ja venttiilin välit. Ettei olis vain pahvi pettänyt.
Eikun kansi koneistamolle, niin saa varmuutta asiaan.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.4.2007 11:24

Juu, 16v/20v kannet tuppaa halkeileen tollein, sitä se kylmänä kierrätys teettää.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 6.4.2007 11:34

onkos kukaan kokeillut holkittaa tuota 16v kantta esim.moottoripyörän tulpalle?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.4.2007 12:57

vaan kannattaakos nuita hitsauttaa...?tuleeko kestämään...?auton mukana tuli kylläkin yks samallaine varakansi...edellinene omistaja sano, että pitäs olla ehjä...silmämääräisesti katottuna en löytäny vastaavia lohkeamia...pitäs varmaan käyttää vaan koeponnistuksella ennen ku uskaltaa laittaa kiinni...tohtiikos sitä laittaa edellisestä kannesta kaikki muut romut, paitsi hydrauliset nostajat ja venttiilit/jouset suoraan toiseen kanteen??siis nokat ja niien kiinikkeet, eli laakeripinnat?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.4.2007 16:50

No yleensä taitavat olla vain kosmeettinen haitta nuo tulpan ja venttiilin väliset halkeamat. Kyllä ne koneistamolla tietää saako siitä vielä kunnollista kantta ja kannattaako korjata.

Kyllähän noita osia voi vaihdella kansien välillä. Nuo nokan laakerikannet pitäisin kyllä samassa kannesa mistä ne on irroitettukin.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.4.2007 21:23

joops, pitää käyttää varmaan koneistamolla, niin eiköhän ne siellä anna oikeen tuomion...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.4.2007 22:41

Korjausmanuali valaisee että tulpan kierteistä kolmas saa vielä olla halki kunhan halkeama on alla puoli milliä...

Itelläkin tais olla kolme neljästä silminnähden halki, mutta ponnistus lupasi hyvää joten kiinni vaan ja jotain 30 tkm jo oireetta ajettu sen jälkeen.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.4.2007 0:33

jahas, taitaa olla ihan yleinen vika tämä...mutta eiks siitä oo haittaa, että männän päälle pääsee jäähytysnestettä...halkeama on tosi pieni, että ei siitä paljoo pääse vuotaan, mutta männän se oli pessy hyväksi:)...ja jäähytinnestettä ei kuitenkaan tarvinnu lisäillä...miten muuten se koeponnistus, pitäähän venttiilit olla paikoillaan kun se tehdään?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 7.4.2007 4:28

Korjausmanuali valaisee että tulpan kierteistä kolmas saa vielä olla halki kunhan halkeama on alla puoli milliä...

häh? valaiseppa hieman oi suuri kaiken alan tietäjä.
Meneekö tää samaan kastiin kuin tää normaalit halkeemat pakopuolella kannessa, vesseli?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.4.2007 13:30

Eli palotilasta katsottuna tulpan kierrettä siinä saa olla näkyvä halkeama joka ulottuu tulpan kierteisiin kolmanteen kierrokseen asti ja leveys alle puoli milliä.

Tuon tarkemmin en osaa asiaa kertoa. Mitä tarkemmin sanottuna et ymmärrä?

Selventävää kuvaa ei mulla ole.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 7.4.2007 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 7.4.2007 13:31

Ko. auton ex-omistajana oon tutkaillu tuota gtigolffin-projektia niin mitähän ne hankaumat siinä halkeamakohdan männän kyljessä voisivat kertoa siitä halkeaman vakavuudesta?Hankaumia ei kylläkään sormituntumalla edes tunne mutta ne näkyivät kuitenkin, olikohan se imu- vai pakopuolen kyljellä!?Vai muistanko oikein, että ne olivat juuri vuotokohdan männässä?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.4.2007 23:10

joo pientä hankaumaa oli havaittavissa...mutta ei siis naarmulla asti...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.4.2007 23:15

Niin ja nyt kun vein tuon varakannen tuonne koeponnistukseen, niin huomasin, että eihän mulla oo kyseiseen kanteen olemassa laakeripukkeja...eli onnistuukos ottaa vanhasta kannesta ja laittaa tähän kunnostettuun (ilmeisesti ei)...?kannattaako nokat laittaa alkuperäisestä kannesta, vai juuri tästä vara-osakannesta jos näin meinaa kasata?mitä seurauksia tästä voi olla tiedossa...?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.4.2007 17:33

Kait jollain on tietoo asiasta...?

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

ViestiKirjoittaja Jessup » 15.4.2007 22:02

Jos nokka-akseli pyörii niin hyvä, tietty välykset olisi hyvä mitata. Itselläni tällä hetkellä ei voi laittaa nokkaa koska pukit erikoneesta. Pitäisi ilmeisesti aarporata nokka-akseli-linja uudestaan tj.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa