G2 seisontajarru vasemmalla ei ota

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

G2 seisontajarru vasemmalla ei ota

ViestiKirjoittaja GTgolf » 2.4.2007 21:04

katsastusmies ei tykännyt kun gt golffin seisontajarru vasemmalla otti vain 0,4 kN ja oikealla 1,4 kN..

vaijerit on uusia, mitä tässä nyt kannattaisi tehdä/uusia? kulumista en kyl oikee usko, koska oikee puoli ottaa vielä noin hyvin, et aika epätasaseen pitäs kulua...
neuvoja tulemaan..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.4.2007 11:08

toisen satulan käsijarruvipu jumissa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 3.4.2007 15:12

Jos tuuri käy, ni selviät notkistelemalla. Ei muutaku raakasti CRC:tä ja vielä raaemmin nitkutusta! =)

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

ViestiKirjoittaja GTgolf » 4.4.2007 18:28

nyt on notkisteltu ja rasvattu vivut mut silti tuntuu et vasen jarruttaisi huonommin :/
mikä tämmösessä levyjarrullisessa systeemissä seuraavaks pitäisi vaihtaa? vai onko siellä levyn kaverina vielä rumpu, vai mikä systeemi..?

ja onko kokemusta kannattaaako tätä edes käyä näyttämässä katastuksessa jos se vielä on huonompi? eli jos muuta vikaa ei ole tuleeko tämmösestä hylätty?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2007 18:37

Miten mahdoit sen tehdä?

Jos hyvän aiot saada siitä satulasta niin purat atomeiks, putsaat, rasvaat ja kiroilet tunnin tai pari että miten se kasataan.

Sitten se voi olla hyvä...

Ja tietty nää perusjutut, eli vaijerin oikea kireys, levyjen ja/tai palojen kunto ja nii edespäin.

Rakenteeltaan se satula on semmonen että sama pala toimii käyttöjarruna ja seisontajarruna. Sisällä koneisto hoitaa männän liikkeen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.4.2007 19:45

helpoimmalla pääse tietenkin vaihtamalla huolletun satulan jos ei hermojaan halua menettää.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.4.2007 21:32

^Itse päädyin just tohon ratkasuun. Se uusittu satula ku kestää varmasti auton hamaan loppuun asti. (mulla tuo auto ku on vain kesäkäytössä)

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

ViestiKirjoittaja GTgolf » 4.4.2007 21:42

satulan oisin tässä äsken purkanut , mut kahden jatkovarren katkettua ei enää hermot kestäny :D

ei huvittas niitä tarkastus maksuja maksaa jos tuota ei vieläkää hyväksytä, ja toisaalta vittuako tuolle tekee jos kiinnitys pultit on niin helevetin tiukassa..

en tiiä sit kuinka huono sen pitää olla että pelkästään sen takia tulee hylsy, ku tämän homman kanssa oli viimeks yks pallonivel aika väljä..

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.4.2007 22:48

Liukutapin pultitko siellä on niin tiukassa ettei lähde auki?

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

ViestiKirjoittaja GTgolf » 5.4.2007 7:30

^kiinnityspulttia kokeilin...pitääkös ne kuitenkin irroittaa jossain vaiheessa ne liukutapit??

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.4.2007 8:25

Viime kesänä oli aikeet vaihtaa Audiin takajarrusatulat. Arvasin, että pultit ovat tiukassa, joten laitoin hyvissä ajoin irrotusöljyä pultteihin muhimaan. Ensimmäinen kuusioavain taipui solmuun ja päätin sitten kokeilla sahaamalla kuusioavaimesta pätkän, jonka pistin sopivan hylsyn päähän. Pulttikoneella hieman momenttia ja tulos oli tämä.
Onneksi lähin varaosaliike oli lauantaina vielä auki ja sieltä löytyi merkkituotteena kuusiohylsy ½" vääntiöllä. Pulttikonetta en enää käyttänyt vaan lyhyttä (kestävää) jatkovartta, väännintä ja putkea jatkovarreksi.

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

ViestiKirjoittaja a9801259 » 5.4.2007 9:12

Hae Motonetistä ainakin pari korjaussarjaa (minulle kelpasivat 23-6751 ja 23-6760).

Ota ne liukutappeja pitävät pultit auki (2kpl), liukutappeja täytyy pitää kiinni lenkkiavaimella ettei pyöriläpi.

Pamauta satulaa vasaralla muutamia kertoja riittävällä voimalla. Nosta satula pois.

Irroita jarruvaijerin sokka, jonka jälkeen salpaa kääntämällä sen vaijerinpäässä olevan "pallon" saa helposti vapautettua.

Tämän jälkeen irroitat jarruletkun, pidä kiinni lenkkiavaimella isommasta (n.14mm), satulaa lähempänä olevasta kohdasta ja avaa letkunpäässä olevasta kohdasta (n.11mm) lenkkiavaimella (tässä kohtaa sitä sokkaa ei tarvitse avata).

Nyt sinulla on koko satula käsissäsi, seuraavaksi laitat sen ruuvipenkkiin ja pyörität männän irti (se on kiinni kierteillä). Irroita stefa ja satulan sisällä oleva tiivisterengas. Paina mieleesi miten päin stefe männässä oli.

Puhdista osat ja tarvittaessa hio hapettumat. Puhdista myös liukutappien kolot.

Uuden tiivisteen ja stefan saa asennettua pelkin näppärin sormin takaisin mäntään ja satulaan (ei vaadi voimaa mutta ensimmäisellä kerralle ehkä sen pari tuntia kokeiluja?).

Mäntä menee takaisin kiertämällä ja painamalla. Huomaa, että takaisin painaminen saattaa vaatia vähän voimaa, koska siellä on nyt uudet tiukat tiivisteet, joiden läpi sen tulee mennä. Kierrä hitaasti ja paina samalla, pidä mäntä suorassa.

Kun se lopulta tarttuu kierteille se ei mene pelkällä pyörityksellä "loppuun asti". Lopussa sitä tulee lisäksi painaa (tämä helpottaa uusien jarrupalojen kanssa, kun ne mahtuvat satulaan helpommin).
Kun mäntää kiertää kiinni tulee varmistaa, että tiiviste on oikein. Se ei saa rullaantua tai kurttuuntua.

Ole myös tarkkana liukutappien tiivisteiden kanssa. Ne tulevat kiinni toisesta päästä tappiin ja toisesta päästä satulaan (kumi vedetään päälle, ei mene itsestään).

Kasaa kaikki takaisin ja muista ilmata jarrut.

Tämä on sitten seuraavassa katsastuksessa jo helpompaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.4.2007 11:07

senkun kerran opiskelee niin siitä tulee jo tapa joka katsastukseen... =D

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.4.2007 13:20

Niin jos pelkän satulan haluat irroittaa, niin niihin kiinnikeiden pulteihin (kuusikolot) ei tarvitse koskea.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 5.4.2007 14:20

Männäntiivisteen voitelee jarrunesteellä niin menee helpommin


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa