Eli ihmetys melkoinen, motonetissä ei ollut polon 1,3l koneen runkolaakeripukkien pultteja. kuten ei myöskään kiertokangille mitään. Pultit lienevät venyviä.
Voiko vanhat pultit käyttää uudestaan ja jos voi niin mikä olisi hyvä momentti. Lukitetta on tarkoitus käyttää.
Mitä kovuutta nuo volkkarin käyttämät pultit muuten ovat?
Pakkasproppuja kanssa tarvitsisin. Tuleeko lohkolämppäriasennus pakkaspropun "sijaan"?
VW auto?
moottorin pulteista
Valvoja: ffp jäsenet
Kävin volkkarilta kyselemässä noita pultteja. (taisiis V V autosta )Runkolaakeripukkien pultteja ei löytynyt koko tietokannasta ?! Kiertokangille pultit löytyivät. Lähimmät löytyvät kuulemma saksasta ja maksavat jonkinverran. Hinta oli 67 euron paikkeilla/ 8 kpl. Jätin toistaiseksi tilauksen tekemättä. Noi on kuitenkin ilmeisesti "pakko" uusia?!
Paljonko mahtaa olla materiaalikovuus jos haluaa pulttikaupasta käydä hakemassa?
Eräs moottorikorjaaja sanoi että hän on aina käyttänyt vanhoja pultteja ja hyvin on kestäneet. kyseessä nimenomaan vw 1,3l kone. Ketä uskoa, manuaalissakin kyllä sanotaan että ne pitäis uusia.
Lisäksi pultit vielä muuttuvat erilaisiksi 88 mallista eteenpäin. Liekö sitten uudelleenkoodaus vai muuttuvatko tosiaan. Onko vanhoissa kiertokangissa eroja noihin 88 eteenpäin oleviin?
Paljonko mahtaa olla materiaalikovuus jos haluaa pulttikaupasta käydä hakemassa?
Eräs moottorikorjaaja sanoi että hän on aina käyttänyt vanhoja pultteja ja hyvin on kestäneet. kyseessä nimenomaan vw 1,3l kone. Ketä uskoa, manuaalissakin kyllä sanotaan että ne pitäis uusia.
Lisäksi pultit vielä muuttuvat erilaisiksi 88 mallista eteenpäin. Liekö sitten uudelleenkoodaus vai muuttuvatko tosiaan. Onko vanhoissa kiertokangissa eroja noihin 88 eteenpäin oleviin?
Autodatan mukaan ei tarvitse uusia pultteja, niinkuin harvemmin tarvitseekaan mistään koneesta. "Venyvä" pultti on huono käsite, kaikki pultit venyy. Edes kiristyksessä käytettävä momentti+kulmakiristys ei sano että niitä tarvitsee uusia, ainoa mikä kertoo sen on että jos ollaan menty myötörajan yli. Ainoat pultit mitä käsketään uusimaan on vauhtipyörän pultit ja hihnapyörän 14mm pultit.
Kiristysmomenteiksi Autodata valehtelee tälläistä:
Rungot 1vaihe: 33Nm
Rungot 2vaihe: 65Nm
K-kanget 1vaihe: 30Nm
K-kanget 2 vaihe: 90astetta
Kiristysmomenteiksi Autodata valehtelee tälläistä:
Rungot 1vaihe: 33Nm
Rungot 2vaihe: 65Nm
K-kanget 1vaihe: 30Nm
K-kanget 2 vaihe: 90astetta
Itse kierrätin runkolaakeripukkien pultit ja kangille laitoin arpit. Corradon runkolaakerien pultit oli muistaakseni 10.9 luujudeltaan ja taisin samankokoisia jostain jo katellakkin... Special Import Riihimäellä on semmonen paikka mistä kannattaa kysyä. Sieltä löytyy kyllä volkkareihin laajempi valikoima osaa kuin mistään muusta tarvikeliikkeestä.
Juu olin unohtanut tuon special importsin vaikka sinne aikoinaan tuli jopa soiteltua vähän eri asian tiimoilta tosin.
Kovuudet on kai ihan riittäviä, lukemia 10,9 ja 11,5 tuli tänään nähtyä. Käytin vanhoja pultteja.
MikaJ: haynesin manuska suositteli uusimaan kiertokangen pultit. En tiedä pitikö uusia mutta momentit otin sieltä. Nuo momentit kuulostaa suurinpiirtein tutulta. Muistaakseni runkolaakeripukeille oli 60nm loppukiristys.
Nokka-akselipukeille ei ollut momenttia, joten kiristin "hatusta".
Nyt on sitten kone kasassa=) Ongelmia vielä tuottaa lohkon korkeuden muutos mutta eiköhän siitäkin selvitä..
Vähänkö hirvitti kiristää niitä kannenpultteja. Lopuksi 180 asteen julma vääntö. Aika sairasta.
Kovuudet on kai ihan riittäviä, lukemia 10,9 ja 11,5 tuli tänään nähtyä. Käytin vanhoja pultteja.
MikaJ: haynesin manuska suositteli uusimaan kiertokangen pultit. En tiedä pitikö uusia mutta momentit otin sieltä. Nuo momentit kuulostaa suurinpiirtein tutulta. Muistaakseni runkolaakeripukeille oli 60nm loppukiristys.
Nokka-akselipukeille ei ollut momenttia, joten kiristin "hatusta".
Nyt on sitten kone kasassa=) Ongelmia vielä tuottaa lohkon korkeuden muutos mutta eiköhän siitäkin selvitä..
Vähänkö hirvitti kiristää niitä kannenpultteja. Lopuksi 180 asteen julma vääntö. Aika sairasta.
Kyllä ne kannenpultit sen vaan kestää... tosin itse vetänyt kertaalleen lohkosta kiinnikkeen nurkasta kierteet finaaliin kun uusissa pulteissa oli ne prikat paikoillaan ja heitin huolimattomasti sen kanssa paikoilleen. Eihän se prikka ja nostokorvakkeen yhdistelmä jättänyt tarpeeksi varaa kierteelle ja pääsi korkkaamaan. No, tavaraa pois välistä ja uusi yritys, on ainakin toistaiseksi pitänyt.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa