epätunkki

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

epätunkki

ViestiKirjoittaja Joksa » 3.4.2007 20:12

Erään projektikertomuksen innoittamana juttu tunkista:

ongelma: http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc

Koodi: Valitse kaikki

FORD MONDEO -MERKKISISSÄ AUTOISSA OLLUT VAARALLISIA TUNKKEJA

Kuluttajavirastoon tietoon on tullut neljä tapausta, joissa Ford Mondeo -merkkisen henkilöauton tunkki on pettänyt kesken renkaan vaihdon. Autot ovat olleet vuosimalleja 2001, 2003 ja 2004. Tunkin pettämisestä voi aiheutua vaaraa kuluttajan turvallisuudelle.

Tuoteturvallisuuslainsäädännön mukaan valmistaja, maahantuoja ja myyjä vastaavat tuotteidensa turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta.

Asian käsittely on kesken. Asiasta tiedotetaan tarkemmin, kun sen käsittely saadaan päätökseen.

Lisätietoja: Johtaja Tomi Lounema, puh. 09-7726 7576.


ratkaisu:

Koodi: Valitse kaikki

AUTONNE VARUSTUKSEEN KUULUVA NOSTURI

Oy Ford Ab:n saamien tietojen mukaan jotkin asiakkaat saattavat käyttää
auton varustukseen kuuluvaa, varapyöräsyvennykseen sijoitettua nosturia
renkaiden kausivaihtoihin. Siksi Oy Ford Ab haluaa muistuttaa teitä
siitä, että tämä nosturi on tarkoitettu ainoastaan rengasrikkojen varalle.
Auton varustukseen kuuluva nosturi on tarkoitettu vain hätätilanteisiin;
sitä ei tule käyttää renkaiden kausivaihtoihin. Oy Ford Ab haluaisi myös
muistuttaa antamastaan suosituksesta, jonka mukaan kaikki huolto ja
korjaustyöt - renkaiden kausivaihdot mukaan lukien - tulisi aina teettää
valtuutetussa Ford-huollossa.

Jotta auton nosturin oikeaa käyttötarkoitusta koskeva suositus tulisi
mahdollisimman selväksi, Oy Ford Ab lähettää teille selkeämmin muotoillut
varoituksen, joka tulee lisätä Omistajan käsikirjaan (liite).
Oy Ford Ab haluaisi muistuttaa teitä siitä, että Omistajan käsikirja
on autonne olennainen osa, joka tulee säilyttää ja luovuttaa uudelle
omistajalle jälleenmyytävän auton mukana - tämä seikka selostetaan myös
Omistajan käsikirjassa.

Oy Ford AB
Seppo T.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 3.4.2007 21:09

Melkoista toimintaa fordilta. Kai tunkin pitäisi kestää käyttöä? Juurikin minun projektitopicissa oli paljon juttua, kun nostin auton tavallisella mukana tulevalla tunkilla kaaria leikatessa. Hyvin pysyi ylhäällä, vaikkakin hallitunkki olisi parempi ja turvallisempi. Kyllä tuolla volkkarin tunkilla on aina renkaanvaihdot pystynyt tekemään, tänään vaihdoin corollaan renkaat käyttämällä tuota golffin tunkkia, kun Corollan oma tunkki painui kasaan kesken renkaanvaihdon? samannäköinen oli tuo corollan tunkki, kun tuolta kuluttajaviraston linkistä löytyvä.
Laittaisivat jo tehtaalla kunnolliset tunkit mukaan, vaikka se vaikuttaisikin muutaman euron auton ostohintaan. Paljon vahinkoja jäisi tapahtumatta.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 3.4.2007 21:52

Mut mitähän ne tekee jos joku loukkaantuu siinä "hätätilanteessa" kun tunkki pettää? Ei siinä liitteet paljo auta...

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 3.4.2007 22:27

Entä jos käännetään asia näinkin päin, eli onko varmasti kaikki valmiita myös maksamaan uuden auton yhteydessä sen tunkin aiheutamat maksut/haitat jos vaikka tunkki olisi ~12-15kg painava

-Korkeamman valmistuskustannuksen
-sen painon lisäyksen ja hienon auton suorituskyvyn heikkenemisen
-painon lisäyksestä johtuvat poltoaineen lisäkulut (muutamia millilitroja joka tapauksessa)
-viemän lisätilan
-Suomen autoveron myöskin siitä hinnan noususta jonka tunkki tässä tekee uutta autoa ostettaessa
-mahdollinen dieselajoneuvon käyttövoiman maksun nousu hyvällä tuurilla jos nostaa painon seuraavalle alkavalle sadalle kilolle?
-jotain muutakin vielä?

Vai hommaisko sittenkin sen kohtuullisen oikean tunkin tapasen talliin millä hoitaa normaalit renkaiden vaihdot ja käyttää sitä auton omaa tunkkia siihen mihin se on käytännössä tarkoitettu, eli hätätapauksiin

Hieman kärjistetysti, mutta pahimmillaan tuolle paremmalle alkuperäiselle tunkillekkin saattaa tulla vuosien saatossa melko mukavasti hintaa jos kaikki pahimmat scenaariot kohtaa =)

Ja kaikki täyttä spekulaatiota ja pilkunviilausta, mutta kuitenkin.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.4.2007 22:40

^kyllä. Tällä hetkellä autoissa mukana tulevat "työkalut" ovat täyttä roskaa, sekä tuon foortin teksti täyttä kusetusta. Autossa mukana tulevan tunkin on kestettävä kausirenkaiden vaihdot eikä niitä pidä velvoittaa tehtäväksi merkki tai missään muusakaan huollossa. Renkaiden vaihdot kestävän tunkin tekeminen ei maksa autotehtaille montaakaan euroa enempää eikä tulisi painamaan sitä 12 kg vaan ehkä muutaman kilon enemmän kuin nykyinen peltitunkki - joka sekin kestää oikein käytettynä todistetusti jo 10 vuotta (kotosalla Avensiksen tunkilla tehty kaikki vaihdot tähän mennessä). Vastuusta ei pitäisi voida luistella millään lisävaroituksilla (jenkki tyyliin peilin varoitukset, jotka on naurettavuuden huippu), vaan tehdas pitäisi saada vastuuseen siittä että työkalu olisi sellainen että se kestäisi oikein käytettynä auton laskennallisen eliniän, 10 vuotta?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 3.4.2007 22:42

Mutta 70-luvulla ennen low cost-reduction-tuotteita autoissa oli kunnon rautaa olevat tunkit... Autoissa elektroniikka ja muu vie tilaa raudalta, niin väärä on tie, ainakin tunkissa. On sitä nähty, kun pakoputkea vaihdetaan ilman pukkeja käsijarru päällä ja haarukkatunkki alla. Kaikenlaista sitä on nähty "kustannusetehokkuuden" nimissä aikaisemminkin.

Mutta asiaan, auton oma tunkki ei ole tosiaan kovin kaksinen renkaanvaihtoon, mutta vasta nyt se aiheuttaa ongelmia. Ennen ne tunkit kyllä kesti, nyt ne on peltiä ja kertakäyttöisiä. Puuttuu vielä se, että tehdään kaasupanos-kertakäyttötunkki.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2007 23:07

Tuntuu muilla merkeillä toimivan tunkit ilman varoituslappusia ohjeen välissä.

Hoppa on nyt vaan mokannu tuossa kun on ostettu jotain kiinalaisia ritsoja ja thats it!

Olis vaan saanu pisteet kotiin tai edes säilytettyä ne jos olis huoltokutsuna vaihtaneet tunkit...

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 3.4.2007 23:40

http://www.munkuvat.org/kuvat/4961.jpeg

1.4 korillan tunkki ainakin pelasi OK E-Afrikassa... Kavereillakin oli kivaa.

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 4.4.2007 8:14

Kyllä nuo uusien Fordien tunkit on surkeata tekoa. Sijaisautona sattui olemaan uusi Fiesta, josta sitten tietenkin rengas puhkesi heti alkuun. Eipä ollut mitään mahdollisuutta saada sitä autoa ylös talvikelillä sillä tunkilla. Varmaan samaa kamaa kuin Mondeossa, mutta Fiesta on niin paljon kevyempi että pettämisvaaraa ei ole. Ei se tuo Volkkarinkaan tunkki hääppöinen ole, mutta kyllä sillä renkaat sentään saa vaihdettua.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.4.2007 9:38

Ainoa auton mukana tullut tunkki johon luotan on Nissanin saksitunkki 80-luvulta.
Vaikka ko. tunkki kestävä ja toimiva on, piti silti ostaa edullinen 16.90 euroa maksava 2T hallitunkki Halpa-hallista, siinä tais olla parin vuoden takuukin.
Tuossa Nissanin tunkissa oli joku varotuslapputarra jonka mukaan saa käyttää vain tietyn Nissanin mallin nostamiseen mutta hyvin sillä on saanu renkaat vaihdettua niin VW Jetta mk2:een kuin Saab 9000 CD:henkin (Saab taitaa painaa pikkasen enempikin).

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 4.4.2007 9:49

Noita hätätilannevaihtoja kun vielä yleensä tehdään epätasaisella alustalla jossain tienpenkassa. Mitäs sitten tehdään jos tunkki pettää hätätilanteessa ja joku ruumiinosa jää auton alle?
Vai onko tunkin lujuuslaskelmat tehty siten että ne ei kestä enempää kuin kaksi-kolme nostokertaa.. outoa toimintaa..

On noi mondeot tullut fordille kalliiksi kun on joka ikinen luukku ja ovi maalattu/vaihdettu takuuseen niin ei ole enää varaa laittaa omistajille uudet kunnolliset tunkit.. :)

Toi kaasupanos-tunkki vois periaatteessa olla ihan toimiva ratkaisu tulevaisuudessa.. ilmatyyny vaan auton alle joka sitten täytetään panoksella tai kompuralla.. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.4.2007 10:11

VAG -konsernin laitteissa on ollut vuosikymmeniä kuvan mukainen tunkki
Kuva
Käsittääkseni missään mallissa ei ole edes käytetty saksimallista tunkkia.

-70 -luvun volkkarin tunkilla ei kannata ruveta nostelemaan -90 -luvun autoja, sillä se on paljon pienempi ja heiveröisempi kuin myöhempien mallien tunkki. Audeissa tunkki on kooltaan suurempi ja se on valmistettu alumiinista.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 4.4.2007 12:08

Eräänkin Audin tunkki oli merkkitietoisesti BILSTEIN.

Harrastusautoni (70-luvun disainia) nostolaite on melko järeä, nostaa koko keulan kerralla ilmaan huolimatta mahtavista ulosjoustoista. Lisäksi autossa on kunnolliset tukevat tunkinkorvat, eikä niin että tunkin kita nirhaa helmojen nostokohdat maalittomiksi. Viimemainitun syyn vuoksi hankin muiden autojen kohotteluun kiinalaisen elcheapo-hallitunkin sekä jackpadin.

Runflat-renkailla toimitettavien autojen mukana ei taida tulla tunkkia? Entä paikka-ainepullolla/kompressoreilla varustetut?

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 4.4.2007 12:41

Ei ainakaan kaikissa autoissa, joissa paikkasarja on, ole tunkkia lainkaan. (esim. uudet Seatit ja Opelit)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.4.2007 12:45

-70 -luvun volkkarin tunkilla ei kannata ruveta nostelemaan -90 -luvun autoja, sillä se on paljon pienempi ja heiveröisempi kuin myöhempien mallien tunkki. Audeissa tunkki on kooltaan suurempi ja se on valmistettu alumiinista.

Enkä minä enää nostele 2000-luvun Audin tunkilla sitä samaa 2000-luvun Audia. Se alumiinitunkki on sen verran heiveröinen että kerran kokeiltuani olen jättänyt sen kapistuksen rauhaan.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 4.4.2007 13:49

Enkä minä enää nostele 2000-luvun Audin tunkilla

Ai,minusta se oli ihan hyvä kapistus(2006), nou problemos. Mutta joko nämä autojen maahantuojatkin alkaa olla samalla asialla kuin rengasmyyjät viime keväänä vai oliko se aiemmin kun ehdottelivat että renkaanvahdot(allelaitot yms) olisi aina tehtävä rengasliikkeissä. Ei enää puutu kuin laki ja poliisit ajelemaan asutusalueiden (myös haja-) katuja ja antamaan sakkoja tai vaikka pamppua niin perkeleesti kylkiin. Kyllä ne siitä siirtyisi rengasliikkeisiin :D

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 4.4.2007 14:29

Voin olla kädetön, mutta onnistuin talvella 2004 vuoden audin tunkilla tekemään kyseisen A4:sen helmaan reiän, kun tunkki lähti kaatumaan. Huono kyllä oli paikkakin ruveta vaihtelemaan rengasta, mutta ei oikein hirveästi voinut valita, kun renkaassa oli reikä. Ensi kertaa tollaisella tunkilla ei tule.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.4.2007 14:35

Sama tunkki (4A0 011 031B) nostaa muuten niin -85 satkun kuin 1700 kg painavan A6 Plus quattronkin.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 4.4.2007 18:48

Oman passatin tunkilla on nostettu myös -90 alkupään transitin etukulma ylös nelostien varressa. Transussa oli vielä 2 moottoripyörää kyytissä sekä rompetta (kuskit matkalla suurajoihin). Lankku piti vaan saada helman ja tunkin väliin ku meinasi mennä hieman happamasta transitin kynnyksestä tunkki läpi :-)

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 4.4.2007 20:02

Isännällä on 04 mondeo ja tuli kans foordilta tuollainen kirje ja lisälappunen ohjekirjaan.

Tukevamman oloinen tuo fordin saksi tunkki on kuin volkkarin vänkkyrä. Tuossa vain ei ole kunnon kampea vaan tuo yksi tanko mitä "vemputetaan". :D

Se nuissa kaikissa oikeastaan on perus ongelma että maahan tuleva jalkaosa on niin kapea että se kaatuu helposti jopa betonilattialla. Olen itsekkin useampaan kertaan keikauttanut auton tuollaisen volkkarin tunkin päältä, mutta aina ollut rengas paikoillaan. Eli paljon helpompi käyttää hallitunkkia ja siihen laudan pätkä päälle niin ei painu pohjasta läpi. :D

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 4.4.2007 21:45

Tuon linkin kuvan perusteella veikkaisin, että tuon tunkin "heikoin lenkki" on se kierreholkki jonka läpi kulkien tuo kierretanko suorittaa varsinaisen nostotyön.
Focuksen vastaavassa tuotteessa se on jotain ryhmään muovi kuuluvaa materiaalia > kun tuota kierretanko vievataan ees taas niin kierreholkki kuluu > alkaa hävitä vastus > tuo kierretanko alkaa painon vaikutuksesta kiertyä auki.
Tämä nyt DIY-perusteisellä koemenetelmällä havaittuna Focuksen tunkilla jolla viime syssynä (jotain 20-30 nostoa so far) tuon piirteen havaitsin.
Partojen pärinää saman asian tiimoilta:
http://groups.google.fi/group/sfnet.har ... 30b4a44040

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 4.4.2007 22:39

VW/Audi-tunkki on varmasti vahva, mutta kiikkerä. Tunkki nousee lopussa "varpailleen" ja samalla jos auto antaa hieman myöten johonkin eteen tai taakse niin tunkki menee hieman kieroksi, vaikka palaa kyllä muotoonsa. :) Tunkin ollessa alhaalla kampea on hankala kieputtaa kun ottaa maa vastaan.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 4.4.2007 23:48

Hyvää juttua tuolla^^.
No eipä reilun 30kE:n Ooppeliin saa vielä sillä hintaa mukaan toimivaa
pyöränmutteriavainta. Menin hölmöyksissäni käyttämään tätä avainta renkaiden
kausivaihtoon, ja tuloksena oli pyöristyneet kulmat. Avain on tehty ehkä
tinaputkesta tai korkeintaan hyvin pehmeästä teräsputkesta. Valittelin asiaa
ja minulle todettiin että avainta ei ole tarkoitettu renkaanvaihtoon. Ostin
sitten Lidlistä paremman, kun siellä sattui juuri silloin olemaan sellaisia
myynnissä.

Kuukauden vanha mondeo ja sama lappu tuli myös meille.
On se kumma että 30ke maksavaan autoon ei saa toimivaa tunkkia - toki sinä
toimi mikään muukaan

T: Erkki

ps. 2 fordia kerralla - ensimmäinen ja viimeinen

Siitähän se FORD tuleekin (Fix Or Repair Daily), suomeksi: korjaa ja
kunnosta päivittäin ;-)

Vanhempien uudesta pikkumersusta petti tunkki niinikään ensimmäisen
kausivaihdon aikana.

Toyotan parhaat osat ovat
tunkki ja konepellin avausvaijeri

Ja hieno loppulause:
"Pitäkää tunkkinne saa*ana!"

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.4.2007 0:37

-74 Dartti hyvin nousi keula/perä ilmaan vakiotunkilla. Tosin hirvitti koko hökötys kun se nosti etu/takapuskurin aukosta kokoauto ilmaan. Mutta hyvin toi kesti 8 vuotta minkä omistin Dartin 92-00. Ja Dartilla painoa 1540 kg

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.4.2007 2:19

Mitäköhän fjoorti sanoo jos hätätilanne tulee keskimäärin joka pyörälle kaksi kertaa vuodessa :)

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 5.4.2007 8:58

aikoinaan kun omistuksessani oli 5-srj bmw (e34) vaihdoin takaiskarit alkuperäistä tunkkia ja pukkeja apuna käyttäen.
Eli ensin toinen puoli ylös, pukki alle, sitten toinen puoli, pukki alle ja tunkki vielä "varmistamaan" sitä puolta jossa työskentelin. Oli iskarit sen verran tiukassa kiinni alapäästään että joutu tosissaan hakkaamaan. No loppujen lopuksi kun sain iskarit vaihdettua, renkaat paikalleen ja auton alas. Lähdin hallilta ajelemaan kotia kohti niin huomasin että takana jarrukilpi hankasi jarrulevyyn. Ei muutaku takasin hallille, auto ylös ja rengas irti. Juurikin olin siirtämässä rengasta sivumalle ja kääntänyt selän autolle niin kammo pamaus ja tunkki oli antautunut. Ei auttanut muutaku kävellä kotiin ja aamusella paremman tunkin kanssa pajalle.

Mitä tästä opimme, käyttäkää _aina_ niinä pukkeja ja välttäkää noita stanan Aku Ankka -tunkkeja.
Mainittakoon vielä että muistaakseni buimurissa oli ihan vastaava tunkki ku tossa Lukkarin postaamassa kuvassa.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 5.4.2007 9:49

Vaikka video onkin, niin sopii kyllä mainiosti tähän aiheeseen..
http://www.youtube.com/watch?v=irzkplg7PcU

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.4.2007 12:47

Eikös tuo volkkarin tunkki ole lempinimeltään myös "suicide"?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 5.4.2007 12:56

^ Vortexilla käyttävät leikkisästi termiä "widowmaker"

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 5.4.2007 17:22

Ainoa volkkarin tunkki, jonka kanssa henkilökohtaisesti on syntynyt "mein kampf" on tuoreempi koppasen LT:n(96->). Varttitunnin pyörittelyn jälkeen oli verenpaine ainoa mikä oli noussut ja kädet rakoilla. Luovutus ja hallitunkin hakuun. Ei tänäkään päivänä ymmärrä sen toiminta- tai toimimattomuusperiaatetta, en tosin kauaa jaksanut sitä jahkaillakkaan. Tämä ei siis perinteinen em. tunkkien kaltainen vaan semmoinen pullotunkin periaatteella nostava olematta kuitenkaan pullotunkki (se kierrehän siinä kai jotenkin nostaa). Vaikea selittää heh...

nuno
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2006 19:46

ViestiKirjoittaja nuno » 7.4.2007 22:42

Hienoja kapistuksia tosiaan noi tunkit.
Oli sitte volkkarin taikka joku muu.
Pitipä tossa kattella että minkäslaiset jarrut on passatissa kun piti vaihtaa palat ja levyt.
Auton omalla tunkilla paremman puutteessa.

Tulos auto tippu kaks kertaa.
Tunkki ei tosin pettäny vaan keikahti nurin.

Tosiaan verenpainetta se tosiaanki nosti kovasti

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.4.2007 1:21

nuno, meinas mersukin keikahtaa tunkin päältä... otin sitten tueksi hallitunkin... noh olihan se kiva kun kaksi tunkkia oli auton alla ja auto melkein maassa.. ei saatana, koskaan käyny niin vanhan sunnyn tunkilla tai rojotan tunkilla, jonka päällä joskus nuorempana tein jarrurempan :D

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 8.4.2007 1:47

pölkky auton alle ni ei tuu pipiä

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 8.4.2007 13:27

Hepskukkuu, kinkäpin tunkki on oikea pullotunkki... Kestää muuten nostella traktorin etupäätäkin, se on koitettu että laatutietoisen valinta ;)

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 8.4.2007 18:34

Keikahti tuo orkkistunkki ensimmäisen kerran ikuna kun renkaat vaihdoin. Onneksi oli pyörä vielä paikoillaan.

Työkaverilla taipui Golfin alla kaksinkerroin.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 8.4.2007 19:11

Omat autot muutaman kerran pelastanut volkkarin tunkilla. Bilteman laatutunkki kun on sen verran paksu, että kun vaihtaa kesärenkaat madallettuun autoon ei tunkki mahdu alta pois. Toi volkkarin tunkki menee niin pieneen tilaan että sillä mahtuu aina tekemään sen viimeisen tunkin pelastuksen.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 8.4.2007 20:23

volkkarin omalla tunkilla aina vaihtanu transporteriin renkaat, eikä mitään ongelmia. samanlainen tunkki kuin tuossa kuvassa tuol ylhäällä. kuinka muuten kiristätte pultit, ihan käsivoimin? minä teen niin ja putken kans pitää aina aukoa, vaikken mikää aarnoldi olekaan...

edit: vanhas vectrassa oli muuten samanlainen tunkki.

markokh
-
Viestit: 73
Liittynyt: 25.11.2003 9:59

ViestiKirjoittaja markokh » 8.4.2007 22:06

On ihanaa omistaa ford merkkinen henkilönkuljetus vaunu :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 9.4.2007 10:04

Toi volkkarin tunkki on kyllä sairaan hyvä kapistus. Nopein tunkki maailmassa käyttää.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 9.4.2007 10:24

kuinka muuten kiristätte pultit, ihan käsivoimin?


Näppituntumamomenttiin käsin. Olen aina vähän vaseliinia ruiskinu kierteisiin niin ei tahmaa. Irtoaa ilman putkea massaa apuna käyttäen.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 9.4.2007 12:17

no ei se mullakaan massasta kiinni jää, ehkä niitä pultteja vois voidella joskus. tarraa ne niin kovaan. pitää nyt muistaa.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 9.4.2007 16:05

Faija aikanaan vaihto umpikeula passattiin rengasta ja tunkki kaatu. Onneks oli rengas alla suojana, muuten olis ollu jaloilla. Tästä oppineena jos oon rengasta vaihtanu auton omalla tunkilla, niin aina oon laittanu yhden renkaan lappeelteen auton alle varmuudenvuoksi. Eli jos tunkki pettää, niin auto tippuu renkaan päälle, eikä maahan/jaloille.

Kohta joku tietysti sanoo että menee kallis vanne jos auto tippuu. Mutta mulle ainakin toimivat jalat on monikerroin tärkeämpää kuin mitkään vanteet maailmassa. :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 9.4.2007 16:40

Tossa on vaan se huono puoli että menee kallis vanne jos auto tippuu :-D

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 9.4.2007 18:13

rengas mullakin on aina alla ollut kun oon punttaillu. Kertaakaan ei oo tippunu mutta ei noita jalkoja oo sen vertaa että kestäis "aniharvoin" ottaa autoa päälle.

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 9.4.2007 18:20

En mää ainakaan jalkoja auton alla pidä renkaita vaihtaessa :D No ei vaan, onhan se hyvä olla tarkkana..

Tuli mieleen, rengasliikkeessä jossa on tullu viime vuosina asioitua, on joskus näkyny olevan tapana nostaa kolmella hallitunkilla koko auto ilmaan, saavat sitten kerralla kaikki rattaat vaihdettua, vähän kyllä vaikuttaa hasarditouhulta.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 10.4.2007 12:04

Huhhuh... täällä yhessä firmassa nostetaan nosturilla koko auto ilmaan tai sitten tunkilla tai kahdella puoli kerrallaan.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 10.4.2007 15:17

Noo joskus tuli jettaa nostettua vakio tunkilla toinen puoli kokonaan ilmaan että saa yhdellä nostolla molemmat renkaat vaihdettua. Nakkaa vain jonku pölkyn tai renkaan auton alle niin ei tipaha maahan asti kaatuessaan.

Kummaa tyyli tosiaan kun pitää jalat olla auton alla renkaita vaihtaessa. =D

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 11.4.2007 10:41

eilen vaihdoin kesäkummit alle vw:n tunkilla. en tiedä missä ja millä nämä renkaat oli laitettu kiinni, kun ei auto silloin vielä mulla ollut, mut putkella vääntämiseksi meni. pauke vain kuului jengoista.

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 11.4.2007 11:36


Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 15.4.2007 20:05

Kummaa tyyli tosiaan kun pitää jalat olla auton alla renkaita vaihtaessa. =D


höhöhö... eikös parhaan väännön saa kun itte makaa selällään auton alla ja sieltä vääntää pultteja auki ?

Oli just tämä tunkki keskustelu mielessä kun olin laittamassa kesärengasta paikalleen. Eukko paiskas toiselta puolen oven kiinni niin meinas mulla rujahtaa savet housuun. Jälkikäteen nauratti.

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 18.4.2007 10:56

Jos/kun käy kuten ^^^ trp.freak:lla, niin helpotusta hommaan saa useimmin kun sopivalla tuurnalla (esim hylsy+"paska" jatkovarsi) antaa napakan iskun pultin päähän ennen kuin alkaa muutoin riuhtomaan, ja jokainen pulttihan kannattaa hieman löysätä kun kiesi vielä seisoo tukevasti kaikilla tassuilla tontillaan.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa