Turbo pitää ääntä ( Vinkuu )
Valvoja: ffp jäsenet
Turbo pitää ääntä ( Vinkuu )
Huomasin tänä aamuna seuraavan ongelman.
Kiihdyttäessä turbo ulisee selkeästi. Onko turbosta laakerit menossa? Autolla on ajettu 55tkm... Onko turbojen hajoaminen noin aikaisessa vaiheesa normaalia. Autolla on ajettu pääsääntöisesti matka-ajoa.
Kaikki letkut ja putket näytti olevan kiinni, joten äänen ei ainakaan vuodoista pitäisi johtua.
Ääni alkaa noin 2000rpm kohdalla ja on kovimmillaan 3000rpm, josta se hiljalleen vaimenee kun kierrokset nousee.
Voiko vika olla jotain muuta kuin laakerit menossa paskaksi?
Niin ja autona bmw 120d.....
Kiihdyttäessä turbo ulisee selkeästi. Onko turbosta laakerit menossa? Autolla on ajettu 55tkm... Onko turbojen hajoaminen noin aikaisessa vaiheesa normaalia. Autolla on ajettu pääsääntöisesti matka-ajoa.
Kaikki letkut ja putket näytti olevan kiinni, joten äänen ei ainakaan vuodoista pitäisi johtua.
Ääni alkaa noin 2000rpm kohdalla ja on kovimmillaan 3000rpm, josta se hiljalleen vaimenee kun kierrokset nousee.
Voiko vika olla jotain muuta kuin laakerit menossa paskaksi?
Niin ja autona bmw 120d.....
Joskus voi muodostua jäätä imuputkeen huohotuksen kosteudesta ja jos jääkokkare osuu turbon siipeen niin voipi alkaa ääntämään. Jos laakerit on menossa niin vinkuu sireenin lailla ahtimen kierrosluvun mukaan. Ensin vaimeammin ja vähitellen kovemmin. Käytä ensin imuputki irti ja kurkkaa onko näkyvää vikaa.
Itellä kanssa vokeltaa puhallin kuuluvasti kylmänä, on tehnyt sitä nyt viimeiset 85 tkm, joten arvelen vian olevan siten kuitenkin pieni. Lämpimänä ei oireile :-)
Eikös tuon verran ajettu bimmeri mene ihan takuun (2-v) piikkiin? Kannattaa sitä ainakin kokeilla vaihtoauton takuuseen, noissa kilsoissa turbo ongelmat eivät luulisi olevan normaaleita.
Eikös tuon verran ajettu bimmeri mene ihan takuun (2-v) piikkiin? Kannattaa sitä ainakin kokeilla vaihtoauton takuuseen, noissa kilsoissa turbo ongelmat eivät luulisi olevan normaaleita.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Työkaverin veljeltä napsahti Q7 turbon akseli just poikki.. en muista paljonko sillä oli ajettu, ei muistaakseni kovin montaa kymmentä tuhatta.
Huollon asijantuntija sanoi että eikun kovaa ajoa vaan ja antaa vinkua. No seuraavalla viikolla jätti tielle.
Kannattaa seurata öljyn kulutusta, jos se vuotaa pakopuolelle, niin voi olla kallista vaihtaa samalla katalysaattori ja mahdollisesti vaimentajat.
Huollon asijantuntija sanoi että eikun kovaa ajoa vaan ja antaa vinkua. No seuraavalla viikolla jätti tielle.
Kannattaa seurata öljyn kulutusta, jos se vuotaa pakopuolelle, niin voi olla kallista vaihtaa samalla katalysaattori ja mahdollisesti vaimentajat.
Itselle tuli ensimmäisenä mieleen jonkunsortin pakopuolen vika.
Eli jos 3krpm pitää kovinta vihellystä ja sen jälkeen hiipuu, niin voisiko hiipuminen johtua siitä että hukkaportti rupeaa aukemaan noilla kierroksilla jolloin mahdollinen vuoto vähenee koska osa pakokaasuista karkaa hukkiksesta?
Pakopesä halki? DP:n pultti/pultteja löysällä pakopesässä?
Teilatkaa jos mahdoton ajatus.
Eli jos 3krpm pitää kovinta vihellystä ja sen jälkeen hiipuu, niin voisiko hiipuminen johtua siitä että hukkaportti rupeaa aukemaan noilla kierroksilla jolloin mahdollinen vuoto vähenee koska osa pakokaasuista karkaa hukkiksesta?
Pakopesä halki? DP:n pultti/pultteja löysällä pakopesässä?
Teilatkaa jos mahdoton ajatus.
Bemarin huollossa totesi että pitäähän turbon vinkua... prkl :)
Mene pyytämään biimerin huollosta kirjallinen lausunto huoltomieheltä, että tuo kuulostaa normaalilta. Sitten jatkat ajoa kunnes turbo näkyy putkenpääst. Sitten menet kysymään uudelleen mitä olivat mieltä. Sanot vaikka, että ystäväsi on lakimies tai kuluttajasuojavastaava, olen todennut, että sillä saa aina hyvää palvelua, ainakin VW:llä.
Toinenkin paja sanoi että turbo on kunnossa.. En luovuttanut vielä vaan vaadin kunnon tarkistuksia ja nyt bmw myönsi että turbo on rikki ja laittavat uuden tilalle takuuna :)
Kiitos tiedoista, joilla sain asiaa vietyä eteenpäin ( Kuluttaja-asiamiestä ei tarvinnut mainita..)
Lähettelin saman ääninäytteen myös Turbotekniikka Oy:lle ja vahvistivat käsitystä rikkoutuneesta ahtimesta.
Kiitos tiedoista, joilla sain asiaa vietyä eteenpäin ( Kuluttaja-asiamiestä ei tarvinnut mainita..)
Lähettelin saman ääninäytteen myös Turbotekniikka Oy:lle ja vahvistivat käsitystä rikkoutuneesta ahtimesta.
mulla oli hitonmoinen huuto aikasemmin heti starttaamisen jälkeen. Ajelin 800km ja sitte loppu leikki. Turbosta akseli kieroks ja laakereissa 3-4mm väljää. Autolla tässä vaiheessa ajettu 106tkm. Nyt on uus turbo paikoillaan, vihellystä ei kuulu juuri yhtään mutta kulkee mielestäni reilusti pirteämmin...
Sain itsekin eilen lastun tohon '99 golffiin (gti) ja nyt mullakin vinkuu turbo tossa 3000rpm-> sellanen "piiiii..." jota ei ennen ole kuulunut kun oli vielä vakio. Autossa on myös bsr optiflow joka suhahtelee nätisti, suhahteli jo ennen lastuakin, tuo vinkuna/vihellys/piiiii* ääni vaan mietityttää, toisaalta turbossa tuntuu olevan nyt jotenkin viivettä ja kaasu pitää olla _AIVAN_ pohjassa jotta auto lähtee kunnolla vetämään. Ideoita/vinkkejä?
-
- -
- Viestit: 156
- Liittynyt: 15.5.2004 17:04
mulla portterissa(T5) täysin sama ongelma nyt autolla on ajettu 55tkm ja ahdin on vinkunut jo viimeiset 15tkm. Vielä ei oo kesahtanu mut sitä tässä mielenkiinnolla odottelen et millon se hyytyy. VW-auton mukaan ei mitään vikaa,karstaa pesässä,siitä johtuu ääni. Nyt innolla odotan et se paukkuu että sais uuden tilalle....
Mutta VW-autolle en enää autoa vie,IKINÄ....viimeks saivat vaan lisää tuhoa aikaseks.
Mutta VW-autolle en enää autoa vie,IKINÄ....viimeks saivat vaan lisää tuhoa aikaseks.
niin joo....siitä mun pitikin viel sanoo et ihmettelin miks ääni kuuluu vain paineiden noustessa mut sitten otin ahtoputken irti imusarjasta pistin auton käyntiin ja vähän rundia koneeseen ni huomasin et kyl se vinkuuki kokoajan siis sillon ku ei oo vastapainetta. Eli viittais ilmeisesti siihen et lakrut on väljät ja sit ku tulee tarpeeks vastapainetta ni paine painaa akselin toiseen laitaan jolloin ei enää äännä. tollai ilman vastapainetta tosiaan vinkuu niin pirusti koko kierrosalueen.
ahtovuoto
en viitsi tehdä omaa topikkia joten lainaan tätä!
eli ahtovuoto on autossani ongelmana, josta myös vag-com ilmoittelee.. kerron oiresta myöhemmin kun saan asian selvitettyä.
Autona seat leon 1,8T sport. Kone malli AUQ (180hp).
Huomasin intake-letkun ja ahtimelle menevän metalli-käyrän liitoksessa öljyä, joka on toivottavasti tullut siitä viereisestä öljyn höyry(?)liitoksesta.
Kysymys kuuluu, miten tämän ahtimelle menevän metalli käyrän ja intake-letkun vuotava liitos on korjattavissa parhaiten? Tämä kumiletkuhan menee sen metalliosan sisään jonka päällä on joku onneton metallirinkula, ilmeisesti pantana? Jos otan letkun ja "pannan" irti ja laitan uuden pannan tilalle, kuinka letku kiristyy metallisen osan sisään? Kuinka kiristän sen uudelleen? Pitääkö hommata jokin alkuperäis-panta tämän liitoksen kiristämiseen, vai riittääkö ihan "perusklemmari"?
suurinosa varmaan ymmärsi mitä tarkoitin, voin laittaa kuvaa liitoksesta, jos tarvetta!
eli ahtovuoto on autossani ongelmana, josta myös vag-com ilmoittelee.. kerron oiresta myöhemmin kun saan asian selvitettyä.
Autona seat leon 1,8T sport. Kone malli AUQ (180hp).
Huomasin intake-letkun ja ahtimelle menevän metalli-käyrän liitoksessa öljyä, joka on toivottavasti tullut siitä viereisestä öljyn höyry(?)liitoksesta.
Kysymys kuuluu, miten tämän ahtimelle menevän metalli käyrän ja intake-letkun vuotava liitos on korjattavissa parhaiten? Tämä kumiletkuhan menee sen metalliosan sisään jonka päällä on joku onneton metallirinkula, ilmeisesti pantana? Jos otan letkun ja "pannan" irti ja laitan uuden pannan tilalle, kuinka letku kiristyy metallisen osan sisään? Kuinka kiristän sen uudelleen? Pitääkö hommata jokin alkuperäis-panta tämän liitoksen kiristämiseen, vai riittääkö ihan "perusklemmari"?
suurinosa varmaan ymmärsi mitä tarkoitin, voin laittaa kuvaa liitoksesta, jos tarvetta!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa