Polossa hydrauliset nostimet tulleet tiensä päähän, nakuttavat kuumalla koneella ärsyttävästi. Öljyäkin kuluu jonkin verran, joten ensimmäisenä epäilykset kohdistuvat venttiilivarren kumeihin (vasta sitten ahtimeen). Tarkoituksena vaihtaa molemmat irroittamatta sylinterinkantta moottorista, onnistuuko? Onko Motonetin ja marmoritiskin hydraulisissa nostimissa iso laatuero, hinnassa kuitenkin moninkertainen ero?
Kerran tehnyt vm -84 Poloon vastaavan rempan, mutta silloin kansi tuli napattua irti, eikä siinä ollut hydraulisia nostimiakaan. Silloin tein myös työkalun jolla sai painettua venttiilin kuppia ja irroitettua lukituspalat. Jos nyt tekee saman homman kansi paikallaan, niin miten saa venttiilit pysymään ylhäällä (paineilmaa ei käytettävissä) ja miten saa irroitettua/uusittua venttiilivarren kumit venttiilin ollessa paikallaan? Kokemuksia kiitos!
Hydr. venttiilinostimien ja venttiilivarren kumien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Kiitokset kommenteista! Jos kiertää pytty kerrallaan männän yläkuolokohtaan ja antaa ventiilin "laskeutua" mäntää vasten venttiilinvarren tiivisteen vaihtamisen ajaksi, niin mitä tuhoisaa siinä voi tapahtua? Tietysti siinä vaiheessa ei kannata mennä pyörittämään konetta... Tuo narujuttu voisi toimia. Itse ajattelin että jostain löytyisi special "rauta" jolla voi kammeta tulpanreiästä venttiilin yläasentoon. Niillä Motonetin irroituspihdeillä saa siis venttiilinvarrenkumin kammettua pois helposti, mutta entä uuden kumin asennus? Sopivan kokoisella holkilla/hylsyllä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se tiiviste ja pultit paljoa maksa. Samalla näkis kannen kuntoa muutenkin...
Febin nostimet on ensiasennuslaatua ja niitä saattaa saada Motonetistä. Niillä kun merkit vaihtuu.
Kumeiksi älä ota merkittömiä vihreitä. Sellaset otin Motonetistä ja kympin jälkeen oli kaikki entisiä. Sit samaan hintaan hain uudet samasta paikasta ja sillä kertaa sain Topran-merkkiset saksalaiset kumit ja niillä on jo kymppi kohta ajeltukin ongelmitta.
Febin nostimet on ensiasennuslaatua ja niitä saattaa saada Motonetistä. Niillä kun merkit vaihtuu.
Kumeiksi älä ota merkittömiä vihreitä. Sellaset otin Motonetistä ja kympin jälkeen oli kaikki entisiä. Sit samaan hintaan hain uudet samasta paikasta ja sillä kertaa sain Topran-merkkiset saksalaiset kumit ja niillä on jo kymppi kohta ajeltukin ongelmitta.
Kävikin jo mielessä lainakompuran metsästys, vaan millainen/mistä siihen oikeanlainen pää joka sopii tulpanreikään? Tarkoitus oli tehdä täydellinen koneremontti talven aikana, mutta nythän se jo kevättä puskee. Eli tämä olisi sellainen budjettiremontti, varsinainen koneremontti ja kannen työstö jäisi sitten ensi talveen (tuliko taas luvattua liikaa...). Lisäksi kannentiiviste ja kansipultit jälleen kerran PY:ssa omanlaisensa kuin normi-Poloissa, ja hintaakin tuplasti, joten jättäisin vieläkin avaamatta.
Eli Febin nostimet ja Topranin kumit, tai sitten Laakkoselta orginal-kumit.
Eli Febin nostimet ja Topranin kumit, tai sitten Laakkoselta orginal-kumit.
Biltemasta saa tuollaista holkkia tulpanreikään, tehty juuri tuota remppaa varten..
Tietty onnistuu ohivuotomittarillakin, jos sellaisen saa jostain käsiinsä..
Tietty onnistuu ohivuotomittarillakin, jos sellaisen saa jostain käsiinsä..
Kiitokset vinkeistä! Motonetista löysin juurikin samanlaisen tulpanreiän paineilmatulkin: paineilmatulkki ja venttiilijousityökalun, jolla saa puristettua jousen irroittamatta sylinterinkantta: venttiilijousityökalu. Ei se itse tehty työkalu näyttänyt läheskään noin tekniseltä ja siinä oli erittäin suuri lipsahtamisvaara, ei hauskaa kun sormet on välissä. Vaan niitä tuner1:sen ehdottamia venttiilinvarren kumien irroituspihtejä en löytänyt, voitko laittaa lisää infoa? Nostimet kannattaa ilmeisesti uittaa öljyssä, mutta riittääkö ihan muutaman minuutin upotus öljyyn yksi kerrallaan, vai pitääkö antaa kaikkien lillua yön yli öljyssä? Pääsiäisenä tarkoitus toteuttaa remppa, joten pitää olla kaikki osat ja työkalut valmiina, kun pyhien aikaan mikään ei ole auki.
Ite liotin nostimia vuorokauden öljyssä, mutta eipä sillä taida olla mitään merkitystä.. Ei ne nostajat kuitenkaan aivan täyteen asti tule siellä öljyssä, ne säksättää kuitenkin ~ 15min käynnistyksen jälkeen..
Kun nokka on kiristetty takaisin momenttiinsa, ei konetta saa käynnistää ~ puoleen tuntiin, joku venttiileistä saattaa osua mäntään, jos on liikaa auki.. Näin viisaammat neuvoivat minua, enkä alkanut neuvoa uhmaamaankaan..;)
Kun nokka on kiristetty takaisin momenttiinsa, ei konetta saa käynnistää ~ puoleen tuntiin, joku venttiileistä saattaa osua mäntään, jos on liikaa auki.. Näin viisaammat neuvoivat minua, enkä alkanut neuvoa uhmaamaankaan..;)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa