Ivecon 4/12R nestepää - ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Ivecon 4/12R nestepää - ongelma
Voihan Iveco!
Eipä mene 4/12R männän kanta ainakaan De110 nokkalevyn sisään ilman jommankumman kappaleen työstämistä. Eli männän kannan halkaisija on hitusen liian suuri, menee pikkuisen mutta jumahtavat kiinni toisiinsa ennen kuin shimmi tai se painelaakeri männän ja nokkalevyn välissä edes ottaa kiinni.
Suomeksi sanottuna tuo Ivecon -874 loppuinen pää ei mene pulttaa kiinni -periaatteella TDI-koneeseen.
Nokkalevyn työstäminen on vaikeaa ilman nastan poistamista. Männän kantaa voisi hioa varovasti mutta miten sen saa enää pyöreäksi ei mitenkään. Sorviinkin aika vaikea kai panna kiinni?
Joku osaavampi koneistaja toivottavasti keksii ratkaisun tähän.
Kokeilin viimeksi tilattua VAG 11mm päätä ja se on kyllä ihan oikein mitoitettu, onneksi.
Eipä mene 4/12R männän kanta ainakaan De110 nokkalevyn sisään ilman jommankumman kappaleen työstämistä. Eli männän kannan halkaisija on hitusen liian suuri, menee pikkuisen mutta jumahtavat kiinni toisiinsa ennen kuin shimmi tai se painelaakeri männän ja nokkalevyn välissä edes ottaa kiinni.
Suomeksi sanottuna tuo Ivecon -874 loppuinen pää ei mene pulttaa kiinni -periaatteella TDI-koneeseen.
Nokkalevyn työstäminen on vaikeaa ilman nastan poistamista. Männän kantaa voisi hioa varovasti mutta miten sen saa enää pyöreäksi ei mitenkään. Sorviinkin aika vaikea kai panna kiinni?
Joku osaavampi koneistaja toivottavasti keksii ratkaisun tähän.
Kokeilin viimeksi tilattua VAG 11mm päätä ja se on kyllä ihan oikein mitoitettu, onneksi.
Omani ajattelin kyllä vetää mirkelissä ihan käsivaralta. On niin kovaa ainetta ettei sitä ihan helpolla soikeaksi vedä (kokeilin jo paperilla hioa). Vähän mittailee välillä niin hyvä siitä tulee.
Tuli muuten kolmelta dieselammattilaiselta kovin erilaiset lausunnot:
1. ei voi sorvata, liian kovaa. Eikä voi kiinnittää mäntäosasta sorvin pakkaan eikä mihinkään muuhunkaan.
2. sorvin pakkaan mäntosasta kiinni ja eikun sorvilla lastu pois.
3. ei voi sorvata vaan pitää kivellä hioa. Voi ajaa käsivaralta, koska ei haittaa jos menee vähän enemmän väljäksi kuin alunperin on.
Kuka haluaisi sorvauskimppaan? Voin kysyä hintaa kun tiedetään suunnilleen monta tulee. Tai saa joku muukin kysyä, kuka tietää/tuntee sopivia pajoja.
Tuli muuten kolmelta dieselammattilaiselta kovin erilaiset lausunnot:
1. ei voi sorvata, liian kovaa. Eikä voi kiinnittää mäntäosasta sorvin pakkaan eikä mihinkään muuhunkaan.
2. sorvin pakkaan mäntosasta kiinni ja eikun sorvilla lastu pois.
3. ei voi sorvata vaan pitää kivellä hioa. Voi ajaa käsivaralta, koska ei haittaa jos menee vähän enemmän väljäksi kuin alunperin on.
Kuka haluaisi sorvauskimppaan? Voin kysyä hintaa kun tiedetään suunnilleen monta tulee. Tai saa joku muukin kysyä, kuka tietää/tuntee sopivia pajoja.
Cumminsin pää kävi nokkalevyyn, mutta siinä taas ei ollut palautinjousien koloja koneistettuna -> tdi:n jouset ei käy suoraan.
899-loppuinen pää on kait kaikilta osin suoraan käypäinen eli sellaisia kannattaa tilata jatkossa. Varmistelen tuon sopivuuden vielä.
Tappihan on nokkalevyssä eli pumppu pitää olla purettuna. Omani vein juuri konepajalle tapin vaihtoon.
899-loppuinen pää on kait kaikilta osin suoraan käypäinen eli sellaisia kannattaa tilata jatkossa. Varmistelen tuon sopivuuden vielä.
Tappihan on nokkalevyssä eli pumppu pitää olla purettuna. Omani vein juuri konepajalle tapin vaihtoon.
No niinhän se näyttää olevan. Männän kannassa oleva ura on n. 4,2mm ja siihenhän se tappi tulee. Kuinka se tappi on kiinni nokkalevyssä? Porataanko alkuperäinen tappi pois? Kuinka uusi kiinnitetään tilalle? Uuden tapin täytyy vissiin olla yhtä kovaa kuin alkuperäinen.... Onko kellään hajua mistä Tampereella voisi kysellä tuollaista hommaa? Onnistuu varmaan melkein missä vaan koneistamossa jos itse pystyy vähän kertomaan miten homma pitää tehdä...
Itselle tuli edellisessä tilauksessa 11 ivecon pää. Hioin sen karan sopivaksi siten että kiedoin muutaman kierroksen teippiä karan päälle kara kiinni porakoneen isukkaan ja viilan ja hiomapaperin kanssa hieroin sen sopivaksi. Nokkalevyn tappi on toistaiseksi vielä orkkis, eli liian pieni kun ei siihen hätään sattunut tallista löytymään yhtään 4mm poranterää, onneksi on nuita 1.6D pumpun nokkalevyjä muutama ylimmääräinen.
Hyvin on pelannut kaikesta huolimatta.
Tapin vaihdan kunhan jaksan irroittaa pumpun.
Hyvin on pelannut kaikesta huolimatta.
Tapin vaihdan kunhan jaksan irroittaa pumpun.
kiitoksia vaivannäöstä ja muustakin!head and rotor tuli ja nyt pitänee jänskätä millä paikoilleen ja peliätä meneepikö paikoilleen, kuten jo sanottu nut meneepi rakettitieteen puolelle mulla!
no aika näyttää ja mikäli liian iso niin naapuri firmaan hioskelemaan, toimivat tosin meridieselien(isojen) parissa mutta ovatten ennenkin jeesanneet ja nytkään eivät tyrmänneet eli jos onkelmia niin voin kysästä millä hinnalla tekisivätten vaaditut muutostyöt!tosin tarvin kyllä ite sen kuuluisan rautalanka mallin että osaa selostella... miten on muuten tuon AFN:än -97 kanssa???ei pumpun numeroistakaan vielä tietoa:)
no aika näyttää ja mikäli liian iso niin naapuri firmaan hioskelemaan, toimivat tosin meridieselien(isojen) parissa mutta ovatten ennenkin jeesanneet ja nytkään eivät tyrmänneet eli jos onkelmia niin voin kysästä millä hinnalla tekisivätten vaaditut muutostyöt!tosin tarvin kyllä ite sen kuuluisan rautalanka mallin että osaa selostella... miten on muuten tuon AFN:än -97 kanssa???ei pumpun numeroistakaan vielä tietoa:)
Kyllä mä sanoisin ihan näin persdynolla että kyllä sillä voimaa tuli lisää. Kytkinkin alkoi taas luistaa, joten sekin viittaisi siihen suuntaan että löylyä tuli lisää. Nyt pumpussa on taas vakiopää ja n. 3 IQ:lla ei luista. 12mm päällä luisti kaikilla kokeilemillani (5-9) IQ-arvoilla. Ongelma oli tosiaan vaan se hillitön rynkytys. Siitä ei päässyt kokonaan eroon millään. IQ:n ja ajoituksen kanssa pelleilemällä sen sai siirtymään eri kierrosluvuille. Aluksi sitä esiintyi tasakaasulla pienillä nopeuksilla 3-ja 4-vaihteilla. Kun säädin ennakon aikaiselle (vihreälle viivalle) ja IQ:n n. seiskaan, luulin jo että sain sen pelaamaan. Ei nykinyt tasakaasulla pienillä nopeuksilla. Yllätys olikin melkoinen kun maantiellä ohituksen jälkeen hölläsin kaasun. Silloin mä luulin että koko ^*ska leviää. Silloin myös päätin palata takaisin vakiopäähän. Siksi aikaa kunnes joku viisas kertoo voiko ongelma olla ohjelmallinen vai määränsäätimen mekaaninen ongelma. Ja mitä asialle on tehtävissä?
Määränsäädin ei siis ilmeisesti pysy mukana tilanteissa, joissa suuren ruiskutusmäärän jälkeen pitäisi päästä hallitusti pienempään ruiskutusmäärään. Onko sitten kyse ylikorjaamisesta joka ei ota asettuakseen vai mistä. TDI-Clubin sivuilla oli hyvää juttua aiheesta, mutta valitettavasti en nyt löytänyt sitä.
Määränsäädin ei siis ilmeisesti pysy mukana tilanteissa, joissa suuren ruiskutusmäärän jälkeen pitäisi päästä hallitusti pienempään ruiskutusmäärään. Onko sitten kyse ylikorjaamisesta joka ei ota asettuakseen vai mistä. TDI-Clubin sivuilla oli hyvää juttua aiheesta, mutta valitettavasti en nyt löytänyt sitä.
Itse asiassa tekee vakiopäälläkin joskus, hyvin hyvin harvoin. Yleensä ohituksen tms. kiihdytyksen jälkeen. Ja olen harkinnut putsaamista. Kerran avasin sen kannen, näytti ihan hyvälle, mutta ehkä olisi pitänyt purkaa hiukan. TDI-Clubilla on ollut joskus juttua muuten siitäkin... Joku oli saanut avun "slow down shudder"-ongelmaan. Olisko jollain linkkiä mistä löytyis apua tuohon putsaamiseen?
Siitä ohjelmasta vielä: Jos teettäisi uuden ohjelman tuolle 12mm päälle ja rynkytys vain jatkuisi, niin miten se ohjelma mahtaisi pelata 10mm päällä? Meniskö rahat hukkaan?
Ja lopuksi ihan mutulla:luulen että samallalailla se rytkyttäisi vaikka oliskin Boschin 12mm pää.
Joillain nämä kinuskit toimii hyvin. Nyt oliskin hyvä kerätä tähän kokemuksia että missä toimii ja missä ei. Voihan se olla esimerkiksi tiettyjen ECUjen kanssa ongelma.
Edit: tässä on sitä juttua tuolta ulkomaan foorumilta. Nimimerkki "Christillä" on mielestäni hyviä ajatuksia ongelmasta ja sen aiheuttajasta.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=49812&highlight=adjuster
Siitä ohjelmasta vielä: Jos teettäisi uuden ohjelman tuolle 12mm päälle ja rynkytys vain jatkuisi, niin miten se ohjelma mahtaisi pelata 10mm päällä? Meniskö rahat hukkaan?
Ja lopuksi ihan mutulla:luulen että samallalailla se rytkyttäisi vaikka oliskin Boschin 12mm pää.
Joillain nämä kinuskit toimii hyvin. Nyt oliskin hyvä kerätä tähän kokemuksia että missä toimii ja missä ei. Voihan se olla esimerkiksi tiettyjen ECUjen kanssa ongelma.
Edit: tässä on sitä juttua tuolta ulkomaan foorumilta. Nimimerkki "Christillä" on mielestäni hyviä ajatuksia ongelmasta ja sen aiheuttajasta.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=49812&highlight=adjuster
Viimeksi muokannut peni, 19.7.2006 18:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla on AFN-vakio ecu, sillä ei rynkyttänyt tippaakaan tuo pumppu 12mm päällä, mutta voimaakaan ei ollut. Nyt on kiinni toinen pumppu jossa 11mm VW:n pää, ja sillä pientä nypytystä kyllä havaitsee. Voimaa pikkisen enempi kuin vakiolla.
Seuraavaksi kun tässä ehtii, kokeilen tuota Cumminsin 12mm päätä, siinä vaan ei ole niitä jousisyvennyksiä, mutta otan AAZ:n pumpusta jouset jotka on lyhemmät.
Seuraavaksi kun tässä ehtii, kokeilen tuota Cumminsin 12mm päätä, siinä vaan ei ole niitä jousisyvennyksiä, mutta otan AAZ:n pumpusta jouset jotka on lyhemmät.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 80 vierailijaa