Mikä hajoittaa kytkintä j2:ssa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

Mikä hajoittaa kytkintä j2:ssa?

ViestiKirjoittaja NeonFry » 23.3.2007 21:41

Elikkä ongelmaksi on muodostunut jo toistamiseen lyhyen ajan sisällä kytkimen hajoaminen (kolmas kerta kokonaisuudessaan). Eli kytkinlevyn keskiö on irronnut raakasti kitkapinnoista.
Näin kävi jo 1 kk sitten.

Eli vähän taustatietoa: Autona on J2 jossa on -93 ABS motti mono-jet ruiskulla. Moottorin jatkona on 89 dieselistä peräisin oleva 020 5-v laatikko (koodina muistaakseni 4S).
Ulommat vetonivelet ovat lähes uudet (50tkm ajetut). Muita remppoja ei ole tehty lootaan. Nyt paikallaan olevalla vaihteistolla on ajettu vaivaiset 517tkm. Ei äännä, vaihteet pelaa kuten pitääkin jne jne.

Eli 1kk sitten kun sain auton liikenteeseen, kytkinlevy hajosi samana päivänä eli keskiö irtosi kitkapinnasta. Hajoamista ennen oireili hetken aikaa siten että vaihteita ei saanut päälle.

Nyt sittemmin kävi samalla tavalla, paitsi että vaihteet menivät päälle ok ja kerrasta hajosi, samalla tavalla. Entisen remontin jälkeen ajettu n. 800km.
Molemmat kytkinlevyt olivat käytettyjä, ensimmäinen oli 1.6 moottorista (aj. 40tkm), tämä nyt hajonnut on moottorin matkassa tullut koko asetelma vauhtipyörineen. Mainittakoon että nyt hajonneella kytkimellä ajoin n.300km matkan ilman mitään ongelmia. Tosin motti oli kiinni entisessä korissa ja jatkeena oli eri 020 loota.

Olisiko tuossa mahdollista että nyt paikallaan olevassa vaihteistossa olisi jokin kuluma joka ei välttämättä oireile muuten kuin hajottamalla kytkimen kerrasta?
Nyttemmin nimittäin kytkinlevyt (ehjät) on loppu varastosta joten pitäisi marssia kauppaan hakemaan uusi. Mutta en mielelläni maksaisi suurta summaa ja tekisi paria päivää töitä "ihan testin vuoksi", jos sattuisikin että vika onkin muualla ja kytkin hajoaa taasen.
Sinänsä ei ole ongelma, vaihteistoja on jäänyt nurkkiin pyörimään eli jos epäilyt kohdistuvat vaihteistoon niin laitan varastosta vähemmän ajetun (vaikka motissa aikaisemmin kiinni olleen lootan) uudella asetelmalla.

Ps. Samalla tavalla kävi aikaisemmin 1.6 EZ moottorilla kerran mutta ei 20000km aikana enää hajonnut uudestaan. (sama loota).

Ehdotuksia? Kysymyksiä? Kellään sattunut omalle kohdalle?

E. Muutettu ajokilometrimäärää. Ei nyt sentään 2Mkm ajettu..
Viimeksi muokannut NeonFry, 24.3.2007 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 23.3.2007 23:29

Oletko varmasti asentanut levyn oikein päin?levyssä lukee"Flywheel side"(vauhtipyörään päin) joka oikeasti tulee paineasetelmaanpäin..

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 24.3.2007 8:16

Oikein päin on eli "gearbox side" on todellakin vaihdelaatikkoon päin. Tähän mennessä ei ole vakio-levyjä ainakaan pystynytkään asentamaan väärin päin muuten kuin kirveellä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.3.2007 9:36

Jos
2000tkm aikana enää hajonnut uudestaan
eli 2Mkm on joku kytkin kestänyt, niin ei luulisi käyttäjässä olevan vika. Aika oudoltahan tuo kytkimien hajoilu kuulostaa, joten antaisin äänet laatikon puolen vikaan, jokin aiheuttaa akselille värähtelyä, epäkeskeisyyttä tms, mikä voisi aiheuttaa kytkinvaurion? Rakenteellista "fiktiota" eli käytännön kokemusta... Eniten ihmetyttää vaan tuo koko rikkoontuminen ja että laatikko ei äännä. (?!?!) -> siis jos vika todella on siinä.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 24.3.2007 10:00

Laatikon ja koneen väliset ohjuritapit paikoillaan? saattavat olla tippuneet kytkintävaihdettaessa. Koska pultit ei kunnolla keskitä niin, levy repää nopeasti jos laatikko ja kone on eri linjassa.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 24.3.2007 12:10

Hups, tuli liian paljon ajetuksi, oikea luku on 20000km.

Ainoat ohjurit mitä muistan ovat kolmessa kiinnityspultin reiässä siinä ulkokehällä. Muita ohjureita on kyllä muista edes olevan koko lootassa. Pitää tarkistaa tuo ohjurien paikallaan olo kunhan saan loodan irti.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 25.3.2007 17:04

Laatikko purettu irti. Kaksi ohjuritappia on paikoillaan.
Laatikko tuntuu käsin väännettäessä olevan hieman raskas (aivan sama millä vaihteella) ja kytkinakselissa on hitusen välystä. Ns. varalaatikoissa ei ole samanlaisia välyksiä ja kytkinakselia on kevyempi vääntää (eli pyörii helpommin).

Onko enempää ehdotuksia? Vielä tässä vaiheessa tarkistettavaa?
Hommaan uuden astelman kerralla. Jos ei muuta niin paketti kiinni ja kovaa ajoa sormet ristissä :)

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 22.4.2007 16:34

nonii, paukahti 1,3 cl golffista kytkin laakista, hyppäsi paikallaan poljin alas painettuna itekseen ylös. Enää ei irrota. Kytkin on vaan reilun vuoden ajettu, ehkä sen 15000km, vaihdelootassa on kyllä väljää, rahinaa ja pientä värähtelyä, moottorijarrutuksissa melkonen suhina, mutta ei nyt mitään pelottavaa ääntelyä. Kannattaakohan tuon lootan perään suoraan vaihtaa uusia kytkinromuja, vai hajoaako ne uudestaan piakkoin. Kytkimen vaihtoi viimeksi korjaamo, alkuperäisosilla kasasivat, enkä heitä oikeastaan epäile mistään ilkeydestä.

Mistä saisin halvalla ehjän!! laatikon, edellinen romarilta, kallis ja ilmeisen paska... niin ja pikkukone ja 4v. lodju kyseessä.

Voiko tuon laatikon ehkä korjata jotenki?

Pura ja kokoa uusilla osilla operaatiot onnistuu kyllä, vähän monimutkaisemmatkin.

Saatana just vaihoin molemmat vetonivelet ja taas saa purkaa atomeiksi, työnnän tämän volkkarin jorpakkoon...

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 22.4.2007 22:03

Ihan sama oikeestaan, taitaa lähtee golffi paaliin, ei jaksa. On tuo opettanu paljon autojen korjaamisesta, ei muistella pahalla.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 2.7.2007 14:08

Päivitetääs tätäkin kun oletettavasti ongelma on ratkennut:
Vika on näyttänyt olevan vaihdelaatikossa eli laakerit tms. jumissa joka hajoitti kytkinlevyn. Nyt on paikoillaan ollut 3kk(4000km) eri laatikko ja kaikki toimii kuten pitääkin (koputtaa tässä vaiheessa puuta).

Kiitokset kaikille vastanneille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa