Vinkkejä 2.0 TDi:hin
Valvoja: ffp jäsenet
www.turbotec.com. eli Karalan ohjelmia saadaan tuohon laitettua. Tyytyväisiä ovat olleet.
Ei siihen suuria tarviis tehdä, vain turbon ja ohjelman vaihto ja +200 hp lähtee. Tässä kovasti ootellaan että FIN-turbo saisi työkalut valmiiksi noiden kiinteäpakosarjaisten pakopesien muokkaamiseen... ;)
Vakiocooleri ja imuputkisto on tosi hyvät ainakin BKD Ocussa, pakoputkisto tietysti voisi olla parempikin. Suuttimet kuulemma soi korkeita säveliä mukavasti mitä tuolta Keski-Europpasta on tunnelmia kuulunut.
Vakioahtimella voi repiä 180hp mutta huonolla tuurilla muutaman kuukauden päästä vinkuu kuin palosireeni. Se vakioahdin kun on sama kuin pd130-koneessa.
16V BKD on hyvä peruskone. Noita uusia 2.0 TDI:tä on myös 8V koneina pikkurikkisellä GT1646V ahtimella, eli tarkkana niiden kanssa.
Vakiocooleri ja imuputkisto on tosi hyvät ainakin BKD Ocussa, pakoputkisto tietysti voisi olla parempikin. Suuttimet kuulemma soi korkeita säveliä mukavasti mitä tuolta Keski-Europpasta on tunnelmia kuulunut.
Vakioahtimella voi repiä 180hp mutta huonolla tuurilla muutaman kuukauden päästä vinkuu kuin palosireeni. Se vakioahdin kun on sama kuin pd130-koneessa.
16V BKD on hyvä peruskone. Noita uusia 2.0 TDI:tä on myös 8V koneina pikkurikkisellä GT1646V ahtimella, eli tarkkana niiden kanssa.
Piti alkaa oikein tutkimaan niin perhealbumin mukaan 2.0 diesel koneita on seuraavasti kahdeksan venttiilisenä:
BDK: SDI, ainakin jossain volkkareissa
BMM: TDI, "OCU2 EU4+DPF" sekä "A3 TDI"
Tiedä sitten miten yleisiä noissakaan koska BKD taitaa olla yleisimmin käytetty kone noissakin. Liittyisikö sitten juuri tuon DPF käyttöön?
Tuommoset löysin pikaisella tutkimisella mutta tiedä sitten jos olisi vielä jossain muuallakin käytössä/muitakin moottoreita. Ihan mielenkiintoisaa että onko kellään noita 8v TDI koneita täällä.
Eli tuo ahdin on sama kuin 1.9 TDI 130hv malleissa? Onko niissä kaikissa sama vai onko siellä eri variaatioita ahtimesta?
BDK: SDI, ainakin jossain volkkareissa
BMM: TDI, "OCU2 EU4+DPF" sekä "A3 TDI"
Tiedä sitten miten yleisiä noissakaan koska BKD taitaa olla yleisimmin käytetty kone noissakin. Liittyisikö sitten juuri tuon DPF käyttöön?
Tuommoset löysin pikaisella tutkimisella mutta tiedä sitten jos olisi vielä jossain muuallakin käytössä/muitakin moottoreita. Ihan mielenkiintoisaa että onko kellään noita 8v TDI koneita täällä.
Eli tuo ahdin on sama kuin 1.9 TDI 130hv malleissa? Onko niissä kaikissa sama vai onko siellä eri variaatioita ahtimesta?
anteeksi näin hieman sekavana kirjotan, mutta miten teillä pää kestää lastuttaa noita valmiiksi (ainakin) ahtimen osalta alimitoitettuja katiskoja??? Itsellä ei kyllä usko riittäis vakio-ahtimien kanssa ja lastujen kanssa pelleilyyn.... tosin mikään itsellä ei taida olla OEM-osa kuin imu- ja pakosarjantiivisteet konetta piristettäessä (ainii onhan "sisukset" toistaiseksi)...
ja eipä lastu juttujakaan "tarvitse" käyttää
ja eipä lastu juttujakaan "tarvitse" käyttää
Viimeksi muokannut -Kipe-, 2.1.2007 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis BKD:n ahdin 03G 253 019A (Ocussa ja Golfissa) on samankokoisilla sisuksilla kuin sekä pitkittäiset että poikittaiset PD130 ahtimet. Siis mauserilla mitattuna, mikä nyt tehonkeston kannalta on riittävän tarkasti mitattu.
2.0 8V koneita on varsin paljon pitkittäisinä, eli Audi A4 ja Passat 3BG viimeiset vuosimallit pääasiassa. Taisivat ensin tehdä USAn markkinoille Passattiin ja sitten myös euromalleihin.
Vakioahtimella varustettuja autoja kun lastutetaan niin pitää olla tiedossa juuri sen mallin ahtimen 'sietokyky'. Esim. AJM ym. Pd115 hp koneiden turboja on mennyt pian lastuamisen jälkeen, kun suuttimet riittää 190 heppaan ja ahdin 140:een... Syötöt ja ahtopyynnit pitää malttaa ottaa alas ajoissa hetikohta 4000 rpm jälkeen jotta ahdin ei mene ylikierroksille.
2.0 8V koneita on varsin paljon pitkittäisinä, eli Audi A4 ja Passat 3BG viimeiset vuosimallit pääasiassa. Taisivat ensin tehdä USAn markkinoille Passattiin ja sitten myös euromalleihin.
Vakioahtimella varustettuja autoja kun lastutetaan niin pitää olla tiedossa juuri sen mallin ahtimen 'sietokyky'. Esim. AJM ym. Pd115 hp koneiden turboja on mennyt pian lastuamisen jälkeen, kun suuttimet riittää 190 heppaan ja ahdin 140:een... Syötöt ja ahtopyynnit pitää malttaa ottaa alas ajoissa hetikohta 4000 rpm jälkeen jotta ahdin ei mene ylikierroksille.
Mielestäni kaikki 2.0tdi ovat 8 venttiilisiä joissa on partikkelisuodatin.Luulisin ,että 16 venttiilistä alettiin käyttää päästöjen pienentämiseen,partikkelisuodattimen yhteydessä pärjää taas 8 venttiilisellä ja on varmaankin halvempi ratkaisu.
Tuo partikkelisuodatin(DPF) ei kuulemma hyvää tykkää lastuttamisesta?
Tuo partikkelisuodatin(DPF) ei kuulemma hyvää tykkää lastuttamisesta?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Multa on varmaan mennyt koko 2.0 8v tdi ohi, kun olen ollut siinä uskossa että nuo kaikki 2.0 TDI:t on 16v koneita.. tai sitten sattumalta vaan kaikki jota olen tonkinut..
Näin sitä sitten viisastuu päivä päivältä..
mulla ihan sama juttu.. tähän asti luullu et toi oma härveli on 16venttiilinen (muka lukenu niin jostain) mut ei kait sitten o_O
Mites uutukaiset Audien (A4) 2.0 TDI:t? Ajattelin mennä 103 kW:lla ja sitten sitä vähän piristää, mutta kandeeko tässä nyt suosiolla vain satsata oitis siihen 125kW malliin?
Ollaanko tuossa 125kW-koneessa jo sen ylärajoilla, ts. softalla ei saa juuri mitään - ainakaan samassa suhteessa irti?
Tietoa anyone? :)
Ollaanko tuossa 125kW-koneessa jo sen ylärajoilla, ts. softalla ei saa juuri mitään - ainakaan samassa suhteessa irti?
Tietoa anyone? :)
Ei ole CR vaan pietzo-pumpparit. Liekö suuttimien ääni hiljaisempi kuin 140 heppaisessa, siinä ainakin raksuttaa kuuluvasti.
Minusta tuosta 140:stä saa ihan kivan tolla ahtimen vaihdolla ja ohjelmalla. :)
Vakiona se on just sellainen alarepivä mutta nyt on vetoa pidemmälle, 4500 rpm asti kiskoo.
170:stä ei mitään kokemuksia, ahdin näyttäisi oleva 1749VC.
Minusta tuosta 140:stä saa ihan kivan tolla ahtimen vaihdolla ja ohjelmalla. :)
Vakiona se on just sellainen alarepivä mutta nyt on vetoa pidemmälle, 4500 rpm asti kiskoo.
170:stä ei mitään kokemuksia, ahdin näyttäisi oleva 1749VC.
Huomaako modatulla ahtimella kuinka tarkasti sen siipien kääntymiskohdan.
Tuolla vakioahtimella + softalla terävä nykäisy 2000 RPM jälkeen, jopa inhottavan terävä.
Kiinnostaisi kovasti tuo ahtimen muutos, tuo vakio "huokailee " aika korvia raastavasti kun vähänkin vetoja käyttää.
säätöhommia joutuu varmaan tekeen ahtimen vaihdon jälkeen, aika paljon tuntuu vaikuttavan tuo kellon tangon mitta ja heräämiseen sen toppari ruuvin säätö. Mulla repi 2500tonnissa mut sain säädeltyä niin että herää jo 1500kierroksesta.
Tuolla vakioahtimella + softalla terävä nykäisy 2000 RPM jälkeen, jopa inhottavan terävä.
Kiinnostaisi kovasti tuo ahtimen muutos, tuo vakio "huokailee " aika korvia raastavasti kun vähänkin vetoja käyttää.
säätöhommia joutuu varmaan tekeen ahtimen vaihdon jälkeen, aika paljon tuntuu vaikuttavan tuo kellon tangon mitta ja heräämiseen sen toppari ruuvin säätö. Mulla repi 2500tonnissa mut sain säädeltyä niin että herää jo 1500kierroksesta.
säätöhommia joutuu varmaan tekeen ahtimen vaihdon jälkeen, aika paljon tuntuu vaikuttavan tuo kellon tangon mitta ja heräämiseen sen toppari ruuvin säätö. Mulla repi 2500tonnissa mut sain säädeltyä niin että herää jo 1500kierroksesta.
Auttaiskohan tuossa vakioahtimessa tuo säätely ?
Meikäläisen vakioahdin huokailee aivan pintakaauslla ajettaessa aika kuuluvasti, tosin toinenkin samanlainen auto piti aivan samaa ääntä. Kunnon vedossa ahdin ei juurikaan vielä ääntele.
.
Moottorin tyyppiä kannatta kysyä automyjiltä, ne tietää.
Ne kun myy niitä työkseen. ;-)
Friikillä on nyt jo suraavan sukupolven kehitysversio omassaan.
Nyt on jo aikatavalla ahdin kohdillaan.
Vaste kaasupolkimeen on hyvä ihan tyhjäkynnin jälkeen jo.
Ei mitään maanvöryn kaltaista alavääntöä, mutta ei siitä kannata pikkumoottorissa haaveillakkaan, kestää paikat paremmin.
Teho tulee ulos mukavasti, täysin epäpumpparimaisesti, se jatkuu tasaisena virtana ihan max kierroksille asti, +4000rpm.
Aivan vienonvieno puhina jollain kierrosalueella.
Eikä tippaakaan, tai haikuakaan savua.
Ahdin muuttaa konetta todella mukavasti "ylävireiseksi".
Tuo vielä vakioputkituksilla.
Ilmankulkua olisi vielä todella helppo parantaa lisää tekemällä uusi putki ahtimen ja imusarjan väliin, vakio on lähinä säälittävä, ainut hyvä siinä näyttää olevan, että se on niin simppelin muotoinen, että harrastajankin on helppo tehdä parempi tilalle.
Pakoputken päivity reilusti avarampaan olisi toinen "pakollinen" juttu.
Savun täydellinen puuttuminen antaa kyllä mahdollisuuden lisätä syöttöä pienemmillekkin kierroksille, kuka haluaa.
Minulle alavääntö riittäisi tuollaisenaankin hyvin.
Nyt ei kuullunut voimansiirrosta mitään ylimääräisiä ääntelyjä, mitä noissa tuntuu kuuluvan jo vakionakin.
Ei mitään käsitystä, miten äkkiä siinä pumppusuutinelementissä tulee nokan iskulle/polttoaineen lisäykselle loppu, mutta moottorissa olisi varmaan nyt varaa lisätä vielä syöttöä.
Jos itsellä olisi tuollainen, niin ilmankierron parannukset tulisivat ahtimen lisäksi heti.
Ja jos mahdollista, niin jopa pieni ahtojen nosto sitten kun ilma kulkee paremmin, mikäli ahtimessa on varaa.
Sillä saisi lisää ilmaa juuri sinne suuremmille kierroksille.
Pietzo-elementtien mukanaan tuomaa hiukkassuodatinta ja hankaluuksia sen kanssa ei tuolla ajelun jälkeen kyllä tule ikävä.
Melkeinmersuntasoinenkulkine, enempää en ilkiä kehua.
Moottorin tyyppiä kannatta kysyä automyjiltä, ne tietää.
Ne kun myy niitä työkseen. ;-)
Friikillä on nyt jo suraavan sukupolven kehitysversio omassaan.
Nyt on jo aikatavalla ahdin kohdillaan.
Vaste kaasupolkimeen on hyvä ihan tyhjäkynnin jälkeen jo.
Ei mitään maanvöryn kaltaista alavääntöä, mutta ei siitä kannata pikkumoottorissa haaveillakkaan, kestää paikat paremmin.
Teho tulee ulos mukavasti, täysin epäpumpparimaisesti, se jatkuu tasaisena virtana ihan max kierroksille asti, +4000rpm.
Aivan vienonvieno puhina jollain kierrosalueella.
Eikä tippaakaan, tai haikuakaan savua.
Ahdin muuttaa konetta todella mukavasti "ylävireiseksi".
Tuo vielä vakioputkituksilla.
Ilmankulkua olisi vielä todella helppo parantaa lisää tekemällä uusi putki ahtimen ja imusarjan väliin, vakio on lähinä säälittävä, ainut hyvä siinä näyttää olevan, että se on niin simppelin muotoinen, että harrastajankin on helppo tehdä parempi tilalle.
Pakoputken päivity reilusti avarampaan olisi toinen "pakollinen" juttu.
Savun täydellinen puuttuminen antaa kyllä mahdollisuuden lisätä syöttöä pienemmillekkin kierroksille, kuka haluaa.
Minulle alavääntö riittäisi tuollaisenaankin hyvin.
Nyt ei kuullunut voimansiirrosta mitään ylimääräisiä ääntelyjä, mitä noissa tuntuu kuuluvan jo vakionakin.
Ei mitään käsitystä, miten äkkiä siinä pumppusuutinelementissä tulee nokan iskulle/polttoaineen lisäykselle loppu, mutta moottorissa olisi varmaan nyt varaa lisätä vielä syöttöä.
Jos itsellä olisi tuollainen, niin ilmankierron parannukset tulisivat ahtimen lisäksi heti.
Ja jos mahdollista, niin jopa pieni ahtojen nosto sitten kun ilma kulkee paremmin, mikäli ahtimessa on varaa.
Sillä saisi lisää ilmaa juuri sinne suuremmille kierroksille.
Pietzo-elementtien mukanaan tuomaa hiukkassuodatinta ja hankaluuksia sen kanssa ei tuolla ajelun jälkeen kyllä tule ikävä.
Melkeinmersuntasoinenkulkine, enempää en ilkiä kehua.
Moottorin tyyppiä kannatta kysyä automyjiltä, ne tietää.
Ne kun myy niitä työkseen. ;-)
Niinpä! Pirssi on jo tilauksessa, enkä älynnyt edes kysyä... No eipä sillä mitään väliä ole, jää täysin vakioksi joka tapauksessa. Ja samalla liityn autoilijoiden paaria-luokkaan eli työsuhdeautoilijaksi, että ei sille mitään saa tehdäkään. HYI!
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En nyt ole ihan varma mitä tuolla väännönkestolla ajettiin takaa, mutta muutamia vaihteistoja tässä rakennelleena voisi pohtia seuraavaa:
-Vaihteiston/kytkimen tehonkestolla ja kierroksilla on suuri merkitys. Jos 2000kierroksella on 400nm ja x hevosvoimaa eikä mikään hajoa niin hyvä. Jos sitten otetaan 4000kierrosta irti niin ainakin vaihteistoon kohdistuvat rasitukset pienenevät.
1.8T-miehet ja naiset käyttävät näitä dieselimiesten vakiokytkimiä yli 350hv vekottimissakin eli kai siitä voi jotain päätellä myös.
Eli mitä enemmän on kierroksia sitä pienemmäksi tarvittava momentinkesto tulee.
Mahtaakohan olla taas päätä tai häntää, mutta heikompikin vaihteisto kestää kierroksilla kovempia tehoja kun momentti on pienempi.
-Vaihteiston/kytkimen tehonkestolla ja kierroksilla on suuri merkitys. Jos 2000kierroksella on 400nm ja x hevosvoimaa eikä mikään hajoa niin hyvä. Jos sitten otetaan 4000kierrosta irti niin ainakin vaihteistoon kohdistuvat rasitukset pienenevät.
1.8T-miehet ja naiset käyttävät näitä dieselimiesten vakiokytkimiä yli 350hv vekottimissakin eli kai siitä voi jotain päätellä myös.
Eli mitä enemmän on kierroksia sitä pienemmäksi tarvittava momentinkesto tulee.
Mahtaakohan olla taas päätä tai häntää, mutta heikompikin vaihteisto kestää kierroksilla kovempia tehoja kun momentti on pienempi.
Ei siinä teoriassa olekaan eroa. Koska teho = vääntömomentti x kierrosnopeus (eli kulmanopeus) [P=U*n]. Näinollen kytkin joutuu välittämään saman vääntömomentin (eli maksimi Nm) kuitenkin.
Kuten TDIFreak asian ilmaisi, kuitenkin jotkin muute moottorin osat saattaavat aiheuttaa päänvaivaa sitten kun otetaan alhaalta maks.Nm. Mukaan tulevat moottorin ominaistaajuudet ja sen myötä värähtelyt. Tämä varsinkin tulee muistaa dieseleissä, koska käyntinopeudet alhaisempia. Käytännössähän moottori ajetaan ominaistaajuuden yli käynnistyksessä, mutta kertalukuja voi ilmetä lähikierrosalueella. Noh..tulipas jauhettua.
Tuosta ahdinhommasta. Miten paljon tuo lysti maksaa BKD:hen? Fin-turbolta kattelin, mutta ei hintoja. Paljonko sulla TDIFreak maksoi koko lysti? (lähinnä siis tarkoitan lastu, ahdin)
Kuten TDIFreak asian ilmaisi, kuitenkin jotkin muute moottorin osat saattaavat aiheuttaa päänvaivaa sitten kun otetaan alhaalta maks.Nm. Mukaan tulevat moottorin ominaistaajuudet ja sen myötä värähtelyt. Tämä varsinkin tulee muistaa dieseleissä, koska käyntinopeudet alhaisempia. Käytännössähän moottori ajetaan ominaistaajuuden yli käynnistyksessä, mutta kertalukuja voi ilmetä lähikierrosalueella. Noh..tulipas jauhettua.
400 tai vähän yli kestää vielä mainiosti kun se ei tule 1500 rpm:ssä. Kytkinrahat kannattaa kyllä sijoittaa suurempaan ahtimeen :).
Tuosta ahdinhommasta. Miten paljon tuo lysti maksaa BKD:hen? Fin-turbolta kattelin, mutta ei hintoja. Paljonko sulla TDIFreak maksoi koko lysti? (lähinnä siis tarkoitan lastu, ahdin)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Väännön kestolla ajoin sitä takaa että mietiskelin minkälaisella vääntömomentilla ihmiset ovat saaneet kytkimen luistamaan, kun tehoa tuon ahtimen läpi ei uskalla ottaa niin jos nyt edes väännöt tappiinsa ja alue kohdilleen. kokemusten mukaanhan tuo 6v loota kestää aika hyvin vääntöä rikkoontumatta.
esim 350hp teho tarkoittaa jotain vääntömomenttia jollain kierrosluvulla ja kun on tarpeeksi kierroksia, niin vääntöä tarvitan vähemmän.
eli tehoa ei pidä "sekoittaa" vääntöön vaikka käsi kädessä kulkevatkin =)
Uskoisin kyllä että kun matalilla kierroksilla otetaan suuria vääntömomentteja, niin kytkimelle tulevat sykäykset saattavat olla suurempia kuin saavutettu mediaani vääntö ja aiheuttavat suuria hetkittäisiä kiihtyvyyksiä vauhtipyörään joka tuntuu dieselissä tärinänä.
Samasta syystä dieselin vauhtipyörä on tehty bensa moottoreita suuremmaksi inertiastaan.
Suuremmilla kierroksilla vääntö pulssit tasoittuvat eli vääntöhuippujen väli ja taso lyhenevät.. näin olen itse miettinyt asiaa, voi mennä metsäänkin =)
En osaa sanoa millä kierrosluvulla dieselin öljypumppu tuottaa maksimi paineen, mutta voisin kuvitella että jos maksimi vääntöä otetaan esim 1500 kierroksella tai alle, niin suurilla momenteilla voi olla riskinä että tulee metalli-metalli kontaktia, kun taas suuremmilla kierrosluvuilla öljyn paine ja tuotto kasvavat ja kalvo säilyy parempana.. tosin en ole kuullut että TDi koneet olisivat syöneet laakereita edes viritettyinä, mutta lienevätkö syynä sitten leveähköt laakeripinnat?
..tais tulla paljon samaa asiaa kuin Jarkkiksella, mutta eri kielellä? =)
onkohan 170hp moottoreissa sama kytkin?
esim 350hp teho tarkoittaa jotain vääntömomenttia jollain kierrosluvulla ja kun on tarpeeksi kierroksia, niin vääntöä tarvitan vähemmän.
eli tehoa ei pidä "sekoittaa" vääntöön vaikka käsi kädessä kulkevatkin =)
Uskoisin kyllä että kun matalilla kierroksilla otetaan suuria vääntömomentteja, niin kytkimelle tulevat sykäykset saattavat olla suurempia kuin saavutettu mediaani vääntö ja aiheuttavat suuria hetkittäisiä kiihtyvyyksiä vauhtipyörään joka tuntuu dieselissä tärinänä.
Samasta syystä dieselin vauhtipyörä on tehty bensa moottoreita suuremmaksi inertiastaan.
Suuremmilla kierroksilla vääntö pulssit tasoittuvat eli vääntöhuippujen väli ja taso lyhenevät.. näin olen itse miettinyt asiaa, voi mennä metsäänkin =)
En osaa sanoa millä kierrosluvulla dieselin öljypumppu tuottaa maksimi paineen, mutta voisin kuvitella että jos maksimi vääntöä otetaan esim 1500 kierroksella tai alle, niin suurilla momenteilla voi olla riskinä että tulee metalli-metalli kontaktia, kun taas suuremmilla kierrosluvuilla öljyn paine ja tuotto kasvavat ja kalvo säilyy parempana.. tosin en ole kuullut että TDi koneet olisivat syöneet laakereita edes viritettyinä, mutta lienevätkö syynä sitten leveähköt laakeripinnat?
..tais tulla paljon samaa asiaa kuin Jarkkiksella, mutta eri kielellä? =)
onkohan 170hp moottoreissa sama kytkin?
.
Jos Corvette olet ko. Skodaa ostattelemassa, niin ehdottomasti osta Friikiltä se ahdin poikkeen.
Putkistojen parannuksen jälkeen varmaan vielä vähän löytyy kulkua lisääkin.
Pelkkä ahdin ja ohjelma muuttaa jo moottoria tosi paljon, ja vieläpä parempaan suuntaan.
Ei kannata sitä 170hv mallia mietiskellä.
Minun mielestäni.
Jos Corvette olet ko. Skodaa ostattelemassa, niin ehdottomasti osta Friikiltä se ahdin poikkeen.
Putkistojen parannuksen jälkeen varmaan vielä vähän löytyy kulkua lisääkin.
Pelkkä ahdin ja ohjelma muuttaa jo moottoria tosi paljon, ja vieläpä parempaan suuntaan.
Ei kannata sitä 170hv mallia mietiskellä.
Minun mielestäni.
Niin kyllä se näin on kun miettii, että vääntömomentti, joka mitataan vaikka kampiakselilta on vaan keskimääräinen vääntömomentti ja se heiluu jokaisella tkampiakselin kierroksella nollan ja jonkun maksimilukeman välillä, josta keskiarvona saadaan vääntömomentti kullakin kierrosluvulla.
Mutta onko tuo maksimilukema sama jos saadaan 400 Nm kierrosluvulla 1500 rpm kuin jos saadaan 400Nm kierrosluvulla 2500 rpm.
Sen maksimilukeman saattaisi kuvitella olevan aika kriittinen ainakin täristelyn ja ehkä myös kytkimen luiston suhteen.
Corvetella taitaa olla jo suunnitelmat aika pitkälle lukossa, ei se tarvii enää usuttelua ;).
Turbo ja ohjelma joilla lähtee +200 hp on jossain 1600 euron tietämillä.
Mutta onko tuo maksimilukema sama jos saadaan 400 Nm kierrosluvulla 1500 rpm kuin jos saadaan 400Nm kierrosluvulla 2500 rpm.
Sen maksimilukeman saattaisi kuvitella olevan aika kriittinen ainakin täristelyn ja ehkä myös kytkimen luiston suhteen.
Corvetella taitaa olla jo suunnitelmat aika pitkälle lukossa, ei se tarvii enää usuttelua ;).
Turbo ja ohjelma joilla lähtee +200 hp on jossain 1600 euron tietämillä.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Schodillac on jo tilattu.
Yritin myyjältä kysellä mitä saisin RS mallin lisähinnalla, mutta ei osannut luetella edes jarruja tai piezo suuttimia. En minä rupea levikkeistä, ahtimesta ja piezo suuttimista maksamaan tuota erotusta kun perus malliin sai samat jakkarat ja sportti alustan.
Freakin ahtaimesta on jo kauppoja hierottu, mutta pitänee varmaan ainakin aluksi katsoa että kaikki pelaa ja ajella vähän aikaa ihan vaan evryn voimin ja vakio ahdinta hieman säätäen.
Putkiston olen päättänyt heti ensitilassa uusia, tai ainakin pitää mittailla vastapaineet.
Sitä tuossa jo Freakin kanssa puitiinkin että 16v koneesta menee pienemmällä paine erolla enemmän ilmaa läpi jo vakionakin, niin tuo ahdin voi hyvinkin riittää vähäsavuiseen 180hp varsinkin putkiston kera.. pitää katsoa miten mieli malttaa ton takuun kanssa pelleillä, pitää kysellä suoraan huoltopäälliköltä mitä olisi mistäkin mekaanisesta muutoksesta mieltä.. turbohan noissa on jo vakionakin alimitoitettu ja pitää selvittää 170hp koneen (BMN) sisältö.
ETKAsta itse itseäni neuvoen:
- venttiilinkoppa on eri (sylinterikansi on sama).
- Kampiakseli näyttäisi olevan eri, BMN on AB loppu kirjaimilla ja BKD on R loppukirjaimella.
- Vauhtipyörä näyttäisi olevan sama 240mm molemmissa.
- Kiertokanki näyttäisi olevan muissa sama, mutta BMN on listattuna sarjana erikseen eri numerolla, muut ovat yksittäin.. en tiedä onko sitten eri.
- kiertokangen laakeri on sama.
-Turbo luonnollisesti eri ja näköjään numerosarja sama, mutta kirjain eri ja laippakin on kuvassa erilainen.. eli toi vimeinenkin kirjain merkitsee jotain =)
- syylärin numero on eri.
- Imuputkisto ja imusarja ovat myös erilaiset.
- EGR systeemi näyttää 170hp koneessa ihan penteleen monimutkaiselta.
- Kytkinlevyä ja paineasetelmaa on ollut samalla koodilla LUK merkkisenä. Mutta myös Sachsin tekeleenä saman kokoisena mutta ainoaskaan BKD koneessa.
- Polttoaine linjassa on eroa, mutta jos oikein ymmärsin niin tandem pumppu on sama.
- Hiukkas suodatin on 170hp mallissa omansa, tosin ETKA ei tunne BKD koneessa sellaista ollenkaan.
- Imunokka näyttäisi olevan sama, mutta pakonokka eri.. olisko pumppusuuttimen takia vai onko rohviilissa eroa..
- Venttiilit on samat.
- öljypumppu on sama.
- Vesipumppu on eri.
..nämä siis lunttasin Golfin kone valikoimasta ja saattaa olla että Skoda tekee taas poikkeuksen, joten ei lueta kuin raamattua.
Lisäksi saatoin katsoa joitain kieroon selaillessa.
Mäntiä en löytänyt ETKAsta.
Yritin myyjältä kysellä mitä saisin RS mallin lisähinnalla, mutta ei osannut luetella edes jarruja tai piezo suuttimia. En minä rupea levikkeistä, ahtimesta ja piezo suuttimista maksamaan tuota erotusta kun perus malliin sai samat jakkarat ja sportti alustan.
Freakin ahtaimesta on jo kauppoja hierottu, mutta pitänee varmaan ainakin aluksi katsoa että kaikki pelaa ja ajella vähän aikaa ihan vaan evryn voimin ja vakio ahdinta hieman säätäen.
Putkiston olen päättänyt heti ensitilassa uusia, tai ainakin pitää mittailla vastapaineet.
Sitä tuossa jo Freakin kanssa puitiinkin että 16v koneesta menee pienemmällä paine erolla enemmän ilmaa läpi jo vakionakin, niin tuo ahdin voi hyvinkin riittää vähäsavuiseen 180hp varsinkin putkiston kera.. pitää katsoa miten mieli malttaa ton takuun kanssa pelleillä, pitää kysellä suoraan huoltopäälliköltä mitä olisi mistäkin mekaanisesta muutoksesta mieltä.. turbohan noissa on jo vakionakin alimitoitettu ja pitää selvittää 170hp koneen (BMN) sisältö.
ETKAsta itse itseäni neuvoen:
- venttiilinkoppa on eri (sylinterikansi on sama).
- Kampiakseli näyttäisi olevan eri, BMN on AB loppu kirjaimilla ja BKD on R loppukirjaimella.
- Vauhtipyörä näyttäisi olevan sama 240mm molemmissa.
- Kiertokanki näyttäisi olevan muissa sama, mutta BMN on listattuna sarjana erikseen eri numerolla, muut ovat yksittäin.. en tiedä onko sitten eri.
- kiertokangen laakeri on sama.
-Turbo luonnollisesti eri ja näköjään numerosarja sama, mutta kirjain eri ja laippakin on kuvassa erilainen.. eli toi vimeinenkin kirjain merkitsee jotain =)
- syylärin numero on eri.
- Imuputkisto ja imusarja ovat myös erilaiset.
- EGR systeemi näyttää 170hp koneessa ihan penteleen monimutkaiselta.
- Kytkinlevyä ja paineasetelmaa on ollut samalla koodilla LUK merkkisenä. Mutta myös Sachsin tekeleenä saman kokoisena mutta ainoaskaan BKD koneessa.
- Polttoaine linjassa on eroa, mutta jos oikein ymmärsin niin tandem pumppu on sama.
- Hiukkas suodatin on 170hp mallissa omansa, tosin ETKA ei tunne BKD koneessa sellaista ollenkaan.
- Imunokka näyttäisi olevan sama, mutta pakonokka eri.. olisko pumppusuuttimen takia vai onko rohviilissa eroa..
- Venttiilit on samat.
- öljypumppu on sama.
- Vesipumppu on eri.
..nämä siis lunttasin Golfin kone valikoimasta ja saattaa olla että Skoda tekee taas poikkeuksen, joten ei lueta kuin raamattua.
Lisäksi saatoin katsoa joitain kieroon selaillessa.
Mäntiä en löytänyt ETKAsta.
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Houkuttelis kyllä itselläkin tehdä/teettää hyrrän+ohjelman vaihto tuohon 2.0 tdi golffiini, mutta mieltä askarruttaa miten tuo BKD moottorin luotettavuuden laita on jos 2 litrasesta dieselistä revitään 200 kaakkia, eli tehon lisäystä olisi noin 45% alkuperäiseen...takuuta autossani ei ole enää voimassa ja mittarissa 145 tonnia.
Voi olla golffi muuten aika hauska auto ajaa tommosilla tehoilla =)
Onkohan kenelläkään tiedossa satakunnan/porin alueella missä kyseisen operaation voisi suorittaa?
Voi olla golffi muuten aika hauska auto ajaa tommosilla tehoilla =)
Onkohan kenelläkään tiedossa satakunnan/porin alueella missä kyseisen operaation voisi suorittaa?
Mulla jää kaksi ++200 hp ahdinta yli, kun Skoda vaihtaa omistajaa. Toinen on täysin vakiokuorissa VNT-20 kompurasiivellä, riittää ihan nätisti 220 heppaan.
Toiseen vaihdettu kompurakotelo (vnt-20) ja vielä suurempi kompurasiipi, mutta ei kuitenkaan tarvitse mitään pysyviä muutoksia tehdä asennuksen yhteydessä eli menee vakioputkistoilla. Riittää lähemmäs 250 hv.
Muutahan ei tarvii ainakaan Octavia BKD:hen vaihtaa kuin ahdin ja ohjelma.
Privalla voi kysellä ahtimista lisää.
Toiseen vaihdettu kompurakotelo (vnt-20) ja vielä suurempi kompurasiipi, mutta ei kuitenkaan tarvitse mitään pysyviä muutoksia tehdä asennuksen yhteydessä eli menee vakioputkistoilla. Riittää lähemmäs 250 hv.
Muutahan ei tarvii ainakaan Octavia BKD:hen vaihtaa kuin ahdin ja ohjelma.
Privalla voi kysellä ahtimista lisää.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
..nämä siis lunttasin Golfin kone valikoimasta ja saattaa olla että Skoda tekee taas poikkeuksen, joten ei lueta kuin raamattua.
Lisäksi saatoin katsoa joitain kieroon selaillessa.
Mäntiä en löytänyt ETKAsta.
männät on kuulemma erit kuin 140hv versios, myös suuttimet isommat, samoin toi turbo minkä mainitsit ja en nyt enää muista satavarmaksi oliko kannes jotain eroa vai ei...
BKD:sta 238 hv ja 470 Nm/3000 rpm eikä minkäänlaista oireilua kytkimen tai vauhtipyörän kanssa. Pointti on se, että momenttikäyrä ei nouse liian jyrkässä kulmassa ja se taas on turbosta ja chiptuningista kiinni.
Vakiona täristi jonkin verran kun huippuvääntö oli alle 2000 rpm:ssä, newtoneista ei tietoa.
Vakiona täristi jonkin verran kun huippuvääntö oli alle 2000 rpm:ssä, newtoneista ei tietoa.
Eipä ole mitään tarvetta tehdä sille muutakun muistaa vaan vaihdella öljyjä hivenen tiheemmin.
Paitsi jos laittaa ton vetosuhteen muuntimen kiinni niin muuttuu aikas kivaksi peliksi.
ittellä oli kans V korinen 4motion tdi, mitä oltiin aikas isolla kädellä kiusattu ton tekniikan puolesta. 230hv ja 460nm.
Ei hän täällä vaan jollain pyöri tuo meitin vanha pirssi, grafiitin harmaa 5ov sportline rekkari Uxx-xx0.
Paitsi jos laittaa ton vetosuhteen muuntimen kiinni niin muuttuu aikas kivaksi peliksi.
ittellä oli kans V korinen 4motion tdi, mitä oltiin aikas isolla kädellä kiusattu ton tekniikan puolesta. 230hv ja 460nm.
Ei hän täällä vaan jollain pyöri tuo meitin vanha pirssi, grafiitin harmaa 5ov sportline rekkari Uxx-xx0.
Vakioromuilla ( vakioahdin myös ) 416 Nm, ~197 hp.
Ajettu noilla vireillä jo normaaliajoa + 60 000 km eikä mitään oireita.
Moottori BKD, ei DPF:ää
Ahtimen säätötankoa säädetty huolella ja ohjelmalla rajoitettu momentinnousua huomattavasti.
Paljon vakiota miellyttävämpi ajaa, vääntö tulee pehmeämmin ja sitä riittää pidemmälle. Pakopaineet ei karkaa mitenkään pahasti, mutta vaatii EHDOTTOMASTI tuon ahtimen säätämistä huolella.
Ajettu noilla vireillä jo normaaliajoa + 60 000 km eikä mitään oireita.
Moottori BKD, ei DPF:ää
Ahtimen säätötankoa säädetty huolella ja ohjelmalla rajoitettu momentinnousua huomattavasti.
Paljon vakiota miellyttävämpi ajaa, vääntö tulee pehmeämmin ja sitä riittää pidemmälle. Pakopaineet ei karkaa mitenkään pahasti, mutta vaatii EHDOTTOMASTI tuon ahtimen säätämistä huolella.
Muunninta saa varmaan promolta!!
Samasesta BKD:sta itse kans otin noi tehot pihalle, siitä saa ihan hyvin ton vajaan 200hv pihalle ilman sen suurempia ponnisteluja. Yli sen 200hv niin täytyy jo suunnitella sen hyrrän muuttamista, muistaa vaan rajoitella niitä vääntöjä ettei lähde lapasesta touhu, paikat paukkuu aivan varmasti..
Omassa oli vakioahdistimella 192hv ja 441nm, toisen variaation jälkeen.
Samasesta BKD:sta itse kans otin noi tehot pihalle, siitä saa ihan hyvin ton vajaan 200hv pihalle ilman sen suurempia ponnisteluja. Yli sen 200hv niin täytyy jo suunnitella sen hyrrän muuttamista, muistaa vaan rajoitella niitä vääntöjä ettei lähde lapasesta touhu, paikat paukkuu aivan varmasti..
Omassa oli vakioahdistimella 192hv ja 441nm, toisen variaation jälkeen.
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Tuo mainittu viri-dp ei käy ilman dpf:ää olevaan laitteeseen, on vääränkätinen.
BKD-Octavian vakio dp ja putkisto oli ihan hyvä ++200 hp tehoilla, jos ääntä haluaa lisää ja käryä niin sitten kannattaa vaihtaa putkistoa :).
Varmaan sitten jos laittaa oikeasti ison ahtimen niin pakoputkiston vastapaineen pienentämisellä saadaan heräämistä paremmaksi. Itse en Ocussa havainnut mitään eroa putken kanssa ja ilman.
BKD-Octavian vakio dp ja putkisto oli ihan hyvä ++200 hp tehoilla, jos ääntä haluaa lisää ja käryä niin sitten kannattaa vaihtaa putkistoa :).
Varmaan sitten jos laittaa oikeasti ison ahtimen niin pakoputkiston vastapaineen pienentämisellä saadaan heräämistä paremmaksi. Itse en Ocussa havainnut mitään eroa putken kanssa ja ilman.
Mitens onko kukaan kokeillut noita vaihde välin lyhenpimiä.
http://www.doc-power.com/index.php?page ... 4&sengine=
http://www.doc-power.com/index.php?page ... 4&sengine=
Minkälaisiin siipikokoihin asti turboja on tehty vakiokuoriin. Miten paljon golffissa on tilaa omavalmiste pakosarjalle?
http://www.streettoys2000.com/proddetai ... 18522.016V
http://www.streettoys2000.com/proddetai ... 18522.016V
Pakosiiven jättö on itsellä 39.5mm (vakio 36.5mm), voi olla että tekeevät tuohon 16V pakosarjaan isommallakin akselilla. Kompuraksi tulee yleensä toi 52mm siipi, mutta muistaakseni hurjimmat on laittanut vakio VA kompurakoteloon 56:stakin.
Tuollainen 16V 1749VA on edullinen ostaa käytettynä ja lähettää johonkin turbopajaan muokattavaksi. Suomessa noita tekee ainakin pari pajaa.
Tuollainen 16V 1749VA on edullinen ostaa käytettynä ja lähettää johonkin turbopajaan muokattavaksi. Suomessa noita tekee ainakin pari pajaa.
Morjesta pöytään.
Tuli liittyttyä sivustolle, ja tässä selailessa huomattua että 2,0tdi:tä löytyisi
sekä 8 & 16 tappisena..?!
Nyt uuden golffin luovutusta odotellessa mietitytti että mitähän siellä pellin alla mahtaa majailla?!
Papereissa seisoo moottorinum. kohdalla CBD?!?
....Eli montakohan tappia mahtaa siellä takoa?!, ja eikö nämä pitäisi myös olla common rail koneita....siis ainakin vw:n mukaan.... =O
Ja autona on VW Golf V variant 2,0tdi sport.dsg. -09
Tuli liittyttyä sivustolle, ja tässä selailessa huomattua että 2,0tdi:tä löytyisi
sekä 8 & 16 tappisena..?!
Nyt uuden golffin luovutusta odotellessa mietitytti että mitähän siellä pellin alla mahtaa majailla?!
Papereissa seisoo moottorinum. kohdalla CBD?!?
....Eli montakohan tappia mahtaa siellä takoa?!, ja eikö nämä pitäisi myös olla common rail koneita....siis ainakin vw:n mukaan.... =O
Ja autona on VW Golf V variant 2,0tdi sport.dsg. -09
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa