VW Vento 1,9 TD -96 Airbagissa vissiin jokin vika?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

VW Vento 1,9 TD -96 Airbagissa vissiin jokin vika?

ViestiKirjoittaja mico » 7.2.2005 23:34

Tuossa yks päivä tuli vaihettua yks sulake niin huomasin siellä kaksi liitintä jotka näytti sopivan yhteen ja meni vielä saman väriset johdotkin yhteen. Niin minähän aattelin, että kait nuo pitää kiinni olla ja laitoin ja kas kummaa airbagin valo alko palamaan. Että onkohan airbag ollut pois käytöstä ja onkohan se edelleen pois käytöstä vai mikä merkitys sillä valolla on?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 8.2.2005 20:49

Valon kuuluu palaa joitain sekunteja kun sytytysvirta on kytketty päälle ja sammua sitten. Jos ei toimi noin, niin ainakin täällä päin tulee leimaa hakiessa hylkylappu katsastuskonttorilta. VAG-comilla näkee ainakin suuntia siitä, missä vika on.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 9.2.2005 20:07

Jaa no pitääpä kokeilla sammuuko se kun en sellasta hoksannut kattoa. Voihan se olla että edellinen omistaja ottanu katsastukseen sen piuhan irti, että menee läpi.

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

.

ViestiKirjoittaja -Lari- » 10.2.2005 14:12

ei pitäs mennä k läpi jos valo ei pala milloinkaan! Siihenhän se testauskin perustuu, että näkee onko tyynyissä vikaa!

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 12.2.2005 11:59

Nyt sitten kävin testaamassa sen, kun piuhan laittaa kiinni, niin valo kyllä syttyy, mutta ei sammu ollenkaan...missähän lie sitten vika ?

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

jaiks

ViestiKirjoittaja -Lari- » 12.2.2005 18:40

no siin on joku osa paskana!

otin iteltäni sen vikakoodin silloin ja se oli
joku 00058XXX ja se tarkotti kait noin et se kierukka oli ratin sisällä paskana..

uudelle hintaa merkkiliikkeessä noin 150 e pyöreesti.

Korjasin omani, voin pistää kuvaa jos sulla on samaa ongelmaa, mut ota se vikakoodi ekaks. Siitä saat jo tietää onk tyynyt tai joku vastaava kakkana!

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.2.2005 12:23

Eipä oo oikeen millä ottaa viivakoodia eikä kellään tutullakaan satu olemaan vag-comia...Paljonkohan nuo liikkeessä velottaa jos sen käy luettaan.?

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

.

ViestiKirjoittaja -Lari- » 13.2.2005 13:20

jaa'a, en tiiä....itelläni ei maksanu mitään turun vw autos. Ihme!

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.2.2005 14:47

Jaa se kait pitää käydä tuolta liikkestä sitte kysymässä... Jaa vai Turussa no sieltä se on tämäkin auto kotoisin mahtanu edellinen omistaja vaan ottaa sen piuhan irti kun myynyt mulle ettei pitäis silmään et miks tuo palaa, ku en itekkään tienny että sen valon pitäs palaa ja ku se on siinä vähän oudossa paikassa...

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

...

ViestiKirjoittaja -Lari- » 13.2.2005 17:42

niimpä..sellast se on...ilmottele jos saat sen koodin tos joskus!

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.2.2005 18:27

Joo pitää ilmotella sitte! mahtaakohan tuota vag-comia olla muissa kun merkkiliikkeissä?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.2.2005 19:59

OT: Moinen piuhojen irrottelu on melko vastuutonta toimintaa. Se onkin kiva yllätys kolatitilanteessa kun ei bägi toimi...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.2.2005 20:12

Se spiraali sieltä luultavasti on rikki. Mun Ventosta meni se, ja on mennyt monesta muustakin mk3:sta. Ja ei ne merkkiliikkeissä mitään VAG-COMia käytä, niillä on siellä ihan oikeat VAS:t.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.2.2005 21:40

Jaa no samapa tuo mitä ne käyttää, mutta onkohan niitä laitteita muuallakun merkkihuollossa ?

AUQ

ViestiKirjoittaja AUQ » 13.2.2005 21:47

Kyllä silloin ainaki airbagin valo palaa varmasti, jos järjestelmästä on joku piuha irti...

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.2.2005 21:49

Niinhän sitä luulis, mutta kun sen yhden liittimen irrottaa valo sammuu...ja mistähän tuon spiraalin halvimalla löytää?

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

.

ViestiKirjoittaja -Lari- » 14.2.2005 10:23

en oo satavarma mut oisko toi!

Osan nimi
AIR BAG KIERREJOHDIN

Merkki ja Malli
VOLKSWAGEN GOLF 92-

Vuosimalli
1994

Toimipaikka
Espoo (p. 09-854 59600)


Alin hinta
60

Osia varastossa
1

Ovien lkm
3

Korityyppi
H-B

Laatuluokka
A2

Vaurio/huomautus

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 14.2.2005 11:29

Minkalainen hommahan tuo on vaihtaa liekkö vaikia homma?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 14.2.2005 11:37

Järkevintä olisi varmasti käydä lukemassa vikakoodi ennenkuin vaihtaa osia. Ei mene kuin muutama minuutti eikä maksa kuin muutaman euron jos sitäkään...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.2.2005 11:39

Joo kyllä itekin selvittäisin ensin mahd. tarkkaan syyllisen (ei se 100% varmasti tarvi toi spiraali olla) ennen kuin lähden ostelemaan osia. Missäpäin Suomea mico vaikutat ( ei profiilista löytynyt tietoa), kyllä varmaan jollakin lähistöllä on vag-com.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 14.2.2005 18:59

Niin tietysti pitääkin käyä se viivakoodi ensin lukemassa. Oulusta päin oon ite tieten jos jollakin ois tällä suunnalla vag-com ja viitsis sen verran auttaa ni tottakai...Ja missähän päin se pistoke tuossa Ventossa sijaitsee?

opa
-
Viestit: 491
Liittynyt: 23.7.2003 21:32

ViestiKirjoittaja opa » 14.2.2005 19:32

pistoke on siinä tupakansytyttimen yläpuolella. muovisen peitelevyn takana.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 14.2.2005 22:32

Niin ja vielä selvemmin, että jos jollakin on Oulun lähistöllä vag-com ja vois pikkasen jelpata niin kyllä kahvit tarjotaan...ilmoitelkaa jos kiinnostaa.!

jhh
-
Viestit: 187
Liittynyt: 25.7.2003 1:55

ViestiKirjoittaja jhh » 16.2.2005 2:57

Kempeleestä löytyy. Millainen pistoke sulla on tuossa Ventossa?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 16.2.2005 9:04

Kah Kempeleestä! Enpä oo vielä kahtonu, onko niitä paljonkin erillaisia? Mihin autoon sulla on sopiva?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.2.2005 9:33

'96 Ventossa on normi 16-napainen pistoke.

jhh
-
Viestit: 187
Liittynyt: 25.7.2003 1:55

ViestiKirjoittaja jhh » 16.2.2005 13:42

Sitten kai se käy, kun mulla on tuohon passattiin sopiva kaapeli.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 16.2.2005 18:47

Käy Oulussa Easy-Km huollossa siinä Limingantullin Prismaa vastapäätä. Siellä ne ei ole veloittanu mitään vikakoodien luennasta. Kysy Timosen Hannua niin se varmaan auttaa jos ei kiire.

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

jeps

ViestiKirjoittaja -Lari- » 16.2.2005 20:52

niin ja kaikki johtimiin johtoihin liittimiin sun muihin liittyvät voi korjata, itse!

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 16.2.2005 21:08

Ja voiko sen spiraalinkin vaihtaa ite?

-Lari-
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.3.2004 19:29

..spiraali

ViestiKirjoittaja -Lari- » 18.2.2005 23:13

en tie...joku osaa varmaan neuvvoo paremmin....
ite yritin ja se oli pirun tiukassa joka suhteen,.,.,..eikä auttanu ku kolvata kuntoon! nyt on yli kk toiminu moitteettomasti

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.2.2005 16:35

En mä ainakaan muista että siinä vaihtamisessa olis ollu mitään ihmeellistä. Ratin joutuu irroittamaan.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 22.2.2005 14:13

Joops nyt tuli sitten käytyä tuolla Oulun EasyKm:llä luettamassa sitä vikakoodia, mutta kas kummaa "no signal" elikkä auton piuhoissa on jotain katkoksia, että mistähän vikaa kannattis etsiä... Ja pakko kyllä sanoa, että kyllä tuolla firmassa palvelu pelas eikä tarvinnut kyseisestä hommasta mitään pulittaa...

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 22.2.2005 14:59

No eipä siellä iso vika näyttäny olevan ku yks niistä neljästä piuhasta jotka tulee siihen liittimeen oli irti ja nyt seuraa kysymys minkä numeroiseen napaan tulee ruskea johdin?
Ylhäällä oli kaks oikeassa kulmassa ja alhaalla yks oikeassa kulmassa toisiksi laitimmaisessa... eli mihin tuon ruskean piuhan tökkään ku ei siitä liittimestä ottanu selvää että missä se oli ollut?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 25.2.2005 9:56

No nyt tuli sitten käytyä toisen kerran luettamassa vikakoodia ja kas kummaa valo ei sammunu kuittaamalla ja laite näytti, että ei vikaa...sano se Timosen Hannu, että se on 20 vuotta käyttäny sitä laitetta ja ei ole kyseistä tapausta ennen sattunu...? Vissiin johdoissa jotain hämminkiä?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.2.2005 10:01

Hiukan epäilen tuota 20 vuotta... ;)

Mä vähän ihmettelen tuota no signal -vikakoodia. Yleensähän vikakoodin on "resistance too high" tai "resistance too low" jos johdoissa on jotain hämminkiä.

Airbagin ohjainlaitteessa jotain häikkää?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 25.2.2005 10:32

Joo siinä oli se maa johto edellis kerralla irti ja näin omin silmin että siinä luki no signal ja nyt kun äskettäin kävin ni siinä luki, että "ei vikaa" ja valo palaa edelleen...meni kyllä hankalaksi...joutuu kohta katsastaan ni pitää vissiin laittaa jokin aikarele siihen valoon että menee läpi...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.2.2005 10:34

Voiko siihen olla vaihdettu airbagin ohjainlaite joskus, mutta sitä ei ole koodattu? Onko auto kolaroitu joskus?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 25.2.2005 11:54

Ei ole ainakaan minun tiedossa, että ois kolaroitu tai/ja vaihdettu ohjauslaite...Mistähän sen sais selville vaiko mistään?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.2.2005 13:44

Testerillä (VAS, VAG-COM) sen näkee onko se koodattu.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 25.2.2005 15:35

Elikkä palaako se airbagin valo jos sitä ohjainlaitetta ei ole koodattu? Kyllä se jotain sieltä yritti katella ja aina tuli että ei vikaa. Pitää käydä toisessa liikkeessä yrittään, että mitä siellä sanoo.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.2.2005 16:05

Valo palaa vaikkei olisi vikojakaan jos ohjainlaitetta ei ole koodattu. Se taas tarkoittaa sitä että se ohjainlaite olisi vaihdettu joskus (jonkun muun kuin merkkiliikkeen toimesta). Tai sitten se nykyinen on vaan rikki, ja aiempi omistaja on kikkaillut, että saanut auton myytyä.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 25.2.2005 17:19

Pystyykö sitä enää nyt jälkikäteen koodaamaan?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.2.2005 20:14

Pystyy ainakin merkkihuollon laitteilla.

Kaila
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.7.2003 11:36

ViestiKirjoittaja Kaila » 2.3.2005 8:37

Pakko kysyä tässä vaiheessa, että syttyikö ja sammuiko airbagin valo virrat kytkettäessä ennen kuin liitit ne johdot?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 2.3.2005 10:36

Ei syttyny ollenkaan millonkaan ennen kun kytkin ne johdot koska toinen niistä johdoista on maa ja toinen virta ja ne menee suoraan sinne lampulle... semmonen tuli nyt selvitettyä, että ne oli sen valon johdot...

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 7.10.2005 17:18

No nyt sitten sain ittiä nistkasta kiinni ja sain käytyä luetuttaan tuolla Suomen autohuollossa tuon vikakoodin ja tällänen vika löyty kun Airbag-sytytin, satunnainen vika ja ne sano siellä, että saattaa olla vaan käytetty rattia joskus pois virran ollessa kytkettynä. Elikkä valo sammu kuittaamalla vika ja ei ainakaan vielä oo syttyny uudestaan.

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

ViestiKirjoittaja M K » 7.10.2005 19:45

hieno homma, eipä niillä "yleismittareilla" taida tehdä mitään

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 19.3.2007 22:51

Tämmönen löytyi:

1 Faults Found:
00588 - Airbag Igniter: Driver Side (N95)
32-10 - Resistance too High - Intermittent

Vika ratkesi vaihtamalla osa 1H0959653E, eli se Airbagin spiraali, jossa on se kosketin-rengas samassa (osa 165 €)

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 21.3.2007 9:34

Iloitsin liian aikaisin, vika tuli yhden vuorokauden päästä takaisin. Vikakoodien nollauksella saa lampun sammumaan, mutta syttyy heti kohta minuutin päästä uudestaan.

Mitäs seuraavaksi tarkastuslistalle? Pitää mittailla ja säästää vanha osa, sehän saattaa olla jopa ehjä.

Lisäys:
Kävin vielä kerran liitokset läpi CRC:n kanssa kun akku oli irti ja kun laitoin akunkengän kiinni, niin nollasin vikakoodit. Nyt viidellä ensimmäisellä kerralla vika ei palannut. Toivottavasti toimii pidempään kuin vuorokauden.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 13.4.2007 15:15

Nostan taas.

On muuten mielenkiintoinen ongelma. Airbag-valo pysyy poissa vuorokauden purkamisen ja vikakoodien nollauksen jälkeen. Seuraavana päivänä valo jää taas palamaan ja välissä voi vaikka kymmenisen kertaa käynnistellä ennen sitä.

Onko jollain ollut vikaa siinä spiraalilta lähtevässä ohuessa johdossa, joka menee kojelaudan sisälle? Yleismittarilla on mittailtu molempiin suuntiin, ei katkoksia eikä ole yhdessäkään. Miten viallinen kuskin bagi oireilee?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 11.9.2007 15:12

Mulla vähän samaa vikaa... Mittailin spiraalisydeemin, ja mittaillessa pyörittelin sitä.
Molemmat johdot yhdisti koko ajan oikein hyvin.
Purin jopa tuon spiraaliyksikön (uskokaa tai älkää sen saa purettua). Sisältä löytyy "rullalle kierretty" jumalattoman pitkä flexikaapelin tapainen hässäkkä.

Tuo igniter, eli sytytin sijaitsee itse airbagissa. Voihan siinäkin olla vikaa.
Yhtä hyvin ohjauspylväässä olevasta liittimestä bagin ohjausyksikölle lähtevissä johdoissa voi olla katkos jossain tai boksissa itsessään huono juotos.

Kattoo ny syttyykö toi valo vielä, niin tutkimukset jatkuu. Tai jahka pääsen ensin kotiin, että pääsee kokeilemaan sammuuko se valo yleensäkään tuon jälkeen kun käpläsin sitä spiraalisysteemiä ;)

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 27.2.2008 15:23

Päivitetään nyt tännekin ratkaisu: siinä oli kosketushäiriö siinä spiraalille tulevassa liittimessä. Liittimen pinnit eivät ottaneet kosketusta kunnolla.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 14.3.2008 22:55

Niin ja muistutuksi kaikille kotikorjaamoille, että kyseessä on räjähdepanos, joten

VAROKAA

kun teette työtä airbagin kanssa. Eihän tässä mitään ongelmia ole jos on varovainen.

Muistan vaan lukeneeni jossain että pelastuslaitoksen kaveri meni kuljettajan ovesta auttamaan, airbag räjähti ja kaveri halvaantui niskasta alaspäin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa