Ahtoputket mistä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Koura
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.2.2007 17:38

Ahtoputket mistä?

ViestiKirjoittaja Koura » 16.3.2007 10:50

Nyt pitäis väsätä tohon turbon-cooleron ja imusarjan välille noi putket.
Sopiikohan tollainen joustava pakokaasuletku tohon tarkoitukseen?
Vai mistä noita olis helpoista tehdä.

Tolla joustavalla letkulla olis helppo tehdä. Kiinnitykset vain laittaisi klemmareilla, rautaputkella ja kummiletkun palalla.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.3.2007 12:08

paras varmaan kun haet romikselta sopivan paksuista putkea ja mutkia ja hitsaat niistä.

Koura
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.2.2007 17:38

ViestiKirjoittaja Koura » 16.3.2007 12:59

Joo hitsaan varmaan rautaputkesta ja kummiletkunpaloilla liitokset.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 16.3.2007 13:08

Rautaputket tahtoo sitten ruostua sisäpuoleltakin, sen varmaan tiesitkin, ja tarvitsevat siten jatkuvan öljyämisen.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 16.3.2007 13:20

Mää tein juur ahtoputket uudelle välijäähylle ruostumattomasta putkesta hitsaillen ja väliin johki kohtia aina kumiletkulla joustavuutta. Sain halvemmalla ku ostin ruostumattoman teräksen mutkia ja suoraaputkea ja niistä aloin taiteileen enkä käyttänyt silikooni mutkia olleskaan, ku niistä pyydetään mielettömiä hintoja...

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 16.3.2007 19:09

Alumiiniputken pätkiä. Noit saa yleensä niistä liikkeistä mitkä myy kaikkea muutakin ahtamiseen liittyvää kamaa.

Itelläni on tälläset alukkaasta hitsautetut...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.3.2007 22:39

^eikö noihin mutkiin olis kannattanu laittaa ihan valmiit pyöreät 90 mutkat eikä tollasilla kulmilla hitsaten

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 17.3.2007 1:13

^Ois varmaan kannattanu mut mutkat aika suolasen hintasia, B-luokan rosteri käyriä saa joku 4€/kg

Koura
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.2.2007 17:38

ViestiKirjoittaja Koura » 17.3.2007 12:00

Hain tuolta tarvikkeeta 2" pakoputken mutkia pari(16e) ja yhden ylityksen(15e) sekä puolimeetriä tollasta kovaa kummiletkua(10e). niistä taiteeltiin komeet putket coolerille.

PS: Ei ne putket ruostu sisältä, sen verran turbo aina räkii öljyä ;)

Tohtiikohan ahtoja nostaa yli 1 bar. Kara on vaihdettu 1.6td:stä joten savua piisaa?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.3.2007 14:38

Kannattaa tehdä kerralla kunnolliset, ei se peltiputkikaan heti ruostu, mutta kun pidempään on kiinni niin kuinka ollakaan ei se öljy joka paikkaan virtaa(ainakaan 2.5 tuuman putkessa) ja itse vaihdoin äkkiä poijes kun ruostetta alkoi ilmaantua, eli rosreri tai alumiini ehdottomasti!.. tuo turbon kuumuus ja silikoni-letkujen myyntipuheet on juttu sinänsä. Itse liitin tuommoisella kohtuu laadukkaalla "Cooler" letkulla nuo liitokset.
Ei älyttämän kallis ja hyvin on kestänyt jo n. 60 000 km eikä siellä mikään sulanut ole...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 17.3.2007 17:28

Tuossapa vielä kuva puolivuotta/10tkm paikallaan olleesta pakoputkivärkistä tehdystä coolerin putkesta.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.3.2007 19:16

^huhhuh!! ei kiitos mulle ainakaan.

pappa- igor
-
Viestit: 88
Liittynyt: 17.3.2007 16:22

ViestiKirjoittaja pappa- igor » 17.3.2007 20:36

mistäs näitä b-luokan rst- mutkia saa? kerroppa paikka niin haen heti portteri lastillisen..... ;)

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 18.3.2007 18:33

Eikös kiillotetusta rosteriputkesta tulis siistit ahtoputket?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.3.2007 18:53

Tulee, semmosia oon nyt tekemässä :) Ite oon ostanu pelkkiä mutkia ihan kaupasta. Ei niitä niin paljoa mene että siihen projekti kaatuisi, ~15-20e kpl 2,5 tuumasena.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 18.3.2007 19:15

ite oon hakenu metalliromufirmasta rst/happis mutkia ja suoraa putkea. Lahdessa esim Pasi-Metalli niminen liike.

Koura
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.2.2007 17:38

ViestiKirjoittaja Koura » 19.3.2007 21:00


audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 20.3.2007 16:16

MacGyver teipillä suodin kiinni :D
Vai mikä idea tolla teipillä on?

Koura
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.2.2007 17:38

ViestiKirjoittaja Koura » 20.3.2007 17:36

No toi teippi on vähän niinku varmisteena siinä, jos toi kartio päättää lähteä irti :)

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 22.3.2007 0:34

Mulla o tollasta galvanoituu pakoputkee ja 15000km/9kk takan, eikä ruostetta lainkaan. Samasta tulee golffiin. Kunnes tulee ne pääputket jotka tulee olemaan aika kirkkaat.

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 22.3.2007 15:09

MJF pistä kuvia ku on putket valmiina.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 24.3.2007 8:34

Mää tein tälläset putkistot uudelle välijäähylle profiilin autoon: http://kuvablogi.com/nayta/283917
Täytys viä kiilottaa näkyvät ost niistä. Aika pitkät putket niistä vaan tuli, kun on ilmastoinnin kompura pahasti tiellä...

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 25.3.2007 21:03

Tulee varmaan aika siistit ku kiillottaa.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 25.3.2007 21:57

Täs viikonloppuna pääsin testaan noita uusia putkia (linkki ylempänä) kun sain letkutkin... Vaikutus oli melkoinen! ahdot kasvoivat n. 0,3bar. Ja muutaman vedon jälkeen kokeilin välijäähyä eri päistä, niin lähtevä pää tuntui ihan samalta kuin ulkolämpötila oli vaikka tulopuoli lämmennnyt huomattavasti... Ei mennyt hukkaans sekään raha ja työ! :D kuva välijäähyn asennuksesta--> http://kuvablogi.com/nayta/283919
Tarttiskohan tohon kehitellä jotain suojaa eteen, ettei kallis jäähy oo heti pilalla...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 26.3.2007 11:34

Riippuu missä ajelet, jos pelkästään kesällä ja talvisin päällysteteillä niin ok, mutta voit kuvitella mitä talvella huonosti auratulla tiellä tapahtuu, kun jääkokkareet ruhjoo tuota kennoa.Ja hiekkatiellä kivet muksii kesällä ripoja läjään.Itsellä suunnitelmissa siirtää tällä erää tuo uusi kenno mahd ylös eli maskin taakse...Onhan se miehekkään näköinen,mutta jos on etiäpäin päästävä huonollakin tiellä niin itku pääsee..

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 26.3.2007 11:45

Se siinä et se hyöty mitä siitä isommasta välijäähstä tulee, hukkuu taivaan tuuliin jos se on pueskurin takana piilossa, mihin ilma ei pääse puhaltaan... täytyy täs ny pohtia jos keksis jotain järkevää/siistiä suojaa tolle...

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 26.3.2007 15:38

Jonkunlainen ritilä suojaa ainaki lumelta ja hiekaltakin varmaan

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 26.3.2007 19:17

Kompromissejahan sitä joutuu tekemään, ainakin vakiopuskurin kanssa,Tapsalalla
kovasti "otillaan" tuo kyllä on, mutta jos ei sisemmäksi mahdu niin minkäs teet...
ja ei tuossa mikään pilipali verkko kestä ja onko sitten fiksun näköinenkään?
so o ajeltava varovasti talvella ja vältettävä huonosti aurattuja teitä. Asiaan vaikuttaa tietysti vielä se että onko autoa madallettu..
Enkä mä nyt tiedä saako tuota herkästi totaalisen hajalle,mutta jäähdytys ja ulkonäkö kärsii jos nuo kennon rivat on sieltä täältä solmussa...
Viimeksi muokannut leinoan, 26.3.2007 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 26.3.2007 19:19

Kyllä siellä puskurin takanakin ilma kiertää, meinaakko jos puoli cooleria on puskurin takan ja puoli näkösäällä niin on aivan sama että vaikka se cooleri olis puolet pienempi eli vain se näkyvä osa

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 26.3.2007 19:25

Pinta-ala vaikuttaa näkyi tai ei, kyllä se jkv. jäähdyttää vaikkei siellä ilma kiertäisi juuri ollenkaan, toimiihan se jäähdytin kennokin vaikka pahvi edessä(kunhan ei aivan kiinni) Mutta tottakai aina parempi mitä suuremmalta pinta alalta kulkee ilma läpi ja takapuolella pitäisi olla myös tilaa, ei se ilma virtaa jos takapuoli on seinää vasten.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 26.3.2007 20:05

Eka putki kiillotettu, aika makeasti kiillottuu tuo rosteri :)

Pohjat tehty epäkeskokoneella ja kiillotus rälläkällä :D

Kuva

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 26.3.2007 20:54

UUH MAMA ! :D Näyttää tosi hyvältä !!

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 26.3.2007 21:36

Aikas siisti!!! Mut eikö tossa hommassa tuu pian joku jännetupentulhdus ku enemmän tekee ;D Taidan omien putkien kiillotuksen delekoida pikkuveljelle...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 26.3.2007 21:40

Aika nättiin tuli kun pystyi koneella tekeen koko homman. Epäkeskolla 240>400>600>1200 ja kiillotus rälläkkä-rättilaikka-kiillotusvaha yhdistelmällä.

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 6.9.2007 15:12

osaako kukaan sanoa, mistähän sais oulusta tuota b-luokan rosteria? tahi muuta putkea, mistä saisi tehtyä ahtoputkistoa ja myös pakoputkisto pitäisi saada uusiin puihin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa