Mikä veturiks asuntovaunulle?
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä veturiks asuntovaunulle?
Taitaa tulla luopuminen kuorma-autosta...
Nyt tuli ostettua 1410 kg telivaunu ja kiperästi tarvetta veturille.
Eli vinkkejä kaivataan mikä olis hyvä veturi.
Automaatti vai manuaali?
Paku,hölö vai maasturi?
Riisseli vai pensa?
Hinta kummiskin n.max.10000€
Pudjetti kireellä...=D
Mitä mieltä T5 850....?
Passat 1,8T....?
Farmari kummiskin ja 4hlö min.
Paljonko autollasi saa vetää jarrullista?
Jos joku viittii vastata..?
Nyt tuli ostettua 1410 kg telivaunu ja kiperästi tarvetta veturille.
Eli vinkkejä kaivataan mikä olis hyvä veturi.
Automaatti vai manuaali?
Paku,hölö vai maasturi?
Riisseli vai pensa?
Hinta kummiskin n.max.10000€
Pudjetti kireellä...=D
Mitä mieltä T5 850....?
Passat 1,8T....?
Farmari kummiskin ja 4hlö min.
Paljonko autollasi saa vetää jarrullista?
Jos joku viittii vastata..?
Jos budjetti on kireellä myös reissuun lähdettäessä, niin ehdottomasti dieseli! Sopii veturiksi paremmin myös vääntävän koneensa ansiosta. Paras vääntöalue on paljon sopivampi jatkuvaan ajoon kuin bensamoottoreissa. Itse ainakin suosisin tuohon käyttöön manuuaalivaihteistoa. Varsinkin mäkisessä maastossa optimaaliset vaihteet löytyy jo ennakkoon kuskin havaintojen perusteella. Pakussa olisi se hyvä puoli, ettei vaunun ilmanvastus vaikuta niin paljon kuin henkilöautolla vedettäessä. Tosin pakussa on itsessään vastusta enemmän, mut lisävastus ei ole niin merkittävässä roolissa.
Omalla octavialla saa vetää jarrullista 1300kg. Käytiin reissu n.2400km 850kg.n vaunulla ja meni ongelmitta. En kuitenkaan lähtisi reissuun vaunun kans jonka massa olisi paljoa yli 1000kg. Eli suosittelen et veturi sallii mielellään suht reiluhkosti vaunun massan.
Omalla octavialla saa vetää jarrullista 1300kg. Käytiin reissu n.2400km 850kg.n vaunulla ja meni ongelmitta. En kuitenkaan lähtisi reissuun vaunun kans jonka massa olisi paljoa yli 1000kg. Eli suosittelen et veturi sallii mielellään suht reiluhkosti vaunun massan.
Yhtenä vaihtoehtona tuli mieleen esimerkiks Transporterin 2.5 TDI jostain vuosituhannen vaihteen tietämiltä. Tai joku vastaava. Noistahan sitten on monenmoisia versioita penkkien suhteen ja 2000 kiloon asti saa olla kärryssä painoa.
Passatti bensaturbolla voisi olla kanssa ihan jees henkilöautopuolelta. 1.9TDI:n perään ei sitten taas edes noin isoa kärryä taida saada tuupata.
Passatti bensaturbolla voisi olla kanssa ihan jees henkilöautopuolelta. 1.9TDI:n perään ei sitten taas edes noin isoa kärryä taida saada tuupata.
Meillä isäntä on vetäny 580 LMC:tä tuollaisella v70 volvolla (2.4 bensa, automaatti, 170hv). Ihan hyväksi on kehunut yhdistelmää, vaikkakin volvo meinaa olla vähä perä maassa varsinkin jos on auto täynnä väkee ja bensaa menee luonnollisesti vähän enemmän ku ilman vaunua. Mut kuitenkin se on samaa vaunua vetänyt volvolla jo muutaman vuoden, nii kai se ihan toimiva yhdistelmä on. Entistä 940 volvoa se kyl on kehunut paremmaksi vetoautoksi, koska siinä koneen maksimiteho on käytössä pienemmillä kierroksilla ku näissä nykyajan vekottimissa.
Nyt iskä on ekaa kertaa reissussa yhdistelmällä caravelle minibussi (lastutettu 2.5 TDI) + tää 580 LMC. Pitää huomenna kysellä miten volkkari jaksoi vetää.
Nyt iskä on ekaa kertaa reissussa yhdistelmällä caravelle minibussi (lastutettu 2.5 TDI) + tää 580 LMC. Pitää huomenna kysellä miten volkkari jaksoi vetää.
Aika napakka vaihtoehto veturille on Turbo IC 940 Diesel Volvo . Hinta/laatu on tosi hyvin kohdalla ja tuo Dieselihän on VW:n 6-koneella. Vetää vaikka kerrostaloa :) Noita saa farmareita myös 7hlö rekisteröityinä.
Samaa konettahan on VW:n LT malliston pakuissa (se kantikas malli, vuosimallit n. 78-9x?). Ja sinkitty korihan noissa volvoissa tietysti on.
Itse ainakin olen moista harkinnut nykyisen TD venton tilalle.. Eli olis myytävänä tollanen -96 TD vento ;)
Samaa konettahan on VW:n LT malliston pakuissa (se kantikas malli, vuosimallit n. 78-9x?). Ja sinkitty korihan noissa volvoissa tietysti on.
Itse ainakin olen moista harkinnut nykyisen TD venton tilalle.. Eli olis myytävänä tollanen -96 TD vento ;)
Manuaali lootalla tämä on.
Rek.otteeseen on monesti arvottu milloin mitäkin jarrullisen vaunun painoja, mutta tuo 1800kg pitäisi saada sinne näyttämällä konttorilla hieman infoa ohjekirjasta.
Rek.otteeseen on monesti arvottu milloin mitäkin jarrullisen vaunun painoja, mutta tuo 1800kg pitäisi saada sinne näyttämällä konttorilla hieman infoa ohjekirjasta.
Viimeksi muokannut Defeat, 6.8.2006 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten olis tällänen:http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=736064
Työkaverilla on tollanen nissani ja on kans kova kiertelemään vaunun kans ymperi suomea ym.. Tosta ei ainakaan vääntö lopu ihan heti. Mitä mä ny tiedän täs noin 5vuoden aikana niin sen patrollis on ollu vaan hehkut paskana voi olla muutakin pientä vikaa.. On ainaki kehunu autoa veturina kun sen vaunukaan ei mikään pieni oo:)
Työkaverilla on tollanen nissani ja on kans kova kiertelemään vaunun kans ymperi suomea ym.. Tosta ei ainakaan vääntö lopu ihan heti. Mitä mä ny tiedän täs noin 5vuoden aikana niin sen patrollis on ollu vaan hehkut paskana voi olla muutakin pientä vikaa.. On ainaki kehunu autoa veturina kun sen vaunukaan ei mikään pieni oo:)
Onkohan 850 2.5 20V sama vetokyky ja eiks toi oo kans 5 pyttynen.
Mitens se pienempi venttiilinen (oliks 10V?) onko 5 pyttynen?
A6.sesta katsellut niitä V6 2.6 tai 2.8 vois olla ihan hyvä kuulemma?
Mutta tuntuu suurimmaks osaks A6 tuontiautoja eikä koukkuja löydy kovinkaan monesta..
Kai niitä koukkuja uusia löytyy, mut mitä hintaa..?
Mitens se pienempi venttiilinen (oliks 10V?) onko 5 pyttynen?
A6.sesta katsellut niitä V6 2.6 tai 2.8 vois olla ihan hyvä kuulemma?
Mutta tuntuu suurimmaks osaks A6 tuontiautoja eikä koukkuja löydy kovinkaan monesta..
Kai niitä koukkuja uusia löytyy, mut mitä hintaa..?
850 vetää 1600 kiloa. Mutta eikös ne ole 2.4 koneilla. Sekä 10v että 20v. Ja molemmat ovatten 5-sylinterisiä. 2.5 moottorit on sitten turbolla varustettuja, niin bensa kuin dieselikin.
Ja ihan samoja autoja ne "tuontiautotkin" on, ei niitä kannata pelätä. Ei ne suomiautotkaan täällä ole valmistettu. Joka tapauksessa kannattaa tarkkaan syynätä ja testata että on hyvä yksilö, oli se sitten tuonti tai "tuonti". Ja vetokoukkujahan saa tarvikkeena kyllä, eivätkä ole mitään pahanhintaisia. Alta satasella taitaa jo saada monenmoista.
Ja ihan samoja autoja ne "tuontiautotkin" on, ei niitä kannata pelätä. Ei ne suomiautotkaan täällä ole valmistettu. Joka tapauksessa kannattaa tarkkaan syynätä ja testata että on hyvä yksilö, oli se sitten tuonti tai "tuonti". Ja vetokoukkujahan saa tarvikkeena kyllä, eivätkä ole mitään pahanhintaisia. Alta satasella taitaa jo saada monenmoista.
^ Volvojen moottorit on 2319cm3 Turbo (T-5, T-5R ja R), 2435cm3 vapari (2.4-10v, 2.4-20v, 2.5-10v, 2.5-20v), 2435 matalapaineturbo (2.5T, AWD) tai 2460cm3 Diesel (2.5 TDI VAG).
2-litraiset on Italian importteja ja erona isompiin koneisiin on kampiakseli ja turboissa pienemmät ahtimet.
10v on hengetön peli, vähintään 20v jos kärryä meinaa vetää.
2-litraiset on Italian importteja ja erona isompiin koneisiin on kampiakseli ja turboissa pienemmät ahtimet.
10v on hengetön peli, vähintään 20v jos kärryä meinaa vetää.
Minun Ehdotukseni on Ur S4 ,tää männöö kyllä 500€ yli budjetistasi,mutta ilmastointi on ehdoton pitemmillä matkoilla ainaskin,eikä nelivetokaan pahaksi ole=)
http://www.nettiauto.com/856181
Isukilla on tuollainen -92 ja sillä saa vetää muistaakseni 1700kg vaunua, ja se on "tuonti" auto,eikä vielä ole ainakaan mitää normaaleista poikkeavia ongelmia ollut
kulutus oli tonnin vaunun kanssa noin 10l sataselle
E:
tossa halvin mikä oli
http://www.nettiauto.com/857192
http://www.nettiauto.com/856181
Isukilla on tuollainen -92 ja sillä saa vetää muistaakseni 1700kg vaunua, ja se on "tuonti" auto,eikä vielä ole ainakaan mitää normaaleista poikkeavia ongelmia ollut
kulutus oli tonnin vaunun kanssa noin 10l sataselle
E:
tossa halvin mikä oli
http://www.nettiauto.com/857192
Viimeksi muokannut Battery, 7.8.2006 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Nelikko on kyllä aika ehdoton noissa vaunuhommissa. paristakin syystä, huomattavasti vakaampi ajaa suoralla ja mutkissa, toinen on ku sitä kärryä vekslaa johonkin niin nelikolla ei tarvi niin jännitellä sen kaasun käytön kanssa ja että minkälaiseen pottupeltoon sitä sihtaa kuhan maavara vaan riittää. Täältä kans yksi ääni tommoselle Urs4:lle, hyvä kakkosvaihtoehto on saman ikäpolven A100 q
oiskose auton kokonaismassa+ suurin vaunu?
enpä usko että sillä nelivedon tyypillä on mitään merkitystä. Sadekelillä,tai talvella saattaa olla jotain eroja
Mites muuten eri nelivetotyypit vetohommissa? Luulisi, että tuollainen Torsen-vehje olisi vakaampi kuin esimerkiksi haldexilla tai viskolla varustettu vehje.
enpä usko että sillä nelivedon tyypillä on mitään merkitystä. Sadekelillä,tai talvella saattaa olla jotain eroja
^lainaus AKE:n sivuilta:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 3.10.2004 20:28
Kyllä melkein suosittelisin myös Caravelleä/Multivania tms., koska vaunu ei ole kaikista pienempiä.
Itsellä n. 900kg painava vaunu ja kyllä tuolla Passatilla sitä vetää, mutta tuo bensan kulutus on melko riittävää. Caravellessä tuota minun vaunua ei juuri huomaakkaan. Dieselissä riittää tuota vääntöä mukavasti, eikä polttoaineen kulutus mullistavasti kasva.
Itsellä n. 900kg painava vaunu ja kyllä tuolla Passatilla sitä vetää, mutta tuo bensan kulutus on melko riittävää. Caravellessä tuota minun vaunua ei juuri huomaakkaan. Dieselissä riittää tuota vääntöä mukavasti, eikä polttoaineen kulutus mullistavasti kasva.
Sedällä oli 850 etuveto ja sillä ei sitten tehnyt yhtään mitään kun piti mäkisessä maastossa siirrellä kärryä ja varsinkin kun oli joku märkä nurmikkoalusta.. Talvella vetäminen hiihtokeskuksien paikoituksille ei onnistunut vaan piti aina traktori hakea apuun. Takatuuppari sen olla pitää tai nelari noissa hommissa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa