Borakone sippasi kaupungille, ajosta! ...Toimii nyt!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

Borakone sippasi kaupungille, ajosta! ...Toimii nyt!

ViestiKirjoittaja Stombe » 30.12.2006 2:04

Että sellanen oli perjantai-illan ajelu..

Loppu ku kananlento kesken ajon, sammu, ja mittaristoon sytty luonnollisesti öljynpaineen-valo ja sutimisenesto-valo(?) ja ajotietokone huuti STOP:ia, liu'uttiin parkkiin ja sinne ihmettelemään...

Ei lähde käyntiin, mittaristossa palaa onnettoman starttauksen aikana tämä sutimisen-valo ja abs-valo..

Noh, ei muutaku kaverilta kannettavaa lainaan ku sattu olemaan piuhakin mukana.

Diagnoosiksi syntyi tällainen: 16706- engine speed sensor ( G28 ) No signal p0322- 35-00--

Tutkin hieman tossa Tdi-moottorin toiminta- ja läpileikkauskuvastoja niin sieltähän se selvisi että siltä tunnistimelta signaalin saanti taitaakin olla tällaisen volkkarin elinehto käydäkseen...

Eli siispä sitä ihmettelemään rupesinkin että onko tällainen kovinkin yleistä että tollanen tunnistin laukee kesken ajon ilman mitään ensioireita?

Huomenna kuhan päivä paistaa meikäläisen koloon niin pitää käydä kattomassa tallissa että oisko mahdollisesti johto vain irronnut , ottaa tunnistin irti ja ainakin antaa valohoitoa sekä tarkistaa johtoliitin.

Jos ei tokene niin varmaan joutuu lompsimaan kalliille marmoritiskille...

Prkles, sanon minä! Onneks en ollu kaukana kotikoloa..
Viimeksi muokannut Stombe, 2.1.2007 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 30.12.2006 10:12

Ainakin joissain autoissa antaa tuon vikakoodin, jos auto ei käy kun lukee koodit. Koska silloin anturi ei anna dataa. En teidä voisiko tuossa koneessa mennä vielä noin.

Tuleeko naftaa, pyörittääkö startilla?

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 30.12.2006 13:38

Pyörittää startilla ihan normaalisti, mutta testaanpa tuon dieselin saannin samalla ku meen tossa kohta hallille tutkiskelemaan..

Omituista vaan ku sammu salamana eikä edes lupaillu käyntiin mitenkään.

Voi olla tietysti että ko. johtoon on tullu joku vaurio tai sitten vaan se tunnistin on menny mykäksi.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 30.12.2006 15:36

Tunnistin näytti ihan ookoo, ei mitattu kuitenkaan. Putsaus ja paikoilleen.
Mutta polttoainetta ei tosiaankaan tule ollenkaan. Vain paluu puolelta hyvin vähän.
Virtaa ei näemmä tule siirtopumpulle takapenkkien alle.

Missä on tuon pumpun sulake?!

Nii, tai releet, ku ei prkle ole autossa mukana ohjekirjaa..

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 30.12.2006 17:39

Polttoaineen siirtopumpun vapaasta liittimestä mittari näyttää noin 2-3V jännitettä, ei liene ihan vakio jännite?!

Ei oikein löytyny relettä taikka sulaketta tälle pumpulle, autodata kertoo olisi 2 sulaketta josta toinen oli 5A ja toinen 15A ja kaksi relettä mutta ku ei löydy paikkaa että missä ne sijaitsee..

Sulaketaulussa kuskinpuolella niitä sulakkeita ei ole ja releistä löyty vain polttoainepumpulle (kannessa) ei siirtopumpulle.

jusu72
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.10.2006 21:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja jusu72 » 30.12.2006 17:52

sulake löytyy kojeludan päädystä,joku iso sulakehan se on.ohjekirjasta ei apua kun siinä ei ole sulakejärjestystä,vaan se pitäisi olla sulakerasian kannen alla olevassa kortissa.arvaa vaan onko se tallessa omassanikaan autossa.Releet on kuljettajan jalkatilassa rattiakselin vasemmalla puolen sähkökeskuksen yhteydessä.joudut irrottamaan sen ala muovin polkimien päältä 3xtorx ruuvi.rele 103 tais olla ohjainlaitteen päävirta,mutta se on varmaan ehjä koska voi lukea vikamuistin.ei siellä monta relettä ole,kokeile hyppyjohdolla napojen 30-87 väliltä.luottaisin kyllä aika pitkälle tuohon vika koodiin,tunnistin sökö,aika yleistä.Jos ei saa pyörimis tietoa ei ohjainlaite anna käskyä relelle pyörittää pumppua.

jusu72
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.10.2006 21:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja jusu72 » 30.12.2006 17:56

no äskönen vähä myöhässä...sinne pumpulle voi tulla sen verran jännitettä ilman kuormaa mutta oikeasti ei mitään.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.12.2006 22:28

Ainakin joissain autoissa antaa tuon vikakoodin, jos auto ei käy kun lukee koodit.


Ei koske kyseistä automallia. Jossain sankavitun (1996 ja vanhemmat) aikasissa laitteissa pitää paikkaansa.

Anturivikahan se todennäköisimmin on.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 31.12.2006 14:17

Mutta miksi se pumppu ei pidä painetta yllä, eli siis ei tee painetta ollenkaan alkuun ja ei myöskään sillon ku starttaa, ei pidä sitä perinteistä surinaa ku pistää virrat päälle?
Letku irti kokeilin ja ei tunge öljyä pesään...

Tietääkseni nuissahan on käytetty kahtatoista volttia?

Pitää kokeilla vielä antaa kannelle suoraan dieseliä että jos se sitten lähtee käyntiin niin keskittyä siihen pumppuun liittyviin elementteihin, mutta jos ei lähe sittenkään käyntiin niin sitten onkin on hieman mietittävää..

Niin ja asiasta ytimeen, kyseessähän siis on 115HV Powerdieseli (AJM).

Sulake taulussa EI OLE sulaketta tuolle, ei ole kuvaa eikä kirjoitusta.
90 ja 110 TDI:ssä on tankin kuva tuolle naftapumpulle mutta ei PD:ssä.
Ja releet on tullu tutuksi jo monesti ennen tätä mutta ei ole selitystä että jokin niistä ohjais kaverina tuota pumppua sillä autodatan sähkökaaviosta tutkittuna sitä pumppua ohjaa kaksi relettä ja kummallekkin sulake joista toinen on se 5A ja toinen 15A kuten jo totesinkin.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 31.12.2006 14:23

pitäisi olla sulakerasian kannen alla olevassa kortissa.arvaa vaan onko se tallessa omassanikaan autossa


Siis on mulla se kortti omalla paikallaan mutta siinä ei ole mitään symboolia sille pumpulle, ei mitään tankin kuvaa tms.

Mutta vaikka vag-com:illa nollaa vikakoodit niin ei senkään jälkeen lähde tekemään painetta, jos se sitä kiukuttelee että tunnistin ei anna tietoa niin eihän se vielä pitäs olla sitä valittamassa jos ei starttaakkaan ja on nollannut vikakoodin pois ns. puhtailla papereilla antamassa virtaa niin ei siltikkään anna sitä esipainetta letkuihin?

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 1.1.2007 15:01

Onko tällaisessa volkkarissa (Bora) jotain katastrofi-nappia kuten vanhassa Ford Sierrassa on eli jostain prkleen moisesta montusta ku ajaa niin täytyy käydä painamassa nappia että pelittää eli siis menee lakkoon koko auto kuten mulle on nyt käynyt..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.1.2007 20:12

Mulla vähän saman suuntaisia oireita. Myöskin 115hv PD.

Pari päivää käyttäytynyt auto hieman oudosti. Käynnistyy nihkeästi ja lämpimänä käy tyhjäkäyntiä ikäänkuin "kolmella" pytyllä.

Tänään sitten alkoi ajaessa (kylmänä) taas käymään kolmella, sitten kahdella ja lopulta sammui kokonaan. Ei myöskään lupaa enää, vaikka pyörii hyvin.

Mitään valoja ei pala kojelaudassa

Polttoainepuolta pitänee lähteä huomenna tarkistelemaan.

Onneksi on tuommoinen BMW-merkkinen junan vessa, joka pelastaa kun nykytekniikka pettää :D

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.1.2007 22:12

en muistaakseni riiseleissä noita katastrofinamiskoja oo nähny...

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 1.1.2007 22:51

Kattoiko Lehtilä vikakoodeja vag-comilla?

Mulla ei ollut yhtään mitään ensioireita eikä kakisteluja, se päätti olla enää minua siirtämättä yhtään mihinkään, siis täysin lennosta lakkasi pelamaasta.

Pari päivää tässä on vähähkö kokemus joutunu koville..
Sitten v*tuttaa ku löytyy joku onneton pikku napsautus ja kuntoon =)

Kuhan huominen koittaa niin "pääsee" soittelemaan että onko noissa tunnistimissa ollu jotain häikkää joskus ja tekeekö se sillä sitten koko koneen mykäksi.
Jokatapauksessa se tunnisin täytynee uusia.

Noh, mullaki onneks on vielä myymättä tuo toinen kehonsiirtokulkine, joskus Autoksikin kehuttu, Volvo..

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 2.1.2007 13:47

Jees, vika on korjattu ja kone toimii!

Ei ollu tunnistin sökönä, vaan koneen kylkeen tulevasta liittimestä (autonpuoleinen)
ykkösjohto poikki, hinkannu liittimen rungon reunaan ihtensä poikki.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 2.1.2007 23:33

Sain myös koneen toimimaan.

Suodattimelta tuloputki irti ja kanisteriin. Näin testasin, että pumppu imee ja imihän se.

Pätkähti jopa käymään, kun siinä aikani pyörittelin. Sitten imuputki takaisin suodattimeen ja uudestaan. Toimii. Vartin verran se kävi vielä ikään kuin kolmella pytyllä tyhjäkäyntiä, joten ihan kondiksessa ei ollut.

Sitten se alkoi siitä tokenemaan ja uskalsin lähteä sillä liikkeelle. Hyvin se nyt taas tuntui käyvän ja vetävän.

Kävin tankkaamassakin. 34litraa ja tripissä 644km eli 5.28 ollut keskikulutus. Mittari näyttää 6.3, eli noin litran liikaa. Mistähän lie johtuu.

Lopuksi tein vielä wanhan ajan dieselmiehen pikahuollon, eli pari desiä 2-Tahtiöljyä tankkiin suuttimia voitelemaan. Auttaa tai ei. :)

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 3.1.2007 12:12

Näissä "vanhoissa" ajotietokoneiden näytössä havaittu sellanen vääristymä; kun auto käy niin se mittaa lukuun mukaan sen tyhjäkäynnin aikana ilmoitetun luvun, eli siis jos näytössä on luku 15.5ltr/100km niin tunnin ku olet käyttänyt niin sulla on se vieny sen 15.5ltr/100km, ajotietokoneen näytön mukaan...

Katoppa vaikka ku olet ajanut hetken ja pysähdyt niin mitä se näyttää sulle siinä kohdassa ku katsot hetkistä kulutusta ja seuraappa sitten tuota vääristymään, paraiten huomaat sen ku olet vasta käynnistänyt auton, nollaat näytön ja ajat pari kilometriä ja annat käydä vaikka vartin niin johan lukua taulussa..

Aika perseestä konsanaan.. Uudemmissa se osaa muutaa että vaikka 1.2l/h

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 14.3.2007 15:43

joo, meikälläkin teki borakone nyt saman tempun ajosta sammu kuin saunalyhty-->ei yritäkkään käyntiin. ei antanut mitään vikakoodia, täytynee yrittää nuo samat temput tehä.

TRD81
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.3.2007 21:42

ViestiKirjoittaja TRD81 » 14.3.2007 19:00

Jos tuo vauhtipyörältä tuleva pyörimisnopeuden tieto uupuu niin auto korkeintaa hörähtää hieman vaikka tekis mitä. Elikkä ei anna pumpulle käskyä antaa soppaa. Kokemuksia on :D

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 14.3.2007 19:36

JA ei sitten ees hörähä!

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 14.3.2007 22:19

Missä kohti tämä tunnistin tarkalleen ottaen sijaitsee? Ihmettelen vaan ku ei antanu vikakoodeja. Oishan se ilmottanu sen, jos siellä ois ollu jotain hämmänkäkkärää, vai voiko vain olla että se ei huvikseen anna vikakoodia

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.3.2007 22:28

Lohkon etupuolella vähän öljypohjan yläpuolella laatikon puoleisessa päädyssä

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 15.3.2007 19:26

jeps, kokeilin tuota lehtilän tempausta; eli suodattimelta tuloputki irti ja siittä letku kanisteriin, ei imeny käytännössä kuin ihan hieman, hyvä jos suodattimelle asti tuli, kokeilin myös takaiskuventtiilin toiminnan ja se pelaa niinku pitää. huomenna kuhan pääsee paremmalle paikalle hinattua auton, mistä löytyy muitakin työkaluja kuin katkennut ristipäämeisseli niin täytyy katsoa se tunnistin ja siihen liittyvät johdot, että minkälaista tilannetta siellä on.

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 17.3.2007 13:37

Joo ei toimí bora vieläkkään, ei anna vikakoodeja. Ei anna vag-comilla pyörimisnopeutta startatessa. vieressä toinen ajm mylly näyttää startatessa pyörimisnopeuden. Kokeiltiin toisella anturilla, ei auta. Voiko olla se speedsensor ring tai mikälie kampiakselilla irti / pasana? Rupee palaan käämit..

Voisko muuten vika olla ohjelmassa, autossa joku lastu, ei tietoa mikä.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 17.3.2007 16:16

Jos sulla on joku tuntematon tehoboksi autossa kiinni niin kannattaahan se kokeilla ilman sitäkin että toimiiko.

Minun mielestä tämä pyörimisnopeustieto jos lakkaa eli vaikka sen tunnistimen moottorinpuoleinen tiedonantaja on mennyt rikki niin silloinkin pitäisi antaa vikakoodin koska silloin ei ole tarvittavaa tietoa käytettävissä, auto ei toimi koska se on olennainen osa auton käymisessä.

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 19.3.2007 19:12

mittasiko stombe jännitettä tunnistimelta startatessa? mulla oli 0.4V! ja viereisessä myllyssä(tosin arl) 1.2V??? hitto ku se ei anna vikakoodeja.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.3.2007 20:36

Nii unohdin kertoa, että oma vika ilmeni sillon parin päivän päästä uudestaan.

Vaihdoin löpösuodattimen päälle tulevan termostaattiventtiilin (tulee sokalla siihen päälle kiinni, paluulinjaan) uuteen ja siitä lähtien on toiminut hyvin..

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 20.3.2007 9:44

Joo mitatailtiin tunnistinta. Antoi vaihtovirtaa noin puolivolttia.

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 20.3.2007 10:20

ok, selevempi homma.eli sitten voi melkeen sulkea kokonaan pois sen, että se tunnistin ois pasana.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 20.3.2007 21:08

ja vastusarvo pitäis olla noin 500 ohm +-50 ohm.
Minä mittasin omastani muistaakseni jotain 473 ohm, noin yh'äkkiä muistista repäistynä =)

Mutta jos on reilusti alle 400:n niin saataisin huolestua. Se tuo tunnistin ei ollut kallis ja varaosaliikkeistä sen olisi saanut sopivasti.
Alle sataeuroa reilusti.
Itsehän ei tarvinnut kuitenkaan ostaa ku vika oli johdoissa.

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 23.3.2007 23:03

tunnistin on kunnossa, näyttää n 470ohmia. johot kunnossa.

jakoremmi siinä oli todella löysällä,kiristinrulla oli löyhänny. ei ollu kuitenkaan pompannut. Oiskohan tämä saanut aikaan jotain?

ainiin ja kaks hehkuakin oli pimiänä, uudet paikallaan ja ei auta.

edelleenkään ei anna pyörimisnopeutta. mutta anturi ja johot ehyet.

kai sitä joutuu sinne kalliille marmoritiskille lähtemään.voihan nenä.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 25.3.2007 0:20

Muistaakseni ( ei ihan varma! ) sitten tunnistimesta menee boksiin tieto 1= 102 ja 2= 110 pinniin ( 3:n on suojamaadoitus), kannattaahan tuo tieten vielä tsekata, se on vielä helppo homma mutta sitten alkaa olemaan jo sormi suussa..
Ellei ole joku nätti ja helppo lapsus kyseessä.. =)

Tietysti hihnahan kannattaa olla kyllä kireellä, niinkuin sen pitää olla.
Epäilen kuitenkin ettei se olisi vaurioittanut mitään koneen sisällä. Suhteessa aika paljon se saa heittää että jotain särkyisi.

Wille87
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.3.2007 19:05

ViestiKirjoittaja Wille87 » 25.3.2007 15:27

mikäs tässä oli vikana sitten jos se nyt toimii?

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 25.3.2007 22:09

mikäs tässä oli vikana sitten jos se nyt toimii?


Minullako?


Ei ollu tunnistin sökönä, vaan koneen kylkeen tulevasta liittimestä (autonpuoleinen)
ykkösjohto poikki, hinkannu liittimen rungon reunaan ihtensä poikki.


Eli liittimestä ei edennyt tunnistimen tarjoamaa tietoa boksille jolloin se päätti mennä vikatilaan tiedon puuttuessa (johdon ollessa poikki).

heimohuima
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.9.2007 8:57

ViestiKirjoittaja heimohuima » 1.1.2008 20:59

täälläkin yks bora sippas,, kesken ajon muutaman kerran booas ja sit kun lähdin liikkeelle ni sammui.. eikä enää edes hörähtele.. pumpulle ei tule virtaa ainakaan virtakynän mukaan.. huomenna pitää kattoo releet... sulakkeet ainakin oli ehjät..

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 2.1.2008 13:25

Ennenkuin lähdet purkamaan koko autoa, niin suosittelen tarkastamaan releen nro 109.
Omasta oli se paskana, marmoritiskiltä muistaakseni 27eskoa.

heimohuima
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.9.2007 8:57

ViestiKirjoittaja heimohuima » 3.1.2008 10:00

täytynee katsoa.. pieni epäilys voisi olla ihanassa ajoestossa...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 3.1.2008 10:06

Ajonesto ei sammuta autoa ajosta, viallinen ohjainlaitteen virtarele 109 taas sammuttaa.

Highline TDi
-
Viestit: 102
Liittynyt: 4.1.2004 21:53

ViestiKirjoittaja Highline TDi » 4.1.2008 17:41

Pitkään etsin ite kans tuota vikaa kun auto veti huonosti ja ei lähtenyt aina käyntiin. 109 rele uus paikalleen ja matka jatkui.

heimohuima
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.9.2007 8:57

ViestiKirjoittaja heimohuima » 5.1.2008 11:38

auto kävi laakosella ja kone oli antanut kaksi vikakoodia pumpulta...? eli koneen kyljestä onks se nyt jakaja, syöttö sama kumminkin.. kuittasivat ja meno jatkuu.. saa nähdä uusiutuuko.. every laitettu, oisko mitään tekemistä asian kanssa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa