Terve kaikille! Olen tässä pari viikkoa foorumia lueskellut ja nyt päätin rekisteröityä, kun tuli jopa oikeaa asiaakin. Eli olen tässä hankkimassa käyttöautoa ja vahva ehdokas on tommonen '85 Audi 100 2.0i (Typ44?), mutta mitään kokemusta ei ole Audeista, niin päätinkin kysyä teiltä hyvät FFp:läiset.
Eli mitäs tollaisesta autosta ostohetkellä kannattaa tutkia, onko tyyppivikoja, mitään erikoista mainittavaa?
Myös olisi kiva tietää minkälainen jako tossa pelissä on, itse kun googlettelin löysin jaoksi 4x108 (pitääkö paikkansa?), keskireiän suuruus ja kuinka isoa vannetta tonne sais alle inhimillisesti laitettua?
Kiitos jo etukäteen!
Apuja Audin ostoon
Valvoja: ffp jäsenet
Vanteiden sopivuuden selvität kätevästä tuolta:
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=93
Muuten kannattaa katsoa ruudun ylälaidassa olevaan seerch- nappia ja käyttää sitä. Vikoja löytyy myös tekstit- osiosta.
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=93
Muuten kannattaa katsoa ruudun ylälaidassa olevaan seerch- nappia ja käyttää sitä. Vikoja löytyy myös tekstit- osiosta.
Tutki tuota http://www.audiclub.fi/audifinns/ vielä toiset kaksi viikkoa.
Jos vielä jää kysyttävää (ihmettelen suuresti, jos jää), kysy varovasti ;-)
Jos vielä jää kysyttävää (ihmettelen suuresti, jos jää), kysy varovasti ;-)
Auto taas kerran on wanha, eli oikeastaan jokapaikassa voi olla vikaa.
Usein vikaantuvia kohteita:
- hammastanko (tai oikeastaan koko hydrauliikkasysteemi) + pumppu + paineenvaraaja
- mittaristossa sähkövikoja (korjaantuu monesti ihan vaan juottelemalla)
Hammastanko & teh. pumppu ehkä vähän arvokkaampia korjailla, mutta nuo voi vuodella vuosia niin että kerran vuodessa lisäilee nestettä.
Toimiessaan Lötkö on hyvä ajaa, ja hyvät yksilöt katoamaan päin..
Jako on tosiaan tuo 4x108, keskireikä VAG:n käyttämä 57,1. Sopiva ET lie jossaan ET37 tuntumassa. Normilötkössä noi takakaaret vähän rajoittaa, mutta 17" menee vallan mainiosti jos oikea ET eikä setti ole hirmu leveä.
Usein vikaantuvia kohteita:
- hammastanko (tai oikeastaan koko hydrauliikkasysteemi) + pumppu + paineenvaraaja
- mittaristossa sähkövikoja (korjaantuu monesti ihan vaan juottelemalla)
Hammastanko & teh. pumppu ehkä vähän arvokkaampia korjailla, mutta nuo voi vuodella vuosia niin että kerran vuodessa lisäilee nestettä.
Toimiessaan Lötkö on hyvä ajaa, ja hyvät yksilöt katoamaan päin..
Jako on tosiaan tuo 4x108, keskireikä VAG:n käyttämä 57,1. Sopiva ET lie jossaan ET37 tuntumassa. Normilötkössä noi takakaaret vähän rajoittaa, mutta 17" menee vallan mainiosti jos oikea ET eikä setti ole hirmu leveä.
Auton taustaa kannattaa selvittää sen verran että onko:
- valmistenumero sama kuin rek.otteessa
- tekniikka (moottori/vaihteisto) alkuperäinen
- rekisteriotteessa %-merkintä mahdollisesti vaihdetuista osista
- verot maksettu
- katsastus voimassa
Yleisesti ottaen voi arvata ettei 22v. vanhaa isoa autoa ole vain tallissa seisotettu. Niillä ajetaan paljon, joten huollon laiminlyönnin kyllä huomaa yleiskunnosta. Koeajo kannattaa tehdä huolella ja aina paras jos pääsee TI-halliin nosturille katsomaan auton alle.
Audiforumilta ainakin yksi juttu typ44 kokemuksia:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=37787
- valmistenumero sama kuin rek.otteessa
- tekniikka (moottori/vaihteisto) alkuperäinen
- rekisteriotteessa %-merkintä mahdollisesti vaihdetuista osista
- verot maksettu
- katsastus voimassa
Yleisesti ottaen voi arvata ettei 22v. vanhaa isoa autoa ole vain tallissa seisotettu. Niillä ajetaan paljon, joten huollon laiminlyönnin kyllä huomaa yleiskunnosta. Koeajo kannattaa tehdä huolella ja aina paras jos pääsee TI-halliin nosturille katsomaan auton alle.
Audiforumilta ainakin yksi juttu typ44 kokemuksia:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=37787
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa