Passatti (-91) nostaa lämpöä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

Passatti (-91) nostaa lämpöä

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 12.3.2007 20:35

Ajelin tuossa joku viikko sitten, kun oli kunnon pakkaset, reissulta kotia, niin yks kaks alko lämmöt nousemaan.. normaalisti siinä 70-80 paikkeilla, mutta nyt ensin 90, sitten 100 ja kotona ollessa olikin jo yli sadan.. Koko matka oli kuitenkin yli 400 kilsan, ja kaikki tämä tapahtui vasta viimeisellä 80km aikana.. Nesteet pitäs olla kunnossa että ei ainakaan jäätymisestä pitäs olla kyse..

Huomasin kuitenkin että tiputtaa vettä pikkasen tuolta termostaatin kohdalta. En sitten ole ajanut kun en ole tarttenut.. Nyt kuitenkin ajelin taas, ja pikku ajosta nousee lämmöt taas lähemmäs sataa.. Missä vika? Onko lämpöanturi tai termostaatti rikki? Vai nouseeko oikeesti, miten vois tarkistaa asian? Autohan on siis -91 2.0l tykki.. Selviääkö esim. mittaamalla veden lämpötilan? Pitäs vissiin olla suht sama kuin mittarin lukema?

Veden tiputushan ei siis ole vaarallista sinäänsä, kun ei sitä pahemmin sieltä häviä, mutta ei nyt haluais leikkailla kiinnikkään..

Kiitos kun autatte tyhymää..=)

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 12.3.2007 22:25

Kyllä se kuulostaa siltä että tarttis mittailla sieltä paisunta säiliöltä ensitöikseen. Taitaa olla kyseessä tuo mittaristokin missä jännitteentasaimenjalka murtuu sieltä mittarin takaa ja näyttää sen jälkeen mitä sattuu. Aloittaisin kuitenkin siitä paisurin lämmöistä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.3.2007 17:37

Omassakin mittari näyttää 110ast, todellisuus oli tarua ihmeellisempää kun (ir tms langatonkapula)lämpömittari antoi koneen lämmöksi 92ast. Tuossa lämmössä flekti alkoi myös pyörimään.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 13.3.2007 19:41

Veikkaisin että vesi tulee vesipumpun juorureiästä. jos siinä mallissa nyt termostaatti on siinä pumpun alla. Ja jos sieltä tulee menee pumppu vaihtoon. Ylävesi letkulta paisuntasäiliöön menevä ohut letku kannattaa myös tarkistaa ettei ole tukossa.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 14.3.2007 13:04

Pumppu kyllä vuotaa ihan vaan sen verran että on reunasta kostea, ei tiputa kylläkään.. Mutta eikös pumpun pitäs pitää rohinaa siinä vaiheessa kun alkaa mennä pahasti särki?

Käsittääkseni termostaatti on tuossa moottorin kyljessä, edestä päin katsottuna suoraan edessä keskivaiheilla..?

Uskaltaako muuten tuota letkua irrottaa tuosta, ettei paineet häviä ja vedet karkaile.. ja ettei ilmausta tartte tehdä?

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 14.3.2007 14:21

Jos yhtään sellaisen auton konetilaa muistan niin taitaa se paisunta säiliölle menevä letku olla yhtenäinen ylävesiletkun kanssa. Jos koko ylävesiletkun auki ottaa tulee vettä jonkun verran pihalle mutta säiliön päästä kun avaa ei tule vettä ulos isompia määriä. Harvemmin joutuu ilmaamaan. Paksumman rautalangan tunkee sen ohuen letkun läpi niin siinä tapauksessa ainakin aukeaa jollei auki ole. Yhdestä passatista aikoinaan piti pistää letku poikki ja avata tukos. Laitettiin letkun sisälle pieni putken pätkä ja klemmareilla piukkaan.

Itellä joskus 1.8 koneesta kun pumppu alko vuotamaan niin sitä vettä tuli samantien melko reilusti mutta mitään ääntä ei kyllä pitänyt. Montaa kilometriä ei kerralla päässy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa