3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??
3B Passatin ratissa klappia hitaissa käännöksissä ja tasaista kolinaa hanttarin etukulmasta
Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.
Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.
Voiko vika olla raidetangoissa?
Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
Oireet:
1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa
Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.
Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.
Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.
Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.
Voiko vika olla raidetangoissa?
Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
Oireet:
1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa
Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.
Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.
Moro Leka!
Oman entisen auton tukivarsiviat olivat juuri tuon kuuloisia ja siksi kapistukseen vaihdoinkin joka ikisen varren ja loppui kolinat ja klappi.
Katsastusmiehen mielestä yksi oikeanpuoleinen taka-alatukivarsi oli väljä. Kun vaihdoin ne varret, sain itse todeta että kyllä ne kaikki varret oli loppu minun mielestä kun kädellä kokeili.
Oman entisen auton tukivarsiviat olivat juuri tuon kuuloisia ja siksi kapistukseen vaihdoinkin joka ikisen varren ja loppui kolinat ja klappi.
Katsastusmiehen mielestä yksi oikeanpuoleinen taka-alatukivarsi oli väljä. Kun vaihdoin ne varret, sain itse todeta että kyllä ne kaikki varret oli loppu minun mielestä kun kädellä kokeili.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
Henkilökohtaisesti en ole yhtä löyhää/paskaa keularipustelua kokenu kun oli 98 vuosimallin passatissa, joka hävitettiin ennen kuin 200 tkm tuli täyteen. Autossa lähti 4. kierros etuniveliä liikkeelle, kun auto poistettiin. Nivelralli alko noin 50 tkm kohdalla ja sen jälkeen ei kolinatonta kilometriä tainnu ollakkaan.
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
Tarttis tänään tuikata vetoniveliin öljyä, josko ne sillä tokenisi.
Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa
Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
Ja autoon on vaihdettu nyt viimeisen 10 tkm aikana:
Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat
Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
Häviskö tärinä kun vaihto talvirenkaat? Renkaiden epätasapaino aiheuttaa tärinää..
Tärinää sattaa aiheuttaa myös "väljä" vetonivel, se naputus selittyisi myös tuolla..
Onko raidetangon sisäpäät tarkistettu? Nekin saattavat väljistyä..
Kolinaa voi kuulua myös hammastangosta, väljään hammastankoon liittyisi tuo ratin klappi, ja se että tehostus heittelehtii..
Tärinää sattaa aiheuttaa myös "väljä" vetonivel, se naputus selittyisi myös tuolla..
Onko raidetangon sisäpäät tarkistettu? Nekin saattavat väljistyä..
Kolinaa voi kuulua myös hammastangosta, väljään hammastankoon liittyisi tuo ratin klappi, ja se että tehostus heittelehtii..
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
mun automaatti passatti pitää kvik kvik klok klok ääniä :) ja sit välillä täristää ku jarruttaa kevyesti. Jarrut katottu sisemmät vetonivelet rasvattu. Auto oli täs nosturilla ni pyöritin kummankin puolen rengasta meno suuntaan ni öljypohjan kohilta kuulu se vik vik ääni ja taakse päin pyöritti ei kuulunu mitään. outoo on sekin ku välillä ei kuulu mitään. Niin ja nuo äänet voimistuu kun painaa jarrua kevyesti. Kyl kohta menee herne nenään ton passatin kanssa... jos tästä lähtis ostamaan pari tukivartta :)
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
-
- -
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.11.2006 18:30
Kerropa kuinka tsekkasit nuo puslat? Minulla on samanlaista klappia ratissa, tuntuu taas kesärenkailla pahemmalta kuin talvikkailla. Viime kesänä vaihdettiin rattiakselin ristinivel ja säädettiin ohjausvaihde, mutta ei paljoa helpottanut. Yksi merkkihuolto ehdotteli koko ohjausvaihteen vaihtamista mutta en ala niin paljoa sijoittamaan. Sehän tässä kummastuttaa kun huollossa ja katsastuksessa ei löytynyt mitään välystä nivelistäkään. Olisiko nuo puslat sitten särki.
Lisäys vielä: Klappi tuntuu lähes samanlaiselta ratin asennosta riippumatta, ehkä ääriasennoissa hieman enemmän. Kun ratti kääntelee nopeasti puolelta toiselle niin kuuluu pieni kolina ja tuntuu välystä. Jos ohjausvaihteessa olisi kulumaa niin sen pitäisi tuntua vain tietyssä kohdassa esim. keskellä? Kuskin puolelta tuntuu kuuluvan pieni kolahdus aina kun ajaa varovaisestikin kanttarin yli.
Lisäys vielä: Klappi tuntuu lähes samanlaiselta ratin asennosta riippumatta, ehkä ääriasennoissa hieman enemmän. Kun ratti kääntelee nopeasti puolelta toiselle niin kuuluu pieni kolina ja tuntuu välystä. Jos ohjausvaihteessa olisi kulumaa niin sen pitäisi tuntua vain tietyssä kohdassa esim. keskellä? Kuskin puolelta tuntuu kuuluvan pieni kolahdus aina kun ajaa varovaisestikin kanttarin yli.
Jokos Moukarin ongelmat on ratkenneet? Mulla on vähän samankaltaisia, alle kahdeksankympin vauhdissa eturenkaat väpättää älyttömästi. Välillä tuntuu, että ne lähtee irti kokonaan...väpätys loppuu ku vauhti kiihtyy yli 80 km/h. Välillä kuullostaa siltä kuin olis nastarenkaat alla!Ihme rohinaa renkaista...Mitään väljyyttä en ole löytänyt kotikonstein, mistähän alkais etsiin vikaa seuraavaksi??? Hyvät vinkit on nyt tarpeen!!
Miten ohjausvaihdetta säädetään? mulla on vielä etulaakerit vaihtamatta, muuten alkaa olla neuvot vähissä. Mulla ei täristä, hakee vaan älyttömästi urissa ja tuntuu klappia ratissa kun paikallaan pyörittää ja välillä jarruttaessa.
Vai miten nopeesti teillä on mennyt uusiks motonetin vahvistetut tukivarsisarjat? Johan ne on kohta vuoden ollut
Vai miten nopeesti teillä on mennyt uusiks motonetin vahvistetut tukivarsisarjat? Johan ne on kohta vuoden ollut
Volkkarien etupään tärinät .
Oireita oon tavannut kohtalaisen paljon -yli 300t.km ajetuissa volskeissa.
Jos vika on jatkuvaa, pitäs tarkistaa, onko tasapainotus osat vetoakseleissa kunnossa. Vika ilmenee usein n.80-90km/h nopeudessa ja siitä yli ja -alle ei tärinöitä ilmene. Tasapainotus hela ei kummoiselta näytä, mutta ei oo yleensä vaihdettava, joten tärinän poisto tään vian suhteen maksaa mansikoita, kun koko akseli pitää ostaa uusi. Tää vika on melkein aina oikeanpuoleisessa veto- akselissa
Jos taas vika tulee pitemmässä tieajossa, tai ilmenee vaihtelevasti voi vetoakseleitten nivelet alkaa vemputtamaan, kun käyvät kuivina, rasvat niissä on vanhentueet/pilaantuuneet.
VÄLIAIKAINEN ratkaisu: Ajakaa ratti laidassa=ohjaus ääriasennossa ympyrä takaperin jossakin parkkipaikalla molempiin suuntiin, jos tällöin tutinat vähenee tai katoaa, hankkikaa suositeltua vetonivelten vaseliinia. Purkakaa, peskää nivelet aivan puhtaaksi ja laittakaa uudet vaseliinit ----Riittävästi----=suojakumit täyteen ja sisäpäässä myös nivelen vastakupit laatikon kyljissä. Vetoakselit paikalleen takaisin ja ajoa.
Muistakaa tutkia vetonivelten kunto purkamalla nivelet ihan yksittäisiin osiin, ja jos nivelten laakeripinnoissa/kuulissa on kuoppia, heittäkää nivelellä -lintua ja uusikaa vetonivelet joissa on vikaa
Huom! Vikaa kannattaa aina etsiä sieltä, missä se todennäköisimmin on. Auton etupään edestakaisin liikkuvia osia saa vaihtaa loputtomiin, jos ei ensiksi etsi vikaa sen pyörivistä osista. Vikaa siinä ohella on helppo metsästää muualtakin pyörivän osan ympäriltä, kun huoltaa vetoakselit.
Kuminpoltto "tuulettaa kukkaroa" rikkoutuvien etupään osien muodossa.
Jos vika on jatkuvaa, pitäs tarkistaa, onko tasapainotus osat vetoakseleissa kunnossa. Vika ilmenee usein n.80-90km/h nopeudessa ja siitä yli ja -alle ei tärinöitä ilmene. Tasapainotus hela ei kummoiselta näytä, mutta ei oo yleensä vaihdettava, joten tärinän poisto tään vian suhteen maksaa mansikoita, kun koko akseli pitää ostaa uusi. Tää vika on melkein aina oikeanpuoleisessa veto- akselissa
Jos taas vika tulee pitemmässä tieajossa, tai ilmenee vaihtelevasti voi vetoakseleitten nivelet alkaa vemputtamaan, kun käyvät kuivina, rasvat niissä on vanhentueet/pilaantuuneet.
VÄLIAIKAINEN ratkaisu: Ajakaa ratti laidassa=ohjaus ääriasennossa ympyrä takaperin jossakin parkkipaikalla molempiin suuntiin, jos tällöin tutinat vähenee tai katoaa, hankkikaa suositeltua vetonivelten vaseliinia. Purkakaa, peskää nivelet aivan puhtaaksi ja laittakaa uudet vaseliinit ----Riittävästi----=suojakumit täyteen ja sisäpäässä myös nivelen vastakupit laatikon kyljissä. Vetoakselit paikalleen takaisin ja ajoa.
Muistakaa tutkia vetonivelten kunto purkamalla nivelet ihan yksittäisiin osiin, ja jos nivelten laakeripinnoissa/kuulissa on kuoppia, heittäkää nivelellä -lintua ja uusikaa vetonivelet joissa on vikaa
Huom! Vikaa kannattaa aina etsiä sieltä, missä se todennäköisimmin on. Auton etupään edestakaisin liikkuvia osia saa vaihtaa loputtomiin, jos ei ensiksi etsi vikaa sen pyörivistä osista. Vikaa siinä ohella on helppo metsästää muualtakin pyörivän osan ympäriltä, kun huoltaa vetoakselit.
Kuminpoltto "tuulettaa kukkaroa" rikkoutuvien etupään osien muodossa.
Ittellä oli passatissa saman tyyliset viat että paukku kun käänsi jyrkkään tai hitaissa nopeuksissa. Kunnes sitten alatukivarsi murtui poikki asti renkaan puoleisesta päästä ja keula putosi kenttään:D slamit netin tukivarsisarja oli jo kotona ja se nyt alla ollu reilu 1000km ja samalla vaihdettiin vetonivel joka hajosi rysäyksessä ajo ominaisuudet parani nuilla osilla huomattavasti!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa