Mistä (ylikoko)männät 1.6td-koneeseen ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

Mistä (ylikoko)männät 1.6td-koneeseen ?

ViestiKirjoittaja Janne_P » 9.3.2007 9:40

Otsikossahan tuo ongelman ydin tulikin mainittua. Sairaassa mielikuvituksessani olen alkanut pohtimaan, että jos poraisi tuollaisen vanhan 1.6td-lohkon ylikokoon, niin ei tarvisi noiden puoli miljoonaa ajettujen koneiden ongelmien kanssa jatkuvasti taistella. Eli kaipaan vinkkiä siitä, että :

- Minkälaiset
- Mistä saa hankittua
- Paljon maksaa

ylikokomännät toistaiseksi orkkirkuosissa olevaan ykskuutoseen voimanpesään. Nii, mainittakoon vielä, että alkuperäisen "pakokaasujarrun" paikalle on tulossa hiukan isompi propelli, jotta ahtopaineet saattavat olla jotain muuta kuin vakio eko-helveten paineet.

AKocco
-
Viestit: 67
Liittynyt: 21.10.2003 18:48

ViestiKirjoittaja AKocco » 9.3.2007 17:22

Tarvikeliikkeestä saa ainaki mahlea ja nuralia,
Ittelle valittin mahlen männät, kauheita hintaeroja ei ollu.

Mahlea ois saanu matalemmalla puristuskorkeudella oli vaan kuukauden toimitusaika.

Pari sataa tuli maksaan Mahlen 0.5mm yk normaali puristuskorkeudella

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 9.3.2007 19:18

Ei se voima ilmasta tuu...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.3.2007 20:03

Ei niin, happea se palaminen tarvii.

Harvemmin vaan se pelkkä löpö siellä itsekseen mitään aikaan saa...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 9.3.2007 21:41

Matalammalla puristuskorkeudella? Mitkäs ne semmoset männät olis?
Mahlea ja Tarabusia suositteli täkäläisellä viripajalla, Nuralia ei niinkään.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.3.2007 22:33

Ainakin arwidsoni möi sellaisia ylikoko mäntiä missä halkaisian kasvu oli kompensoitun pienemmällä puristuskorkeudella, eli puristussuhde pysyi samana.

Eli ei mitään radikaalia muutosta

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 10.3.2007 22:19

Jaahas, kiintoisaa tietoa.

Tunnustettakoon, että tuota puristussuhteen muutosta en tullut edes ajatelleeksi, tai siis, en ajatellut, että sitä muuttunutta suhdetta pitäisi puristuskorkeudella kompensoida.

Onko sulla Esa heittää linkkiä tai parempaa speksiä tuosta Arwidsonin myymästä männästä ?

@ tuxo : no shit Sherlock, mistä sä tuollaista olet saanut tietoosi ? Oli aivan uus juttu mulle.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 10.3.2007 22:22

@ MJF : mikäs tuo Tarabus oikein on ?

Koskaan kuullutkaan moisesta . . .

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 10.3.2007 22:53

Koneistamoilta voi kysellä taikka arwidsonilta suoraan, ennen niillä oli hyvä kataloogi netissä muttei löydy enää.

Knoppitietona myyvät enää turbon mäntiä eli männän helmassa on öljysuihkua varten kolo. Vai onkos vapari männässäkin tuo ura?

Oletkos Janne harkinnut siirtyä 1.9 koneeseen? Hieman korkeampi lohko mutta istuis samanlailla golfin keulalle

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 10.3.2007 23:12

@Esa :

On tuo 1.9:kin mielessä käynyt - toistaiseksi kaikki on mahdollista. Olisko se kuin kova homma tällätä tuo 19-tekniikka Golfin nokalle ? Bolt on-hommia vai ?

Mites laillisuuspuoli ? Taitaa mennä ihan heittämällä kilpien väliin ?

Alkuperäiseen aiheeseen : nyt ajossa on 1.6td tekniikka, joka on "tehty kokonaan uusiks". Sylinteriputket hoonautettiin ja vaihdettiin uudet vakikokoiset männänrenkaat alkuperäisiin mäntiin.

Hetken aikaa toimi ok, mutta "pikkusen" soppaa ja ahtoa lisää, niin bling -> rupes polttaan öljyä. Ai kun kiva.

tppkk
-
Viestit: 122
Liittynyt: 15.1.2006 10:38

ViestiKirjoittaja tppkk » 11.3.2007 8:37

onko turbo varmasti kunnossa?. oletko mittannut puristukset vuotaako varmasti sieltä?

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 11.3.2007 12:59

Puristuspaineita ei mitattu - vielä.
Turbo on kunnossa, ei nyt ihan 110%, mutta pelaa kyllä eikä ihan tolkuttomasti falskaa öljyjä.
Tuota männänrengasjuttua epäilen, kun tuntuu, että on ruvennut huohottamaan aika reilusti tuo pata.
Kansi on kunnossa ja pitää öljyt oikealla puolella.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 12.3.2007 11:47

Nyt taitaa mennä pikkusen offtopikiks, mutta näin äkkiseltään en keksi mitään syytä vaihtaa 1.6 -> 1.9. Niissä kun on porauskin sama. 1.9 on kuitenkin painavampi, ja huonommalla kankisuhteella muistaakseni. Lisäksi 1.9:ssä on heikommat runkolaakeripukit. Dieselissä iskutilavuudella on huomattavasti pienempi merkitys kuin bensakoneissa, koska ahtopainetta voi nostaa "rajattomasti". Tehon määrää polttoaineen ruiskutuskapasiteetti ja/tai paljonko siitä pystytään polttamaan tehoksi.
Alle 200hv virityksissä ei pitäisi olla ongelmaa kummankaan kanssa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 12.3.2007 15:19

On siinä yksysissä vääntöä vähän paremmin tarjolla alakierroksilla, toisaalta se sitten on yläpäästä pois. 1,6 mäntä 76,5mm ja 1,9 79,5mm

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 12.3.2007 17:10

No niinpä olikin eri poraukset. Pahoittelen antamaani väärää informaatiota.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa