kakkoskoppasen lämpötila-(anturi)
Valvoja: ffp jäsenet
kakkoskoppasen lämpötila-(anturi)
voiko lämpötila-anturi vaurioitua? Mulla meni kesällä kannentiivisteet ja sen jälkeen on saanut kikkailla lämpöjen kanssa...
92'C termari on koneessa aina ollut, mutta mittari näyttää että vähän yli mennään pystysuoran. (meinaan että neula ei ole pystysuorassa, kuten ennen) ja kesällä lisäksi flekti lähti melko helposti pyörimään... Kaikki siis tuon kannentiivisteen jälkeen.
No koitin syksyllä 87'C termaria. Lämmöt pysyivät pystysuorassa, mutta viimevkoloppuna tein pitemmän reissun ja neula vetili omiaan. eipäilin, että termari oli jumiutunut auki. Kun pysähtyi lämmöt nousi lähelle normaalia. ajossa sitten laski-->nousi vähän-->laski--> ja loppumatkasta ei jaksanut enään nousta. Lämmintä ilmaa jaksoi kuitenkin puhaltaa kokomatkan. Mutta yleisesti 87 termarilla ei tullut hyttiin tarpeeksi lämmintä. (sai vaikka koko päivän puhaltaa "kuumaa")
No vaihdoin kuitenkin uuden termarin jälleen 92'C, mutta lämmöt ovat jälleen hieman kohollaan. Lisäksi tuntuu että tuolla 92'C lämmöt nousevat hitaammin kuin sillä 87'C?!?
Voiko tuon lämpötilan kohonneisuus/heittely johtua siitä ruuvattavasta lämpötila-anturista, mikä tulee lohkoon kiinni? Vai onko siellä nyt sitten jokin pieni tukos jossain? syyläristä ei ainakaan tullut syksyllä edes ruostevettä...
Edit: huomasin justiinsa, että koneena on tietty HK, mutta kansi on ilmeisesti jonkun muun mallinen, koska HK:lle tarkoitettu termostaatti ei mene koneeseen, vaan pitää laittaa asetta vanhemman mallinen. Kierteinen anturi on...
92'C termari on koneessa aina ollut, mutta mittari näyttää että vähän yli mennään pystysuoran. (meinaan että neula ei ole pystysuorassa, kuten ennen) ja kesällä lisäksi flekti lähti melko helposti pyörimään... Kaikki siis tuon kannentiivisteen jälkeen.
No koitin syksyllä 87'C termaria. Lämmöt pysyivät pystysuorassa, mutta viimevkoloppuna tein pitemmän reissun ja neula vetili omiaan. eipäilin, että termari oli jumiutunut auki. Kun pysähtyi lämmöt nousi lähelle normaalia. ajossa sitten laski-->nousi vähän-->laski--> ja loppumatkasta ei jaksanut enään nousta. Lämmintä ilmaa jaksoi kuitenkin puhaltaa kokomatkan. Mutta yleisesti 87 termarilla ei tullut hyttiin tarpeeksi lämmintä. (sai vaikka koko päivän puhaltaa "kuumaa")
No vaihdoin kuitenkin uuden termarin jälleen 92'C, mutta lämmöt ovat jälleen hieman kohollaan. Lisäksi tuntuu että tuolla 92'C lämmöt nousevat hitaammin kuin sillä 87'C?!?
Voiko tuon lämpötilan kohonneisuus/heittely johtua siitä ruuvattavasta lämpötila-anturista, mikä tulee lohkoon kiinni? Vai onko siellä nyt sitten jokin pieni tukos jossain? syyläristä ei ainakaan tullut syksyllä edes ruostevettä...
Edit: huomasin justiinsa, että koneena on tietty HK, mutta kansi on ilmeisesti jonkun muun mallinen, koska HK:lle tarkoitettu termostaatti ei mene koneeseen, vaan pitää laittaa asetta vanhemman mallinen. Kierteinen anturi on...
Viimeksi muokannut kupukka, 6.3.2007 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
repeytyy pää irti noiden lämpöjen kanssa!
Eli se lämpötila hiipii liian korkeaksi... Missä hitossa se vika voi olla?!?
1)neste on uutta ja -30'C väkevää
2)uusi 92'C termari, joka on ollut tuossa kiinni aina ennemmin
3)tukoksia ei pitäisi olla
4)anturi periaatteessa toimii, koska kesällä neulan noustessa flekti ymmärtää mennä päälle
5)painetta on, ja uusi paisarinkorkkikin löytyy
Eli näillä keleillä lämmöt nousee aika laiskasti normaaliin ja siitä sitten jatkaa yli normaalin. no kesällähän se meinaa että flekti pyörii kaupunkiajossakin...
Eli se lämpötila hiipii liian korkeaksi... Missä hitossa se vika voi olla?!?
1)neste on uutta ja -30'C väkevää
2)uusi 92'C termari, joka on ollut tuossa kiinni aina ennemmin
3)tukoksia ei pitäisi olla
4)anturi periaatteessa toimii, koska kesällä neulan noustessa flekti ymmärtää mennä päälle
5)painetta on, ja uusi paisarinkorkkikin löytyy
Eli näillä keleillä lämmöt nousee aika laiskasti normaaliin ja siitä sitten jatkaa yli normaalin. no kesällähän se meinaa että flekti pyörii kaupunkiajossakin...
^ 4)anturi periaatteessa toimii, koska kesällä neulan noustessa flekti ymmärtää mennä päälle
Tuolla hain sitä, että anturi toimii, koska puhaltimessa on oma lämpörele. Kuten mainitsit.
Eli lämpötila-anturi ei ole flektin pyörimisen kanssa telemisessä, vaan flektin pyöriminen kun neula näyttää ~97'C todistaa, että anturin pitäisi toimia/näyttää oikein.
Mulla oli muuten orkkistermari tuossa kiinni, mutta lämmöt nousi vieläkin korkeammaksi kuin korvikkeella. Orkkis aukesi silloin liian hitaasti. Joten kone ehti lämmetä liikaa. Mutta nyt on korvike, joku ranskalainen vers...... tai vastaava.
(en tiedä liittyykö tuohon kohonneisiin lämpöihin, mutta kun auto on muutaman päivän kosteassa niin saattaa se punainen ledi vilkkua, kunnes auto on normilämpöinen. Eli kosteutta kerää jonnekkin. mutta minne?!?
Lisäksi joskus olen vaihtanut sen etuvastuksen lämpötila-anturille, mutta siitä on jo jonkin aikaa. ja siihen aikaan neula oli pystysuorassa! uuden ja vanhan vastuksen kanssa)
Tuolla hain sitä, että anturi toimii, koska puhaltimessa on oma lämpörele. Kuten mainitsit.
Eli lämpötila-anturi ei ole flektin pyörimisen kanssa telemisessä, vaan flektin pyöriminen kun neula näyttää ~97'C todistaa, että anturin pitäisi toimia/näyttää oikein.
Mulla oli muuten orkkistermari tuossa kiinni, mutta lämmöt nousi vieläkin korkeammaksi kuin korvikkeella. Orkkis aukesi silloin liian hitaasti. Joten kone ehti lämmetä liikaa. Mutta nyt on korvike, joku ranskalainen vers...... tai vastaava.
(en tiedä liittyykö tuohon kohonneisiin lämpöihin, mutta kun auto on muutaman päivän kosteassa niin saattaa se punainen ledi vilkkua, kunnes auto on normilämpöinen. Eli kosteutta kerää jonnekkin. mutta minne?!?
Lisäksi joskus olen vaihtanut sen etuvastuksen lämpötila-anturille, mutta siitä on jo jonkin aikaa. ja siihen aikaan neula oli pystysuorassa! uuden ja vanhan vastuksen kanssa)
Sitä lediä on vilkuttanut omakin ykskolmonen... viime syystalvella ensimmäisen kerran ~2 viikkoa aina kylmällä koneella yön jälkeen startatessa (tai vaikka olisi ollut johdossakin) ja nyt taas kuukausi sitten sama homma ja "vika" meni jo ohikin. Välillä sai ajaa puolikin kilometriä ennenkuin lopetti vilkuttelun.
Ihan mielenkiinnosta ja tekemättömyyden takia olisi kiva tietää mikä sen ledin vilkuttelun aiheuttaa, voisi vaikka aikansa kuluksi pistää sen kuntoon.
Tosiaan, tuo ominaisuus tulee esille näköjään vain ja ainoastaan syksyisin kostealla ja taisi se silloin toissatalvena tehdä sitä vielä yli kymmenen asteen pakkasillakin kun ilmat kylmeni muutamassa päivässä kosteasta sadesäästä kovalle pakkaselle. Luulisi että olisi kosteudetkin lähteneet jo kaikista liittimistä. Jotenkin tuo kyllä on aika lailla sidoksissa märkään keliin.
Tosiaan, tuo ominaisuus tulee esille näköjään vain ja ainoastaan syksyisin kostealla ja taisi se silloin toissatalvena tehdä sitä vielä yli kymmenen asteen pakkasillakin kun ilmat kylmeni muutamassa päivässä kosteasta sadesäästä kovalle pakkaselle. Luulisi että olisi kosteudetkin lähteneet jo kaikista liittimistä. Jotenkin tuo kyllä on aika lailla sidoksissa märkään keliin.
Itsellä vilkutus on aina lakannut jo kauan ennen kuin neula on edes liikahtanut. Kyllä tuolla pitää rullata melkein säästä kuin säästä huolimatta >5km kaupunkiajoa ennenkuin neula on asteikon keskellä. Talvella tuo tosin kostautuu hirvittävänä kulutuksena, jos ajaa pieniä pyrähdyksiä, jolloin tietenkin ryyppy päällä suurimman osan ajasta.
Tuli mieleen. Aikoinaan vaihdoin varaosamyyjän tarjottua beru:n nelikärkiset tulpat. Olisiko lämpöarvo liian suuri? Siksi kone lämmin? Aika pitkään on mennyt vaan ilman lämmön nousua... Tai voiko yksi viallinen tulppa nostaa tuollalailla ne lämmöt? On tasan neulan leveyden verran liikaa lämmöt...
Viimeksi muokannut kupukka, 27.11.2006 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24.5.2006 21:25
Itselläni -89 1.6 Passatissa (2E2) tuon 87c-termarin asennuksen jälkeen lämmöt nousee tosi hitaasti puoleenväliin, varmaan yli 30min saa ajaa +0 kelillä ennen kuin lämpiää 90c. Kesällä kaupungissa taas nousi nopeesti melkein 100c:n tienoille ja sit alkoi flekti rallattaa.
Sisälle puhaltaa tosi lämmintä ilmaa paljon aikaisemmin.. tuntuu jotenki, että tuo lämpömitttari on hidas? Jäähdytysnesteiden kestävyys -40c.
Itselläni on myös Berun 4-kärkitulpat vasta vaihdettuna, ja automaattiryyppy ei mene päälle, mut se on pikkuvikoja kun muuten pelaa, tosin kulutus lyhyissä työmatkoissa on kohtuuton.
Sisälle puhaltaa tosi lämmintä ilmaa paljon aikaisemmin.. tuntuu jotenki, että tuo lämpömitttari on hidas? Jäähdytysnesteiden kestävyys -40c.
Itselläni on myös Berun 4-kärkitulpat vasta vaihdettuna, ja automaattiryyppy ei mene päälle, mut se on pikkuvikoja kun muuten pelaa, tosin kulutus lyhyissä työmatkoissa on kohtuuton.
NGK:t ovat Boschia parempia, Dekosta ei tietoa. Jos varman päälle haluaa pelata niin osta NGK:t.Onko laatueroa: Bosch, Deko tai NGK?!?
Lämppärin kennon virtaamaan termostaatin ei pitäisi vaikuttaa, koska lämmin vesi menee kennolle lohkolta termarin ohi. Muutenhan kabiiniin ei tulisi lainkaan lämmintä ennen kuin termari aukeaisi. Mittasitko meno- vai tuloputkea? Tokihan se vesi hieman letkuissakin ehtii jäähtyä jos virtaus tyjäkäynnillä ei ole suurta.
Mulla viisari on normaalisti pystyssä ja liikennevaloissa seisoessa nousee pari milliä yli puolenvälin jolloin puhallin käynnistyy ja lämmöt tippuvat noin puoliväliin. Talvella lämmöt hieman alle puolivälin nykyisellä termarilla.
Se lämpöpuhallin muuten käynnistyy vasta sadan asteen pinnassa. Tekstiä lukiessani en ymmärtänyt varsinaista ongelmaa? Lämpeneekö kone liikaa, liian vähän vai seliaavatko lämmöt normaalia rajummin? Viisarin heittely muutaman millin verran on ihan normaalia, ei se systeemi niin täydellisesti toimi. Paitsi nykyautoissa joissa mittari näyttää aina 90 astetta kun lämpöä on jotain 50 ja 120 asteen väliltä :)
Edit: Oma vehje 1.6, mutta samanlailla sen veden luulisi pikkulohkossakin kiertävän.
Edit2:
Miten se anturi oli asennettu, letkun väliin jotenkinko?Jedin oma mittari näytti yli normaalin ja asennettu mittari näytti 65'C...?
Eli tietääkseni asensin anturin menoletkuun. (Ainakin tarkoitus oli) Eli justiinsa siihen letkuun joka menee lämppärille ennen termostaattia (toivottavasti oikea letku) Anturi on asennettu letkun väliin sorvattuun alumiinipalaan.
Eli pääongelma on se, että kone käy liian lämpöisenä. Alunperin ennen kuin kansi remontti tuli, niin mittari näytti aivan pystysuoraan. Aina. Kannentiivisteen vaihdon jälkeen lämmöt on ollut koholla. Kesällä rempan jälkeen sitten huuti flekti lähes kokoajan kun ajeli kaupungilla. Ennen sai olla +40 pihalla lämmintä ja ajaa rallia että flektin sai pyörimään. (tai sai ja sai)
Termari x3, jäähdytin, paisarinkorkki ja pumppu tarkistettu. ei vikaa.
Eli kone käy 92C termarilla (mikä siinä on ollut aina) kuumana. 87C koitin, mutta sitten kabiiniin ei riitä lämpö ja neula rupesi hiipumaan alas...
SS:minkä asteinen termari sulla on tuossa 1.6:ssa?
Eli pääongelma on se, että kone käy liian lämpöisenä. Alunperin ennen kuin kansi remontti tuli, niin mittari näytti aivan pystysuoraan. Aina. Kannentiivisteen vaihdon jälkeen lämmöt on ollut koholla. Kesällä rempan jälkeen sitten huuti flekti lähes kokoajan kun ajeli kaupungilla. Ennen sai olla +40 pihalla lämmintä ja ajaa rallia että flektin sai pyörimään. (tai sai ja sai)
Termari x3, jäähdytin, paisarinkorkki ja pumppu tarkistettu. ei vikaa.
Eli kone käy 92C termarilla (mikä siinä on ollut aina) kuumana. 87C koitin, mutta sitten kabiiniin ei riitä lämpö ja neula rupesi hiipumaan alas...
SS:minkä asteinen termari sulla on tuossa 1.6:ssa?
Ei hajua, merkkiliikkeen tiskiltä hain. Tosin mielestäni tuo saisi käydä lämpöisempänä talvella, vanha termari toimi paremmin ennen hajoamistaan. Nyt viisari ei tahdo nousta pikkupakkasilla millään keskelle.SS:minkä asteinen termari sulla on tuossa 1.6:ssa?
Edit: Jos autolle ei ole tehty mitään muuta kuin vaihdettu kannentiiviste, niin olisiko joku vesikanava voinut osittain tukkeentua tuossa hommassa jostain syystä?
Kyllä se anturi on menoletkussa. Koska toinen lämppärille menevä letku on alavesiletkussa kiinni.
Pitäisi vaan keksiä hyvä paikka tuolle anturille. Huvittaisi koittaa kyllä tuohon ryypyn letkuun, mutta saako sieltäkin koneen lämmöksi 60-70'C?
Vai saisikohan noita molempia toimimaan samalla anturilla? Häjy homma kun virta menee sinne kumpi ehtii ennemmin sen napata.
Jos laittaisi tuon uuden anturin siihen lohkoon kiinni ja saisi jetan oman mittarin siihen samaan. Pitäisi tietää vaan minkälaisen vastuksen jetan mittari kaipaa. Ja kuinka saada virta kulkemaan molemmille yhtä suurena? Taitaa olla mahdotonta...
Pitäisi vaan keksiä hyvä paikka tuolle anturille. Huvittaisi koittaa kyllä tuohon ryypyn letkuun, mutta saako sieltäkin koneen lämmöksi 60-70'C?
Vai saisikohan noita molempia toimimaan samalla anturilla? Häjy homma kun virta menee sinne kumpi ehtii ennemmin sen napata.
Jos laittaisi tuon uuden anturin siihen lohkoon kiinni ja saisi jetan oman mittarin siihen samaan. Pitäisi tietää vaan minkälaisen vastuksen jetan mittari kaipaa. Ja kuinka saada virta kulkemaan molemmille yhtä suurena? Taitaa olla mahdotonta...
Jälkiasennettu on vielä lämppärinletkussa kiinni joten se ei nouse yli 65... Oikea lämpötila on nyt luultavasti 80-96 välillä... Saisi tuo jälkiasennetun hyvään paikkaan...
Voisiko joku mitata suoraan lämpöanturilta, mitä se antaa Ohmeiksi kylmällä koneella ja silloin, kun kone on normaali lämpöinen (neula suorassa)
Voisiko joku mitata suoraan lämpöanturilta, mitä se antaa Ohmeiksi kylmällä koneella ja silloin, kun kone on normaali lämpöinen (neula suorassa)

No joo, mittasin itteltä Ohmit. Toivottavasti taggis saa varmennettua nämä.
Eli ensin normaalilämpöisenä: (mittattu ilman mittaristolle menevää johtoa eli pelkkä anturi. Täten myös 10 Ohm vastus poissa pelistä joka on johdossa kiinni)
Mittari näytti näin: http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... uva015.jpg (huono kuva)
Johto irti Ohmit ensimittauksella 123 Ohm-->mittariston johto kiinni, nousi vain pystysuoraan-->johto irti ja mittaus 110 Ohm WTF?
No ajelin hetken ja mittari näytti taas kuvan osoittamalla tavalla--> Johto irti-->104 Ohm, nousi mittauksen aikana 115 Ohm--> johto otti tänä aikana lohkoon joten mittaristo näytti kiehuvaa konetta--> johto kiinni ja mittari jäi kuvan osoittamaan paikkaan. (ehkä hieman yli...)
No sitten kone jäähtyi, ei tosin kylmäksi asti: 251 Ohm--> jäähtyy lisää--> 497 Ohm ja 650 Ohm laitan illemmalla kylmän koneen Ohmit. Oli kylmällä koneella 1370 Ohmia...
Eli ensin normaalilämpöisenä: (mittattu ilman mittaristolle menevää johtoa eli pelkkä anturi. Täten myös 10 Ohm vastus poissa pelistä joka on johdossa kiinni)
Mittari näytti näin: http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... uva015.jpg (huono kuva)
Johto irti Ohmit ensimittauksella 123 Ohm-->mittariston johto kiinni, nousi vain pystysuoraan-->johto irti ja mittaus 110 Ohm WTF?
No ajelin hetken ja mittari näytti taas kuvan osoittamalla tavalla--> Johto irti-->104 Ohm, nousi mittauksen aikana 115 Ohm--> johto otti tänä aikana lohkoon joten mittaristo näytti kiehuvaa konetta--> johto kiinni ja mittari jäi kuvan osoittamaan paikkaan. (ehkä hieman yli...)
No sitten kone jäähtyi, ei tosin kylmäksi asti: 251 Ohm--> jäähtyy lisää--> 497 Ohm ja 650 Ohm laitan illemmalla kylmän koneen Ohmit. Oli kylmällä koneella 1370 Ohmia...
Noniin, liitin anturista irroitettuna.
Kylmällä koneella 850Ω ja neula kohtisuoraan ylöspäin 105Ω. Eli vastukset aika lailla samanlaisia, noinkohan se vika olisi sittenkin siinä mittaristossa, jolloin neula näyttäisi omiaan?
Kylmän anturin vastukseen taitaa tosin vaikuttaa myös ulkolämpötila. Otin tuon lukeman aamulla pakkasyön jälkeen kun lämpöä oli jo ~5 astetta.
Kylmällä koneella 850Ω ja neula kohtisuoraan ylöspäin 105Ω. Eli vastukset aika lailla samanlaisia, noinkohan se vika olisi sittenkin siinä mittaristossa, jolloin neula näyttäisi omiaan?
Kylmän anturin vastukseen taitaa tosin vaikuttaa myös ulkolämpötila. Otin tuon lukeman aamulla pakkasyön jälkeen kun lämpöä oli jo ~5 astetta.
Joo pitää nypätä loppuviikosta mittaristo irti jos sattuisi silmään jotain. Tuli mieleen sellainen mielikuva,että jos neula on koholla, otan anturin irti ja sitten kiinni (että neula laskee) niin näyttää sitten pystysuoraan... Pitää varmistaa tuo vielä. Sitten vika ei mittaristossa välttämättä olisi... Voisiko se anturi olla jotenkin hajalla? Saanut paineista siipeensä.
Niin, tai joku kontaktihärö mittariston päässä kun kerran anturin vastukset itsessään ei pompi mielivaltaisesti ja on aika pitkälti samoja lukemia kuin ehjälläkin anturilla.
Liittimen irroitus anturilta ja kiinnittäminen uudestaan pistäisi mittarin näyttämään "oikein".
Eli 87 termari oli liian laiha, 92 termarilla riittää lämpöä hyvin hytin puolelle mutta mittariston neula on alkanut heitellä omiaan. Termarin vaihdosta ei apua. Kyllä tuo minusta jotenkin kuulostaa sille, että se mittaristo on jostain kohtaa pettänyt ja sattumalta osunut vain samaan ajankohtaan kansiremontin kanssa.
Flektin lähteminen päälle aikaisempaa herkemmin taas voi johtua pelkästään siitä 92 asteisesta termaristakin.
Liittimen irroitus anturilta ja kiinnittäminen uudestaan pistäisi mittarin näyttämään "oikein".
viimevkoloppuna tein pitemmän reissun ja neula vetili omiaan. eipäilin, että termari oli jumiutunut auki. Kun pysähtyi lämmöt nousi lähelle normaalia. ajossa sitten laski-->nousi vähän-->laski--> ja loppumatkasta ei jaksanut enään nousta. Lämmintä ilmaa jaksoi kuitenkin puhaltaa kokomatkan. Mutta yleisesti 87 termarilla ei tullut hyttiin tarpeeksi lämmintä.
Eli 87 termari oli liian laiha, 92 termarilla riittää lämpöä hyvin hytin puolelle mutta mittariston neula on alkanut heitellä omiaan. Termarin vaihdosta ei apua. Kyllä tuo minusta jotenkin kuulostaa sille, että se mittaristo on jostain kohtaa pettänyt ja sattumalta osunut vain samaan ajankohtaan kansiremontin kanssa.
Flektin lähteminen päälle aikaisempaa herkemmin taas voi johtua pelkästään siitä 92 asteisesta termaristakin.
Siis 87 termarilla lämmöt hehtteli. 92 on ollut aina ennen kiinni remonttia ennen myös ja silloin ei flekti herkästä pyörinyt. Remontin jälkeen kesällä kylläkin. No pitää ottaa tuo mittaristo esille,mutta mitäs sille? Eikös mittarin takana mene sellainen muovinen ja ruskea tinapaperi päällä? Onko jotain räjäytys kuvaa mittaristosta?
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 8.10.2006 22:42
No joo
Mittaristossa ei näkynyt mitään erikoisempaa vikaa, kun otin käteen.
No sitten laitoin lohkoon auto gaugen mittarin kiinni ja lämmöt näyttää ajossa 70'C. Pitemmän kaupunkiajelun aikana oli 75-80'C. ei tuo nyt ainakaan vaikuta, liian korkealta, jos vertaa mitä oma neula on viisannut.
Onko tuo nyt sitten normaali?
Mittaristossa ei näkynyt mitään erikoisempaa vikaa, kun otin käteen.
No sitten laitoin lohkoon auto gaugen mittarin kiinni ja lämmöt näyttää ajossa 70'C. Pitemmän kaupunkiajelun aikana oli 75-80'C. ei tuo nyt ainakaan vaikuta, liian korkealta, jos vertaa mitä oma neula on viisannut.
Onko tuo nyt sitten normaali?
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24.5.2006 21:25
Tuossa aiemminkin kerroin omia kokemuksia noista lämmöistä, mut tänään kun sain kaupunkiajossa auton lämpiämään 90C:een, niin 15 minuuttia matka-ajoa 80km/h, niin lämmöt oli tippunu alle 70C. Ja termarina se 87C.
Pitäisköhän sitä sit kokeilla 92C:n termaria. Sierrassa oli joskus samanlainen ongelma ja siihen sain "talvitermostaatin" jostai varaosaliikkeestä...
Pitäisköhän sitä sit kokeilla 92C:n termaria. Sierrassa oli joskus samanlainen ongelma ja siihen sain "talvitermostaatin" jostai varaosaliikkeestä...
Mulla on nyt niin että +5'C kelillä matka-ajossa sellaset 70 ja kaupungissa 75-80'C
Tosin eilen -8'C pakkasella lämmöt oli hyvä, että 60'C. Kun laitoin auton lohkolämmittimen päälle tänään ja samanlainen keli oli, niin lämmöt nousi aika nopeaa tuohon 70'C tuntumaan. Tosin ajossa sitten laskivat 65'C...
Pitänee ottaa termostaatti pois ja tutkia se. Lisäksi pitää tarkistaa ettei vesi pääse valumaan termarin ohi jostain (jos se nyt mahdollista on, huonosti paikoillaan etc.)
90'C en ole tuolla auto gaugen mittarilla nähnytkään, joten kyllä jossain on häikkää. Ensin jetan oman mittarin mukaan liian kuuma ja nyt toisella mittarilla liian kylmä. ÄÄH!
Tosin eilen -8'C pakkasella lämmöt oli hyvä, että 60'C. Kun laitoin auton lohkolämmittimen päälle tänään ja samanlainen keli oli, niin lämmöt nousi aika nopeaa tuohon 70'C tuntumaan. Tosin ajossa sitten laskivat 65'C...
Pitänee ottaa termostaatti pois ja tutkia se. Lisäksi pitää tarkistaa ettei vesi pääse valumaan termarin ohi jostain (jos se nyt mahdollista on, huonosti paikoillaan etc.)
90'C en ole tuolla auto gaugen mittarilla nähnytkään, joten kyllä jossain on häikkää. Ensin jetan oman mittarin mukaan liian kuuma ja nyt toisella mittarilla liian kylmä. ÄÄH!
kupukka: Jos otat sen termarin auki tarkastaaksesi, että on varmasti paikoillaan jne. niin ota se ihmeessä sisään ja heitä kattilaan kiehumaan kera mittarin. Näet sitten samalla varmasti missä asteessa se aukeaa ja näet samalla myös meneekö se jäähtyessään kunnolla kiinni.
Jos ei mitään poikkeavaa löydy, niin ei auta kuin pistää pahvia keulille.
Jos ei mitään poikkeavaa löydy, niin ei auta kuin pistää pahvia keulille.
Motonetistä:
Golf Termostaattikoppa jos yksi 90° lähtö. . . . . . . . . 30-6901 5.90 ?
Golf Termostaattikoppa jos yksi suoralähtö. . . . . . . . . 30-6902 9.90 ?
G-II 1,6D/TD Termkoppa jos neljä lähtöä JA eri suuntiin. . 30-6903 12.90 ?
G-II 1,6/1,8 Termkoppa jos viisi lähtöä (2=letku/3=anturi) 30-6906 11.90 ?
G-II 1,3 Termostaattikoppa jos viisi lähtöä (3=let/2=ant). 30-6911 34.50 ?
G-II 1,3 Termostaattikoppa jos 7 lähtöä (5=let/2=ant). . . 30-6931 29.90 ?
G-II 1,8GTi Termostaattikoppa jos viisi lähtöä (3let/2ant) 30-6921 13.50 ?
G-II 1,0/1,3 Termkoppa jos kahdeksan lähtöä JA eri suuntiin 30-6904 43.00 ?
Tulppa termostaattikopan anturinreikään jollei anturia. . . 30-6905 2.00 ?
Eiköhän noista joku passaa. Tuo 90 asteen lähdöllä oleva tai tuo G-II viisilähtöinen?
Golf Termostaattikoppa jos yksi 90° lähtö. . . . . . . . . 30-6901 5.90 ?
Golf Termostaattikoppa jos yksi suoralähtö. . . . . . . . . 30-6902 9.90 ?
G-II 1,6D/TD Termkoppa jos neljä lähtöä JA eri suuntiin. . 30-6903 12.90 ?
G-II 1,6/1,8 Termkoppa jos viisi lähtöä (2=letku/3=anturi) 30-6906 11.90 ?
G-II 1,3 Termostaattikoppa jos viisi lähtöä (3=let/2=ant). 30-6911 34.50 ?
G-II 1,3 Termostaattikoppa jos 7 lähtöä (5=let/2=ant). . . 30-6931 29.90 ?
G-II 1,8GTi Termostaattikoppa jos viisi lähtöä (3let/2ant) 30-6921 13.50 ?
G-II 1,0/1,3 Termkoppa jos kahdeksan lähtöä JA eri suuntiin 30-6904 43.00 ?
Tulppa termostaattikopan anturinreikään jollei anturia. . . 30-6905 2.00 ?
Eiköhän noista joku passaa. Tuo 90 asteen lähdöllä oleva tai tuo G-II viisilähtöinen?
Ongelma on se,että tässä mun sekasikiössä on vanhempi termari, kuin mitä HK-koneessa pitäisi. Eli se pieni termari.
periaatteessa tuon luulisi käyvän, koska muissa se isompi/uudempi lautasen mallinentermari:
Golf Termostaattikoppa jos yksi 90° lähtö. . . . . . . . . 30-6901 5.90 ?
mutta mitä noilla lähdöillä meinataan? Yleensä menoletkuja (eli termarin takaa lähtee imusarjalle ja termarin oikealtapuolelta lähtee lämppärille), vai mitä lähtee vain pelkästään tuosta muovimötikästä lähteviä/jakautuvia? (jos vesi pääsee termarin ohi niin edessä on vain tuo koppa ja vesi menee tietty jäähdyttimelle.) Antureja ei ole, kuin kaksi. Toinen letkunvarressa ja toinen lohkossa. Eilen jo kyselin noista, mutta ei sitten tullu selvyyttä, että mikä on...
periaatteessa tuon luulisi käyvän, koska muissa se isompi/uudempi lautasen mallinentermari:
Golf Termostaattikoppa jos yksi 90° lähtö. . . . . . . . . 30-6901 5.90 ?
mutta mitä noilla lähdöillä meinataan? Yleensä menoletkuja (eli termarin takaa lähtee imusarjalle ja termarin oikealtapuolelta lähtee lämppärille), vai mitä lähtee vain pelkästään tuosta muovimötikästä lähteviä/jakautuvia? (jos vesi pääsee termarin ohi niin edessä on vain tuo koppa ja vesi menee tietty jäähdyttimelle.) Antureja ei ole, kuin kaksi. Toinen letkunvarressa ja toinen lohkossa. Eilen jo kyselin noista, mutta ei sitten tullu selvyyttä, että mikä on...
Luultavasti tuosta muovimötikästä lähtevien letkulähtöjen määrää. Lisäksi asiaa sekottaa se, että motonet nimittää kaikkia koneen kyljessä olevia letkuliitoskappaleita nimellä "termostaattikoppa".
Kannattaa mennä tiskille katsomaan niin löytynee oikeanlainen.
Edit: Se on siis juurikin tuo mainitsemasi. Kannattaa ostaa myös uusi tiiviste, jos sitä ei tuossa ole mukana.
Kannattaa mennä tiskille katsomaan niin löytynee oikeanlainen.
Edit: Se on siis juurikin tuo mainitsemasi. Kannattaa ostaa myös uusi tiiviste, jos sitä ei tuossa ole mukana.
Laitetaan nyt vielä kuvien kera. :)
Eli kyllä se tuo yksi lähtö pitäisi olla:
Tällainen nykyään edestäpäin: http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... uva001.jpg
Ja keskellä kuvaa (johtojen välissä lämppärille menevä letku) ylälaidassa itse koppa ja oikealla imusarjalle menevä. http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... uva003.jpg
Eli kyllä se tuo yksi lähtö pitäisi olla:
Tällainen nykyään edestäpäin: http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... uva001.jpg
Ja keskellä kuvaa (johtojen välissä lämppärille menevä letku) ylälaidassa itse koppa ja oikealla imusarjalle menevä. http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... uva003.jpg
Oli väärä se motonetin oma...
No katoin koppaa ja kyljessä oli 052 121 121 E
Kysyin maahantuojalta ja Ruotsista olisi pitänyt tilata. Hintaa noin 16e. Ongelma vaan oli se ettei sitä koppaa saanut enään 1.3.2006 jälkeen :)
No oma versiohan siitä piti vääntää. Ihan hyvä tuli.
Ja auto gaugen mittari näyttää päin pers.! laitoin kiehuvaan veteen ja näytti jotain 80'C-->roskiin.
No katoin koppaa ja kyljessä oli 052 121 121 E
Kysyin maahantuojalta ja Ruotsista olisi pitänyt tilata. Hintaa noin 16e. Ongelma vaan oli se ettei sitä koppaa saanut enään 1.3.2006 jälkeen :)
No oma versiohan siitä piti vääntää. Ihan hyvä tuli.
Ja auto gaugen mittari näyttää päin pers.! laitoin kiehuvaan veteen ja näytti jotain 80'C-->roskiin.
No joo tuollainen se koppa on: http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_6566.jpg
Vesiputkesta on tehty tuo putki osa. Sattui löytymään sopivasti. Sitten sisäpuolelle sorvattiin tietty se koroke.
Vesiputkesta on tehty tuo putki osa. Sattui löytymään sopivasti. Sitten sisäpuolelle sorvattiin tietty se koroke.
Onko kansi varmasti ehjä? Jos lämmöt heittelee rajusti niin on luultavasti merkki kansiviasta ja painetta pitäisi paisuntapönttöön tulla, häviääkö nestettä, tupruttaako valkoista putkesta? Ainakin -88 audissa on syylärissä flektiä ohjaava anturi jossa 2 eri toimintalämpötilaa eli kolme liitintä anturin päällä. Joskus termostaatteja huijattiin poraamalla 1-1.5mm reikä termostaattiin jolloin raju lämpöjen heittely rauhoittui. Tarkista myös jäähdytin, jos tukossa niin voi vaikuttaa jäähdytykseen ja tukkoisuutta ei aina huomaa päällepäin.
Syyläri voi olla tukossakin koska viime kesänä äijän pakusta alkoi syyläri vuotamaan yläreunasta (muovipäädyt) ja otin sen auki korjatakseni mutta syyläristä oli keskeltä kaikki putket muurautunu umpeen eli vain muutamasta kanavasta kulki vesi kunnolla, kuitenkin aiemmin pesun yhteydessä näytti vesi läpi hyvin kulkevan. Koitas hommata jostakin lainaksi toinen alkuperäinen mittaristo jolla kokeilla tuota lämpötilaa Ja onko se lämpöanturi varmasti oikea? Entäs flektin anturi, missä lämpätilassa lähtee päälle?
flekti lähtee pyörimään jossain 3/4 mittariston mukaan. Anturi on orkkis.
Eli ennenkuin kansi rupesi vuotamaan, niin lämmöt oli aina pystysuorassa. Kesät ja talvet. Kesällä jos oikein revitteli helteellä, niin ehkä sai flektin pyörimään. Kansirempan jälkeen sitten tuo neula on ollut koholla. Ja ainoastaan tiivistevaihdettiin. (tietty paisarinkorkki, ja termari myös.)
Eli ennenkuin kansi rupesi vuotamaan, niin lämmöt oli aina pystysuorassa. Kesät ja talvet. Kesällä jos oikein revitteli helteellä, niin ehkä sai flektin pyörimään. Kansirempan jälkeen sitten tuo neula on ollut koholla. Ja ainoastaan tiivistevaihdettiin. (tietty paisarinkorkki, ja termari myös.)
Kuullostaisi että vesitilaan kehittyisi painetta jonka takia lämmönvaihtelut, eli kansi voi olla kiero tms. Meillä oli kansiongelmaa muija -88 audissa johon täys kansiremppa tehtiin eli nestettä katosi ja valkoista tuprutti joten uudet ohjurit + kumit kannen plaanaus ja venttiilien läppäys. laitettiin uudet pultit ja oikeeseen momenttiin. Myöhemmin alkoi taas nesteet katoamaan, ei vuotoja tms. Audi kolaroitiin lunastukseen joten ongelma jäi selvittämättä. Koneena oli 1.8S ja mittarissa 354tkm.
No joo, herätetään taas tämä. Eli jakohihnan vaihdoin ja samalla vesipumpun. Huomasin, että sieltä pienestä ylijäämäletkusta mikä tulee syylärin päältä paisarille ei tulekkaan vettä tyhjäkäynnillä? Vissiin pitäisi kaaressa lentää?
Niin voiko tuo syyläri nyt sitten olla tukossa vaikka vesi virtasi hienosti?
(Eli päivitys tilanteesee: -30'C pakkasillakin lämmöt nousee yli noin neulan verran. Eli kesällä tiedossa flektin huutamista. vesipumppu vaihdettu, uusi termari 92'C (87'C lämmöt ok, mutta sisälle asti ei lämpöä piisannut) Eli kaikki oli ennen hyvin, sitten kannentiivisti vuoti ja vaihdettiin. Sen jälkeen lämmöt ollut koholla. kaikki kanavat on auki ja syyläris virtasi puhdas vesi. Nyt huomattu, ettei ylijäämäletkusta tuu vettä kun kone käy...? )
Niin voiko tuo syyläri nyt sitten olla tukossa vaikka vesi virtasi hienosti?
(Eli päivitys tilanteesee: -30'C pakkasillakin lämmöt nousee yli noin neulan verran. Eli kesällä tiedossa flektin huutamista. vesipumppu vaihdettu, uusi termari 92'C (87'C lämmöt ok, mutta sisälle asti ei lämpöä piisannut) Eli kaikki oli ennen hyvin, sitten kannentiivisti vuoti ja vaihdettiin. Sen jälkeen lämmöt ollut koholla. kaikki kanavat on auki ja syyläris virtasi puhdas vesi. Nyt huomattu, ettei ylijäämäletkusta tuu vettä kun kone käy...? )
Mä en kans ymmärrä oman kakkiksen lämpömittaria: se ei ole ikinä noussut sen valkosen alueen yli mikä siin mittarissa on vasemmalla vaa se jämähtää aina siihen valkosen rajalle eli ei läheskään pystysuoraan!
Ohjekirja neuvoo että lämpömittarin tulisi olla pystysuorassa, mutta kun ei nouse niin ei nouse! Missä vika, koska hyttiinkin tulee lämmintä ilmaa jopa kovillakin pakkasilla?? Kone on 1.8 ykspisteruisku ja vuosimalli -91
Onko lämpömittarin anturi rikki vai mistä sitä vikaa lähtisi selvittämään?
VIKAKORJATTU: lämpötila-anturin vaihdolla selvisi! aika moinen hintaero: marmoritiskillä: 23€ motonetissa: 9,90€
Ohjekirja neuvoo että lämpömittarin tulisi olla pystysuorassa, mutta kun ei nouse niin ei nouse! Missä vika, koska hyttiinkin tulee lämmintä ilmaa jopa kovillakin pakkasilla?? Kone on 1.8 ykspisteruisku ja vuosimalli -91
Onko lämpömittarin anturi rikki vai mistä sitä vikaa lähtisi selvittämään?
VIKAKORJATTU: lämpötila-anturin vaihdolla selvisi! aika moinen hintaero: marmoritiskillä: 23€ motonetissa: 9,90€
Viimeksi muokannut Kilu, 10.3.2007 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuli syksyllä väsättyä vähän termostaattisouvia. Molempiin pasuunoihin tuli laitettua tarviketermarit. ADY koneisen vanha termari levisi reisulla ja tuli vaihdettua melkeen vauhdista. Lämmöt on kiikkuneet sittemmin normaalisti.
PG koneisen kanssa pitäs alkaa joskus rimpuileen taas uus termari, kun lämmöt nousee hitaasti. Ilmeisesti termari aukee liian aikasin. Alan kohta uskomaan nuo varaosatavaratalojen ja muiden harakiriosat, köyhän ei kannata ostaa halpaa.
87 vuosimallin pasuunassa oli ainakin moottorin lämpötila-anturinjohdon katkeamisesta ja huonosta kosketuksesta johtuvia onkelmia, jotka ilmoittivat olemassaolostaan mittarin villinä temppuiluna.
PG koneisen kanssa pitäs alkaa joskus rimpuileen taas uus termari, kun lämmöt nousee hitaasti. Ilmeisesti termari aukee liian aikasin. Alan kohta uskomaan nuo varaosatavaratalojen ja muiden harakiriosat, köyhän ei kannata ostaa halpaa.
87 vuosimallin pasuunassa oli ainakin moottorin lämpötila-anturinjohdon katkeamisesta ja huonosta kosketuksesta johtuvia onkelmia, jotka ilmoittivat olemassaolostaan mittarin villinä temppuiluna.
Oisko mahollista, että sinne ohueen letkuun jonneki ois jotain paskaa lälläytyny ja tukkinu sen letkun? Kyllähän sen tosiaan kuulus kusta paisuntasäiliöön kokoajan. Tuossa nesteiden laskussa ja vaihdossa kun irtoo kaikkee paskaa seinämistä mahdollisesti. se ohut letkuhan on lyhyt pätkä ja yhdistyy ylävesiletkuun ja olla ylipaineinen, eli pissailla pönttöön.
vaikka ei II korinen oo mulla kysymyksessä, mut samaa lämpötila sekoilua on myös mulla tuossa III 2E vehkeessä, vesipumppu on uusi ja termostaatti (alkuperäinen), silti lämpötila ei nouse tuon 75 asteen yläpuolelle, vika ilmeni oikeastaan syksyn aikana, kun ilmat alkoi enemmän viiletä... kuitenkin ?? suuri kysymysmerkki. Lämmintä tulee sisälle.
Flekti kuitenkin pörähtää käymään tietyssä lämpötilassa, että siitä päätellen jossakin päin konetta on oikea lämpötila.
Lämpötila-anturi on seuraavaksi vaihtoo menevä osa, kuhan tuo yks paikallinen liike sellaisen hyllyyn saa.
Flekti kuitenkin pörähtää käymään tietyssä lämpötilassa, että siitä päätellen jossakin päin konetta on oikea lämpötila.
Lämpötila-anturi on seuraavaksi vaihtoo menevä osa, kuhan tuo yks paikallinen liike sellaisen hyllyyn saa.
No joo, kelit lämpenee samoin myös jetta.
Voiko johtua paisarinkorkista, että lämmöt kohoavat ylipuolen välin?
Kun yritän nyt itselleni todistaa sitä. Auto seisoi pari-kolme päivää ja paineet olit tallella vielä kun avasin paisarin. No ajelua ja totesin, että lämmöt ovat melkein normaalit. Kävin kaupassa ja paluumatkalla sitten lämmöt kipusivat normaalin yläpuolella... Mieleen tosiaan tupsahtaa että korkki olisi viallinen. Tämä korkki on siis sinistä mallia (mitä eroa mustaan?) Ja vaihdettiin samalla kuin kannentiiviste. Jos korkissa on vika niin se on ollut sitten alusta asti. Elikkäs paineet päin v:tä.
Voiko johtua paisarinkorkista, että lämmöt kohoavat ylipuolen välin?
Kun yritän nyt itselleni todistaa sitä. Auto seisoi pari-kolme päivää ja paineet olit tallella vielä kun avasin paisarin. No ajelua ja totesin, että lämmöt ovat melkein normaalit. Kävin kaupassa ja paluumatkalla sitten lämmöt kipusivat normaalin yläpuolella... Mieleen tosiaan tupsahtaa että korkki olisi viallinen. Tämä korkki on siis sinistä mallia (mitä eroa mustaan?) Ja vaihdettiin samalla kuin kannentiiviste. Jos korkissa on vika niin se on ollut sitten alusta asti. Elikkäs paineet päin v:tä.
Omassa muinaisessa 1.3:ssa tihutti jäähdytinnestettä syylarin nurkasta. Vuoto tosin oli siinä pienessä paisarille menevässä letkussa. Uusi letku ja klemmarit niin lakkasi vuotaminen. Tässä nyt ei varmaan kyse ole samasta asiasta, mutta kannattaa kuitenkin tsekata sen letkunkin kunto. Halvempaa kuitenkin kuin koko syylarin vaihto. ;)
Eli syylärin kiinnike on katkaissut sen päädyn ja kyllä se ilmausletku (jäähdytin-paisari) vuoti myös. Oon niitä nyt paikkaillut.
Rupesi jäähdytys vaan muuten kusemaan taas... Lämmöt nousi korkeammalle kun tavallisesti ja alavesiletku on melko kylmä. No vaihdoin termarin ja sama homma. Vesipumppu on vaihdettu syksyllä, joten siellä ei pitäisi olla vikaa. Ja vanhakin termari toimi, kun keittelin sitä kattilassa...
Kuinka tuon järjestelmän saisi parhaiten ilmattua? Noukka ylä- vai alamäkeen? Alavesiletkua puristelemalla tuli ainakin siitä ilmausletkusta melko paljon ilmaa ja kuplia.
Mistä tuonne ilma olisi voinut muuten tulla? Perjantaina toimi ok ja maanantaista lähtien on lämmöt ollut koholla vaikka muuten sää on ollut viileää. Paisarinkorkki? Miten testata toimivuus?
Rupesi jäähdytys vaan muuten kusemaan taas... Lämmöt nousi korkeammalle kun tavallisesti ja alavesiletku on melko kylmä. No vaihdoin termarin ja sama homma. Vesipumppu on vaihdettu syksyllä, joten siellä ei pitäisi olla vikaa. Ja vanhakin termari toimi, kun keittelin sitä kattilassa...
Kuinka tuon järjestelmän saisi parhaiten ilmattua? Noukka ylä- vai alamäkeen? Alavesiletkua puristelemalla tuli ainakin siitä ilmausletkusta melko paljon ilmaa ja kuplia.
Mistä tuonne ilma olisi voinut muuten tulla? Perjantaina toimi ok ja maanantaista lähtien on lämmöt ollut koholla vaikka muuten sää on ollut viileää. Paisarinkorkki? Miten testata toimivuus?
Eikös se vika ole mittaristossa jos flekti lähtee pyörimään kun mittaristo näyttää 3/4 ja flekti lähtee pyörimään 92 asteessa? Itellä on meinaan sama ongelma kaikki anturit sun muut vaihdettu, mutta lämmöt kipuaa aina 110, mutta flekti alkaa pyörimään vasta kun mittari on ollut siellä hetken aikaa ja auto seisoo pitkään tyhjäkäynnillä. Autoni on kyllä kolmoskorin Golf.
Flekti ei oo vielä pyörähtänyt ja flektin anturi on syylärissä ja mittariston taas kannessa. Ilmat pitäisi saada pihalle tuosta ensin. Pitää koittaa ostaa uusi korkki ja anturi mittaristolle.
jarskii-:lle: ei ole vielä syyläriä tiedossa, mutta laitetaan korvantaakse jos joudun sen vielä vaihtamaan. Koitan vkoloppuna tutkia tarkemmin tuon syylärin.
jarskii-:lle: ei ole vielä syyläriä tiedossa, mutta laitetaan korvantaakse jos joudun sen vielä vaihtamaan. Koitan vkoloppuna tutkia tarkemmin tuon syylärin.
itte ainakin ilmannu jäähdytysjärjestelmän tasasella maalla, antaa auton käydä lämpimäksi ilman paisuntasäiliönkorkkia siihen asti kunnes flekti alkaa pyörimään. ilmaa tulee loppuvaiheessa melkoisesti jos sitä on, myös jäähdytysnestettä pitäis tulvia hieman yli täyttöaukon myös mittarin pitäisi silloin näyttää puoltaväliä. toi alavesiletkun kylmyys vaan viittais kansiongelmaan? ainakin isot pojat on kertoillu, itelle vaihoin vasta lämpömittarinanturin kun ei toiminu ja flektinanturin kun sekään ei toiminu ja nyt lämmöt nousee puoleen väliin jolloin flekti rupeaa pyörimään
No joo, pitäisi saada nyt selväksi yksi asia:
Pitäisikö jäähdytin-paisuntasäiliö välisestä ilmausletkusta lentää paisariin jäähdytysnestettä kunnon kusikaarella? Kylmä/kuuma kone?
Omasta ei tuu eikä oo tullut mitä itse olen seuraillut. Letku ei ole tukossa. Alavesiletkua puristamalla saa jonkilaisen räkäkaaren lentämään. Tosin nyt sieltä on tullut enimmäkseen ilmakuplia, kun on puristellut.
Kylmällä kone ja otin paisarinkorkin pois. Ilmakuplia ei ilmestynyt. Kone lämpeni lähelle normaalia ja vedenpinta alkoi nousta paisarista pois päin. Kierroksia antamalla vedenpinta vetäytyi alas (vesipumppu toimii?? vaihdettu viime syksynä.) ja kaasun pois ottamalla vedenpinta nousi ylös ja muutama kupla pullahti aina pintaa..?!? Kun lämmöt nousivat hieman ylikeskivälin, niin jäähdyttäjä päästi hieman höyryä...?
Joten mikä hajalla?
Kannentiiviste? Moottorihioja totesi, ettei kannentiiviste ole voinut mennä 13tkm:n sisällä ja kuplia pitäisi ilmeisesti ilmestyä paisariin jo tyhjällä koneella.
Kansi hieman kiero...? Kerää painetta kun lämpenee?
Jäähdytin? Tukossa/päästää ilmaa järjestelmään? Voiko imeä ilmää järjestelmään, kun paisarinkorkki pois? Jäähdytysteho yksikertaisesti mennyt?
Paisarinkorkki???
Jokin muu?
Itsellä on kyllä järki jo mennyt, mutta toivon että kakkiksien omistavat/omistaneet ja muut antaisivat omakohtaisia kokemuksia tämän ratkaisemiseksi? Kiitos jo tähän mennessä tulleista!
Hieman taustan kertausta: Kannentiiviste meni tosiaan kaksi vuotta sitten. Sitä ennen lämmöt olivat mittariston mukaan aina keskellä kesät talvet. Sitten kannentiivisteen vaihdon jälkeen lämmöt olivat viisarinverran koholla vaikka olisi ollut pakkasta -28'C. (kantta ei viety minnekkään, koska viivoittimella totesimme silmämääräisesti sen olevan suora)
Kaikkeni tein, mutta lämmöt olivat aina viisarin verran yli normaalin. Joskus flekti huusi vaikka lämmöt olivat normaalit. Kuitenkin annoin olla mittarin mukaisen ylilämmön olla ja mennä, koska auto toimi normaalisti.
Syksyllä laitoin auton seisontaan vanhaan navettaan. Keväällä sen ottaessa lämmöt pysyivät yllätykseksi normaalissa! :) Tosin jäähdyttäjä vuoti ja vettä piti lisäillä. Nyt jäähdytin pitäisi olla tiivis. Mutta sitten lämmöt taas alkoivat nousemaan viisarin verran yli normaalin... Annoin tämän taas olla. Lisähuomautuksena ölymäärä oli noussut +4dl vaikka mielestäni laitoin oikean määrän öljyä ennen seisontaa. No hetki aikaa sitten lämmöt tosiaan nousivat vieläkin ja hälytyskellot soivat. Ja totesin myös, että alavesiletku on kylmä joten kaikki eivät ole kunnossa. Uuden termarin vaihdoin taas, mutta ei apua.
Pitäisikö jäähdytin-paisuntasäiliö välisestä ilmausletkusta lentää paisariin jäähdytysnestettä kunnon kusikaarella? Kylmä/kuuma kone?
Omasta ei tuu eikä oo tullut mitä itse olen seuraillut. Letku ei ole tukossa. Alavesiletkua puristamalla saa jonkilaisen räkäkaaren lentämään. Tosin nyt sieltä on tullut enimmäkseen ilmakuplia, kun on puristellut.
Kylmällä kone ja otin paisarinkorkin pois. Ilmakuplia ei ilmestynyt. Kone lämpeni lähelle normaalia ja vedenpinta alkoi nousta paisarista pois päin. Kierroksia antamalla vedenpinta vetäytyi alas (vesipumppu toimii?? vaihdettu viime syksynä.) ja kaasun pois ottamalla vedenpinta nousi ylös ja muutama kupla pullahti aina pintaa..?!? Kun lämmöt nousivat hieman ylikeskivälin, niin jäähdyttäjä päästi hieman höyryä...?
Joten mikä hajalla?
Kannentiiviste? Moottorihioja totesi, ettei kannentiiviste ole voinut mennä 13tkm:n sisällä ja kuplia pitäisi ilmeisesti ilmestyä paisariin jo tyhjällä koneella.
Kansi hieman kiero...? Kerää painetta kun lämpenee?
Jäähdytin? Tukossa/päästää ilmaa järjestelmään? Voiko imeä ilmää järjestelmään, kun paisarinkorkki pois? Jäähdytysteho yksikertaisesti mennyt?
Paisarinkorkki???
Jokin muu?
Itsellä on kyllä järki jo mennyt, mutta toivon että kakkiksien omistavat/omistaneet ja muut antaisivat omakohtaisia kokemuksia tämän ratkaisemiseksi? Kiitos jo tähän mennessä tulleista!
Hieman taustan kertausta: Kannentiiviste meni tosiaan kaksi vuotta sitten. Sitä ennen lämmöt olivat mittariston mukaan aina keskellä kesät talvet. Sitten kannentiivisteen vaihdon jälkeen lämmöt olivat viisarinverran koholla vaikka olisi ollut pakkasta -28'C. (kantta ei viety minnekkään, koska viivoittimella totesimme silmämääräisesti sen olevan suora)
Kaikkeni tein, mutta lämmöt olivat aina viisarin verran yli normaalin. Joskus flekti huusi vaikka lämmöt olivat normaalit. Kuitenkin annoin olla mittarin mukaisen ylilämmön olla ja mennä, koska auto toimi normaalisti.
Syksyllä laitoin auton seisontaan vanhaan navettaan. Keväällä sen ottaessa lämmöt pysyivät yllätykseksi normaalissa! :) Tosin jäähdyttäjä vuoti ja vettä piti lisäillä. Nyt jäähdytin pitäisi olla tiivis. Mutta sitten lämmöt taas alkoivat nousemaan viisarin verran yli normaalin... Annoin tämän taas olla. Lisähuomautuksena ölymäärä oli noussut +4dl vaikka mielestäni laitoin oikean määrän öljyä ennen seisontaa. No hetki aikaa sitten lämmöt tosiaan nousivat vieläkin ja hälytyskellot soivat. Ja totesin myös, että alavesiletku on kylmä joten kaikki eivät ole kunnossa. Uuden termarin vaihdoin taas, mutta ei apua.
ei toi kyllä mitää vakavaa ole jos tosiaan nousee lämmöt vain viisarin verran yli, kuhan ne ei oo punasen rajalla. ainahan mittari voi valehdella tai termari antaa nostaa lämmöt pari astetta korkeammalle, ei se puoliväli oo vanhassa autossa kiveen hakattu juttu. mun kolhvis ainakin sitä vettä tulee sinne paisariin koko ajan ei kovana suihkuna mut kuiteski sillai et erottaa hyvin. mut toi alavesiletkun kylmänä olo viittaa edelleen sinne kannen puolelle, jos se ei oo käyny koneistuksessa ammattilaisella ni voihan se kiero olla koska ei sitä mittaamalla voi ite suoraks vannoa, omas dartis nousee kansipahvin vaihon jälkeen edelleen lämmöt sataan asteeseen vaik vanhas pahvis oli kolme vesireikää ummes ja lasin päällä testailtiin kannen suoruutta, seuraavaksi vien kannen pajalle koneistukseen kunhan se aika koittaa.
Pumppu ei oo hajalla. Ajettu tuolla pumpulla joku 1000km ja vanhalla pumpullakaan ei vesi ruikkinut reijjästä.
Homma korjautui toistaiseksi 87'C termarilla. Enään en tuolla talvella ajale, niin eipä tarvi hyttiin lämmintä puhaltaa. Nyt oli lämmöt pystysuorassa.
Sitten olisin jäähdyttäjän paikkausvinkkejä vailla. Eli se kuskinpuolen yläkiinnike on repinyt sen päädyn halki tapin suuntaisesti ja vettä tihkuaa läpi. Olen 2-komponenttiliimalla koittanut paikata sitä, mutta vesi on tehnyt aina itselleen uuden tilan. (vedet ollut paikkauksen aikana tietty pois koneesta, mutta epoksin kuivaminen vie aikansa) Mitenkä tuon halkeaman saisi parhaiten korjattua? Tuli mieleen itsellä ekana, että voisi kolvilla nyt sulatella tuota epoksia ja koittaa kolvata reijjät umpeen.
Varsinainen reikä on kuitenkin liimamassan alla raudan vieressä. Vinkkejä tähän? Heti ei jaksaisi repiä jäähdyttäjää irti ja etsiä uutta... Paikkausaineet (paikkaussementit siis) tietääkseni eivät tehoa muoviin, joten niitä on turha koittaa.
Homma korjautui toistaiseksi 87'C termarilla. Enään en tuolla talvella ajale, niin eipä tarvi hyttiin lämmintä puhaltaa. Nyt oli lämmöt pystysuorassa.
Sitten olisin jäähdyttäjän paikkausvinkkejä vailla. Eli se kuskinpuolen yläkiinnike on repinyt sen päädyn halki tapin suuntaisesti ja vettä tihkuaa läpi. Olen 2-komponenttiliimalla koittanut paikata sitä, mutta vesi on tehnyt aina itselleen uuden tilan. (vedet ollut paikkauksen aikana tietty pois koneesta, mutta epoksin kuivaminen vie aikansa) Mitenkä tuon halkeaman saisi parhaiten korjattua? Tuli mieleen itsellä ekana, että voisi kolvilla nyt sulatella tuota epoksia ja koittaa kolvata reijjät umpeen.
Varsinainen reikä on kuitenkin liimamassan alla raudan vieressä. Vinkkejä tähän? Heti ei jaksaisi repiä jäähdyttäjää irti ja etsiä uutta... Paikkausaineet (paikkaussementit siis) tietääkseni eivät tehoa muoviin, joten niitä on turha koittaa.
taggis se onneksi jaksaa auttaa :)
Huomenna voin saada kuvan napattua.
Eli heti anturin jälkeen on normaali metallikalvovastus sarjassa sen ainoa johdon kanssa. Aiemmin siinä oli lankavastus, mutta se tuli tiensä päähän muutama vuosi sitten.
Ihmetyttää, onko tuo joku purkkaviritys vai mikähän. Käytännössähän se laskee neulaa :) (jotenkin vaan muistan, että ilman sitä ei neula heilui ihan hulluna. pitää testata)
EDIT: toisessa ketjussa ilmeisesti. Aiemmat lämpöhuolet johtuivat viallisesta kannentiivisteestä (kannessa ei näkynyt vikaa). Sen jälkeen meni vuoden jälkeen uudestaan tiiviste hajalle, jonka jälkeen kansi koneistettiin ja ostin uuden syylärin. Vanha olikin aivan tukkoinen ja mätä. Nyt on pelittänyt jäähdytyksen suhteen liiankin hyvin, joten ajattelin vaihtaa orkkis lämpöanturin uuteen. Ja nyt tuli tuo vastus eteen, että tarviiko sen olla siinä vai ei. :) Onneksi auto on kesäkäytössä nyt, joten korroosio ei enään hirveästi syö.
No niin kuva otettu. Tilalla olikin myös lankavastus.
http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0882.jpg
Huomenna voin saada kuvan napattua.
Eli heti anturin jälkeen on normaali metallikalvovastus sarjassa sen ainoa johdon kanssa. Aiemmin siinä oli lankavastus, mutta se tuli tiensä päähän muutama vuosi sitten.
Ihmetyttää, onko tuo joku purkkaviritys vai mikähän. Käytännössähän se laskee neulaa :) (jotenkin vaan muistan, että ilman sitä ei neula heilui ihan hulluna. pitää testata)
EDIT: toisessa ketjussa ilmeisesti. Aiemmat lämpöhuolet johtuivat viallisesta kannentiivisteestä (kannessa ei näkynyt vikaa). Sen jälkeen meni vuoden jälkeen uudestaan tiiviste hajalle, jonka jälkeen kansi koneistettiin ja ostin uuden syylärin. Vanha olikin aivan tukkoinen ja mätä. Nyt on pelittänyt jäähdytyksen suhteen liiankin hyvin, joten ajattelin vaihtaa orkkis lämpöanturin uuteen. Ja nyt tuli tuo vastus eteen, että tarviiko sen olla siinä vai ei. :) Onneksi auto on kesäkäytössä nyt, joten korroosio ei enään hirveästi syö.
No niin kuva otettu. Tilalla olikin myös lankavastus.
http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0882.jpg
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa