Searchilla ei oikein suoraan näihin kysymyksiin äkkiä mitään löytynyt niin kysytään sitten itse. Eli on kilometrit pikkuhiljaa sellasilla luvuilla että pitäisi remmi pistää vaihtoon. Ja ei ole mitään tietoa mitä osia edellisessä vaihdossa on vaihdettu. Eli kannattaako pistää suosiolla vaihtoon vesipumppu, kiristin ja muutkin remmit samalla? Ja onko muita osia mitkä samaan sarjaan pitäisi vaihtaa?
Ja sitten tuo EGR. Edellisen omistajan mukaan sitä ei ole tukittu. Eli onko kyseisen härvelin tukkiminen yleisesti kannattava homma? Talvi tulee olemaan asia sitten erikseen. Ja miten se kannattaa järkevimmin tehdä? Mihinkään puhdistus operaatioon ei vielä tällä hetkellä riitä aika että pelkästään tukkiminen olisi nyt ajankohtaista. Ja moottorina siis tuo AJM 85kw.
Kiitos neuvoista jos jotain vastauksia tulee.
AJM koneen jakohihnan vaihto ja EGR
Valvoja: ffp jäsenet
Search-toiminnolla ois luullu löytyvän niin nokkahihna-, kuin EGR-keskuteluja yllinkyllin..
Ilman EGR:ää voi talvella olla pirun kylmä. Muuta en osaa varmaksi sanoa.
Jakoremmin vaihdon yhteydessä itse ainakin ajattelin vaihtaa kaikki mahdolliset hilut. Se muutaman kympin säästö jossakin vesipumpussa voi maksaa pirun paljon. Mulla esim. lasahti laturin hihnapyörä siinä 200 tkm kohdalla. Tästä seurasi ~500€ laturin vaihto. Hihnapyörä sattu vielä olemaan ns. räikällinen malli, hinta ~100€. Niitä ei kai ihan joka hihnalle sentään tarvi uusia..
Menee vähän ohi aiheen, mutta ihmetyttää näistä Passateista tuttu etupään nivelten huonon kestävyyden aiheuttama tukivarsien vaihto. Niitäkin uusitaan aina se yksi tai kaksi kerrallaan.
Yksi löysä nivel kuluttaa ehjempiä, joten kun vaihdat sen yhden tukivarren uuteen kerrallaan, on sekin kohta taas vaihtokunnossa, kun vanhat 'väljemmät' aiheuttaa rasitusta siihen. Nämäkin siis kannattaa vaihtaa koko pajohka kerrallaan. Vielä kun ainakin AD myy täydellistä sarjaa muistaakseni ~350€/sarja (siis jokaikinen tukivarsi + raidetangonpäät, molemmille puolille), joka on siis edullisempi, kuin kolme yksittäistä tukivartta, alkaa koko hoidon vaihto kerrallaan olla ihan perusteltu. IMO ainakin, jos niitä joutuu uusimaan enemmän kuin sen kaksi.
Ilman EGR:ää voi talvella olla pirun kylmä. Muuta en osaa varmaksi sanoa.
Jakoremmin vaihdon yhteydessä itse ainakin ajattelin vaihtaa kaikki mahdolliset hilut. Se muutaman kympin säästö jossakin vesipumpussa voi maksaa pirun paljon. Mulla esim. lasahti laturin hihnapyörä siinä 200 tkm kohdalla. Tästä seurasi ~500€ laturin vaihto. Hihnapyörä sattu vielä olemaan ns. räikällinen malli, hinta ~100€. Niitä ei kai ihan joka hihnalle sentään tarvi uusia..
Menee vähän ohi aiheen, mutta ihmetyttää näistä Passateista tuttu etupään nivelten huonon kestävyyden aiheuttama tukivarsien vaihto. Niitäkin uusitaan aina se yksi tai kaksi kerrallaan.
Yksi löysä nivel kuluttaa ehjempiä, joten kun vaihdat sen yhden tukivarren uuteen kerrallaan, on sekin kohta taas vaihtokunnossa, kun vanhat 'väljemmät' aiheuttaa rasitusta siihen. Nämäkin siis kannattaa vaihtaa koko pajohka kerrallaan. Vielä kun ainakin AD myy täydellistä sarjaa muistaakseni ~350€/sarja (siis jokaikinen tukivarsi + raidetangonpäät, molemmille puolille), joka on siis edullisempi, kuin kolme yksittäistä tukivartta, alkaa koko hoidon vaihto kerrallaan olla ihan perusteltu. IMO ainakin, jos niitä joutuu uusimaan enemmän kuin sen kaksi.
Tuolta näyttää 220tkm ajetun imusarja, mutta jos vähän railakammin ajettu niin saattaa olla jopa ihan puhdas.
Ilman muuta EGR tukkoon pellilevyllä esim. Kaverin Golffista putsattiin vähän yli 300tkm ajetun imusatsi niin oli kanssa mielenkiintosen näkönen :D
Jakohihnan yhteydessä kannattaa aina vaihtaa vesipumppu kun ei ne kestä aina edes sitä niille kuuluvaa vaihtoväliä ja kun ajattelee esim. 90tkm vaihtoväliä niin ok sen kattoo et se on vielä kondiksessa mut onko se 40tkm päästä enää kunnossa esim. Eli aika monta kierrosta kuitenkin se pyörii siellä vaihtovälin aikana. Tyyliin 5e:n säästöllä tekee 10e:n vahingon :D
Jakohihnan yhteydessä kannattaa aina vaihtaa vesipumppu kun ei ne kestä aina edes sitä niille kuuluvaa vaihtoväliä ja kun ajattelee esim. 90tkm vaihtoväliä niin ok sen kattoo et se on vielä kondiksessa mut onko se 40tkm päästä enää kunnossa esim. Eli aika monta kierrosta kuitenkin se pyörii siellä vaihtovälin aikana. Tyyliin 5e:n säästöllä tekee 10e:n vahingon :D
itse en etes pahemmin huomannut mitään eroa tuon egr:n tulppauksen jälkeen lämmön kehityksessä.
Nyt olen ajanut kaksi talvea se tulpattuna ja ollaan tarettu passatin sisällä kovillakin pakkasilla.
Taitaa aika paljon riippua miten sitä konetta kourmittaa se lämmön tuotto...
Yllättävän vähän oli muuten imusarjassa paskaa 300tkm jälkeen, vaikka oli egr koko ajan toiminnassa...
Nyt olen ajanut kaksi talvea se tulpattuna ja ollaan tarettu passatin sisällä kovillakin pakkasilla.
Taitaa aika paljon riippua miten sitä konetta kourmittaa se lämmön tuotto...
Yllättävän vähän oli muuten imusarjassa paskaa 300tkm jälkeen, vaikka oli egr koko ajan toiminnassa...
Tuli siinä ostettua Passat varkku 1.9 TDI ja juurikin AJM koneinen ja automaattiaski jatkona. Ajettu on kohta 300tkm ja huoltoo suunnittelen piakkoin. Ilmeisesti remminvaihdon yhteydessä kannattaa tukkia EGR, kun on jo kovin noita kilometrejä...Ei kyllä tunnu nuhaiselta, mutta oudolta ajella 6 pyttysen ikimoottorin jälkeen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”