Kuluttajako maksaa merkkihuollon mokan?! (sis. vuodatusta)
Valvoja: ffp jäsenet
Kuluttajako maksaa merkkihuollon mokan?! (sis. vuodatusta)
Tapaus vesipumppu
Alkutalvi 2006 ja auton lämmöt kajahtaa nousuun Hki-Tre moottoritiellä ja pysäytän auton. Tarkistan että kaikki nesteet yms pitäisi olla kunnossa, uusi yritys. Etenen muutaman kilometrin verran eteenpäin ja sama homma. Puhelin käteen ja soitto Audin liikkumisturvaan, pitkän puhelun sekä "testailujen" jälkeen näyttäisi siltä että 99% todennäköisyydellä vesipumppu on rikki (mittarissa 83tkm ja juuri tehty huolto). Auto hinataan Hyvinkäälle merkkiliikkeen pihaan ja minä hakemaan itselleni vuokra-autoa ja jatkamaan matkaa kohti Tamperetta. (klo siis n. 22.00, eli autoliike oli kiinni mihin oma autoni jäi.) Seuraavana päivänä puhelin soi, Hyvinkään autoliikkeessä työskentelevä korjaaja soittaa ja luurinpäässä kysytään "miksi auto on täällä?". Selitän yksityiskohtaisesti koko edellisen illan tapahtumat sekä puhelinkeskustelun Audin liikkumisturvassa vastaavan henkilön kansssa. Eli lyhyesti sen, että jätti tielle ja luultavasti vesipumppu rikki. "Selvä, vilasen vähän tota niin soitan sitten takas". Vastaan Kiitos, kuulemiin ja puhelu loppuu. Tuntien jälkeen saan soiton ja tällä kertaa "ei näyttäis olevan mitään vikaa mun laitteiden mukaan". Painotan että jopa Tampereen taksikuskitkin "laittoi tulosvetoa" vesipumpun puolesta ja kysytty toki on myös Tampeereen Laakkosen "tutulta autokorjaajalta". Vaan hyvinkään laitteilla näyttisiltä että pelkästään lämpötilamittarin anturi vaihtamalla auto olisi korjattu, on kulunut 4 päivää ja lähden hakemaan autoani takaisin. Palautan vuokra-auton ja pääsen kyydillä autoliikkeen pihaan, "siin on avaimet ja siin on lasku" korjaamosta kuuluu, lähden kohti kotia hieman hampaita pureskellen yhteen, niin törkeää asiakaspalvelua sain kyseisestä autoliikkeestä. Noin kolme kilometriä matka taittunut moottoritiellä Hyvinkää - Tampere ja sama homma, lämmöt nousee tappiin ja pysäytän auton. Hieman verenpaineet koholla soitan suoraan korjaajan omaan numeroon ja selitän tilanteen. "juu ajele ihan hiljaa takaisin tänne autoliikkeelle" ja minähän ajoin, (myöhemmin ajatellen, olisi voinut/kannattunut ottaa vain se hinausauto paikanpäälle vaikka kyseessä olikin vaivaiset 3 kilometriä) Mielessäni pyörii pahoja ajatuksia kun astun takaisin korjaamoon, mutta maltan mieleni, kysyn että mitäs nyt tehtäisiin ja saan vastaukseksi "joo, on se varmaan sitten se vesipumppu vaihdettava" ja auto jää jälleen Hyvinkäälle, minä samalla vuokra-autolla jälleen kerran kohti Tamperetta. Silmitön raivokin laantui jo kun olen puolessa välissä kotimatkaa, mutta pahoja asioita pyörii edelleen mielessäni, niin paljon vitutti tämä koko tilanne. Puhelin soi jälleen 4 päivän päästä ja "Autonne on valmis, vesipumppu on nyt vaihdettu. Voit tulla hakemaan". Hyvällä fiiliksellä jälleen kerran starttaan samalle road tripille ja palautan taas vuokra-auton ja saan kyydin autoliikkeen pihaan. Oman auton avaimet käteen ja lasku taskuun, vältän keskustelua korjaajan kanssa, mutta hän mainitsee ohimennen että "älä ihmettele sitten jos tulee lasku postissa tuosta autovuokrasta, uudesta 4 päivästä siis" vastaan ystävällisesti että et varmaankaan tosissasi tarkoita että maksan sinun tekemästä ns. "selvästä" virheestä?!. Mutta korjaajan mielestä minä olen autonvuokra-laskun maksaja ja sanon että jään odottamaan innolla postia.
Tämä siis silloin alkutalvesta, nyt minulla on käsissäni perintä nro1 jossa vaaditaan 411,70€ autonvuokrasta mitä liikkumisturva ei enää kata. (Se kattoi siis sen ensimmäiset 4 tai 5 päivää)
Yritin tänää saada kiinni yhteyshenkilöä kyseisestä autoliikkeestä, en saanut, saattaa olla että liike oli suljettu jo tältä päivältä. Huomena uusi yritys jälleen.
Nämä ovat sitten niin mukavia ylimääräisen stressin tuojia tälläiset "taistelut" että ei mitään rajaa. Tiedän kyllä että nyt ei puhuta suurista summista mutta se on se, että "nuorta aikuista" yrutetään kusettaa aina ihan sata-nolla. Jos minun tilallani olisi ollu 58-vuotias ikämies samassa tilanteessa, luulempa että hänelle ei olisi kyseistä vuokra-atuon laskua lähetetty.
Pistää todella vihaks!!
Kiitos ja anteeks : )
Ai niin, sokerina pohjalla, sattui vielä niin että kun minulla oli vuokra-auto toisen kerran käytössäni, sen ensimmäisen "korjauskerran" jälkeen siis, niin hyvällä tuurillani satuin vielä naarmuttamaan vuokra-auton takapuskuria hyvin lievästi, josta sain vielä itselleni lisämaksettavaa 375€. Eli tätäkään ei olisi tullut jos se kirottu vesipumppu olisi vain viitsitty heti vaihtaa.
pahoittelut mahdollisista kijroitus vihreistä ; )
Alkutalvi 2006 ja auton lämmöt kajahtaa nousuun Hki-Tre moottoritiellä ja pysäytän auton. Tarkistan että kaikki nesteet yms pitäisi olla kunnossa, uusi yritys. Etenen muutaman kilometrin verran eteenpäin ja sama homma. Puhelin käteen ja soitto Audin liikkumisturvaan, pitkän puhelun sekä "testailujen" jälkeen näyttäisi siltä että 99% todennäköisyydellä vesipumppu on rikki (mittarissa 83tkm ja juuri tehty huolto). Auto hinataan Hyvinkäälle merkkiliikkeen pihaan ja minä hakemaan itselleni vuokra-autoa ja jatkamaan matkaa kohti Tamperetta. (klo siis n. 22.00, eli autoliike oli kiinni mihin oma autoni jäi.) Seuraavana päivänä puhelin soi, Hyvinkään autoliikkeessä työskentelevä korjaaja soittaa ja luurinpäässä kysytään "miksi auto on täällä?". Selitän yksityiskohtaisesti koko edellisen illan tapahtumat sekä puhelinkeskustelun Audin liikkumisturvassa vastaavan henkilön kansssa. Eli lyhyesti sen, että jätti tielle ja luultavasti vesipumppu rikki. "Selvä, vilasen vähän tota niin soitan sitten takas". Vastaan Kiitos, kuulemiin ja puhelu loppuu. Tuntien jälkeen saan soiton ja tällä kertaa "ei näyttäis olevan mitään vikaa mun laitteiden mukaan". Painotan että jopa Tampereen taksikuskitkin "laittoi tulosvetoa" vesipumpun puolesta ja kysytty toki on myös Tampeereen Laakkosen "tutulta autokorjaajalta". Vaan hyvinkään laitteilla näyttisiltä että pelkästään lämpötilamittarin anturi vaihtamalla auto olisi korjattu, on kulunut 4 päivää ja lähden hakemaan autoani takaisin. Palautan vuokra-auton ja pääsen kyydillä autoliikkeen pihaan, "siin on avaimet ja siin on lasku" korjaamosta kuuluu, lähden kohti kotia hieman hampaita pureskellen yhteen, niin törkeää asiakaspalvelua sain kyseisestä autoliikkeestä. Noin kolme kilometriä matka taittunut moottoritiellä Hyvinkää - Tampere ja sama homma, lämmöt nousee tappiin ja pysäytän auton. Hieman verenpaineet koholla soitan suoraan korjaajan omaan numeroon ja selitän tilanteen. "juu ajele ihan hiljaa takaisin tänne autoliikkeelle" ja minähän ajoin, (myöhemmin ajatellen, olisi voinut/kannattunut ottaa vain se hinausauto paikanpäälle vaikka kyseessä olikin vaivaiset 3 kilometriä) Mielessäni pyörii pahoja ajatuksia kun astun takaisin korjaamoon, mutta maltan mieleni, kysyn että mitäs nyt tehtäisiin ja saan vastaukseksi "joo, on se varmaan sitten se vesipumppu vaihdettava" ja auto jää jälleen Hyvinkäälle, minä samalla vuokra-autolla jälleen kerran kohti Tamperetta. Silmitön raivokin laantui jo kun olen puolessa välissä kotimatkaa, mutta pahoja asioita pyörii edelleen mielessäni, niin paljon vitutti tämä koko tilanne. Puhelin soi jälleen 4 päivän päästä ja "Autonne on valmis, vesipumppu on nyt vaihdettu. Voit tulla hakemaan". Hyvällä fiiliksellä jälleen kerran starttaan samalle road tripille ja palautan taas vuokra-auton ja saan kyydin autoliikkeen pihaan. Oman auton avaimet käteen ja lasku taskuun, vältän keskustelua korjaajan kanssa, mutta hän mainitsee ohimennen että "älä ihmettele sitten jos tulee lasku postissa tuosta autovuokrasta, uudesta 4 päivästä siis" vastaan ystävällisesti että et varmaankaan tosissasi tarkoita että maksan sinun tekemästä ns. "selvästä" virheestä?!. Mutta korjaajan mielestä minä olen autonvuokra-laskun maksaja ja sanon että jään odottamaan innolla postia.
Tämä siis silloin alkutalvesta, nyt minulla on käsissäni perintä nro1 jossa vaaditaan 411,70€ autonvuokrasta mitä liikkumisturva ei enää kata. (Se kattoi siis sen ensimmäiset 4 tai 5 päivää)
Yritin tänää saada kiinni yhteyshenkilöä kyseisestä autoliikkeestä, en saanut, saattaa olla että liike oli suljettu jo tältä päivältä. Huomena uusi yritys jälleen.
Nämä ovat sitten niin mukavia ylimääräisen stressin tuojia tälläiset "taistelut" että ei mitään rajaa. Tiedän kyllä että nyt ei puhuta suurista summista mutta se on se, että "nuorta aikuista" yrutetään kusettaa aina ihan sata-nolla. Jos minun tilallani olisi ollu 58-vuotias ikämies samassa tilanteessa, luulempa että hänelle ei olisi kyseistä vuokra-atuon laskua lähetetty.
Pistää todella vihaks!!
Kiitos ja anteeks : )
Ai niin, sokerina pohjalla, sattui vielä niin että kun minulla oli vuokra-auto toisen kerran käytössäni, sen ensimmäisen "korjauskerran" jälkeen siis, niin hyvällä tuurillani satuin vielä naarmuttamaan vuokra-auton takapuskuria hyvin lievästi, josta sain vielä itselleni lisämaksettavaa 375€. Eli tätäkään ei olisi tullut jos se kirottu vesipumppu olisi vain viitsitty heti vaihtaa.
pahoittelut mahdollisista kijroitus vihreistä ; )
Noin kolme kilometriä matka taittunut moottoritiellä Hyvinkää - Tampere ja sama homma, lämmöt nousee tappiin ja pysäytän auton. Hieman verenpaineet koholla soitan suoraan korjaajan omaan numeroon ja selitän tilanteen. "juu ajele ihan hiljaa takaisin tänne autoliikkeelle" ja minähän ajoin, (myöhemmin ajatellen, olisi voinut/kannattunut ottaa vain se hinausauto paikanpäälle vaikka kyseessä olikin vaivaiset 3 kilometriä)
Siis eikö se autokorjaaja edes pientä koeajolenkkiä autolla tehny? Tossahan olis ehdottomasti pitäny auto käydä lämpöseks ajamas ja todeta että kaikki toimii.. liikkeen piikkiin vaan kaikki!!!
Miksihän sitä muovia muuten käytetään?
Kautta aikojen ollut näin,että muovi halkeaa ja matka katkeaa.Itsellä kävi skodan kanssa sama.Ja monta samanlaista tullut hinurilla korjattavaksi. Orkkis pumppu,jonka max. kesto ikä taitaa olla 70tkm sisälsi edelleen muovirattaan,mutta tarvikeosa,joka oli 3 kertaa halvempi omistikin jo metallisen.
Siksipä taitaa suurin osa käyttää tuota halvempaa ja tässä tapauksessa kestävämpää pumppua.
Kautta aikojen ollut näin,että muovi halkeaa ja matka katkeaa.Itsellä kävi skodan kanssa sama.Ja monta samanlaista tullut hinurilla korjattavaksi. Orkkis pumppu,jonka max. kesto ikä taitaa olla 70tkm sisälsi edelleen muovirattaan,mutta tarvikeosa,joka oli 3 kertaa halvempi omistikin jo metallisen.
Siksipä taitaa suurin osa käyttää tuota halvempaa ja tässä tapauksessa kestävämpää pumppua.
Miksihän sitä muovia muuten käytetään?
Nykypäivän trendi: kustannustehokassuunnittelu.
Kustannustehokas ehkä kaikille muille paitsi itse tuotteen käyttäjälle. Jokainen osa laukeaa ja sitten "korjaussarja" saattaa olla jo kestävämpi. Eli senttien säästö alkuperäisosassa tuo (100-1000)-kertaisen korjauskustannuksen.
Korjaamo ei suostu maksamaan auton vuokraa, niin yrittävät laittaa sen asiakkaan kontolle (sopimuksen mukaan viimeisen huollon tehnyt liike on velvollinen maksamaan puolet vuokra-autosta jos sellaista tarvitaan tielle jäämisen takia ja toinen puoli menee maahantuojalle). Eipä tuossa pitäisi olla mitään epäselvää, koska auto on sinulle luovutettu korjattuna ja kunnossa liikkumisturvan sääntöjen mukaisesti, jolloin liikkumisturva on käytössä. Tosin noita perintälappuja ei kannattaisi jäädä odottamaan, vaan hoitaa asia samantien laskun tultua maahantuojan kanssa. Sieltä löytyy kyllä henkilö jonka vastuulle asia kuuluu. Olen jo unohtanut kaverin nimen, mutta löytyy kyllä kun soittaa keskukseen puh. 09-75831 ja kertoo, että asia koskee liikkumisturvaa.
Hyvinkään Autokuvion huollossa tuollainen kohtelu ei ole mikään ihme.
Kaverilta leikkasi kone kiinni ilmeisesti huollon töpeksinnän takia (viikon sisään 'huollosta'). Autokuvion 'huoltomies' löysi (jo jäähtyneestä autosta) vian - virranjakajasta.
Samaan autoon vaihdettiin aiemmin varmuuden vuoksi lämmistyslaitteen kenno - vika oli: lämmönsäätövipu ei toiminut.
Virhediagnoosin voi tosin tehdä itsekin, mutta harvoin siitä tarvitsee maksaa maltaita.
Kaverilta leikkasi kone kiinni ilmeisesti huollon töpeksinnän takia (viikon sisään 'huollosta'). Autokuvion 'huoltomies' löysi (jo jäähtyneestä autosta) vian - virranjakajasta.
Samaan autoon vaihdettiin aiemmin varmuuden vuoksi lämmistyslaitteen kenno - vika oli: lämmönsäätövipu ei toiminut.
Virhediagnoosin voi tosin tehdä itsekin, mutta harvoin siitä tarvitsee maksaa maltaita.
Kuten jcf jo kirjoitti, minustakin auto on jättänyt kaksi eri kertaa matkalle/tielle (vaikka toisella kerralla itse sen huoltoon ajoitkin), joten kyseessä on kaksi eri korjaustapausta jolloin kyseessä on myös eri liikkumisturva-tapaukset (sinähän sait auton "korjattuna" ekan kerran jälkeen). Suosittelen soittoa kuluttaja-asiamiehelle.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa