Turbo pitää ääntä ( Vinkuu )

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

Turbo pitää ääntä ( Vinkuu )

ViestiKirjoittaja bigbear » 27.2.2007 11:59

Huomasin tänä aamuna seuraavan ongelman.

Kiihdyttäessä turbo ulisee selkeästi. Onko turbosta laakerit menossa? Autolla on ajettu 55tkm... Onko turbojen hajoaminen noin aikaisessa vaiheesa normaalia. Autolla on ajettu pääsääntöisesti matka-ajoa.
Kaikki letkut ja putket näytti olevan kiinni, joten äänen ei ainakaan vuodoista pitäisi johtua.

Ääni alkaa noin 2000rpm kohdalla ja on kovimmillaan 3000rpm, josta se hiljalleen vaimenee kun kierrokset nousee.

Voiko vika olla jotain muuta kuin laakerit menossa paskaksi?


Niin ja autona bmw 120d.....

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 27.2.2007 15:21

Vastaillaan itselleen..

Kuulemma saattaa siivet ottaa runkoon kiinni..

Onko kokemuksia voiko tuollaista laittaa myyjän piikkiin (autoliike ) autolla ajettu oston jälkeen jotain 10tkm ja noin 3kk.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 27.2.2007 15:52

Joskus voi muodostua jäätä imuputkeen huohotuksen kosteudesta ja jos jääkokkare osuu turbon siipeen niin voipi alkaa ääntämään. Jos laakerit on menossa niin vinkuu sireenin lailla ahtimen kierrosluvun mukaan. Ensin vaimeammin ja vähitellen kovemmin. Käytä ensin imuputki irti ja kurkkaa onko näkyvää vikaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 27.2.2007 19:20

Itellä kanssa vokeltaa puhallin kuuluvasti kylmänä, on tehnyt sitä nyt viimeiset 85 tkm, joten arvelen vian olevan siten kuitenkin pieni. Lämpimänä ei oireile :-)

Eikös tuon verran ajettu bimmeri mene ihan takuun (2-v) piikkiin? Kannattaa sitä ainakin kokeilla vaihtoauton takuuseen, noissa kilsoissa turbo ongelmat eivät luulisi olevan normaaleita.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 27.2.2007 20:56

Kiitos vinkeistä. Luulisi turbon jo lämpiävän tunnin ajosta, mutta vinkuna kuuluu senkin jälkeen. Eivät laakkosella osanneet sanoa mitään viasta.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 27.2.2007 21:02

Jos esim laakerit on menossa eikö mitään muuta oiretta esiinny? Savutusta, tehojen uupumista? Vai leikkaako turbo vaan sitten yhtäkkiä kiinni?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 27.2.2007 22:12

Ei se tosiaan välttämättä mitenkään muuten oireile, kun vika on painelaakeri/hela -osastolla. Sitten vaan yks päivä napsahtaa akseli poikki tms. ;).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.2.2007 22:22

Työkaverin veljeltä napsahti Q7 turbon akseli just poikki.. en muista paljonko sillä oli ajettu, ei muistaakseni kovin montaa kymmentä tuhatta.
Huollon asijantuntija sanoi että eikun kovaa ajoa vaan ja antaa vinkua. No seuraavalla viikolla jätti tielle.

Kannattaa seurata öljyn kulutusta, jos se vuotaa pakopuolelle, niin voi olla kallista vaihtaa samalla katalysaattori ja mahdollisesti vaimentajat.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 28.2.2007 13:08

Eikös noi katalysaattorit ja vaimentajat vaan vaimenna tehoa :) Tyhjää putkea vaan tilalle :)

Yks turboja rakentavan firman edustaja sanoin ettei ne laakerit mitään vingu, vaan siis siivet ottaa runkoon kiinni. Kai sieltä alkaa savua tulemaan jossain vaiheessa :(

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 28.2.2007 16:55

Onko ahto puolen putkisto ehjä ? pieni vuoto voi myös aiheuttaa vihellystä.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 1.3.2007 21:14

Tuota putkistoa yritettiin katsoa läpi. Voihan se olla että jossain on pienen pieni vuoto.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 1.3.2007 21:43

No onko se vislaus aina samankorkuinen vai muuttuuko taajuus vähän niin kuin poliisiauton pillissä?

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 2.3.2007 9:35

Mulla on huono sävelkorva :)

Mun mielestä taajuus ei muutu, mutta ääni kovenee kun paineet nousee.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.3.2007 12:41

Viittaisi enemmän vuotoon tuollainen ääni. Vielä kun olisi ahtopainemittari niin näkisi siiteä että alkaa vislaus jollakin tietyllä paineella.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 2.3.2007 14:17

Itselle tuli ensimmäisenä mieleen jonkunsortin pakopuolen vika.

Eli jos 3krpm pitää kovinta vihellystä ja sen jälkeen hiipuu, niin voisiko hiipuminen johtua siitä että hukkaportti rupeaa aukemaan noilla kierroksilla jolloin mahdollinen vuoto vähenee koska osa pakokaasuista karkaa hukkiksesta?

Pakopesä halki? DP:n pultti/pultteja löysällä pakopesässä?

Teilatkaa jos mahdoton ajatus.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.3.2007 14:46

VNt-ahdin ja pakopaine kasvaa vaan kierrosten noustessa. Ei ole ainakaan iso vika pakopuolella jos ahdot nousee yhtä herkästi kuin ennenkin.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 2.3.2007 18:40

eräässä alhambrassa vastaavaa vinkumista piti/pitää egr-venttiilin joku ilmareikä? ilmeisesti jollakin tapaa rikki.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 2.3.2007 19:06

Harmi kun tuollaista ääntä on pirun vaikea paikantaa. Tuntuu siltä kuin ääni alkaisi aina kun ahdot nousee. Ääni vaimenee heti kun hellää kaasusta. Mun mielestä ääni noudattaa paineita melko hyvin, mutta eikö ahtimen kierroksetkin nouse paineiden mukana ja laskee kun päästää kaasun?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.3.2007 22:31

Alkava laakerivika pitää ääntä kyllä ihan pintakaasullakin tai ainakin mulla piti ja eniten kylmänä kun lähtee pihasta hissun kissun liikkeelle. Ja äänen korkeutta eli ahtimen pyörimisnopeutta sai säädettyä kaasupolkimella ;).

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 3.3.2007 18:52

http://koti.mbnet.fi/sasu75/bmw.mp3

Mahtava ääninäyte Kommunikaattorilla äänitettynä :)

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 3.3.2007 21:13

Jos tuo näyte ei valehtele pahasti, niin kuullostaa pahalta.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 3.3.2007 22:26

Näyte valehtelee sen verran, että vinkuminen ei lopu ennen kuin nostaa kaasun. Näytteessä vinkuna poistuu häiriöiden takia hetkeksi..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 3.3.2007 23:15

Vähän niinkuin olisi pakosiivestä pala pois. KUULOSTAA siltä että ei kannata hirveästi ajella tolla ahtimella.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 3.3.2007 23:16

Tuolla vinkumisella on ajeltu jo 1500km... Bemarin huollossa totesi että pitäähän turbon vinkua... prkl :)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.3.2007 23:34

Mikäli autossa takuu ja täyttää ehdot, niin samainen paperilla ja eikun kovaa ajoa.

TMOS
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.2.2007 23:50

ViestiKirjoittaja TMOS » 4.3.2007 3:19

Bemarin huollossa totesi että pitäähän turbon vinkua... prkl :)


Mene pyytämään biimerin huollosta kirjallinen lausunto huoltomieheltä, että tuo kuulostaa normaalilta. Sitten jatkat ajoa kunnes turbo näkyy putkenpääst. Sitten menet kysymään uudelleen mitä olivat mieltä. Sanot vaikka, että ystäväsi on lakimies tai kuluttajasuojavastaava, olen todennut, että sillä saa aina hyvää palvelua, ainakin VW:llä.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 10.3.2007 11:38

Toinenkin paja sanoi että turbo on kunnossa.. En luovuttanut vielä vaan vaadin kunnon tarkistuksia ja nyt bmw myönsi että turbo on rikki ja laittavat uuden tilalle takuuna :)

Kiitos tiedoista, joilla sain asiaa vietyä eteenpäin ( Kuluttaja-asiamiestä ei tarvinnut mainita..)

Lähettelin saman ääninäytteen myös Turbotekniikka Oy:lle ja vahvistivat käsitystä rikkoutuneesta ahtimesta.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 10.3.2007 11:46

Jos saat tarkempaa tuomiota mikä äänen aiheuttaa, niin kerro toki!

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 10.3.2007 20:06

Juu toki kerron ,kunhan saadaan turbo vaihdettua. Vielä ei saa nuolaista :)

TicoN
-
Viestit: 3
Liittynyt: 8.3.2007 16:37

ViestiKirjoittaja TicoN » 10.3.2007 20:28

Mulla venton turbo piti aika samankaltasta ääntä ja sit yks sateinen päivä siitä napsahti just akseli poikki, onneks oli viel vakio turbo nii ei harmita niin..:)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 21.3.2007 21:43

mulla oli hitonmoinen huuto aikasemmin heti starttaamisen jälkeen. Ajelin 800km ja sitte loppu leikki. Turbosta akseli kieroks ja laakereissa 3-4mm väljää. Autolla tässä vaiheessa ajettu 106tkm. Nyt on uus turbo paikoillaan, vihellystä ei kuulu juuri yhtään mutta kulkee mielestäni reilusti pirteämmin...

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 25.3.2007 11:46

Sain itsekin eilen lastun tohon '99 golffiin (gti) ja nyt mullakin vinkuu turbo tossa 3000rpm-> sellanen "piiiii..." jota ei ennen ole kuulunut kun oli vielä vakio. Autossa on myös bsr optiflow joka suhahtelee nätisti, suhahteli jo ennen lastuakin, tuo vinkuna/vihellys/piiiii* ääni vaan mietityttää, toisaalta turbossa tuntuu olevan nyt jotenkin viivettä ja kaasu pitää olla _AIVAN_ pohjassa jotta auto lähtee kunnolla vetämään. Ideoita/vinkkejä?

Umbrella
-
Viestit: 23
Liittynyt: 28.5.2006 17:38

ViestiKirjoittaja Umbrella » 25.3.2007 15:58

Minullakin alkoi turbo viheltämään 3000 kierroksen kieppeillä kun laitatin lastun. Eiköhän tuo ole ihan normaalia.

tekniikanihmelapsi
-
Viestit: 156
Liittynyt: 15.5.2004 17:04

ViestiKirjoittaja tekniikanihmelapsi » 26.3.2007 15:52

Itselläni sama oire, mutta olen uskotellut itselleni, että kuuluu selvemmin, koska paineet korkeammalla, kuin vakiona?

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 2.4.2007 18:54

Jollain faktaa aiheeseen? Avopuolison A3 1.8 Turbossa (AGU) ei vingu eikä kaverinkaan 1.8T AGU golffissa, kun taas oma AGU vinkuu 3000rpm jälkeen.. Ahtovuoto?

veske
-
Viestit: 4
Liittynyt: 3.10.2006 19:16

ViestiKirjoittaja veske » 7.4.2007 22:13

mulla portterissa(T5) täysin sama ongelma nyt autolla on ajettu 55tkm ja ahdin on vinkunut jo viimeiset 15tkm. Vielä ei oo kesahtanu mut sitä tässä mielenkiinnolla odottelen et millon se hyytyy. VW-auton mukaan ei mitään vikaa,karstaa pesässä,siitä johtuu ääni. Nyt innolla odotan et se paukkuu että sais uuden tilalle....
Mutta VW-autolle en enää autoa vie,IKINÄ....viimeks saivat vaan lisää tuhoa aikaseks.

veske
-
Viestit: 4
Liittynyt: 3.10.2006 19:16

ViestiKirjoittaja veske » 7.4.2007 22:17

niin joo....siitä mun pitikin viel sanoo et ihmettelin miks ääni kuuluu vain paineiden noustessa mut sitten otin ahtoputken irti imusarjasta pistin auton käyntiin ja vähän rundia koneeseen ni huomasin et kyl se vinkuuki kokoajan siis sillon ku ei oo vastapainetta. Eli viittais ilmeisesti siihen et lakrut on väljät ja sit ku tulee tarpeeks vastapainetta ni paine painaa akselin toiseen laitaan jolloin ei enää äännä. tollai ilman vastapainetta tosiaan vinkuu niin pirusti koko kierrosalueen.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ahtovuoto

ViestiKirjoittaja Mandu » 26.4.2007 23:24

en viitsi tehdä omaa topikkia joten lainaan tätä!
eli ahtovuoto on autossani ongelmana, josta myös vag-com ilmoittelee.. kerron oiresta myöhemmin kun saan asian selvitettyä.

Autona seat leon 1,8T sport. Kone malli AUQ (180hp).
Huomasin intake-letkun ja ahtimelle menevän metalli-käyrän liitoksessa öljyä, joka on toivottavasti tullut siitä viereisestä öljyn höyry(?)liitoksesta.
Kysymys kuuluu, miten tämän ahtimelle menevän metalli käyrän ja intake-letkun vuotava liitos on korjattavissa parhaiten? Tämä kumiletkuhan menee sen metalliosan sisään jonka päällä on joku onneton metallirinkula, ilmeisesti pantana? Jos otan letkun ja "pannan" irti ja laitan uuden pannan tilalle, kuinka letku kiristyy metallisen osan sisään? Kuinka kiristän sen uudelleen? Pitääkö hommata jokin alkuperäis-panta tämän liitoksen kiristämiseen, vai riittääkö ihan "perusklemmari"?

suurinosa varmaan ymmärsi mitä tarkoitin, voin laittaa kuvaa liitoksesta, jos tarvetta!

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 27.4.2007 7:18

yksi kuva vastaa ainakin itelle tässä tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa... ei siis ymmärtänyt. Helppona ohjeena vois sanoa et hae varaosista oikea hilpe siihen. Sopii varmuudella eikä tarvi sorvailla.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 27.4.2007 10:29

muokkausta tällekkin osastolle. se ahtimen käyrän ja intakeletkun liitos ei vuoda, enkä sitä ala sen enempää tutkimaan. vika oli ilmamassamittarissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa