Bora syö rengasta.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

Bora syö rengasta.

ViestiKirjoittaja Taskinen » 20.2.2007 16:20

___
Viimeksi muokannut Taskinen, 19.4.2007 18:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Pietuvr6
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.4.2006 11:59

ViestiKirjoittaja Pietuvr6 » 20.2.2007 17:01

bilsteinin sprintit on kyl parhaat millä ite oon ajanu, eikä oo pinta kovat. hinta pyörii jossain max 600e

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 20.2.2007 17:22

mitenkäs noi sportti iskarit yleensä, ei niitä mitenkään eri mittaisia kait ole? meinaan vaan että kun vakioiskarit hajoaa madalluksella, miksei sitten nuo "paremmatkin" ajan mittaan?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 20.2.2007 18:18

No ainakin just noita Bilstinin iskareita on 2 eri pituutta. Elikkä bilstein sport on vakioiskarin mittainen, tarkoitettu ilmeisesti vakioille ja hieman matalammille jousille. Bilstein sprint on sitten jonkinverran lyhyempi edellistä ja tarkoitettu nimenomaan madallusjousien kanssa käytettäväksi.
Itsellä oli eräässä kulkineessa tuommoiset sprintit alla nelisen vuotta ja vajaa 100tkm, sitten myin auton eteenpäin. Eikä mitään valittamista. Jos tulevaisuudessa tarvii iskareita ostella niin varmaankin oma valinta olis Bilstein.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.2.2007 18:47

Mitäs jos kysyisit madallussarjan valmistajalta heidän suositustaan? Iskarit ja jouset kun tykkäävät olla "mätsätty" että ajettavuus olisi paras mahdollinen.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 20.2.2007 19:02

Ittellä on G&M -60mm jouset ja Weitecin GT:t iskareina. Pitää hyvin pyörän tiessä, eikä ala pompottamaan sutiessa. Lyhyemmät kuin alkuperäiset ja takuuvarmasti jäykät :) Taitaapi olla viidettä vuotta alla tuo setti. Iskaritestissä tulokset on lähestulkoon identtiset vuodesta toiseen.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 20.2.2007 20:26

no tuolla kisakireellä 1.6:lla ei pahemmin sudita ainakaan vähään aikaan, mutta tuota asiaa tosiaan voisi kysäistä jousivalmistajaltakin =)
Onkos noista konin jäykkyyssäädettävistä kokemuksia? Yhdet ponit olin jo tilaamassakin yksityisen kautta, mutta kun toimitusaika (tai toimittajan halukkuus) venyi lähemmäs puolta vuotta, ajattelin sitten tulla täältä kyselemään.

Kuinkas hankala tohon boraan on iskarit vaihtaa? käytössä luultavasti piha + tunkki + jousipuristin. kannattaako itse edes yrittää?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 22.2.2007 19:46

Nonniin, noi sprintit tuli tilattua. 900 erkkiin sain suuntausten yms kanssa. euromasterilla tampereella hinta oli melkein 200e kalliimpi, joten näköjään hintaeroja tosiaankin on.

Edit: pikaista toimintaa oli, ja jo saman iltana euromasterilta soitettiin että iskarit on maahantuojalta tullu. Tänään aamulla sitten iskettiin alle, ja ekat höyryt on päästelty.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 26.2.2007 15:27

Tulipas tässä mieleen kun katteli tuota auton pohjaa, että minkäshintaisia pohjapanssareita tuohon boraan olisi saatavilla? (metallisia) olisi edes hieman suojaa öljypohjalla, kun yks semmonen on jo puhki saatu.
Olisin kiitollinen parista linkistä =)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.2.2007 15:33

Tuohon iskareiden hintaan olisti saanut jo kunnollisen säädettävän alustansarjan joten ei voi sanoa muuta kun että helvetin kalliit oli. Mitä pohjapanssariin tulee, niin hae sieltä merkkiliikkeen tiskiltä alkuperäinen metallinen panssari.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 26.2.2007 15:35

VW:n originaali rautanen pohjapanssari 1J0 018 930 C, etutuennat panssarille 2kpl 1J0 018 885 A, takakiinnikkeet 3kpl 1J0 018 967 A ja kumit (numeroa nyt en muista ulkoa). Ja tietenkin pultit yms..

Tämän setin ostin ja tarvis vielä kiinnittää :)

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 26.2.2007 15:46

paljonkos tuolle setille hintaa tuli?

Ja mitä noihin säädettäviin tulee, niin eipä tuohon nyt niin kovin laadukasta säädettävää vielä tuohon hintaan saa :(
Riippunee tietty mieltymyksistä. ja saahan nyt esim tuon varianten alle tonnillakin, mutta kuitenkin...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 26.2.2007 16:09

paljonkos tuolle setille hintaa tuli?


En muista, mutta tiedustele lisää Dopilta!

E:Niin, pakettiin tuli myös uudet moottorin alemmat kylkisuojat. Oikea 1J0 825 250 J ja vasen 1J0 825 245 F. Nämä suojat ovat tehty juuri tuota originaali pohjapanssaria varten.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 26.2.2007 19:41

käyköhän tuo sarja kaikkiin 1J pohjaisiin vaginoihin? ja diisselit ja pensat on myös samalla panssarilla? meinaan jos vaihtaa tossa lähiaikoina autoa niin saa pensakoneisesta skodasta tarvittaessa siirrettyä diisseli kolffiin.

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 26.2.2007 20:32

itse laitoin boraan koivusen maahantuoman panssarin.No,jos sitä panssariksi voi kutsua.Koy sheriff tais olla merkki ja maksoi €118 paikallisessa Fixus liikkeessä.Materiaali on 2mm pelti eli suuria kiviä ei tämä tekele kestä mutta kaipa tuo jonkin verran suojaa.Asennus helppo ja nopea.Menee alkup.kiinnikkeisiin.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 26.2.2007 20:39

Missä hemmetissä te autoillanne oikein kahlaatte jollei 2 mm peltipohjis kestä??? Henkilöauto on henkilöauto, maasturit on sitten erikseen, ei kai näillä missään louhoksella pidä ajella? :-)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.2.2007 21:21

Tuo koy sheriff antaa periksi kun on kohtuu ohutta peltiä ilman pokkauksia ja kiinni vain edestä ja takaa. Pasaatti voisi käydä katsomassa vaikka tuon töölönkadun kunnon ja ajaa siihen kadunvarteen parkkiin, sen jälkeen voisi kierrättää muutaman kilometrin noita pieniä katuja talojen välissä missä lähemmäksi 10cm jäinen alue tien keskellä ja sitten kysyä missä noita kunnon panssareita tarvitaan.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 26.2.2007 21:26

No ei sekään niin vaikeaa ole. 2 vuotta asunut kantakaupungissa ja alla ollut enemmän ja vähemmän madallettu auto viimeistä 3kk lukuunottamatta. Tuloksena yksi hajonnut pohjamuovi edellisestä Leonista.

"Tappavaa" niille muoveille on peruuttelu, eteenpäin se menee kuin pulkka :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 26.2.2007 21:47

"Tappavaa" niille muoveille on peruuttelu, eteenpäin se menee kuin pulkka :)


Tuosta eteenpäin menemisestä olen toista mieltä...Ihan se nyt ei mee kuin pulkka :(
Nimittäin emäntä vetäisi viime talvena asfaltoidulla tiellä, jossa yht'äkkiä urat syveni 100 metrin matkalta sen verran, että pohjakosketus tuli.
Siinä sitten taustapeilistä emäntä huomasi, että muovisen pohjapanssarin ja sivusuojien palat lensi pitkin katuja!

Muistoksi jäi palanen pohjapanssarista ja toisen kylkisuojan katoaminen atmosfääriin:( Toinen jäi paikalleen, mutta vain osa siitä. Kaikki olivat kunnolla originaali kohdista kiinnitetty!

Niin..Autoa on madallettu riittävästi :)

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 26.2.2007 22:00

pasaatti voisi myös henkilökohtaisesti käydä jollain tuninkihärpäkkeellä ajamassa toijalan keskustan päästä päähän. Keskeneräiset katutyöt + olematon aurausbudjetti talvella = kuolema kaikelle liikkuvalle :E

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 26.2.2007 22:00

Rajansa kaikella. Tarkoitin lähinnä että tuollaisen jäisen/lumisen keskipolanteen päällä se liukuu melko mukavasti.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 26.2.2007 22:05

jokos muuten on löytyny ratkasua noihin naarmuisiin boran umpioihin? jotain keskustelua siitäkin käyty, muttakun ei löytänyt topicia enää millään :/ Törkeen näköset kun on pientä naarmua umpiot täys.... löytyykö muuta ratkasua ku ostaa uudet umpiot?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 26.2.2007 23:59

Vesihiomapaperi->hiomatahna->kiillotusaine->uudet umpiot. Muoviahan ne "lasit" on

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 27.2.2007 20:58

ei sattuis jotain hyviä vihjeitä aineista olemaan? kyllähän tuon tietysti varmaan kokeilemalla selville saapi =)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 27.2.2007 21:40

Jonde ja Taskinen: eipä toi nykyinen kippokaan enää niitä korkeimpia ole kuten profiilin kuvasta voi päätellä. Kuitenkaan en ole saanut kuin yhden ainoan "raaps raaps" äänen aikaan ja sekin vain omaa hölmöyttään kun en kattonut miten ajoin. Kysynkin et miksi siinä uran pohjassa pitää ajaa, kun monasti on mahdollista ajaa uran sivussa. Ja en jaksa lähteä koeajamaan jokaisen perähikiän uratietä, sitä herkkua saan ihan riittävästi kun meen käymään pohjosessa kotopaikassa :-)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.2.2007 22:06

ei sattuis jotain hyviä vihjeitä aineista olemaan? kyllähän tuon tietysti varmaan kokeilemalla selville saapi =)

Piikarbidi hioma-aineeks ja ceriumoksidia kiillotukseen niin kuin kaukoputkipeilien hiojatkin tekee. Nii ja tietysti jos muovista on kyse, niin samaa ainetta mitä autofixaamot käyttää myllytyksessä. En vaa enää muista minkänimisiä aineita olivat.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 27.2.2007 23:12

3M:n tuotteet on ihan ok ja Farecla myös. Ainakin Farecla:lla on eri karkeuksisia hiomatahnoja ja viimeistelyyn on hyvä olla kiillotusaine tai CD-levyihinkin tarkoitettu naarmunpoistaja

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 1.3.2007 10:31

pasaatti on sitten kyllä aika leveitä teitä ajellut kun aina on mahdollisuus ollut noin hyvin uria vältellä. Esim toijalan keskustassa tiet kyllä senverran kapeita paikkapaikoin, että jos esim bussi tulee vastaan ja jalkakäytävän rotvalli oikealla, ei paljon jää vaihtoehtoja kuin joko pysähtyä kokonaan, ajaa jalkakäytävälle tai bussia päin jos haluaa urissa ajamista välttää :C

edit: Tosin eriasia sitten isommissa kaupungeissa. Esim tampereella, hämeenlinnassa, helsingissä yms. ei ole varmaankaan kertaakaan tarvinnut pohjakosketusta pelätä, mutta esim. koko 2km pätkä sirotepintaa minkä joutuu ajelemaan kotopihaan hakeutuessa, on kyllä niin pahasti painunut poikittain paikkapaikoin ettei kunnolla sormi auton alle mahdu, varsinkin ojarumpujen kohdilta ;( tuohonkin asiaan korjausta toivottu vuositolkulla, mutta "kulttuuri" (lue kaikenmaailman paskanykytaide) vaatii niinpaljon resursseja ettei esim tiestöön varattu budjetti näytä riittävän mihinkään ;E

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 19.4.2007 18:11

nonniin, sellainen kysymys että mistähän johtuu että tuo meikäläisen bora syö vasenta eturengasta sisäreunasta. on tehnyt tätä jo ennen alustasatsin asennusta jolloin camberitkin ovat olleet täysin normaalit. kulmat säädetty ainakin 3x ja silti syöminen jatkuu. 2 kesärengassettiä (205-55-16) jo syönyt. Talvirenkaat ovat alkuperäiset 185-65-15.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 19.4.2007 21:16

ootko ite säätäny vai jossain korjaamolla? eri korjaamoilla nuo 3x ? ei se nyt mistään kosmisesta avaaruussäteestä voi johtua ja jos tekee samaa eri rengas sarjalla nii ei renkaissakaan vikaa oo joten pyörän säädöissä täytynee olla jotain häikkää...

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 19.4.2007 21:48

eri korjaamot joka kerralla. ekan kerran hlinnan autokuvio, toisella kerralla tampereen vianor ja kolmannella kerralla tampereen euromaster. 3 eri rengassettiä ja kaikkia on kuluttanut vasemmasta eturenkaan sisäkulmasta. ensimmäinen tapaus huomattiin katsastuksessa kun rengas oli jo täysin kankailla, muualla renkaassa 5mm pintaa. alkaa ketuttaa kun nyt tuo efekti on voimistunut viimeaikoina...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.4.2007 23:10

Onhan alusta muuten timmissä kunnossa? Esim. joustintukilaakerit ja sen sellaiset joita ei katsari heti näe?

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 20.4.2007 14:46

mielenkiintoista.tukivarsi hieman kiero?kulmat saa bout kohilleen ja ajossa muuttuu/elää? siinä yks vaihtoehto,mitä ei ainakaan ihan helposti huomaa.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 20.4.2007 15:27

tiedä sitten mitä euromasterilla on tehty kun noi iskarit ja jouset heitettiin. timmiltä se ainakin tuntuu (=lue ei ylimääräisiä vapinoita / kolinoita), mutta mitenkäs tuon iskarin yläpään laakerin kunnossaolon saa todettua?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.4.2007 1:19

Painelee konepelti auki auton kulmasta ja vertaa onko eri puolilla merkittävää eroa liikeradassa. Tai tietty jos ne tulee moottoritilassa eri korkeudelle jo ilman paineluakin, niin...

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 23.4.2007 0:28

no eipä noilla konsteilla mitään erityisempiä tuntunut...

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 23.4.2007 12:14

Mitähän niissä lapuissa mahtoi kulmat näyttää? Varsinkin aurausten ja camberien osalta?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 30.4.2007 0:17

täytyypä kaivaa nuo lappuset esille, kun vaan muistaisi mihin ne pisti. Nyt on uudet renkaat taas alla 195/50-16. saapi nähdä mitenkä tällä rengassetillä.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 2.7.2007 17:55

söihän se nuokin renkaat. Taas etsitään uutta vastausta. Viikon päästä maanantaina huoltoon hämeenlinnan autokuvioon, täytyypi yrittää heiltä kysellä ratkaisua. Alkaa kyllä pikkuhiljaa jo kyrsiä, kun kuluminen tuntuu vain pahenevan. nyk. 225 renkaat olleet 2päivää alla, ja niissäkin näkyy jo selvä "rantu" sisäreunassa. Tukivarren kieroudesta ei ole tietoa, mutta sitä tuskin kotikonstein saa tutkittua?

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 2.7.2007 18:16

Liekö tulis halvemmaks, ku vaihtais tukivarren ja kaikki siihen liittyvät puslat, koiranluun jne.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 2.7.2007 21:56

mniin, opiskelijalla kun ei oikein olisi hakuammunnalla varaa kokeilla :/ tähän asti olen ostellut yhden uuden ja pari käytettyä rengassettiä ja pääsyt "halvalla". katsotaan nyt mitä autokuviossa todetaan ja tehdään päätökset sitten sen pohjalta.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 4.7.2007 9:50

Kannattaa ainakin jostain varaosapuljusta kysyä hintoja noille, kakkikseen maksaa tukivarsi puslineen tyyliin 30e ja ainakin 1 pusla on neloskopan kanssa yhteensopiva, liekö tuossakaan kovin kalliit hilut?

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 4.7.2007 13:01

eipä ne tarvikkeena hirveästi pitäis maksaa.onhan se renkaiden vaihto kallista,vaikka oliskin käytettyjä.pitäähän ne aina päälle laitattaa jossain ja se maksaa.vai onko sulla oma rengaskone?jos olet likipitäen kaikenmuun tehnyt,niin vaihtaisin sen tukivarren.myöskin raidetanko olisi hyvä vaihtaa kokonaisuudessaan sille puolelle,ellet ole jo vaihtanut.

oletko varma että autoa ei ole koskaan kolaroitu tai ajettu ojaan?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 5.7.2007 12:26

uudesta asti meitillä ollut, eikä ole kuin kerran lumipenkkaan hieman nojannut. En oikein usko että siinä olisi mitään vääntynyt, mutta eihän sitä tiedä. Eipä kait siinä tosiaan muu auta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 6 vierailijaa