Öljynvaihdossa ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
Öljynvaihdossa ongelmia
Joo käytin autoani(VW Golf gti-00) öljynvaihdossa paikallisessa alan liikkeessä, niin sattupa jännä juttu kun rupes huoltomies laittamaan öljyroppua takasin paikkalleen niin ei enää kiristiny koko pultti. No siinä se sit aikasa telkkusi sen kanssa ja yritti jopa tehä siihen isompaa kierrettä mut onnistunu enää sekään, nyt sit jäi pirssi sinne nosturille ja rupesivat irrottamaan siitä öljypohjaa jotta saavat vietyä sen alumiini hitsarille joka kuulemma hitsaa vanhan reiän umpeen, sit sen jälkeen siihen tekeevät uuden reiän ja kierteet. Oli aika shokki mulle kun en ole ennen törmännyt vastaavaan ongelmaan, lie tuo aluumiini sit niin sopiva materiaali öljypohjaksi.
Kuka on vastuussa tämmösessä tapauksessa, asiakas vai öljynvaihtoliike??
Kuka on vastuussa tämmösessä tapauksessa, asiakas vai öljynvaihtoliike??
muistan tässä taannoin viime kesänä kun kävi avensis etulaakeriremontissa kehutussa Oulun Juhan autossa. Muuten meni hyvin mutta 1000 km myöhemmin matka katkesi ja oireet antoivat ymmärtää että vaihdettu laakeri olisi mennyt. No myöhemmin selvisi että 3 viidestä renkaan pultista oli poikki. Oli vissiin unohtunut pulttipyssyn käytössä järki.
Aikanaan ykköskoppaisesta dieselistä korkkasi öljyproppu. Pikkuvikoja, heleppo korjata: öljypohjasta kierteen jämät pois, sisäpuolelle mutteri hitsillä kiinni ja sopiva pultti tulpaksi. Ei vissiin onnistu uudemmissa.
Tiedä noista japsien pulteista, mutta viime kesänä katkesi ensimmäisen kerran pyöränpultti volkkarista. Satoja ellei tuhansia pultteja olen renkaanvaihdossa ym. rempoissa kiristellyt elämäni aikana ja nyt napsahti -ihan halppis pulttipyssyllä.
Tiedä noista japsien pulteista, mutta viime kesänä katkesi ensimmäisen kerran pyöränpultti volkkarista. Satoja ellei tuhansia pultteja olen renkaanvaihdossa ym. rempoissa kiristellyt elämäni aikana ja nyt napsahti -ihan halppis pulttipyssyllä.
No monesti tuollaiset herkät paikat vedetään liian tiukkaan, ja lopputulos on selvä. Käsipelin kun sitä saattaa tulla väännettyä liikaa. Itse en käytä momenttiavainta tuossa hommassa, mutta erittäin suositeltavaa se kyllä on.
Ei se momenttiavaimen käyttö tarkoita sitä että sillä vedetään oikein olan takaa pultit kiinni!
Ei se momenttiavaimen käyttö tarkoita sitä että sillä vedetään oikein olan takaa pultit kiinni!
TerZi1982 kirjoitti:ei ristus..... ei tulis kyllä mieleenkään momenttiavaimella öljyroppua laittaa kiinni :D kai sen verran tarvii järkee ja käsimomenttia olla =)
No kuinkasmonta proppua olet tuhonnut. Ainiin joo ethän tiedä koska yleensä seviää vasta seuraavalla avauskerralla. En siis viitta sinun ammattitaitoon vain yleisesti ja luulisi olevan liikkeenkin kannalta etu että voi sitten sanoa että on vedetty momenttiin että kierteet eivät menneen meidän liikkeessä.
Mutta tosiaankin ei ole iso homma kiristää sitä proppua momenttiavaimella vaikkakin vie sen minuutin tai kaksi enemmän aikaa kuin tavallisella avaimella.
E-mersun suodatinkotelo on aika tarkka momentista, liian vähän ja öljyt tulee paineella ulos, liikaa ni muovi halkee tai sen hatun kerteet menee. Et sikäli joissain kohdissa kannattaa oikeesti käyttää momenttiavainta, eikä se tee epäpäteväksi, päinvastoin, kun osat on laitettu momenttiin niin voi sanoa jo et on jo todella ammattitaitoista. Niin ja itekin olen allalla.
Miksei siihen öljypohjaan tehty helicoilia? Ja ei, ei kävis mieleenkään käyttää momenttiavainta öljyroppua kiristäessä. Ja itse olen alalla myös. Enkä ole ainakaan vielä tietääkseni tuhonnut kertaakaan kierteitä öljypohjasta. Eikä ne kyllä koskaan mitenkään erityisen kireessä ole.
Öljynsuodattimet on asia erikseen, se vasta kyrsii, jos joku on vetänyt apinan raivolla kiinni ja itse pitäis se auki vääntää.
Öljynsuodattimet on asia erikseen, se vasta kyrsii, jos joku on vetänyt apinan raivolla kiinni ja itse pitäis se auki vääntää.
No niin nyt on taas pirssi saatu kotia ja ajoon, olivat erikois hitsarilla käyttäneet öljyphjan joka oli hitsannut sinne semmosen kierreholkin kiinni, käytin auta vielä nosturilla ja tarkastin ettei mistään vuoda öljyä. Vaan oli kyseisen firman omistaja pahoillaan tapahtuneesta, antoi öljynvaihdon ilmaiseksi ja lupasi vielä seuraavankin vaihdon ilmaiseksi. PS.Tästä lähtien minun autoista otetaan imupumpulla öljyt pois koneesta.
Eli jätetään sitten tulevaisuudessa kaikki moskat öljypohjaan ja uusien öljyjen sekaan.
Onkohan passatissa kuinka tarkka sitten? Huomenna pitäis vaihtaa. Vähän käytetty momenttiavainkin kyllä löytyis. :D
e:
itse itselleni vastaten:
kannessa luki että 25nm. tosin ei tuohon momentti avainta oikein millään saa kiinni eli käsin pitää kotioloissa vääntää. putkipihtiä tuohon momenttiin ei varmaankaan tarvi. ;D
E-mersun suodatinkotelo on aika tarkka momentista
Onkohan passatissa kuinka tarkka sitten? Huomenna pitäis vaihtaa. Vähän käytetty momenttiavainkin kyllä löytyis. :D
e:
itse itselleni vastaten:
kannessa luki että 25nm. tosin ei tuohon momentti avainta oikein millään saa kiinni eli käsin pitää kotioloissa vääntää. putkipihtiä tuohon momenttiin ei varmaankaan tarvi. ;D
Viimeksi muokannut Matti M, 28.2.2007 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, eikös joissain autoissa (ei VAG:ssä vissiin missään) ole öljypropussa magneetinpala, joka kerää metallihippusia öljystä, tuo sitten putsataan kun proppu avataan.. Vaikka eihän siitä mitään apua olisi näiden aluvalu moottoreiden kanssa..
Itse en kyllä käyttäisi imuvaihtajaa, varsinkaan jos auto täytyy kuitenbkin nostaa suodattimen vaihdon takia..
Itse en kyllä käyttäisi imuvaihtajaa, varsinkaan jos auto täytyy kuitenbkin nostaa suodattimen vaihdon takia..
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”