1.8T tärisee ja kuulostaa dieseliltä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

1.8T tärisee ja kuulostaa dieseliltä

ViestiKirjoittaja PekkaL » 24.2.2007 18:59

Bora 1.8T AUM seisoi kylmässä katoksessa kuukauden ja tänään otin sen taas käyttöön puolentoista tunnin lämmityksen jälkeen. Käynnistyksestä saakka auto kuulosti ihan dieseliltä ja tärisee sisältä normaalia enemmän (sisältä kuunnellen). Sisällä istuen kuulosti siltä kuin autossa olisi asennetuna sellainen hassu äänenvaimennin, joka saa äänet kuulostamaan sellaiselta pörinältä. Sisälle siis kuuluu sellainen matala murina. Ulkoa kuunnellessa ei kuitenkaan huomaa mitään ihmeellistä eikä myöskään konepelti auki.

Ajoin sellaisen noin 8 km lenkin ja sama jatkui koko ajan. Eli murina kuuluu kierrosten mukaan - mitä enemmän kierroksia sitä enemmän murinaa. Tehohin ja vääntöön tuo ei tunnu vaikuttavan. Muutenkin auto toimii normaalisti Missään vaiheessa auto ei siis ehtinyt tuolla pakkasessa lämpenemään kunnolla. Nyt auto on lämpimässä tallissa ja huomenna näkee miten auto silloin toimii. Muistaakseni yhden kerran olen kuullut tuon äänen hetkellisesti aiemminkin, mutta se on hävinnyt heti pois. Osaako joku sanoa kannattaako huolestua vai liittyykö tuo vain kylmään koneeseen ja siihen, että auto on seissyt kylmässä pitkän aikaa?

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 24.2.2007 20:28

Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

ViestiKirjoittaja PekkaL » 24.2.2007 20:53

Kävin vielä tässä illemmalla testaamassa. Nyt kun auto oli seissyt lämpimässä tallissa muutaman tunnin, oli kaikki normaalia. Mitään ääniä ei kuulunut ja kaikki toimi hyvin. Eli tuosta pakkasesta sen täytyy johtua. Aika erikoinen ilmiö.

Jarppa
-
Viestit: 142
Liittynyt: 6.9.2003 23:59

ViestiKirjoittaja Jarppa » 24.2.2007 21:06

Samaa ihmetellyt omassa, ääni tulee selvästi esille kovilla pakkasilla. Tuossa se ääni on enempi sellaista röpeltävää, ihan kuin putki vuotas tai ettei kävis kaikilla pytyillä. Tuo karkeahko ääni tulee kun konetta kuormitetaan, ei paikallaan polkiessa. Ilmenee erityisesti kun on ajellet siivun maantietä, voisko jäätää jotakin? Ääni kuitenki häviää kun auto on ajon jäjliltä seissyt jonkun aikaa. Ei myöskään anna vikakoodeja.

Eikös näissä ole heikko kohta turbon pakopuoli lastutetuissa, voisko alkaa vuotamaan erityisesti kovalla pakkasella? Tuossa murinaa aiheuttaa BN-Pipesin cat-back, oli sitten kylmä tai kuuma ilma.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 24.2.2007 22:51

Olisiko pakoputkeen kondensoitunutta vettä, joka jäätyessään vie (etenkin absorptio)
vaimentimien tehon. Vaatinee aika pitkän pätkän enne kuin pakopaasut kuivattaa putken.

saynawa
-
Viestit: 20
Liittynyt: 17.1.2005 18:11

ViestiKirjoittaja saynawa » 25.2.2007 0:06

Omassa turbokulkineessani sylinterinkannen juuresta vuotanut pakosarja piti juuri tuollaista dieselmäistä ääntä. Yllättävän kauankin kuului 1. käynnistyksestä, kunnes lämpeni ja laajeni, jolloin todella pieni vuoto loppui. Tämän näkee selvästi noki/karstajäljestä, joka muodostuu liitospintojen viereen.

Kry
-
Viestit: 67
Liittynyt: 23.7.2003 17:15

ViestiKirjoittaja Kry » 25.2.2007 8:46

Voi hyvinkin olla moottorin tuennan kumipusla, joka kylmässä kohmettuessaan välittää runkoon enemmän värinöitä. Löytyy kokemuksia. Varsinkin jos on vaihdettu dog-boneen forgen kumipuslasarja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa