Öljynvaihdossa ongelmia

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

Öljynvaihdossa ongelmia

ViestiKirjoittaja Matti83 » 24.2.2007 18:15

Joo käytin autoani(VW Golf gti-00) öljynvaihdossa paikallisessa alan liikkeessä, niin sattupa jännä juttu kun rupes huoltomies laittamaan öljyroppua takasin paikkalleen niin ei enää kiristiny koko pultti. No siinä se sit aikasa telkkusi sen kanssa ja yritti jopa tehä siihen isompaa kierrettä mut onnistunu enää sekään, nyt sit jäi pirssi sinne nosturille ja rupesivat irrottamaan siitä öljypohjaa jotta saavat vietyä sen alumiini hitsarille joka kuulemma hitsaa vanhan reiän umpeen, sit sen jälkeen siihen tekeevät uuden reiän ja kierteet. Oli aika shokki mulle kun en ole ennen törmännyt vastaavaan ongelmaan, lie tuo aluumiini sit niin sopiva materiaali öljypohjaksi.

Kuka on vastuussa tämmösessä tapauksessa, asiakas vai öljynvaihtoliike??

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.2.2007 18:23

Liekö vedetty jossain vaiheessa liian kireälle ja kierteet tuhoutuneet? Jostain syystä vetävät usein öljypropun käsittämättömän tiukalle :(

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 24.2.2007 18:29

Joo no se oli viime öljynvaihdon jäljiltä joka tehtiin samassa liikkeessä, sillon ne puhdisti ne kierteet ja laitto uuden öljyropun siihen.

M.Mattila
-
Viestit: 85
Liittynyt: 12.2.2005 10:18

ViestiKirjoittaja M.Mattila » 24.2.2007 21:34

Itellä on kans Golffin öljypohjaan tehty uudet jengat ja laitettu vaan kuusiokolopultti sinne. Ekan kerran ku rupesin öljyjä vaihtaan niin olin kyllä ihmeissäni. Ja ei kai sitä pulttia tarvi ihan apinanraivolla sinne vääntää.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.2.2007 22:44

Kuullostaa klassiselta, vedetään pulttipyssyllä kii. Vähän vois käyttää noissaki järkeä. :\

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 25.2.2007 0:39

eli mitä tästä opimme, valvo aina vierestä kun autoasi laittaa joku muu kuin sinä itse!!! saahan nähdä minkälainen taistelu tulee tuosta laskun loppusummasta kohan "jos" maanantaina auton saa pois sieltä pajasta..?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.2.2007 2:38

Toikin riippuu hyvin pitkälti paikasta. Joissain paikoissa oikeesti on osaavia tyyppejä, joissain täysiä tunareita.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 25.2.2007 11:13

muistan tässä taannoin viime kesänä kun kävi avensis etulaakeriremontissa kehutussa Oulun Juhan autossa. Muuten meni hyvin mutta 1000 km myöhemmin matka katkesi ja oireet antoivat ymmärtää että vaihdettu laakeri olisi mennyt. No myöhemmin selvisi että 3 viidestä renkaan pultista oli poikki. Oli vissiin unohtunut pulttipyssyn käytössä järki.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.2.2007 15:05

Aikanaan ykköskoppaisesta dieselistä korkkasi öljyproppu. Pikkuvikoja, heleppo korjata: öljypohjasta kierteen jämät pois, sisäpuolelle mutteri hitsillä kiinni ja sopiva pultti tulpaksi. Ei vissiin onnistu uudemmissa.
Tiedä noista japsien pulteista, mutta viime kesänä katkesi ensimmäisen kerran pyöränpultti volkkarista. Satoja ellei tuhansia pultteja olen renkaanvaihdossa ym. rempoissa kiristellyt elämäni aikana ja nyt napsahti -ihan halppis pulttipyssyllä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.2.2007 7:21

öljypohjasta kierteen jämät pois, sisäpuolelle mutteri hitsillä kiinni ja sopiva pultti tulpaksi.

Tuon jälkeen ei kaikki öljyt valu pois, pohjalle jää mutterin verran öljyä.

Enliz
-
Viestit: 313
Liittynyt: 12.8.2003 22:53

ViestiKirjoittaja Enliz » 26.2.2007 17:21

Todella tiukkaan ne tuntuvat liikkeissä nuo roput vetävän kiinni, miksi? Sen haluaisin tietää.. Hyvä että saatiin roppu auki kun oli edellinen omistaja merkkihuollossa öljyt vaihdattanut.

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 26.2.2007 19:20

Kaveri käytti Seattiiaan paikallisessa merkkiliikkeessä huollossa niin olivat öljyropun jättäneet niin löysälle että valu öljyt pihalle muutaman kilometrin ajon jälkeen, oli tärinässä kiertynyt roppu auki.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 26.2.2007 19:26

Onpas momenttiavaimen käyttö ylivoimasta..

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 26.2.2007 21:57

Haluaisimpa nähdä kun joku vetää momenttiavaimella öljypropun kiinni..

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 26.2.2007 21:59

Mää voin tasatunnein pitää näytöksiä :D Ei oo munmielestä ihmeellinen ongelma, jos ei alupohjassa kestä kierteet...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.2.2007 9:20

ei ristus..... ei tulis kyllä mieleenkään momenttiavaimella öljyroppua laittaa kiinni :D kai sen verran tarvii järkee ja käsimomenttia olla =)

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 27.2.2007 10:43

No monesti tuollaiset herkät paikat vedetään liian tiukkaan, ja lopputulos on selvä. Käsipelin kun sitä saattaa tulla väännettyä liikaa. Itse en käytä momenttiavainta tuossa hommassa, mutta erittäin suositeltavaa se kyllä on.

Ei se momenttiavaimen käyttö tarkoita sitä että sillä vedetään oikein olan takaa pultit kiinni!

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.2.2007 12:20

no shit sherlock ;) vaikka vasta 5 vuotta alan hommissa ollu niin tiän kyl =)

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 27.2.2007 14:17

Joskus kans olen pohtinu miks öljyproppu ja suodatin tarvii vetää tunteella kiinni, niitä voi kiristää jos vuotavat mutta uusia jenkoja onkin jo ikävämpi tehdä.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 27.2.2007 15:17

TerZi1982 kirjoitti:ei ristus..... ei tulis kyllä mieleenkään momenttiavaimella öljyroppua laittaa kiinni :D kai sen verran tarvii järkee ja käsimomenttia olla =)


No kuinkasmonta proppua olet tuhonnut. Ainiin joo ethän tiedä koska yleensä seviää vasta seuraavalla avauskerralla. En siis viitta sinun ammattitaitoon vain yleisesti ja luulisi olevan liikkeenkin kannalta etu että voi sitten sanoa että on vedetty momenttiin että kierteet eivät menneen meidän liikkeessä.
Mutta tosiaankin ei ole iso homma kiristää sitä proppua momenttiavaimella vaikkakin vie sen minuutin tai kaksi enemmän aikaa kuin tavallisella avaimella.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.2.2007 15:22

Oikeastaan kaikki köykämiiniin tulevat pultit pitäisi vetää momenttiavaimella, en kyllä itsekkään tee niin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.2.2007 16:14

E-mersun suodatinkotelo on aika tarkka momentista, liian vähän ja öljyt tulee paineella ulos, liikaa ni muovi halkee tai sen hatun kerteet menee. Et sikäli joissain kohdissa kannattaa oikeesti käyttää momenttiavainta, eikä se tee epäpäteväksi, päinvastoin, kun osat on laitettu momenttiin niin voi sanoa jo et on jo todella ammattitaitoista. Niin ja itekin olen allalla.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 27.2.2007 17:45

Miksei siihen öljypohjaan tehty helicoilia? Ja ei, ei kävis mieleenkään käyttää momenttiavainta öljyroppua kiristäessä. Ja itse olen alalla myös. Enkä ole ainakaan vielä tietääkseni tuhonnut kertaakaan kierteitä öljypohjasta. Eikä ne kyllä koskaan mitenkään erityisen kireessä ole.
Öljynsuodattimet on asia erikseen, se vasta kyrsii, jos joku on vetänyt apinan raivolla kiinni ja itse pitäis se auki vääntää.

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 27.2.2007 17:58

No niin nyt on taas pirssi saatu kotia ja ajoon, olivat erikois hitsarilla käyttäneet öljyphjan joka oli hitsannut sinne semmosen kierreholkin kiinni, käytin auta vielä nosturilla ja tarkastin ettei mistään vuoda öljyä. Vaan oli kyseisen firman omistaja pahoillaan tapahtuneesta, antoi öljynvaihdon ilmaiseksi ja lupasi vielä seuraavankin vaihdon ilmaiseksi. PS.Tästä lähtien minun autoista otetaan imupumpulla öljyt pois koneesta.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 27.2.2007 18:44

Eli jätetään sitten tulevaisuudessa kaikki moskat öljypohjaan ja uusien öljyjen sekaan.

E-mersun suodatinkotelo on aika tarkka momentista


Onkohan passatissa kuinka tarkka sitten? Huomenna pitäis vaihtaa. Vähän käytetty momenttiavainkin kyllä löytyis. :D

e:
itse itselleni vastaten:
kannessa luki että 25nm. tosin ei tuohon momentti avainta oikein millään saa kiinni eli käsin pitää kotioloissa vääntää. putkipihtiä tuohon momenttiin ei varmaankaan tarvi. ;D
Viimeksi muokannut Matti M, 28.2.2007 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 27.2.2007 18:48

Niin, eikös joissain autoissa (ei VAG:ssä vissiin missään) ole öljypropussa magneetinpala, joka kerää metallihippusia öljystä, tuo sitten putsataan kun proppu avataan.. Vaikka eihän siitä mitään apua olisi näiden aluvalu moottoreiden kanssa..
Itse en kyllä käyttäisi imuvaihtajaa, varsinkaan jos auto täytyy kuitenbkin nostaa suodattimen vaihdon takia..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2007 18:53

Ja kuinka tiukassa se öljytulppa sitten on kun sitä ei oo auottu...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.2.2007 19:31

no ei oo yhtään takasin tuotu ja sen verran pieni firma että samat siellä käy vuodesta toiseen kuka kerran on sinne eksyny... oon yksin asentajana st1:sen huollossa, ja pieni paikkakuntakin että siä sana kyllä levii jos möhlii =)
matti83 noin fiksuja firmoja on harvassa ;)

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 27.2.2007 20:52

niinpä!!! =))


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa