Akkun lataus tupakanpistokeen kautta?
Valvoja: ffp jäsenet
Akkun lataus tupakanpistokeen kautta?
Terve.
Olen ostanut sellaisen viisan akkulaturin, joka voi olla päällä vaikka aina. Auto on sekä kotona että firmassa kiinni tolpassa (kotona n. 2h ja firmassa n. 4h/päivä), ja ajattelin kun työmatka on vähän lyhyt että laittaisin akkulaturin Y-haaroittimella auton sisälämppäripistokkeeseen.
Pitääkö sitten vetää piuhat akulle, vai voinko virittää siihen sellaisen tupakansytyttimeen sopiva liitin ja siitä ladata akku? Autohan on se sama VW Bora, jossa tup.syt. ei ole virtalukon takana, eli siinä on aina virtaa.
Olen ostanut sellaisen viisan akkulaturin, joka voi olla päällä vaikka aina. Auto on sekä kotona että firmassa kiinni tolpassa (kotona n. 2h ja firmassa n. 4h/päivä), ja ajattelin kun työmatka on vähän lyhyt että laittaisin akkulaturin Y-haaroittimella auton sisälämppäripistokkeeseen.
Pitääkö sitten vetää piuhat akulle, vai voinko virittää siihen sellaisen tupakansytyttimeen sopiva liitin ja siitä ladata akku? Autohan on se sama VW Bora, jossa tup.syt. ei ole virtalukon takana, eli siinä on aina virtaa.
Siis ymmärsinkö oikein, että sisälämppärin pistokkeeseen laittaisit verkkovirtalaturin, johon patentoisit tupakansytytinpistokkeen, ja sitä kautta lataisit auton omaa akkua? Ehkä kannattaa ihan automatiikan vuoksi pistää se suoraan akkuun, vaikka näennäisesti se menisi tuotakin kautta Tuollaiset patentit ja niiden paloturvallisuus saattaa olla sitten toinen juttu, mutta tuskin siinä vaaraa on, kun tekee huolella.
Miten olisiko lämmityslaitteen valmistajalla valmista laturia, niin olisi ainakin varma systeemi?
Miten olisiko lämmityslaitteen valmistajalla valmista laturia, niin olisi ainakin varma systeemi?
Juu, ymmärsit oikein.
Ja defalla löytyy, mutta hinta pyörii siellä 160e luokassa...
Mistäköhän saisi noi kaapelit läpivedetty konehuoneen puolelle? Eli laturi jää auton sisään, vaan laturikaapeli ajattelin vetää läpi.
Laturin jälkeen ajattelin laittaa 7,5A sulake, ja sama akun päässä niin että jos se kaapeli vioittuisi jossain niin sulakkeen palaa.
Entäs osaako joku sanoa mikä ero latauksessa on standardi akku ja geeliakulla? kun tämä laturi on vakiona 12V GEL, niin joudunko joka kerta painaa sitä GEL/STANDARD nappulaa?
Voipi olla että vien tämän laturin takaisin ja otan sen defan omaa laturia...
EDIT: Muistankin että näin joskus naapurilla sellaisen virityksen (ihan ostettu kylläkin) joka latasi auton akkua toisen auton tupakansytkäristä, eli siinä oli tup.syt. molemmissa päissä.
EDIT2: Juu, se laturi antaa 3,5A (ja jotain 5,3A RMS suluissa, onkohan sama kun kaiuttimissa on nämä 1200W PMPO?)
Ja defalla löytyy, mutta hinta pyörii siellä 160e luokassa...
Mistäköhän saisi noi kaapelit läpivedetty konehuoneen puolelle? Eli laturi jää auton sisään, vaan laturikaapeli ajattelin vetää läpi.
Laturin jälkeen ajattelin laittaa 7,5A sulake, ja sama akun päässä niin että jos se kaapeli vioittuisi jossain niin sulakkeen palaa.
Entäs osaako joku sanoa mikä ero latauksessa on standardi akku ja geeliakulla? kun tämä laturi on vakiona 12V GEL, niin joudunko joka kerta painaa sitä GEL/STANDARD nappulaa?
Voipi olla että vien tämän laturin takaisin ja otan sen defan omaa laturia...
EDIT: Muistankin että näin joskus naapurilla sellaisen virityksen (ihan ostettu kylläkin) joka latasi auton akkua toisen auton tupakansytkäristä, eli siinä oli tup.syt. molemmissa päissä.
EDIT2: Juu, se laturi antaa 3,5A (ja jotain 5,3A RMS suluissa, onkohan sama kun kaiuttimissa on nämä 1200W PMPO?)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
CTek 3600 (~57e) olisi mainio kiinteään asennukseen sopiva laturi, mutta kytkentä on tuonkin kanssa ongelma. Sinänsä se tupakansytytin ei ole mikään ongelma muutaman amppeerin virroilla, kuten totesit on niitä valmiinakin saatavilla. Tosin lähinnä ne tupakansytkästä tupakansytkään -laturit ovat lähinnä hätäapukonsteja silloin kun oikeita starttikaapeleita ei ole tai niitä ei voi käyttää.
SS
Post Posted: 20.2.2007 20:51 Post subject:
CTek 3600 (~57e) olisi mainio kiinteään asennukseen sopiva laturi,
Juu, se ei ole ehta CTek, mutta joku kopio... maksoi kuitenkin 50, oli valmistettu saksassa (jos muistan oikein.)
Kolme nappia löytyy, 12/6V ja sitten se GEL/STD (gel hyytelö ja STD tavallinen akkuhappo), ja joku kolmas nappula, en muista mikä...
Mutta ei kai se sitten haittaa että se lataa GEL-asennossa, jos se kerran vaan lataa vähän pienemmällä virralla.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Niin, onhan se tiisseli, mutta ajan liian vähän.
Se akunlataus on on varotoimi, eli ajan aamulla töihin n. 8km ja illalla takaisin.
Ei ihan riitä siihen diesel veroon, mutta tykkään dieselin väännöstä ja halvasta tankkauksesta.
Ja se juttu että jos akussa on virtaa niin se lähtee käyntiin (tosin eihän se oli niin enää...)
Se akunlataus on on varotoimi, eli ajan aamulla töihin n. 8km ja illalla takaisin.
Ei ihan riitä siihen diesel veroon, mutta tykkään dieselin väännöstä ja halvasta tankkauksesta.
Ja se juttu että jos akussa on virtaa niin se lähtee käyntiin (tosin eihän se oli niin enää...)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa