Autoreleen kytkentä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Autoreleen kytkentä

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.2.2007 16:26

Halolla päähän! :D

Kuva

Eli mihin relettä tarvitsen: Akulta tulisi johto releeseen, josta jännitemittarille. Heräte otettaisiin virtalukosta (+12V) (Näin siksi, että virtalukolta ei jostain syystä tule oikeita jännitteitä)

Pitää vain varmistaa käykö näin 1C. Eli akulta tuohon 86, jännitemittari 30 ja heräte 87.

Vai akulta 86, jännitemittari 85 ja heräte 87?

86 ja 85 välillä on ilman kytkentää pieni resistanssi, joten kuluttaakohan tuo virtaa paljon?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2007 16:31

Helpoin olisi kaivaa reletaulusta kytketty jännite josta haaroitat mittarille.

Jos väkisin haluat releellä kytkeä niin 30 akkuun, 87 mittariin., 85 heräte ja 86 maahan.

86 ja 85 välillä on ilman kytkentää pieni resistanssi, joten kuluttaakohan tuo virtaa paljon?
Siinä on aina suuri resistanssi. Kuluttaa virtaa jonkin verran. Releestä riippuen jotain luokkaa 100 mA.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 22.2.2007 16:35

Ja akulta lähtevään johtoon sulake väliin. Vähentää vikatilanteen sattuessa savunmuodostusta kabiinissa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.2.2007 16:38

Nyt menee kyl vähän metsään. Releen navoissa 30 tarkoittaa suoraan akulta tulevaa johtoa, 87 ikäänkuin jatkoa 30:lle rele vaan kytkee sen ohjauksen mukaan päälle ja pois (tähän siis kytketään kaikki kuorma). 85 ja 86 ovat releen ohjaus nastat. Ei ole periaatteessa väliä kumman laitat maihin.

Ymmärsinkö oikein että olet kytkemässä tavallista jännitemittaria autoosi? Virtalukolta pitäisi saada otettua mittarille jännitteet. Voit halutessasi tehdä sen releelläkin suoraan akulta tuon virtalukon ohjaamana. Itse en näe tähän kuitenkaan mitään erityistä käytännön syytä.

E:hidas
Viimeksi muokannut Dubsonic, 22.2.2007 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.2.2007 16:38

Helpoin olisi kaivaa reletaulusta kytketty jännite josta haaroitat mittarille.


Reletaulusta on itseasiassa tällä hetkellä, mutta kusee ainakin -0,5-1,0V verratuna siihen mitä akunnavoilta näyttää...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2007 16:41

Nyt menee kyl vähän metsään.
Myönnetään etten muista DIN-normiston mukaista kytkentää, mutta toiminnallisuus olisi sama.

Reletaulusta on itseasiassa tällä hetkellä...
Koita toisesta kohtaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.2.2007 16:45

Oon koittanu joka ristuksen reijästä :D (kakkis jetta siis kysees)

Yhteen reikään on tullut jännite, kun avainta kääntää. (oikeassa ylänurkassa oleva releen paikka) Tuossakin 90' mutka yhdistää kaksi reikää... Tiedä, mitä virkaa sillä sitten on.

Miitsu

ViestiKirjoittaja Miitsu » 22.2.2007 19:21

Mittasitko akulta yleismittarilla vai sillä samalla mikä on tarkoitus laittaa kiinni...voi olla halpis mittareissa virhettäkin se 0,5-1,0v.. Mittarin maadoitus kannataa tarkastaa myös ettei oo vastusta sillä puolen..:)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2007 19:39

Kohtuullinen kytkentäresistanssi ei vaikuta jännitemittaukseen paitsi ehkä halvoissa mittareissa.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 22.2.2007 19:41

Jos sitä jännitemittaria ei meinaa koko aikaa pitää ni eikös olis helpoin pistää siihen käyttöön halpa yleismittari... Ei tarttis mitään releitä yms. vaan ainoastaan ne kaks mittapäätä kiinnitäs mihin haluu ja mittarista virta päälle ni johan alkaa tapahtua....

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 22.2.2007 23:00

Kakkiksessa kytkin jännemittarin virtalukolta muistaakseni maahan menevältä johdolta, olisikohan ollut musta. Tämän johdon rinnalle siis.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa