1.9TDI (81kw) Piristäminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mcroot
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.2.2007 19:05

1.9TDI (81kw) Piristäminen

ViestiKirjoittaja mcroot » 22.2.2007 19:23

Hei,

Etsiskelisin hyväksi havaittuja konsteja tehojen repäisyyn tuosta vm. 98 golfin nokivasarasta.

Ensimmäinen mitä mieleen tuli oli välijäähdyttimen asentaminen. Onkohan olemassa mitään valmiita "kittejä" joissa letkut, kiinnitys ja jäähdytin samassa? Missä firmoissa porukka on noita teetättänyt ja saanut laadukasta palvelua jos joutuu kokonaan lähteä sorvaamaan. Ei kiinnostaisi käydä missään sattumanvaraisessa tuning-liikkeessä josta pois ajettaessa välijäähdytin tippuu ensimmäisessä kiihdytyksessä?

Tuon ECU:a ei taida ihan suoraan pystyä ohjelmoimaan vaan flässäys on tiedossa. Miten laadukkaita nuo sekalaiset teholastufirmat ovat eli onko se ohjelmointi tehty hyvin vai tuleeko yhtäkkisiä savutuksia yms paljon?

Kiinnostaisi tietysti kovasti lähteä vaihtamaan myös koko ECU johonkin täysin ohjelmoitavaan mutta dieselmoottoreille tarkoitettuja ecuja ei ole tullut vastaan. Tosin saattaa johtua siitä että aikaisemmin on ollut aina bensavekoitin.

Miten pitkällä suuttimet/pumppu tuossa vekoittimessa pärjää ja minkälaiset suuttimet olisivat järkevät jos autosta ei ole tarkoitus saada mitään +200hp.

Mitä muuta dieselin tunauksessa tulisi ottaa huomioon?

Koetan selailla parhaani mukaan aikaisempia krijoituksia.

mcroot
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.2.2007 19:05

ViestiKirjoittaja mcroot » 22.2.2007 19:53

Nyt on sitten tullut bongattua tuollainen add-on palikka ruiskulle eli Dimsport Rapid Standard. Lupailevat 20kw teholisäystä tuolla.

Mitenköhän tuo boksi toimii jos se on ohjelmoitu tuolle vakiokokoonpanolle ja tuohon vaihdetaan sitten turbo tai lisätään välijäähdytin?

Aikaisemmin autojen kanssa säädättäessä on tullut käytettyä täysin ohjelmoitavaa ecua johon sitten tuttu on säätänyt arvot suoraan dynossa jokaisen osan vaihtamisen/lisäämisen jälken.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 22.2.2007 20:12

Kyllähän noista vanhoista jutuista on "perusreseptejä" havaittavissa: ahdin, moottorikojtainen ophjelma, vapaammin hönkivä putki ja hyvä ilmavaihto coolerille jne.
On myös tiedossa, että ko vermeeseen on saatavilla halpislastu(j)a, jolle luvataan about 140hp/300Nm. G-techin mukaan talvisella kuivalla asfaltilla lunastaa lupauksensa, kesäkelistä ei kokemusta. Millään kierroslueella/kaasun asennolla ei savuta yhtään. Tuollaiseen jos löis evry:n vielä kaveriksi, niin sai kaiken irti mitä ko turssi jaksaa puhaltaa....
Halpislatuissa tosin on sellaista ominaisuutta, että reilummalla kaasunkäytöllä kaksoismassavauhtipyörä ravistaa alle 2000 kierroksen.

mcroot
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.2.2007 19:05

ViestiKirjoittaja mcroot » 22.2.2007 21:01

Evryn voisi kolvailla alkuun. Pitää ennen sen tulille lyömistä simuloida miten tuo ecu käyttäytyy sen kanssa ja sitten väsäillä sopivalle epromille vastuksen säätö.

mcroot
-
Viestit: 5
Liittynyt: 22.2.2007 19:05

ViestiKirjoittaja mcroot » 7.3.2007 11:48

No niin.

Nyt on sitten jätetty evryt sun muut välistä ja tarkoitus siirtyä suoraan muihin vaihtoehtoihin. Vekottimeen tuleen nyt sitten race-suuttimet, downpipe vaihtuu avarammaksi ja katti ja takasuodatin häipyy pois ja vakio ilmansuodatin vaihtuu vapaavirtaussuodattimeen.

Noilla metkuilla varmaan pääsee sinne 150-170hp tienoille?

Auton ulkonäköä kun ei vielä lähdetä kauheasti muuttelemaan (Listat pois ja muutakin sheivausta) niin välijäähdytin jää nyt välistä. Sitten kun kesällä vaihtuu korisarja niin siihen saa jo toivottavasti vähän isompaa välijäähdytintä helpommin asennettua.

Tuli nyt tuossa mieleen että kun tuo Tekstit -osio päivittyy hieman nihkeänlaisesti niin voisin tuosta tehdä vaikka pienen artikkelin kuvien kanssa jos intoa löytyy.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 7.3.2007 12:07

Tarvii PD130 ahtimen ja ahtopaineen nostoa noille tehoille. Vakioilmansuodatin toimii hyvin, ei tarvii mitään kikottimia.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.3.2007 14:17

siinähän on välijäähdytin... pisti silmään ku puhuit lisäämisestä, oma samalla koneella ja hannulan lastulla mitattu 157hp/326nm , sen jälkeen laitettu suuttimet.. ja ens viikolla pitäs tulla pd150 ahdin =) ja nestepää... kytkin ja vauhtipyörä sun kannattaa vaihtaa... omaan tuli vr6:sen normivauhtipyörä ja 3 koppasen tdi:n kytkin muistaakseni.. sachs:in poweriversio.. pitäs kestää enempi vääntöö... oma ainakaan ei o viä luistanu kertaakaan... saa nähdä sitten ku saa turbon kii... ittellä vapaavirtaussuodatin vakiokotelossa eikä siitä kyllä mitään apua oo =) turha vaiva vaan putsata, vakio kivempi vaan vaihtaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.3.2007 18:25

Voisin hiukka epäillä tota vr6:sen vauhtipyörän sopimista tdi vehkeeseen...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 7.3.2007 18:50

Eli paremminkin 3-koppaisen 1Z tai AHUn vauhtipyörä ja VR6:n kytkinlevy Sachs Power -asetelmalla.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.3.2007 18:54

noperke kyllä omassa pitäs olla vr6:sen vauhtipyörä :D dopilta hain =)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 7.3.2007 19:25

Onko siinä monta pultinreikää kampuran kiinnitykseen, veeärrässä niitä on puolet enemmän kun tdi:ssä

-tohtorisykerö-
-
Viestit: 102
Liittynyt: 19.2.2007 8:09

ViestiKirjoittaja -tohtorisykerö- » 7.3.2007 22:46

ite tuossa piakkoin laitatan upsolute lastun tuohon masiinaan ja vaparin laitoin hiljatain ja suuttimet pitääs laittaa vielä isompaa.. niillä ny pitäs tuohon 155 hv tuntumaan päästä tuolla vakio turbolla.. olisin ihan tyytyväine..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 7.3.2007 23:23

Vaikuttaakohan tuo vapari mitä, mulla kun on golffissa vielä vakio putsari kiinni.
Tuon 155hp saa vielä vakio suuttimillakin kun oikein kiusaa, mutta ahdin anelee kyllä armoa ja paljon

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 8.3.2007 0:04

saman verran ku vanhassakin... en päätäni pantiks laita mut vr6:sen muistaakseni piti olla... vaparista ei mitään muuta iloa oo paitsi että turbon vinkuna kuuluu ehkä inan enempi... tehoon ei omassa ainakaan ollu mitään vaikutusta suuttimilla tuli jonkin verrankin lisää... tän hetkistä tehoo ei o mitattu mutta kai siä ainakin toi tallella on mitä ennen suuttimiakin mitattu ;) ja jo yli 50tkm kestäny pientä sotkemista lastun kanssa.

-tohtorisykerö-
-
Viestit: 102
Liittynyt: 19.2.2007 8:09

ViestiKirjoittaja -tohtorisykerö- » 8.3.2007 16:29

kyll mulla ainaki tuli pikkuuse alavääntöö lisää.. ja turbo vinkuminen ny vähä lisäänty ja sit pikkuse sihataa ku päästää kaasulta :D ookko sä saanu tuolla pelkällä lastulla tuon 157 hv ??

-tohtorisykerö-
-
Viestit: 102
Liittynyt: 19.2.2007 8:09

ViestiKirjoittaja -tohtorisykerö- » 8.3.2007 16:31

noo mut suuttimet kuitenki menee vaihtoo..kattoo sit mitä hevosia tulee.. ja sit ku turbo tilttaa ni sit isompaa vaa :)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 8.3.2007 16:48

juu pelkällä lastulla... turbontapposäädöissä on .... mutta ei väliä, kuulemma turbo juur rantautunu turkuun ;) ens viikolla asenteleen =) suuttimet ku vaihdoin niin alavääntö hiukan katos alle 2000 kierroksen... mikä pelkästään positiivista, ei riko paikkoja niin helposti =)

-tohtorisykerö-
-
Viestit: 102
Liittynyt: 19.2.2007 8:09

ViestiKirjoittaja -tohtorisykerö- » 8.3.2007 18:29

nonnii... sitähän on sit kiva päästä asenteleen ja orottamaan muutoksia tehoihin innolla :)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.3.2007 22:30

Ihmetyttää miten alaväännöt voi kadota isommilla suuttimilla jos muuta ei tehty. Paljonko avautumispaineet?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 8.3.2007 22:47

Taitaa iq:ta kuitenkin olla säädetyn.. ?

Edit. Eipä toi silti tapahtunutta selitä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 8.3.2007 23:42

ei välttämäti suoraa siitä silti johdu, ennen suuttimia kun asuntovaunuavaunua veti niin oli kuollu kohta 2500 paikkeilla. Se katos ku vaihto suuttimet... tarvii testata ilmamäärämittari ny eka kuhan kerkee, en kyllä ihmettelis jos siivekkin jumittas tai vastaavaa, sen verran jo sitä vakioahdinta kiusattu =) ja se katoominen on siis tosi vähästä ... tai sitte tuntuu vaan ku muualle tullu vetoo jonkin verran lisää.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 9.3.2007 0:19

Isommilla suuttimilla vetoja pitäs tulla koko kierrosalueelle lisää, tosin pienellä turbolla tulee sellainen "kuminauha" moottori joka hyytyy ylhäältä

mikki hiiri
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.8.2006 19:26

ViestiKirjoittaja mikki hiiri » 13.4.2007 21:35

sammaa mieltä edellisen kanssa, suuttimet on hyvät ja auttaa koko kierrosalueella..... mutta vakio turbossa loppuu hönkä n.4000k/min

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 13.4.2007 23:00

mapin vaihto ainakin teki paljo ;) perseessä ja penkissäkin... 172hp pyöriltä.... ja g60:sen vauhtipyörä se olikin.. puhuin omiani ku vr6:sesta pölisin

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 13.4.2007 23:52

kyllä se alkaa olla jo vakio ahtimelle liikaa ja reilusti....

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.4.2007 0:03

turpo on vaihdettu kyl jos mulle pölisit =) vakioha toikin mutta 150 heppasen

Reimond
-
Viestit: 638
Liittynyt: 1.8.2003 15:16

ViestiKirjoittaja Reimond » 16.4.2007 15:39

Nyt on sitten tullut bongattua tuollainen add-on palikka ruiskulle eli Dimsport Rapid Standard. Lupailevat 20kw teholisäystä tuolla.


Itselläni oli kyseinen boxi ja tehon lisäys oli suurempi entä upsoluten lastulla (jolla oli siis myös paineet nostettu 1.1bar) Tämä todettiin penkissä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa