Passat 3BG viheltää pakkasella
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG viheltää pakkasella
Eli nyt kun nämä pakkaset viimein alkoivat, niin huomasin, että tietyillä nopeuksilla passattini pitää viheltävää ääntä. Ääni kuulostaa tulevan edestä ja on erittäin tarkka nopeudelle. Ilmenee ainakin nopeuksissa about 55kmh ja 110kmh. Joskus myös 30kmh.
Toinen vikinä kuuluu sitten autosta kun ajaa juuri käynnistetyllä autolla mutkaan, niin kauan kun ratti on vinossa ja auto kääntyy mutkassa kuuluu erittäin voimakas vikinä, joka loppuu kun a) auto menee suoraan tai b) auto lämpiää.
Mitähän nämä voisi olla? Auto on 2002 V6 4Motion Passat. Aj. 158tkm.
Itse olen pähkäillyt, että laakerit ja ohjaustehostin? Mutta miksi nämä äänet kuuluvat vain pakkasella? Esim tuo tietyissä nopeuksissa kuuluva ääni katoaa täysin kun lämpötila lähestyy nollaa. Ja kääntymisvikinä siis katoaa täysin kun auto lämpenee.
Eli pitääkö huolestua? Onko jokin menossa rikki?
Toinen vikinä kuuluu sitten autosta kun ajaa juuri käynnistetyllä autolla mutkaan, niin kauan kun ratti on vinossa ja auto kääntyy mutkassa kuuluu erittäin voimakas vikinä, joka loppuu kun a) auto menee suoraan tai b) auto lämpiää.
Mitähän nämä voisi olla? Auto on 2002 V6 4Motion Passat. Aj. 158tkm.
Itse olen pähkäillyt, että laakerit ja ohjaustehostin? Mutta miksi nämä äänet kuuluvat vain pakkasella? Esim tuo tietyissä nopeuksissa kuuluva ääni katoaa täysin kun lämpötila lähestyy nollaa. Ja kääntymisvikinä siis katoaa täysin kun auto lämpenee.
Eli pitääkö huolestua? Onko jokin menossa rikki?
No nyt päivitystä kun on tullut analysoitua enemmän.
Vvihellys ei olekaan riippuvainen nopeudesta vaan moottorin kierrosluvusta. Vihellys tuntuu kuuluvan vähän alle 2000rpm ja vähän alle 3000rpm.
Ja semmoinenkin huomio tuli tehtyä, että ääni kuuluu hyvin voimakkaasti myös auton ulkopuolella (olin kuvitellut sen kuuluvan ainoastaan auton sisällä). Kuulin sen kaikuvan hyvin selvästi betoniseinistä kapealla kujalla, rupesi hävettään =)
Eli olisiko kellään mitään hajua etes, että mistä voisi olla kyse!?
Vvihellys ei olekaan riippuvainen nopeudesta vaan moottorin kierrosluvusta. Vihellys tuntuu kuuluvan vähän alle 2000rpm ja vähän alle 3000rpm.
Ja semmoinenkin huomio tuli tehtyä, että ääni kuuluu hyvin voimakkaasti myös auton ulkopuolella (olin kuvitellut sen kuuluvan ainoastaan auton sisällä). Kuulin sen kaikuvan hyvin selvästi betoniseinistä kapealla kujalla, rupesi hävettään =)
Eli olisiko kellään mitään hajua etes, että mistä voisi olla kyse!?
Itsellä oli samanlainen vikinä auton käynnistyksen jälkeen kun kierrokset olivat kylmällä koneella n. 2000 rpm. Tätä ei kuulunut auton käynnistyksessä lämpimällä koneella.
Nytpä sitten auto levisi että en tiedä liekkö vika siellä vai ei. Luultavasti kuitenkin mulla antoi bensapumppu viimeisen henkäyksensä...
Nytpä sitten auto levisi että en tiedä liekkö vika siellä vai ei. Luultavasti kuitenkin mulla antoi bensapumppu viimeisen henkäyksensä...
Juu täälläkin viheltää varmaankin noilla samoilla kierroksilla (A4 B5) ja mitä kylmempi, sitä varmemmin viheltää.
Vihellys kuuluu koko ajan saman taajuisena, eli ei muutu korkeammaksi kierrosten mukaan. Ainoastaan vihellyksen voimakkuus muuttuu kovemmaksi kierrosten mukaan.
Vihellys kuulostaisi tulevan enemmänkin kuskin puolelta, mikä lie siellä sitten viheltelee...
Vihellys kuuluu koko ajan saman taajuisena, eli ei muutu korkeammaksi kierrosten mukaan. Ainoastaan vihellyksen voimakkuus muuttuu kovemmaksi kierrosten mukaan.
Vihellys kuulostaisi tulevan enemmänkin kuskin puolelta, mikä lie siellä sitten viheltelee...
Kiva tietää, että on kohtalotovereita.
Mitenhän tuon saisi selville, että mikä siellä oikein viheltää. Koitin pörhölle mailata VW-neuvojalle asiasta, mutta eivät reagoi mitenkään. Auton myyjä sanoi vaan, että sinne huollon puolelle kyselemään, mutta kun ei olis aikaa siellä seisoskella. Ja siellä ON kiire näin pakkasaikaan... Mutta kun noita ääniä ei taas kuulu lämpimällä. Ahdistaa!
Tänään kun oli 27 astetta pakkasta aamulla lähtiessä, niin vinkaisuja kuului noin 200rpm välein 2000-3000rpm välillä. En viitsinyt sen enempää autoa edes kierrättää noin kylmässä ennenkuin lämpöjen neula oli edes vähän liikahtanut.
Tosi outo homma...
Tutkin tuota ultimatevw:n foorumia ja sieltäkin löytyi muutama versio tarinasta:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3690
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6560
Mitenhän tuon saisi selville, että mikä siellä oikein viheltää. Koitin pörhölle mailata VW-neuvojalle asiasta, mutta eivät reagoi mitenkään. Auton myyjä sanoi vaan, että sinne huollon puolelle kyselemään, mutta kun ei olis aikaa siellä seisoskella. Ja siellä ON kiire näin pakkasaikaan... Mutta kun noita ääniä ei taas kuulu lämpimällä. Ahdistaa!
Tänään kun oli 27 astetta pakkasta aamulla lähtiessä, niin vinkaisuja kuului noin 200rpm välein 2000-3000rpm välillä. En viitsinyt sen enempää autoa edes kierrättää noin kylmässä ennenkuin lämpöjen neula oli edes vähän liikahtanut.
Tosi outo homma...
Tutkin tuota ultimatevw:n foorumia ja sieltäkin löytyi muutama versio tarinasta:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3690
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6560
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
Nostan vanhaa aihetta, kun olen itse ihmetellyt samanlaista vihellystä tänä talvena.
Autona ALT koneinen 3BG vuodelta 03.
Onko joku mahdollisesti löytänyt syyn tälle vihellykselle?
edit: siis muuta syytä kuin yllämainittu laturista johtunut vihellys, ja oletteko onnistuneesti päässeet eroon tästä mikäli on laturista johtuvaa ollut?
Eli tuntuu viheltävän helpommin ja kovempiäänisesti mitä enemmän pakkasta. Viheltäminen on riippuvainen kierroksista, viheltää tietyillä kierroksilla, esim. vähän alle 2000 ja vähän alle 3000. Silti vihellyksen taso/taajuus ei muutu kierrosten mukaan vaan viheltävä ääni on tasaisen kuuloinen silloin kun kuuluu.
Autona ALT koneinen 3BG vuodelta 03.
Onko joku mahdollisesti löytänyt syyn tälle vihellykselle?
edit: siis muuta syytä kuin yllämainittu laturista johtunut vihellys, ja oletteko onnistuneesti päässeet eroon tästä mikäli on laturista johtuvaa ollut?
Eli tuntuu viheltävän helpommin ja kovempiäänisesti mitä enemmän pakkasta. Viheltäminen on riippuvainen kierroksista, viheltää tietyillä kierroksilla, esim. vähän alle 2000 ja vähän alle 3000. Silti vihellyksen taso/taajuus ei muutu kierrosten mukaan vaan viheltävä ääni on tasaisen kuuloinen silloin kun kuuluu.
Täältä liittyy kanssa yksi viheltävä passatti enkelikuoroon mukaan. Mulla siis diesel kyseessä. Ääni kuuluu selvästi vänkärin puolelta ja mitä enemmän pakkasta, sen kovempi ääni. Päät kääntyy taajamassa, ääni kuuluu yllättävän kovasti ulospäin. Itseäni asia naurattaa, mutta vaimon mielestä vähempikin huomio tuolla katiskalla ajaessa riittäisi =)
Täällä kanssa... 1.8T AEB Tiptronic -98
Oireena korkeataajuuksinen vihellys lämpötilasta riippumatta juuri 3000 kierroksen alla, vaihteella ei ole periaatteessa väliä, mutta ajo-/rengasmelun vuoksi en voi varmaksi sanoa kuuluuko ääni vielä nelos- ja vitosvaihteilla. Lämpötila vaikuttaa äänen kuuluvuuteen, eli mitä kylmempi ilma ja mitä kylmempi kone, niin sitä selvemmin ääni kuuluu. Mielestäni ääni ei kuitenkaan poistu kokonaan lämpimällä koneella.
Tähän asti tutkittu / tarpeen mukaan vaihdettu turbon imupuolen ja huohotuksen letkut & putket, bypass letkuineen ja muut alipainetuubit. Ahtoputkia ja turboa ei ole vielä tarkastettu, mutta mikäli kyse olisi ahtovuodosta tai pakopuolen vuodosta olisi ääni varmastikin jatkuva alkaen ahtopaineiden noususta.
vwpassat1.8t mainitsikin tuolla laturin rullan laakerista, eli tarkoitat varmaankin hihnapyörän laakeria? Mikäli tuosta on kysymys, niin miten kallis mahtaa olla osa ja liekö kovinkin vaikea vaihtaa? Ilmeisesti laturin hihna ja itse mötikkä täytyy kuitenkin irrottaa.
Oireena korkeataajuuksinen vihellys lämpötilasta riippumatta juuri 3000 kierroksen alla, vaihteella ei ole periaatteessa väliä, mutta ajo-/rengasmelun vuoksi en voi varmaksi sanoa kuuluuko ääni vielä nelos- ja vitosvaihteilla. Lämpötila vaikuttaa äänen kuuluvuuteen, eli mitä kylmempi ilma ja mitä kylmempi kone, niin sitä selvemmin ääni kuuluu. Mielestäni ääni ei kuitenkaan poistu kokonaan lämpimällä koneella.
Tähän asti tutkittu / tarpeen mukaan vaihdettu turbon imupuolen ja huohotuksen letkut & putket, bypass letkuineen ja muut alipainetuubit. Ahtoputkia ja turboa ei ole vielä tarkastettu, mutta mikäli kyse olisi ahtovuodosta tai pakopuolen vuodosta olisi ääni varmastikin jatkuva alkaen ahtopaineiden noususta.
vwpassat1.8t mainitsikin tuolla laturin rullan laakerista, eli tarkoitat varmaankin hihnapyörän laakeria? Mikäli tuosta on kysymys, niin miten kallis mahtaa olla osa ja liekö kovinkin vaikea vaihtaa? Ilmeisesti laturin hihna ja itse mötikkä täytyy kuitenkin irrottaa.
Nostellaanpa vanhaa topikkia kun löytyi sama vaiva. Vieläkö pasuunat viheltää vai onko ratkaisut löytyneet? Itellä -05 3BG AVB eli 180 tkm ajettu dieseli kyseessä. Pakkasilla viheltää tasaisesti kun kierrokset on n. 2200. Loppuu lähes heti kun lisää tai vähentää kaasua. Ei pysty erottamaan tuleeko repsikan vai kuskin puolelta, mutta korvan mukaan konepellin alta kuitenkin.
Lueskelen näitä viestiketjuja ja ajattelin ottaa kantaa tohon vihellykseen! Sitä voi olla monenlaista luontoääntä autoissa mutta toi sun kuvaus viittaisi ohjaustehostimen pumppuun..öljyn viskositeetti on korkea pakkasilla ja vaikka sun autosi ei niin kovin vanha olekkaan niin vettä ym. kondesoituu tehostimen öljytilaan! Kylmäkäynnistyksessä pumppu kavitoi ja ääni tulee siitä..laakeri voi myös pitää ääntä kun öljy on jäykkää! Öljyjen vaihto voi auttaa tai mitään haittaakaan ei siitä ole! Ohjaustehostin ja kaikki alipainelinjat hyvä tarkastaa! Miksi äänet kuuluu kylmällä niin välyksethän on erilaiset komponenteilla kuin lämpimässä konetilassa olisi!
Pakkaset alkoi ja niin myös vihellys 2200 rpm vanhaan tapaan. Välissä tehty perusteellisemman puoleinen jakopään huolto, jossa vaihdettiin mm. kiristinrullat ja laturin vapaakytkin. Vaan eipä vihellys loppunut. Ääni alkaa yleensä motarilla 10-30 km ajon jälkeen.
Onko kukaan vielä sattunut pääsemään vihellyksestä eroon... pirssiä vaihtamatta?
Onko kukaan vielä sattunut pääsemään vihellyksestä eroon... pirssiä vaihtamatta?
Ja mitä tuohon lämpötilaan ja viheltämisen tosiaan tulee, niin varmaan jokainen kiristinrulla & ohjainrulla, pumppujen ja kompuroiden ynnä muiden latureiden laakerit ääntää kovalla pakkasella, jos ovat yhtään kuluneet.
Jos ääni kuuluu paikallaan kierroksia nostaessa, niin ei muuta kuin vaikka stetoskoopilla / tangolla tms kuuntelemaan, että mistä ääni lähtee.
Voi olla, että tässä vaikka joka jätkällä ääntää eri osa, joten toisten neuvojen perusteella pelkästään ei kannata osia vaihtelemaan lähteä.
Jos ääni kuuluu paikallaan kierroksia nostaessa, niin ei muuta kuin vaikka stetoskoopilla / tangolla tms kuuntelemaan, että mistä ääni lähtee.
Voi olla, että tässä vaikka joka jätkällä ääntää eri osa, joten toisten neuvojen perusteella pelkästään ei kannata osia vaihtelemaan lähteä.
Lisätään tähän jo lähes kuolleeseen ketjuun yksi kylmänä viheltävä Skoda. Ujellus kuuluu nyt kylmillä keleillä (yli -15°C pakkasta) käynnistyksen jälkeen vähän aikaa. Ei tunnu muuttuvan tyhjäkäynnin ja 1300rpm välillä ja sen jälkeen katoaa moottorin meluun niin ettei voi sanoa muuttuuko vai ei. Lämpimäksi ajettuna ja kauppareissun (10-15min) jälkeen kuului taas hetken vaikka konehuone on vielä lämmin. Kuului aikaisemmin syksyllä samantyylinen ääni, joka kyllä reagoi ohjaukseen, mutta jakopään vaihdossa käytettiin tehostimen säiliö pois tieltä ja uutta nestettä tuli sen säiliön verran sinne laitettua. Ääni katosi sen jälkeen. Nykytilanteesta yhteenvetona vielä:
-kierrokset ei vaikuta ääneen 1300rpm asti
-ratin kääntely ei vaikuta ääneen
-sähkökuorman lisääminen ei vaikuta
-kytkin painettuna pohjaan tai ylhäällä, ei vaikutusta
-sisätilan puhaltimen moottori vaihdettu loppusyksystä, joten senkään säädöt ei vaikuta
-ei ole ilmastointia autossa
Jotenkin edellisten jälkeen olisi kuitenkin kutina, että liittyy joko tehostimeen, laturiin tai sen moniurahihnan kiristäjäsysteemiin(mikä lie nimeltään). Onko jollain veikkauksia mitä vaihdettas, ennenkuin ollaan tienpäällä hinausautoa odottamassa näissä kesäisissä keleissä?
-kierrokset ei vaikuta ääneen 1300rpm asti
-ratin kääntely ei vaikuta ääneen
-sähkökuorman lisääminen ei vaikuta
-kytkin painettuna pohjaan tai ylhäällä, ei vaikutusta
-sisätilan puhaltimen moottori vaihdettu loppusyksystä, joten senkään säädöt ei vaikuta
-ei ole ilmastointia autossa
Jotenkin edellisten jälkeen olisi kuitenkin kutina, että liittyy joko tehostimeen, laturiin tai sen moniurahihnan kiristäjäsysteemiin(mikä lie nimeltään). Onko jollain veikkauksia mitä vaihdettas, ennenkuin ollaan tienpäällä hinausautoa odottamassa näissä kesäisissä keleissä?
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 21.3.2013 14:20
Jos ihan arvata pitäis, niin hihnan kiristäjä. Vihellys tuntuis tulevan joka tapauksessa laakerista. Vois käyttää laturin hihnan poissa niin tietäis että ollaan oikealla sektorilla.
Ottamalla kiristäjä irti jo pyörittämällä sormin hankala tietää onko laakeri kunnossa.
Laakeri itsessään maksaa muutaman euron ja siitä löytyy tyyppinumero.
Veikkaisin että laakerin voi itse vaihtaa.
Itsellä piti kiristäjä pakkasella semmoista vihellystä että tuohan leikkaa ihan justiinsa kiinni ( eri auto ), ennenkuin vaihdoin.
Ottamalla kiristäjä irti jo pyörittämällä sormin hankala tietää onko laakeri kunnossa.
Laakeri itsessään maksaa muutaman euron ja siitä löytyy tyyppinumero.
Veikkaisin että laakerin voi itse vaihtaa.
Itsellä piti kiristäjä pakkasella semmoista vihellystä että tuohan leikkaa ihan justiinsa kiinni ( eri auto ), ennenkuin vaihdoin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa