Huomasin tuossa pari päivää sitten, että tuonti Passatissani on erilainen vetokoukun sähköliitin, kuin aiemmin olen autoissa tavannut. Enemmän näkyisi olevan ja selkeästi pienempiä koskettia. Valmistaja oli Hella. Onko Saksassa tosiaan erilaiset systeemit kuin Suomessa? Löytyykö tuohon adapteria (hinta) vai tuleeko halvemmaksi ostaa Suomi-Mallin-liitin ja asentaa se?
Aiheeseen liittyvä hauska juttu (tai ainakin mulla oli hauskaa):
Kiinnitin appiukon uutta peräkärryä Passattiin, kun ementä samalla odotti autossa asennusta. No siinä sitten huomasin, että pistoke on väärä ja eihän se tähän käy. Irrotin sitten kärryn ja lähdimme motarille. Emäntä sitten motarilla ajon aikana alkaa vilkuilemaan peileistä, että missäs se kärry on ku ei näy... Sitten hän katsoo takalasista ja kauhuissaan huutaa: "Mihin se kärry on lentänyt?! Onko se tippunut jonnekin ihan uusi kärry? Minä reiluna olen heti leikissä mukanana ja sanon: Heh, heh, siellähän se on perässä, älä huijaa! Ja mulla oli hauskaa :) Aattelin aluksi, että se huomaa kärryn puutteen vasta K-Raudan pihassa....
Vetokoukun sähköpistoke "mallia Saksa"
Valvoja: ffp jäsenet
DIN 72570 mukainen 13-napainen rasia oli Saksassa yleinen jo 80-luvun puolivälissä...
NAPA KYTKENTÄ
1/L Vasen vilkku
2/54G Takasumuvalo
3/31 Maadoitus (navat 1-8)
4/R Oikea vilkku
5/58R Oikea seisonta-, ääri- ja kilpivalot
6/54 Jarruvalot
7/58L Vasen seisonta-, ääri- ja kilpivalot
8 Peruutusvalot
9/30 Jatkuva virta
10 Latausvirta (vaunun akku)
11 Lisämaadoitus navalle 10 (tai vapaa)
12 Perävaunun tunnistus (vaunun puolella yhdistetään napaan 3)
13/31 Maadoitus (navat 9-12)
Ja tuollaista adapteria on saatavana ihan tarvikkeena.
NAPA KYTKENTÄ
1/L Vasen vilkku
2/54G Takasumuvalo
3/31 Maadoitus (navat 1-8)
4/R Oikea vilkku
5/58R Oikea seisonta-, ääri- ja kilpivalot
6/54 Jarruvalot
7/58L Vasen seisonta-, ääri- ja kilpivalot
8 Peruutusvalot
9/30 Jatkuva virta
10 Latausvirta (vaunun akku)
11 Lisämaadoitus navalle 10 (tai vapaa)
12 Perävaunun tunnistus (vaunun puolella yhdistetään napaan 3)
13/31 Maadoitus (navat 9-12)
Ja tuollaista adapteria on saatavana ihan tarvikkeena.
Adapteri tulee pistokkeeseen kiinni niin, että sitä käännetään 90 astetta samalla kun se asetetaan paikalleen, ja pistokkeen läppä pitää osaltaan myös adapteria paikallaan. Adapterissa on taas oma läppänsä, mikä pitää kärryn pistoketta paikallaan. Jos tuosta selityksestä nyt mitään selvää sai. :)
Edittiä, kyllä semmonen adapteri siis ihan pätevä kapistus on, kinnitys auton pistokkeeseen on tukeva, samoin kuin kärryn pistokkeen kiinnitys adapteriin.
Edittiä, kyllä semmonen adapteri siis ihan pätevä kapistus on, kinnitys auton pistokkeeseen on tukeva, samoin kuin kärryn pistokkeen kiinnitys adapteriin.
Kysymys:
Passat 3C (-06) malliin asennettu koukku ja 13-nap. pistoke. Ilmeisesti autolle pitäis jotenki VAC-COM:lla opettaa että pistoke on asennettu? Mutta mistä?
Tajuaakohan se tota kautta sitten esim. automaattisesti ottaa parkkitutkan pois päältä ku kärry on kytketty ?
Omassa golffissa (myös 13nap.) mittaristossa näkyy myös perävaunun vilkkuille oma merkkivalo. Onkohan pasuunassa samaa ominaisuutta?
Passat 3C (-06) malliin asennettu koukku ja 13-nap. pistoke. Ilmeisesti autolle pitäis jotenki VAC-COM:lla opettaa että pistoke on asennettu? Mutta mistä?
Tajuaakohan se tota kautta sitten esim. automaattisesti ottaa parkkitutkan pois päältä ku kärry on kytketty ?
Omassa golffissa (myös 13nap.) mittaristossa näkyy myös perävaunun vilkkuille oma merkkivalo. Onkohan pasuunassa samaa ominaisuutta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa