Jetan jako kohalleen ja sytkän säätö.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

Jetan jako kohalleen ja sytkän säätö.

ViestiKirjoittaja hapa11 » 12.2.2007 12:07

mitäs kannaattaa ottaa huomioon ja onko paha homma? tartteeko mitään erikois työkaluja? Jakopään puoleisesta kysymys.

Huomenna ois vaan tarkotus stefa vaihtaa niin aatelin kysellä valmiiks ettei tuu ylläreityä...
Viimeksi muokannut hapa11, 25.2.2007 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 12.2.2007 13:34

Kai siihen pitäisi riittää normaalit työkalut. Momenttiavain kannattaa varmaan kans varata käden ulottuville.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 14.2.2007 0:21

Pitääks siihen kampiakselin pulttiin hommaa joku erillainen hylsy kun näyttää olevan joku "tähtipää" pultti....?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 14.2.2007 0:34

Siihen käy ihan normaali 19mm, 12-kulmainen hylsy

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 14.2.2007 19:38

Ok näytti sopivan... Mutta milläs ihmeellä mä sen auki saan?? Räikällä koitin vääntää ja nokkaakselin pultista kiinni pitää mutta hihna rupes pyörimään. Pulttipyssylläkin kokeilin mutta joko kompura tai pyssy hyytyy...

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 14.2.2007 20:34

Kannattaa rakentaa siihen kampiakselin hammashihnapyörään tuleva "kiinnitystyökalu" esim jokin leveä (5cm?) lattaraudanpala johon poraa 5 reikää.
4 (10mm) pientä neliöön ja yksi iso keskelle (silleen että pultin kanta tulee läpi).
Tuohon työkaluun ja räikkään reilusti jatkovartta ja vääntöä.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 14.2.2007 21:08

Juu täytyy jotain kokeilla. Meni viel kaiken lisäks yks kuusiokolo pultti pyöreeks et pitää seki jotenkin saada pois silet.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 14.2.2007 21:13

Jos et kerinnyt sotkea tuota jakoa, niin startilla pyöräyttämällä lähtee pultti kätevästi auki.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 15.2.2007 13:06

Siin on vaan vaarana se jos sattuu hylsy pyörähtää pultissa niin kohta ei saa millään enään auki... täytyy tänään koittaa taistella se jollain auki.

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 15.2.2007 14:50

Tein itse tuon homman kesällä jakoremmin vaihdon yhteydessä passattiin. Pultti on todella lujassa, ja vedetään todella lujaan kiinni myös (muistaakseni 90Nm + 90ast, muistista! älä luota tähän!). Ainakin passatissa piti pultti vaihtaa ("venyvä"), maksoi jotain 5 euroa orkkisosana. Itse sain tuon pultin auki/kiinni niin että kaveri painoi sopivan kokoista ruuvaria vauhtipyörää vastaan vaihteiston tarkistusluukusta (?).

Nuo neljä pulttia oli joku aikaisempi asentaja vetänyt pyöreiksi kaikki. Tuli auki lyömällä ZXN avain kuusiokoloon ja avaamalla normaalisti. Kannattaa rohkeasti lyödä pohjaan asti että varmasti pitää.

Kannatta varoa naarmuttamasta kampuran pintaa kun irottaa stefaa. Itse löin stefaan teräsnaulalla pari pientä reijänalkua, joihin vedin sopivan kokoiset peltiruuvit puoliksi sisään. Niistä vetämäällä lähti stefa nätisti.

Jakoremmi kannatta varmaan vaihtaa samalla. Ei maksa paljoa, ja jako pitää kuitenkin tarkistaa

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 15.2.2007 21:54

Ok eiköhän se sieltä noilla neuvoilla lähre.

Kiitoksia vaan neuvoista!!!

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 15.2.2007 22:57

Ite oon kans tehny niinku tossa yllä neuvottiin, eli ruukkaria vauhtipyörän hampaisiin ja metrisellä varrella ja raakalla voimalla auki. Ruukkareita on menny muutama, eli sitä pienintä sinne ei kannata laittaa! ;)

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 18.2.2007 20:27

Hyvinhän se noilla neuvoilla aukesi ja stefan sain vaihettuu...

Nyt tarttis vaan taas neuvoja, eli mites saan ton jaon varmasti kohalleen kun menin sitä vahingossa kääntelemään.

Eli ongelmana on että en saa enään autoa käyntiin vaikka merkit on kohallaan, oon sitä pyöritellyt ees ja taas mutta ei auta vaikka pyörittellee.. Voi olla että tuli jotain muuta vikaa tässä samalla mutta ei kuulosta kovin todennäköseltä.. ajamalla kumminkin talliin se toin.
Viimeksi muokannut hapa11, 19.2.2007 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.2.2007 20:40

Sytkä varmaan pielessä, ainakin itellä meni kun räpelsin kans jaon miten sattuu ja sitten käänneltiin ja väänneltiin että sai jaon muuten kohdalleen.

Eli ota ykköspytyn sytytystulppa pois (jakopään puoleinen reunimmainen), pyöritä konetta että mäntä on ylhäällä, tunkee vaikka meisselin siitä tulpanreijästä (puhtaana!) niin tietää millon se on ylhäällä. Sitten jakajan kansi auki ja kato minkä pytyn johtoa kohti pyörijä osoittaa, pitää osoittaa siihen johtoon mikä menee sinne ykköspytylle. Jos ei niin siitä vaan muuttamaan johtojen paikkoja, sotkematta syt.järjestystä (1-3-4-2 jos kyseessä "isolohko") ja hienosäätö pyörittämällä ite jakajaa. Pitäis porahtaa tulille :)

Lopullinen säätö tehä sitten lampulla, tai käyttää jossain pajalla.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 18.2.2007 21:43

Mites toi sytkään vaikuttaa kun ei oo jakaja ollu irti??? vai vaikuttaako???

Mutta eihän siinä jaossa oo kun kaks vaihto ehtoo kun merkit kohallaan.. Onko toi muuten normaalii et noi merkit ei mee kunnolla kohalleen? Alamerkki kun on kohallaan niin ylämerkki on silleen kahen pykälän välissä (<-vaikee selittää).

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.2.2007 21:57

Kyllä siitä apuakseliltakin pitää merkki laittaa kohdilleen. Se sitä virranjakajaa pyörittää...

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 18.2.2007 22:54

OK kiitos tiedosta... ei tullu ajatelleekskaan sen pyörän tarkotusta. Missäs kohtaa siin merkki on..?

Ja mikäs se momentti on sille kampiakselin pultille? Onko se toi 90Nm + 90 astetta niin kuin ylhäällä lukee?

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 19.2.2007 17:56

Eli merkki oli ilmeisesti virranjakajassa... Kyllähän se auto käyntiin pärähti. Ei vaan siitä stefan vaihdosta paljon apua ollut kun ei siitä edes vuotanut! Täytyy alkaa kattelee mist se oikeen vuotaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.2.2007 20:13

Apuakselin hammashihnapyörän kyljessä on merkki (piste yhden hampaan kyljessä), joka kuuluu kohdistaa kampiakselin kiilahihnapyörän uraa kohti. Toki myös jakajassa on karkea merkki.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 19.2.2007 20:47

Just just eli ois siel sitteki merkki ollu. No nyt pääsee sitten sytkää säätää kohalleen. Eli ilmeisesti siellä vauhtipyörällä on ne merkit ja ennakko on jotain 18 astetta.. Mites se käytännössä se säätö tapahtuu....?

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 25.2.2007 20:08

Viel semmonem kyssäri että voiko sen sytkän säätää siit kampiakselin merkistä? ja mihin se apuakselin merkin piti osoittaa et saa jaon kohalleen?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.2.2007 22:04

ja mihin se apuakselin merkin piti osoittaa et saa jaon kohalleen?

Apuakselin hammashihnapyörän kyljessä on merkki (piste yhden hampaan kyljessä), joka kuuluu kohdistaa kampiakselin kiilahihnapyörän uraa kohti.

hapa11
-
Viestit: 156
Liittynyt: 7.12.2005 21:50

ViestiKirjoittaja hapa11 » 26.2.2007 17:54

Juu saatiinhan se taas käymään... Nollaakselilla onkin kaks merkkii ja se oli kokoajan siin vääräs merkis. ja ajoituskin säädettiin sillä kampiakselin merkillä kohalleen että eiköhän se taa pelitä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa