Mittarinruuvaus
Valvoja: ffp jäsenet
Mittarinruuvaus
Mitä tekisitte jos näkisitte tutun auton myynnissä ja mittarista olisi ruuvattu 300tkm pois? Enon auto on myynnissä samalla epelillä joka sen häneltä osti ja mittarilukemasta on tosiaan hävinnyt puolet. Hinta on tietysti noussut jonkun tonnin. Voiko tuosta tehdä ilmoitusta mihinkään vai onko vain annettava epelin huijata viatonta uutta ostajaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mittaria voi ruuvata, mutta sitten, kun sen avulla tavoitellaan taloudellista hyötyä esim. autoa myytäessä, siitä tulee rikos ja saadun hyödyn suuruudesta riippuen kyse on petoksesta tai vähintään lievästä petoksesta.
Näyttö ei liene tässä tapauksessa ongelma, joten kannattanee tosiaan odotella, että auto on uudella omistajalla ja pientä vihjepalkkiota vastaan kertoa uudelle ostajalle tosiasiat. Tuollaiset ruuvaajat on syytä saada edesvastuuseen teoistaan.
Näyttö ei liene tässä tapauksessa ongelma, joten kannattanee tosiaan odotella, että auto on uudella omistajalla ja pientä vihjepalkkiota vastaan kertoa uudelle ostajalle tosiasiat. Tuollaiset ruuvaajat on syytä saada edesvastuuseen teoistaan.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Eli kun huolto on tehty merkkiliikkeessä, niin päiväys ja mittarilukema jää tietokantaan, kuten myös huoltoon tarvitut osat. Itse tehnyt samanlaisen "selvityksen" aikaisemman tuontiauton kanssa. Onhan sitä mittaria voitu siitä huolimatta ruuvata, mutta jos edellisestä huollosta on kulunut aikaa esim. pari kuukautta ja sen jälkeen autolla on ajettu "takaperin", niin mittaria on ruuvailtu.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Jaa, no ainakin Kajaanin Laakkonen antaa tiedot kun menee numeron kanssa kysymään ja itse vielä luin historiikin ja tosiaan, myös korjaukseen käytetyt varaosat näkyivät. Olin aikaa sitten ostattelemassa yhtä toista tuonti-Audia ja pyysin myyjältä luvan saada käydä tarkastamassa "runkonumeron" perusteella auton historian, johon myyjä suostui. Selvityksessä sitten ilmeni, että auto oli kolaroitu joskus muinoin ja ajettu toinen kylki kokonaan sisään, eikä myyjä puhunut asiasta mitään ennen selvitystä(liekkö tiennytkään kolaroinnista). Ostamatta sitten jäi, vaikka korjaukset oli tehty merkkiliikkeessä.
Yhessä entisessä autossani alkoi matkamittarin ensimmäinen numero pyöriä ja pysähtyi sattumalta muistaakseni seiskan kohdalle.
Tällöin oli oletettavissa, että autolla oli ajettu 7xx tkm.
Tässä tapauksessa voi olla mahdollista, että mittari on niin ikään tiltannut.
Auton myyminen niillä kilometreillä on sitten eri asia :)
Tällöin oli oletettavissa, että autolla oli ajettu 7xx tkm.
Tässä tapauksessa voi olla mahdollista, että mittari on niin ikään tiltannut.
Auton myyminen niillä kilometreillä on sitten eri asia :)
Faijan Temprassa oli aikoinaan vaihdettu eka akku uuteen ja kävikin niin että digimittaristosta hävisi 35tkm, oli siis sitä hienoa Fiat aikaa jolloin Temprassa oli sellanen digitaalinen ufomittaristo. Eli auton lukema näytti 38tkm, vaikka oikea olisi siis ollu 73tkm. Se myytiin heti sen jälkeen ja kerrottiin myyjälle että tilanne on tämä. Oli sitä aikaa jolloin ei vielä ollut nettiä ja jne. joten tietenkään ei koskaan nähty mitään myynti-ilmoitusta, mut olisi ollut kyllä mielenkiintoista kuulla, myikö liike sen ihan rehellisesti, vai "ekan omistajan pienillä kilsoilla".
Tämä näin, että voi niitä käydä ilman ruuvailujakin.
Tämä näin, että voi niitä käydä ilman ruuvailujakin.
vaikka siellä mittaristossa olisi käynyt naapurin hamsteri pissalla ja sen takia mittarilukema on muuttunut 600tkm->300tkm niin mielestäni autolla on silti ajettu se 600tkm. Ok, mittarilukema varmasti on se 300tkm mutta jo ilmoituksesta pitäs mielestäni käydä ilmi ajomäärä.
Kaks piippunen homma mitä pitäs/kannatais tehdä jos jotain haluaa tehdä.
Joko ilmoittaa myyjälle ja tunnustella josko omatunto sen verran kolkuttais että ilmoitukseen todellinen ajomäärä ilmestyisi.
Tai sit ilmoittaa tulevalle omistajalle. Se että nieleekö uusi omistaja tappionsa, vai ryhtyykö toimenpiteisiin. Siitäkin voidaan sitten olla montaa mieltä mitkä ovat uuden omistajan mahdollisuudet.
Itse toimisin _ehkä_ seuraavalla tavalla. Eli, ottaisin yhteyden auton edelliseen omistajaan (tässä tapauksessa sukua), ilmoittaisin asiasta hänelle, pyytäisin josko ex-omistajalta löytyis jotain dokementteja todellisista kilsoista. Kopio näistä lapuista ja koeajolle, koeajollahan laput vahingossa unohtuisi hanskalokeroon muiden papereiden sekaan.
Kaks piippunen homma mitä pitäs/kannatais tehdä jos jotain haluaa tehdä.
Joko ilmoittaa myyjälle ja tunnustella josko omatunto sen verran kolkuttais että ilmoitukseen todellinen ajomäärä ilmestyisi.
Tai sit ilmoittaa tulevalle omistajalle. Se että nieleekö uusi omistaja tappionsa, vai ryhtyykö toimenpiteisiin. Siitäkin voidaan sitten olla montaa mieltä mitkä ovat uuden omistajan mahdollisuudet.
Itse toimisin _ehkä_ seuraavalla tavalla. Eli, ottaisin yhteyden auton edelliseen omistajaan (tässä tapauksessa sukua), ilmoittaisin asiasta hänelle, pyytäisin josko ex-omistajalta löytyis jotain dokementteja todellisista kilsoista. Kopio näistä lapuista ja koeajolle, koeajollahan laput vahingossa unohtuisi hanskalokeroon muiden papereiden sekaan.
edellises trp:ssä oli mittari vaihdettu käyttöautolla ja merkitty huoltokirjaan. joka huollon yhteydes laitoin sit todelliset kilsat ku oli huollettu. konttorilla olin sit katsastaas ja ku se katsari laitto ylös niitä kilsoja niin sanoin sille et mulla on tuol todellinen lukema, et toi on väärä. se sano et laitetaan ylös se mikä on mittarissa. mietin et jos joku soittelee ja kyselee konttorilta edellises ja parin sitäki edellisen katsastuksen kilsoja, niin vääräthän se saa. luulisin.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa