mistä vanteiden värikoodeja ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

A_._A
-

mistä vanteiden värikoodeja ?

ViestiKirjoittaja A_._A » 15.2.2007 16:15

Eli mistähän moisia voisi alkaa etsimään, kun tuntuisi että värikaupoissa on vaan auton värikoodeja maaleille..?
Vanteissahan tuntuis olevan ihan eri sävyisiä värejä kuin autoissa..
Tarvis tietää niin sais vanhat vanteet uuteen väriin. viime kesänä maalasin yhdet vanteet , silloin huomasin että ainakaan peruskaavan hopeita ei ko. maalikaupassa ilman värikoodia ollut kuin 5 kpl, ja silloin valitsin värin niistä.
Väri oli ihan ok mutta välillä vois kokeilla jotain muuta sävyä.. =)

Taajuus
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 15.2.2007 16:53

Minun tietojeni mukaan mitään keskitettyä värikoodistoa vanteille ei ole.

A_._A
-

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 15.2.2007 17:30

Kai vanteiden väreillekin/sävyille/maaleille luulisi värinumeron olevan olemassa. Mutta mistä sellaiset saa tietää..

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.2.2007 18:33

Jos saat tietää niin kerro, meinaan yksikään maaliliike ei vielä tähän päivään mennessä ole saanut vanteiden värikoodeja. Viet vanteet asiantuntevaan maalikauppaan, niin kyllä ne fiilispohjalta sävyttää samanlaisen sävyn, tosin luonnollisesti silloin fiksuinta on maalata koko kierros samalla.

Vesku
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Vesku » 15.2.2007 19:20

Miksei sitä vannesatsia voi maalata niillä autovärikartoista löytyvillä väreillä? Katsoo sieltä miellyttävän sävyn ja eiku ruiskimaan!

Pellikka
-

ViestiKirjoittaja Pellikka » 15.2.2007 19:21

Väri saattas löytyä semmosesta maalaamosta, jossa on käytössä värinhaistelija. Oikeelta nimeltä joku fotospektrometri tms. Ja jos sillä ei löydy, niin sitten maalattava koko kierros kerralla.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.2.2007 20:04

peruskaavan hopeita ei ko. maalikaupassa ilman värikoodia ollut kuin 5 kpl, ja silloin valitsin värin niistä. Väri oli ihan ok mutta välillä vois kokeilla jotain muuta sävyä.. =)

Pitänee varmaan paikkaansa, mutta tosiaan sielä on XXX-määrä muitakin sävyjä, mitä voi sekoittaa sitten siihen perustana olevaan hopeamassaan. Tosin kannattaa muistaa että sävy ei ole sittten sama märkänä/kuivana, joten jos hienostella haluaa niin ensin maalaat jonkun vanerin palan+lakkaat. Mikäli tulos ei mielytä niin sitten maalipurkin kanssa takaisin maalikauppaan sävyttämään sitä johonkin muuhun suuntaan.

Itse olen yleensä sen verran "laiska" että vedän suoraan vanteisiin, ei se niin tarkkaa ole itsellä ollut että pieni sävyero haittaisi siitä mitä päässä on funtsinut.
Pari esimerkkiä:
http://mikaj.1g.fi/kuvat/AudiS2Avant/Renkaita/vanteet2.jpg
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Vanteita/bbs3.jpg

A_._A
-

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 15.2.2007 20:31

Siis mulla olikin ajatuksena vetää maali koko kierrokseen.. Mutta ajttelin lähinnä lähestyä aihetta siltä kantilta että kun löydän esim netistä tai kaupasta jonkun vanteen minkä väri miellyttää niin voisi sillä samalla värillä sitten vetää omatkin vanteet jos vaan värikoodi löytyisi .. Mutta taitaapi sitten mennä värikarttojen selailuksi, jos sieltä löytyisi joku hyvä hopean sävy.. ..

JyriN
-

ViestiKirjoittaja JyriN » 16.2.2007 9:33

Joskus oon kuullu juttuja että vanteiden värejä saisi niiden toimittajilta/maahantuojilta. Voisi kannattaa kysellä myös maalareilta/kolarikorjaamoilta jos joku on joutunu vanteita ehostelemaan, niin mistä ovat värit haalineet... Myös oon antanu itseni ymmärtää että ainakin jotkut vannemaalit on 2k-värejä (eli siis ei erikseen väri+lakka kuten normaalit metallihohtoautomaalit) joten siitäkin syystä voi olla hankala löytää automaaleista samoja sävyjä kun ovat eri tavaraa. Oma lukunsa on sitten vielä nykyvanteiden "efektimaalit" eli nämä kaikenmaailman chromesilverit ymsp.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”