Kuinka lisätään toinen laturi?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Kuinka lisätään toinen laturi?
Juuh elikäs olisin laittamassa toisen laturin sinne missä ilmastointilaitteen kompura kuuluis olla.. Oma näkemys asiasta on että... Jos molemmissa on latausjännite sama niin ne laturit voidaan laittaa ongelmitta? Olenko oikeassa? Lisäksi laitan vielä rinnan toisen akun.. Mites jos toinen on 90 ampeeria ja toinen 120 ampeeria, koituuko tästä mitään hankaluutta?? Kun eikös toi ole van se max ampeeri määrä mitä lataa parhaimmillaan..eli ei vaikuta?? Että onko muuta oleellista kun toi jännite..?
Tosiaan samat jännitesäätimet, tai siis sama latausjännite, ei sen ihmeempiä. Latauksen merkkivalon voit haaroittaa, mutta silloin menettää hieman vikadiagnostiikkaa jos jompaan kumpaan tulee vikaa. Eri latausjännitteelläkin olevan laturit toimii, mutta silloin rasitat kokoajan isompaa latausjännitteen omaavaa laturia, ja vain silloin tulee toinen laturi mukaan kun virta ei enää ensimmäisessä riitä.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Juu, toiset vois tehdä tuon varajärjestelmät..mutta mulla se ei toimi koska auton pitää olla kokoajan käynnissä jos edes haaveilee että soittaa musiikkia.. eli idea ois että kokoajan 2 laturii 2 akkua.. laitan kaks 120 ampeerin hyytelöakkua ja tarkoitus ois tuon 90 ampeerin laturin kaveriksi 120A, varmaan viisain soittaa alan liikkeeseen ja kysyä. koska eihän se haittaa että toinen "levähtää" kun virtaa riittävästi, koska se on todella harvinaista. :-)
Eikö helpompaa olis pistää 2 tai 3 isoa hyytelöakkua ja sitten vaihtaa se yksi vakio laturi isompaan. Jossain nähnyt yli 200A:n latureitakin. Hinta tietty voi olla sellanen, että ostat kolme perus laturia samalla rahalla.
Noi laturit kun ei kuitenkaan yhtään auta siihen tarviiko sun käyttää autoa kun popitat saakelin kovaa. Siihenhän ne auttaa, että kuinka nopeasti akut latautuu.
Noi laturit kun ei kuitenkaan yhtään auta siihen tarviiko sun käyttää autoa kun popitat saakelin kovaa. Siihenhän ne auttaa, että kuinka nopeasti akut latautuu.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Juu no tuuppa kertoon minne ne akut laitetaan... :-) ilmanpuhdistin sai kyydit toisen tieltä jo... kyllähän se käynti vaikuttaa.. koska jännite on huomattavasti korkeampi. jos ei laturissa virta laskee----->särölle------>tuho. että silleen.. Nyt siis Haetaan ratkaisua miten kytketään kaksi laturi ja kaksi akkua toimimaan yhtäaikaa.. , ei sitä että miten muuten voisin tuon järjestelmän rakentaa
Ei nyt oikein selvinnyt vieläkään, miksi kaksi laturia tarvitaan? Jos peruslaturi työntää 120A, se on tehossa noin 1600W. Sillä jo syöttää aikamoista poppivehjettä. Toisaalta taas, jos auto ei ole käynnissä, kaksikin rinnan kytkettyä täyteen varattua akkua antaa virtaa ulos pienen sisäisen vastuksensa vuoksi paljon ja varsin pitkään. Jos vain johdotukset ovat kunnossa virrankulutuslaitteille, ei jännitehäviökään muodostu mahdottomaksi.
Kahdella laturilla laitteille syötettävä jännite pysyisi samana kuin yhdelläkin, koska yhden laturinkin 1600W antoteho on jo aika paljon.
Varmaan nuo laturit teknisesti toimisivatkin yhdessä, mutta liikkuvia osia on lisää, hihna kirskuu ja moottoritehoa kuluu.
Laita vain kaksi akkua, niin on monessa muussakin autossa tehty.
Kahdella laturilla laitteille syötettävä jännite pysyisi samana kuin yhdelläkin, koska yhden laturinkin 1600W antoteho on jo aika paljon.
Varmaan nuo laturit teknisesti toimisivatkin yhdessä, mutta liikkuvia osia on lisää, hihna kirskuu ja moottoritehoa kuluu.
Laita vain kaksi akkua, niin on monessa muussakin autossa tehty.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Hmmm.. joo sinne vaan konehuoneeseen... ei muuta kun heittää.. on jo 2000 vuonna laitettu noi konehuoneet suht ahtalle että ei sinne noin vain työnnetä.. ja toi 1600w on vasta kolmasosa mun tulevasta jatkuvasta tehon tarpeesta.. viimevuonna mitattiin 605 ampeerin kulutus ja tänävuonna hiukka viel nousee.. voisin ihan mielenkiinnosta heittää johdotuksisat tuonne omaan projektiin kuvia niin vois kaikki niitä miettiä onko kunnossa,kun hiukka nekin epäilyttää.. :-)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nyt ei kyllä yhtälö täsmää: jos virrankulutus on yli 600 ampeeria, ei auta, jos laittaa vaikka kaksi 120A laturiakin rinnakkain. Puuttuva virta otetaan joka tapauksessa akuista. Laskinko oikein, että tehonkulutus tulee olemaan päälle 20 kW?
En tunne kyseisen virrantarpeen ottavaa laitteistoa, mutta käsittääkseni äänenpaineautoissakaan tarvittavaa laitteiston ottotehoa ei oteta laturista vaan akuilta, jotka ladataan verkkovirralla.
En tunne kyseisen virrantarpeen ottavaa laitteistoa, mutta käsittääkseni äänenpaineautoissakaan tarvittavaa laitteiston ottotehoa ei oteta laturista vaan akuilta, jotka ladataan verkkovirralla.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
hmm.. joo siis ei ole tarkoitus laittaa latureita niin paljon että koko virta tulee sieltä riittämään, vaan että lataus ois nopeampaa,kun kulutus on suuri.edelleen olen tietoinen että akkua tarvitaan. Verkkolaturi on muuten kätevä mutta pitää olla pirusti johtoo jos huikasen tästä helsinkiin.. 480 km .. ja entäs sit kun oon heinolassa ja joku nykäisee jyväskylässä jatkojohdot irti toisistaan.. :-) Loppuu hifistely. Sitte ei oo kellään kivaa.
Olen ilmeisesti nukkunut yliopiston ja AMK:n sähköopin luennoilla ja demoissa, mutta en kyllä pysy mukana:
jatkuva tehontarve on siis 3x1600W=5400W, mutta jo viime mitattiin 605 A virtoja, mikä olisi noin 7200 W ja tämäkin on vain kolmasosa tulevasta?
Edelleen laitteistoa yhtään tuntematta päättelen, että jatkuva tehonkulutus ei kuitenkaan ole tuo 20 kW. Ilmeisesti tarkoitus on hetkellisesti ottaa tuo teho irti ja ladata akut matkalla? Kuitenkin, kulutus on matkallakin siis suuri, ja siitä huolimatta akkuja pitäisi saada ladattua.
I think I´ll rest the case.
jatkuva tehontarve on siis 3x1600W=5400W, mutta jo viime mitattiin 605 A virtoja, mikä olisi noin 7200 W ja tämäkin on vain kolmasosa tulevasta?
Edelleen laitteistoa yhtään tuntematta päättelen, että jatkuva tehonkulutus ei kuitenkaan ole tuo 20 kW. Ilmeisesti tarkoitus on hetkellisesti ottaa tuo teho irti ja ladata akut matkalla? Kuitenkin, kulutus on matkallakin siis suuri, ja siitä huolimatta akkuja pitäisi saada ladattua.
I think I´ll rest the case.
Rakenna järjestelmä, jossa on vain yksi jännitteensäätäjä.
Tosin vaatiin vähän rakentelua, mutta projektistä päätellen ei liene ongelma...
Toiselle laturille "vain" slave-pääteaste master-laturin jännitteen säätäjästä.
Tällöin ei synny tilannetta, jossa vain toinen laturi tekee lataustyötä. Tosin kuormitus jakaantuu sitten laturien lähtöimpedanssien mukaan, mutta kaipa niissa nyt ne on lähes samat (yhtä monta kierrosta st. käämityksessä)
Tosin vaatiin vähän rakentelua, mutta projektistä päätellen ei liene ongelma...
Toiselle laturille "vain" slave-pääteaste master-laturin jännitteen säätäjästä.
Tällöin ei synny tilannetta, jossa vain toinen laturi tekee lataustyötä. Tosin kuormitus jakaantuu sitten laturien lähtöimpedanssien mukaan, mutta kaipa niissa nyt ne on lähes samat (yhtä monta kierrosta st. käämityksessä)
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Juujuu hattivatteja vedetään.. Niin no .. tulen ottamaan sielta kaapelin päästä 5200w jatkuvaa tehoa.. piikki huitelee sielä 10000w tietämillä, että se siitä rata-ajosta. Joten nyt on kerrottu mihin virta menee.. ja merkki on se MDS , samoin pari näyttöä sitä syö ja muutamat soittimet.. nih. Eli kertokaa mulle viisaat että mites se nyt käytännössä kytketään.. tää alkaa meneen niin off topic että jätän kohta sen toisen myllyn asentamatta... ja kun meen jonnekkin parkkiin niin joku tulee aina kysymään että soiko kovaa... jaa no pakkohan se on sit näyttää.. niin oishan se kiva kun sitä virtaa ois kun sitä tarvii..
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Edelleenkin lähes kaikki alkuperäiset kaksilaturiasennukset on ihan vain raakasti kaksi laturia laitettu rinnakkain. Tosiaan ainoa mitä käytännössä tapahtuu (ja monesti huomannutkin ihan itse) on että koska latausjännite tulee heittämään latureiden kesken, jotenka toinen laturi kuluu enemmän. Mikään ongelmahan se ei ole, tai tietenkin kaikesta saa ongelman jos haluaa.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Jännitteen säätäjä ohjaa laturin roottorille magnetointivirtaa mikäli akun jännite on alle 14,4V. Masterlaturin jännitteen säätäjästä tuo tieto sopivalle kytkinelementille (esim fet / darlington) ja se ohjaamaan slavelaturin magnetointivirtaa.
Toisaalta pelkkä yksi jännitteensäätäjä voisi kestää - mikäli sen jäähdytystä saisi parannettua - esmi jäähdytyelementillä
Toisaalta pelkkä yksi jännitteensäätäjä voisi kestää - mikäli sen jäähdytystä saisi parannettua - esmi jäähdytyelementillä
Varmasti tehoja on enemmän kuin tarpeeksi, mutta teho ei synny tyhjästä: jos jatkuva teho on 5200w (W?), tarvitaan sähkönsyöttöjärjestelmältä yli 400A virranantokyky.
Jos kaksi laturia puskee yhteensä 210A (+auton muu kulutus) ja vaikka olisi lisäksi kaksi 120A (Ah?) hyytelöakkua, joita voi purkaa jatkuvalla 240 ampeerin virralla tunnin ajan, on varmaa, että virta loppuu kesken neljänsadan kilometrin ajorupeamalla.
Ei tässä nyt ole tarkoitus vittuilla, mutta nuo esitetyt laskelmat käytetyistä virrantuottolaitteista ovat täysin epärealistisia.
Jos kaksi laturia puskee yhteensä 210A (+auton muu kulutus) ja vaikka olisi lisäksi kaksi 120A (Ah?) hyytelöakkua, joita voi purkaa jatkuvalla 240 ampeerin virralla tunnin ajan, on varmaa, että virta loppuu kesken neljänsadan kilometrin ajorupeamalla.
Ei tässä nyt ole tarkoitus vittuilla, mutta nuo esitetyt laskelmat käytetyistä virrantuottolaitteista ovat täysin epärealistisia.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
noo ei ole tarkoitettu että tuo kulutus on nuin suuri koko ajan.. ihme hommaa kun pitää jauhaa käsittämättömän paljon asiaa mikä ei edes liity mitenkään kysyttyyn aiheeseen.. Kun oishan tähän jo sitte ratkaisu että jättäis vahvistimet kokonaan asentamatta.. tai voihan ne asentaa mutta jättäis vaikka johdot pois..
Itsellä oli joskus aika rajut poppikoneet ja mietin samaa. Laitoin vain vakiopaikalla isomman laturin ja 2x optimaakkuja keltasia syväpurkausmalleja. Sitten laiton isolaattorin akkujen väliin tai on olemassa releitäkin jolla voi suorittaa saman asian. Isolaaattori oli phoenix goldin tuote ja toimi silleen et toinen akku oli pelkästään auton käynnistykseen ja toinen popeille. Auton sai aina käyntiin vaikka soitteli autosammuneena. Sitten kai sulla on konkkia siihen lisäksi? Mulla oli 2kpl ja eipä ollu ongelmaa virran puolesta sen kummemmin. Selvän sai musasta vaikka 35m2 piuhat kuumeni ja 60 ampeerin sulakkeista sulas tinat päistä... Ja jos paikoillaan pitää musaa soittaa auto sammuneena ni sittenhän siihen laitetaan laturi systeemit ja seinästä virta. =)
Heh ja mulla oli ihan ok vehkeet phoenix gold 450zx ja 500zx, subina stroger 15" 2x bostonin 6,4 erillissarjat edessä ja takana + mid bassoina etuovissa 8" boston pro sarja. Johot ym viimeistä huutoa mitä kaupasta sai + ne konkat. Kuulu sen verran et nykyään pitää kysellä mitä? Kuviakin on mut ei tänne osaa laitaa =)
Heh ja mulla oli ihan ok vehkeet phoenix gold 450zx ja 500zx, subina stroger 15" 2x bostonin 6,4 erillissarjat edessä ja takana + mid bassoina etuovissa 8" boston pro sarja. Johot ym viimeistä huutoa mitä kaupasta sai + ne konkat. Kuulu sen verran et nykyään pitää kysellä mitä? Kuviakin on mut ei tänne osaa laitaa =)
Kuviakin on mut ei tänne osaa laitaa =)
Laitappas kuvat www.photobucket.com , niin päästään kattelemaan =)
noo ei ole tarkoitettu että tuo kulutus on nuin suuri koko ajan.. ihme hommaa kun pitää jauhaa käsittämättömän paljon asiaa mikä ei edes liity mitenkään kysyttyyn aiheeseen.. Kun oishan tähän jo sitte ratkaisu että jättäis vahvistimet kokonaan asentamatta.. tai voihan ne asentaa mutta jättäis vaikka johdot pois..
Jos ei oo tarkoitettu että jatkuva kulutus on noin paljon niin ei varmaan sitten kannata sanoa että olisi. Itse tuolla aiemmin kerroit että jatkuva teho on 5200 w joka tekee luokkaa 400 A jatkuvaa virtaa. Aika paljon se on toikin vaikka ei ihan 605 A olekaan. Tuon 605 A minä ainakin käsitin jatkuvaksi ja sanoit vielä että siitä hiukan nousee.
Kun äänentoistolaitteita suunnitellaan, virtalähde mitoitetaan yleensä kykenemään syöttämään jatkuvan (RMS) tehon hyötysuhteella kompensoituna. Näin esim 2x100W vahvistimen tehonantokyky pitää olla vähintään 300W, mikäli vahvistimen hyötysuhde on tyypillinen 70%. Yleensä, mitä laadukkaampi laite, sen enemmän tehoreserviäkin on tarjolla.
En ole uusimpien autolaitteiden hyötysuhteeseen perehtynyt, mutta jos se on tuokin 70%, pitäisi jatkuvan tehonantokyvyn olla noin 7.5kW. Jatkuvaa virtaa pitää olla tarjolla 620A.
Alkuperäinen kysymys sisälsi kysymyksen "toimiiko kaksi laturia yhdessä" lisäksi kysymyksen "mitä muuta pitäisi ottaa huomioon". Käsittääkseni vastauksia molempiin kysymyksiin tässä on nimenomaan käsiteltykin.
En ole uusimpien autolaitteiden hyötysuhteeseen perehtynyt, mutta jos se on tuokin 70%, pitäisi jatkuvan tehonantokyvyn olla noin 7.5kW. Jatkuvaa virtaa pitää olla tarjolla 620A.
Alkuperäinen kysymys sisälsi kysymyksen "toimiiko kaksi laturia yhdessä" lisäksi kysymyksen "mitä muuta pitäisi ottaa huomioon". Käsittääkseni vastauksia molempiin kysymyksiin tässä on nimenomaan käsiteltykin.
Itselläni pg m100+pg m44,dls cables,dls cap100 chrome,dls dur2,5/dur1, rainbow slc 165kick midit,Gz nuclear 12",Exide dc ja Alpine 9855r. ja ei db:stä tietoja koska ei kovinkaan tärkeä seikka itselleni.. varmasti ihan tarpeeksi.. mukavempi vain kuunnella hienosti kuuluuvaa musiikka eikä mittailla db:jä :) ;)
Viimeksi muokannut Jumbbane, 13.2.2007 18:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuotanoinniin, jos on 10kW poppikoneet, niin se ei tarkoita että vahvistimet söis kokoajan tuota tehomäärää. "Täysiä" luukuttaessakin tehonsyönnin keskiarvoksi veikkaisin jotain 1/3-1/2.
Tuokin alkaa jo olemaan sitä luokkaa, ettei mitkään akut/laturit pysy vauhdissa mukana -> kannattaisi ensialkuun laittaa vähintään 10 Faradin edestä konkkaa kiinni ja tutkailla sitten jatkoa...
Tuokin alkaa jo olemaan sitä luokkaa, ettei mitkään akut/laturit pysy vauhdissa mukana -> kannattaisi ensialkuun laittaa vähintään 10 Faradin edestä konkkaa kiinni ja tutkailla sitten jatkoa...
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
ja toi 1600w on vasta kolmasosa mun tulevasta jatkuvasta tehon tarpeesta.. viimevuonna mitattiin 605 ampeerin kulutus ja tänävuonna hiukka viel nousee.. siinä suora leikkaus omasta tekstistä.. eli toi 1600x3=4800 eli pikkusen heittää siitä mikä mulla tulee nyt olemaan jatkuva kulutus..ja se että 605 mitattiin viimebuonna.. missään en sano mikä kulutus..piikki vai jatkuva... kannattaa sisäistää mitä lukee..
eli kaikki ketkä sanoo jatkuvan kulutuksen tarkoittaa sitä että ne soittaa kokojan niin kovaa että virtaa menee maksimit.. niin vissiin.. mutta nyt oiketaan alkuperäisestä kysymyksestä jo melkoisen paljon..
eli kaikki ketkä sanoo jatkuvan kulutuksen tarkoittaa sitä että ne soittaa kokojan niin kovaa että virtaa menee maksimit.. niin vissiin.. mutta nyt oiketaan alkuperäisestä kysymyksestä jo melkoisen paljon..
tässä vielä ohjearvoja kaapelien jatkuvalle virtakestolle:
1,5mm - 13A
2,5mm - 18A
4,0mm - 25A
6,0mm - 32A
10mm - 55A
16mm - 80A
25mm - 105A
35mm - 135A
50mm - 160A
75mm - 200A
95mm - ?
120mm - ?
150mm - 315A
Noita kahta en nyt tähän hätään muista...
Edit: Nämä koskee siis kuparikaapeleita, mutta tuskin kukaan autoon alumiinikaapeleita laittelee...
Edit2: Nämä tiedoksi muillekin poppivirittelijöille, tässä on jo muutenkin eksytty aiheesta jonniin verran...
1,5mm - 13A
2,5mm - 18A
4,0mm - 25A
6,0mm - 32A
10mm - 55A
16mm - 80A
25mm - 105A
35mm - 135A
50mm - 160A
75mm - 200A
95mm - ?
120mm - ?
150mm - 315A
Noita kahta en nyt tähän hätään muista...
Edit: Nämä koskee siis kuparikaapeleita, mutta tuskin kukaan autoon alumiinikaapeleita laittelee...
Edit2: Nämä tiedoksi muillekin poppivirittelijöille, tässä on jo muutenkin eksytty aiheesta jonniin verran...
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Eihän tuo 150 mm² kaapelin sisus ole kuin jotain 14 mm halkaisijaltaan. Tosin, harvemmin edes akun ja startin välistä löytyy tuollaista touvia ja sitten ihmetellään, kun pyörittää pakkasella heikosti.
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: nyt kun on todettu, että 90/120A laturipari ei mitenkään voi kattaa DIN -normin mukaista 400A jatkuvaa virrankulutusta, virta on otettava siis akusta, joka on ilmeisesti 120A (vai tarkoitetaanko tällä 120Ah) hyytelöakku. Käsittääkseni hyytelöakut kestävät hyvin pitkällistä purkausta, mutta antavat huonosti suurta virtaa hetkellisesti ulos. Tyypillinen hyytelöakun hetkellinen "teho" eli kylmäkäynnistysvirta on vain 400A luokkaa.
On kiva topikki: puhutaan vain sen ja sen antotehon "lankuista", mutta jää täysin hämärän peittoon, onko niille edes virtaa tarjolla.
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: nyt kun on todettu, että 90/120A laturipari ei mitenkään voi kattaa DIN -normin mukaista 400A jatkuvaa virrankulutusta, virta on otettava siis akusta, joka on ilmeisesti 120A (vai tarkoitetaanko tällä 120Ah) hyytelöakku. Käsittääkseni hyytelöakut kestävät hyvin pitkällistä purkausta, mutta antavat huonosti suurta virtaa hetkellisesti ulos. Tyypillinen hyytelöakun hetkellinen "teho" eli kylmäkäynnistysvirta on vain 400A luokkaa.
Puhutaan tehon tarpeesta ja jo aikaisemmin on mainittu, että siellä on 6x800 W (RMS) antotehon päätteitä. Jatkuva tehon tarve on silloin hyötysuhteen kompensoinnin jälkeen vähintään 7kW eli se 600A eikä 400A.1600w on vasta kolmasosa mun tulevasta jatkuvasta tehon tarpeesta
On kiva topikki: puhutaan vain sen ja sen antotehon "lankuista", mutta jää täysin hämärän peittoon, onko niille edes virtaa tarjolla.
Tuo kaapelinvalitataulukko on mielestäni metsässä.
Virran tiheys (A/mm^2) on kyllä ainoa kaapelin valintaa vaikuttava seikka - toki jännitekin, mutta näissä sovelluksissa ei se aiheuta ongelmia.
Tuossa taulukossa 1,5mm^2 kaapelille virrantiheys 8,6A/mm^2
ja 150mm^2 kaapelille vain 2,1A/mm^2!!!
Sopiva virrantiheys voisi olla mielestäni 3-6A/mm^2
Mikäli halutaan mahdollisimman pienet jännitehäviöt virtakaapeleille, niin
sitten ehkä tuo 2A/mm^2
Mitä suurempi virrantiheys -> sitä lämpimämpänä kaapeli käy
Virran tiheys (A/mm^2) on kyllä ainoa kaapelin valintaa vaikuttava seikka - toki jännitekin, mutta näissä sovelluksissa ei se aiheuta ongelmia.
Tuossa taulukossa 1,5mm^2 kaapelille virrantiheys 8,6A/mm^2
ja 150mm^2 kaapelille vain 2,1A/mm^2!!!
Sopiva virrantiheys voisi olla mielestäni 3-6A/mm^2
Mikäli halutaan mahdollisimman pienet jännitehäviöt virtakaapeleille, niin
sitten ehkä tuo 2A/mm^2
Mitä suurempi virrantiheys -> sitä lämpimämpänä kaapeli käy
Eikö olisi yksinkertaisempaa pistää yksi tehokas laturi kuin alkaa kikkailemaan kahden kanssa. Uudehkoissa mersuissahan on melko tehokkaita latureita muistaakseni n180A, mutta ei taida tässä tapauksessa riittää. Mites linja-auton, kuormurin tai metsäkoneen laturit? Ovat 24V käyttöön, mutta kai niitä 12v säätimiä löytyy.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 19 vierailijaa