Passatin murroksen suojakumit

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

Passatin murroksen suojakumit

ViestiKirjoittaja ukormi » 11.2.2007 20:33

Vaihdoin jarruletkut eteen kun katsastussetä sellaisen operaation määräsi tehtäväksi ennen leiman saantia ja perskules oli pakkanen tehnyt ulommille suojakumeille tepposet.

Oikeanpuoleinen halki ja vasenkin kohta poks. Nekin menevät siis vaihtoon.

Söörtsillä jotakin löytyi mutta ei nyt varsinaisesti tuosta Passatista.

Haynes kertoo että pulttia jos toistakin pitää irti punoa. Murroksiakin on vissiin kahtaa eri kokoa.. Kuinkas muuten noiden napapulttien kätisyydet?

Tuo vaihto itse suoritettuna on tehtävä tuossa ulkona samoin kuin tänään nuo jarruletkut. Saattaa olla aika hankala homma jos on pakkasta. Kumit ovat kovat ja miten vaseliinitkaan saa pois entisestä..

Onkos tuo oikeasti kuinka aikaa vievä homma? Mieluusti nuokin roposet säästäisi itselleen kuin korjaamolle kiikuttaisi.

Kiitokset asiantuntevista vastauksistanne:O)

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 11.2.2007 20:57

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=73579

Tuolta löytyy tarinaa. Aika helppo homma tuo kuitenkin on jos kyseessä on etuvetoinen. Vetarit lähtee irti ilman että joutuu muuta irroittamaan. Napapulttien kätisyydet oli ainakin mulla aivan normaalit. Ainakin ulommat murrokset lähtee irti lyömällä.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 11.2.2007 22:13

Eipä tullut mieleeni ottaa koko vetaria pois. Arvelin että nappaan vain ulomman nivelen pois, pesen sen ja laitan uutukaiset rasvat ja kumin.
Hieman on ollut huonoja kokemuksia noiden vetarinpulttien irtisaamisessa, tosin eri merkkisessä autossa.

Ulomman nivelen poisotto ei varmaankaan onnistu ilman että ottaa alapallon tai raidepään irti.

Pienen haasteen tähän aiheuttaa se että pitää ( saa ) olla päivisin töissä ja auto ajossa aamulla. Kun käy osat ja purkaa etupään niin ei ole paljon varaa olla vääriä osia muuten auto ei ole amusella kulkukunnossa :O)

No katsastellaanpa hommaa huomenissa uudelleen. Hyvin pikaisesti tuo on tehtävä ettei tartte uudelleen maksaa koko katsastusta..

Ja kyseessä etuvetoinen 3BG 2002 96kw TDi Variant Tiptronic.
Viimeksi muokannut ukormi, 12.2.2007 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 12.2.2007 9:01

Suojakumit Laakkoselta 31.20 per puoli. Tuossa mukana kaikki tarvittava, jopa napapultti. Työ Laakkosella 85 euroa/puoli.

Teboilila teetettynä työosuus 35 euroa/puoli. AD varaosassa alle 20 euroa kunit joissa myös tuo napapultti.

Taitaa olla että kumit tulee AD varaosasta ja työ jossakin pajassa..

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.2.2007 10:02

kotipaikan pajalla toiseen perheen passateista vaihdatin juuri yhden rikkimenneen ulomman suojakumin. hintaa tuli 37,50€ ja aikaa meni 45min. oli yllättävän nopeen näkönen homma kun alapallonivelen irrottaa ja pullauttaa sen vetarin nivelen irti. onneksi ei ollut vielä mitän vahinkoa tapahtunut. jossain vaiheessa sama homma hoidellaa toisellekin puolelle vaikka siellä vielä ehjä kumi onkin.

kilomeetteritä oli muuten mittarissa vasta alle 80 000km

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 12.2.2007 10:53

Juu, nyt on huoltoaika varattu. Miten ihmeessä Laakkosen asennushinta voi olla noin suolainen. Toki 2v takuu työlle ja varaosalle mutta silti. Muualla tuo vaihto molemmin puolin tehdään 15 euroa halvemmalla kuin Laakkosella yhdelle puolelle.

Jos hommaan menee 45 minsaa ja siitä napataan 85 euroa niin oikeaksi tuntihinnaksi kahvitauon kanssa jää ainakin tuo 85 luiroa. Ja kun tuntuu olevan aika pitkät jonot huoltoon niin kaipa ne tekee aika hyvää tulosta noilla huolloilla.
Ei kuitenkaan taida asentajilla olla ihan sikamaisen suuret palkat?

No menee offtopiciksi..Saahan huolto pyytää mitä vaan mutta eihän sitä ole pakko maksaa. Tekee itse tai teetättää edullisemmalla hinnalla.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 12.2.2007 16:28

Minun mielestä on paljon helpompi ottaa koko vetari irti ja pyöritellä sitä pöydällä. Kuin että irrottaa alapallonivel ja värkätä siinä helvetin ahtaassa raossa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.2.2007 17:02

eiky se setä nykäs laakeripaketin (vai onko se nyt s ulompi vetarin nivel mihin napapultti ruuvataan kiinni) siitä vetarin päästä tosi helponnäkösesti. siihen 45min se purki sen laakeriköntin ja putsas ja kasas ja rasvaskin sen vielä. ite autoin siinä sen verran että käänsin toiselta puolelta renkaita linkkuun. sen ite vetarin se jätti paikoilleen. en ois arvannu että ammattilainen tekee ton homman noin nopeesti.

en kyllä epäile että se koko vetarin värkkäys pöydällä olisi nopeampi ja helpompi, mutta ei se sitä tuntunu paljon hidastavan.

Jarru
-
Viestit: 20
Liittynyt: 28.6.2006 19:05

ViestiKirjoittaja Jarru » 12.2.2007 17:49

Mä oon kans sitä mieltä kuin Matti M, että pöydällä lämpimässä sitä on mukavampi käsitellä ku ulkona pakkasessa.
Lähtee vetari melko helposti irtikin, sisäpuoli on kiinni n.8:lla ruuvilla (En muista minkä niminen kanta siinä oli, mutta se on kuin 12 kulmainen torx). Ja ylätukivarret vapauttaa olkanivelestä, lähtee tosi helposti ku kaksi tuntia hakkaa isolla lekalla lukituspulttia ;)
Viisaat sanoivat, että ei tarvi irrottaa ylätukivarsia.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.2.2007 19:57

Jos vetari on ehjä, niin suotta sitä vetoniveltä irrottamaan. Vaikka Motonetista yleismallin venyvä kumi vaan päälle. Osanro 17-2928, hintaa noin 10e. Toki nivel kannattaa putsata ja rasvata huolella.

Edit: Täällä paikallinen paja vaihtoi 50e:lla kaksi vetoniveltä kumeineen ja teki samalla vähän muutakin hommaa, hintaan sisältyi aurauksen säätö :)

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 14.2.2007 19:59

Nyt on kumit vaihdettu. Koko hommaan paloi alle satanen.
Lämpimässä korjaamohallissa vaihtoivat odotellessa.

Eihän tuo kovin kummoinen homma ollut mutta ulkona pakkasessa haastetta olisi ollut jo huomattavasti enemmän.

Nyt tuon nähneenä voin sanoa että merkkiliikkeen 170 euroa hieman reilun tunnin duunista on aika paljon..

Tuore leimakin on Passatin otteessa :O)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa