Golf III - hyytyminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mokki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.10.2006 13:18

Golf III - hyytyminen

ViestiKirjoittaja Mokki » 10.2.2007 19:36

Eli kyseessä siis Gti Golf (8 venttiilinen kone)

Tuossa kovilla pakkasilla autoon tuli sellainen vika, että kun kaasua polkaisee kerralla enemmän niin auto hyytyy täysin hetkeksi, hyytymistä kestää hetken ja sen jälkeen lähtee vetämään kunnolla. Jos kiihdyttää niin että kaasua polkee hitaasti kyseistä ongelmaa ei ilmene. Mikä tämän voi aiheuttaa? Kaasuläppä/ sen asento tunnistin?

Tympeä ajaa kun ei oikein ole moottori mukana joten vika pitäisi löytää ja saada korjattua.

Uusi vika lisääntynyt: Eli enää auto ei pyöri kylmänä tyhjäkäyntiä ollenkaan, vasta moottorin hieman lämmettyä auto "jaksaa" pyöriä tyhjäkäynnillä.
(lämpimä tyhjäkäynti noin 800rpm/min) Ennen vikaa kylmänä tyhjäkäynti oli noin 1000rpm/min ja vasta jonkun ajan päästä kierrokset putosi normaaliin, nyt näin ei tapahdu sekä tuo edelle mainittu hyytyminen ei ole vielä selvinnyt.

Mistä etsiä näitä vikoja?
...ja tuo bensa tankin korvaus ilma ei oo syyllinen, on jo kokeiltu.
Viimeksi muokannut Mokki, 11.2.2007 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 11.2.2007 16:07

Kurkkaappas vedätyksen jälkeen (ihan kunnolla runtua) polttoainemittaria, jos valehtelee niin raota bensatankin korkkia ja kokeile uudestaan. Itselläni ilmeni sama vika kun tankki ei saanut korvaus ilmaa ja pumppu imi sen kasaan.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 12.2.2007 14:26

Tuo tyhjäkäyntiongelma haiskahtais ISV:n (tyhjäkäyntiventtiili) totaaliselta jämähtämiseltä. Eli se olis jämähtänyt tuohon normi tyhjäkäyntisentoon, eikä näin ollen jaksa kylmänä käydä. Koitappa nypätä siitä ISV:stä johto irti, auton pitäis sammua. Jos ei käynnissä tapahdu mitn, niin se on jumis.

Sit toi hyytyminen... Kaasuläpän asentoanturi vois olla ruvella. Ottaako kierroksia normaalisti paikallaan?

Onko vikakoodia luettu? Vaikka harvemmin nää mitään vikoja kertoo...

Minkäs ikänen golffi? ts. onko 2E vai ADY -kone?

Mokki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.10.2006 13:18

ViestiKirjoittaja Mokki » 12.2.2007 17:35

Mistä kohti löydän tuon ISV:n?
Huomenna auto on menossa vikakoodin lukuun, saa nähdä näyttääkö se mitään. Vuosimalli on 95. Ymmärtääkseni tuossa on se ADY kone.

Paikallaan ottaa muuten kierrokset hyvin, mutta jos löysää kaasua ja polkee nopeasti uudelleen niin ehkä hieman rykäisee ennen kuin kierrokset nousee uudelleen.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 13.2.2007 12:20

Joo on siinä ADY, jos kerta -95. Kone vaihtuu 9/-94.

Ihan tarkkaan en tuota ADY:tä tunne, mutta 2E:ssä ISV on imusarjan edessä venttiilikopan päällä semmonen harmaa pötkylä. Tuossa volkkarin logon kohdalla.

Onkohan ADY:ssä ees koko palikkaa vai onko tuo tyhjäkäynnin säätö yhditetty siihen kaasuläppärunkoon. Ei se ainakaan samassa paikassa näytä olevan. Joku ADY:n paremmin tunteva vois antaa faktaa tähän.

Jos kaasuläpän asentoanturi olis ihan sökö, niin kone kyllä sammuis jos painaa kaasua äkisti tyhjäkäynniltä, kun ei ruisku ymmärrä antaa kiihdytysrikastusta. Tiedä tuosta rykäsystä, voi olla normaalia, mutta jos tuntuu, että kone tyystin "sammuu" hetkellisesti, niin sitte voi jäädä kiihdytysrikastus antamatta tai vajaaksi.

Jotenkin tuntuu, että vika löytyis tuolta kaasuläppähässäkän tienoolta, jos kylmäkäyntiongelmat ja hyytymiset on ilmaantunut samoihin aikoihin. Mutta nyt menee kyllä niin arvailuksi, että taitaa olla paree kun oon hiljaa ja annan puheenvuoron jollekin viisaammalle :)

Ne vikakoodit voi antaa jotain vinkkejä sitten kun ne nähdään. Moottorin sähköliittimiä kandee tietty aina vähän rassata, josko niissä olis hapettumia tai jotain.

Mokki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 15.10.2006 13:18

ViestiKirjoittaja Mokki » 14.2.2007 17:25

Juu, eli eilen käytin tuon auton siellä vikamuistin luetuksessa. Löytyi 3 eri vikaa, Kaksi niistä liittyi kaasuläpän toimintaan ja yksi vika mitä oli kirjannut ylös oli polttoaine tankin huohottimen toiminta katkos. + Lisäksi jarruista (ABS) oli kans kirjannu ylös semmosen kuin liian matala toiminta jännite tai joku vastaava... Ja siinä sit vielä luki että pysyvä vika. Mut kyllä silti nuo ABS:sät toimii.
Varmaan silti niisäkin on jotain hämärää, ilmeisesti siinä pumpussa joka tekee painetta abseille?

Niin eli se tyhjäkäynnin säätö on tosiaan yhdistetty siihen kaasuläppä runkoon.
Kokeiltiin sen asentajan kans eilen sitte säätää sillä vikaluku ohjelma sitä kaasuläpän toimintaa, mut ei se korjaantunu. Eli varaosa kauppaan on mentävä taas ostoksille.
(siinä ohjelmassa oli semmonen perussäätö mahdollisuus sille kaasuläpälle, sen olisi pitänyt tehdä kolme eri liikettä, mutta se tekee vain yhtä)
Niin ja kaikki sähköliittimet on jo käyty läpi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa