Golf mk2 GTI 16vKR käyntiinlähtö ongelmia.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

Golf mk2 GTI 16vKR käyntiinlähtö ongelmia.

ViestiKirjoittaja manny » 29.1.2007 10:15

Moro,

Nyt ois semmone ongelma että kun auto on roikassa ja alat siitä starttaamaan, niin kone yrittää kerran käynnistyä ja sammuu sitten samantien.
Tämän jälkeen jos yrittää sahata autoa käymään niin ei edes yritä (kaasun painamisella ei merkitystä).
Mutta kun ottaa kylmäkäynnistys suuttimen irti niin melkeen samantien auto lähtee käyntiin.
Lämpimänä ei tuota ongelmaa ole, tuo ongelma tulee vain silloin kun auto on yön seisonut ja ollut lämmössä.

Myöskään auton tyhjäkäynti ei ole tasainen, sinäänsä kierrokset ovat tarkasti 1000-1050rpm mutta koko kori tärisee ja kuulostas niinkuin kone ei kävisi kaikille neljällä.
Tein koneeseen viime viikolla puristusmittauksen ja kaikki sylinterit olivat hyvässä kunnossa.

Olen koneeseen vaihtanut suuttimien o-renkaat (olivat ihan loppu), uudet tulpat, puhdistanut ilmamäärämittarin.

Sitten pari huomiota, kun tankissa on vähän pensaa niin alkaa semmoinen surina kuulumaan tankin suunnalta (eikö tämä viittaisi siihen että nostopumppu olisi menossa?) Mutta voiko sillä olla näihin ongelmiin merkitystä?
Koska moottori kyllä ottaa kierroksia kunnolla eli pensaa se kyllä saa.
Sekä moottorin lämpötila mittari ei toimi, eli viisari ei värähdä mittaristossa vaikka kuinka lämmintä sisälle tulisi.
Mikä niistä lämpötila antureista antaa signaalin tuolle mittaristolle?

Antakaahan vinkkejä mitä voisi rueta katteleen, mukava tuo olisi kuntoon saada :)

-joni

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 29.1.2007 11:05

Tarkista ensimmäisenä että polttoaineseos on kohdallaan lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä. Kuulostaisi niinkuin moottori saisi liikaa polttoainetta.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 29.1.2007 12:50

Eli tuota seostahan säädetään siinä ilmamäärämittarissa olevalla seos ruuvilla?
Kumpaan suuntaan sitä kannattais rueta kääntelee?

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 29.1.2007 14:28

Aukipäin kiertäminen yleensä laihentaa ja harvoin tarvitsee yli 1/4 kierrosta kääntää että oikea kohta löytyy jos auto on yleensä käyntikuntoinen. Hae seoksesta kohta millä käy parhaiten ja siitä aavistus laihalle päin niin pitäisi sattua kohdalleen.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 29.1.2007 15:34

Ok, pitääpä kokeilla! Toivottavasti tuo auttaa..
Kiitti!

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.1.2007 21:30

Ei kai tuo tyhjäkäyntiseos voi vaikuttaa ryyppysuuttimen toimintaan.

Tieto lämpömittarille tulee kannen päästä olevalta anturilta. Siellä pitäs olla kolme samanlaista anturia. Kokeile piuhoja ristiin, niin löytyy oikea piuha.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 29.1.2007 21:56

Kokeilin tota seoksen laihentamista eikä siitä mitään hyötyä ollut, tuntu ettei se siitä ollu kiinni.
Uskaltaako noita lämpötila-antureita kokeilla ristiin? Ei voi mikään mennä siinä rikki?

Pitää huomenna hakea uudet tulpanjohdot, oli vanhat aika haperot.
Jos vaikka sieltä löytyis se vika...

Uusia ideoita kaivataan! :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.1.2007 22:23

Kyllä niitä uskaltaa kokeilla ristiin. Sini/keltainen saattas olla tuo lämpömittarin johto.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 31.1.2007 10:51

Vaihoinpa eilen tuohon uudet tulpan johdot kun vanhat oli tosi huonossa kuosissa.
Käynnistyminen ehkä vähän parani mutta tyhjäkäynti on vieläkin huono.
Oisko kellään mitään vinkkejä mitä tolle tyhjäkäynnille vois seuraavaksi kokeilla tehä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 31.1.2007 13:06

Onkos väliä onko moottori lämmin vai kylmä? Pyörijä ja jakajan kansi kunnossa?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 31.1.2007 23:09

On paljonki väliä, lämpimänä moottori lähtee tosi hyvin käymään.
Paremmin ku oikeestaan mikään entisistä autoita vaikka ne onki ollu yli puolet tuoreempia ku tämä :)

Kuinka ton pyörijän ja jakajan kannen voi testata?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.2.2007 7:42

Eipä noita oikein voi testata kuin silmämääräisesti. Kulutus osia kuitenkin eivätkä ole älyttömän kalliita. Tuskin vika kuitenkaan on niissä jos lähtee lämpimänä hyvin käyntiin.

Ryypyn vehkeet tarkasteluun: lämpöaikakytkin ja ryppysuutin.
Toimiiko isv olenkaan?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 1.2.2007 13:41

Kävin tossa ostamassa ton pyörijän ja jakajan kannen, ei ollu pahanhintane tarvikkeena 12€ yhteensä :)
Ne pitää tänää laittaa paikallee ja kattoa vaikuttaako.

Kuinka noita lämpöaikakytkintä ja ryyppysuutina vois testailla?
Jotain vinkkejä noitten testailuun löyty korjausoppaasta mutta aina lisätiedoista on hyötyä :)

Tarkoitatko tuolla isv:eellä tuota Apuilmaventtiiliä?
Mitenkä sen toimivuuden vois testata?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.2.2007 21:13

Just apuilmaventtiiliä tarkoitan. Suriseeko se ollenkaan koneen käydessä?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 1.2.2007 22:15

Vaihoin ton pyörijän ja jakajan kannen eikä hyötyä ollut ollenkaan :(

Koitin tänään käyttää autoa silleen ettei apuilmaventtiilissä ollut piuhaa ollenkaan paikallaan --> lähti vaivoin käyntii ja tyhjäkäyntiä ei ollu ollenkaan.
Eli eikö se toimi ton perusteella?

Sit tänää löyty yks irtonaine letku, se letku lähti sen nimisestä laitteesta kuin "Diaphragm pressure valve" en tiiä suomenkielistä nimee mut tolla tuo löyty korjausoppaasta.
Tuo venttiili löytyy ilmanputsarin kotelon takaa vasemmalta puolelta.
Ton jälkee tyhjäkäynti parantu vähäsen mutta kylmäkäynnistys ei tolla korjaantunut.
Mihin tuo vaikuttaa?

Mittailin tänään kaikki lämpöanturit ja näyttivät kaikki about samoja lukemia eli kait ne silloin toimivat?

Mutta mitäpä seuraavaksi vaihtamaan / stekkaamaan?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 2.2.2007 8:32

Nyt taas yhtä kylmäkäynnistystä viisaampana voi todeta että huonommin se käyntiin lähtee kun ton letkun laitto paikalleen.
Kone lähtee käyntiin eka kolmella ja vähä aikaa kun kone on käynyt (about 7sek :) tuleese neljäskin mukaan.

Sit ton letkun laiton jälkeen on kone sammunut pari kertaa ajossa kun kytkimen laittaa pohjaan..
Tuota ei ole tehnyt koskaan ennen, mistähä tuo uus ominaisuus vois johtua?

Aattelin tänää käyä hakeen pari kourallista letkun kiristimiä ja varmistaa ettei ykskään ilma letku varmasti vuoda mistään.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 12.2.2007 9:15

Nyt on vika löydetty ja korjattu!

Tossa vkloppuna tuli vaihdettua nokkien välinen ketju ja vaihdettua jakopäänhihna.
Huomattiin siinä samalla että edellisen kerran kun jakopää vaihdettu oli jako jäänyt yhden pykälän väärälle kohdalle..
Eipä ole ihme jos tyhjäkäynnillä röpötti ja ei kylmällä starttaa kunnolla!

Ton jälkeen kun jaon laitto kohdalleen niin autoa ei ole kertaakaan tarvinnut sahata käymään, tosi hyvin lähtee kylmänä käymään.
Ja samalla tuo tyhjäkäynti korjaantu täysin, käy tosi tasaisesti nytten.

Eli jos jollain on tommosia ongelmia ettei kylmänä starttaa kuin sahaamalla ja tyhjäkäynti röpöttää niin tarkastakaa ehdottomasti jako, sekun ei maksa mitään :)

Kiitoksia kaikille avusta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.2.2007 13:41

auto käyntiin konepelti ylös. huuata kierroksia ja kuuntele kuuluuko imusarjan puolelta mitään ylimääräisiä ääniä ja muutenki kuulostaako kone normaalilta.

Parvis
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.8.2006 21:04

ViestiKirjoittaja Parvis » 24.4.2007 18:45

Tuossa aiemmin mainittiin että kun on bensaa vähän alkaa kuulumaan surinaa tankin suunnalta, mistä tämä johtuu? en ainakaan huomannut vastausta.

Sitten mulla on niin että kylmänä kun käynnistää niin kone käy hyvin mutta jos antaa kaasua niin sitten kierrokset tippuu ja auto sammuu.. vähän aikaa kun lämmittää niin loppuu. Ja tyhjäkäynti on vähän korkea (n. 1100) miten sen saa säädettyä?

Samiruoho
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2007 16:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja Samiruoho » 27.3.2008 21:46

mulla täysin samat oireet,ja välillä tuntuu et poksuis imusarjaankin,kylmänä tismalleen samanmoiset ongelmat,toivottavasti olis jako,hih...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2008 22:29

Ja tyhjäkäynti on vähän korkea (n. 1100) miten sen saa säädettyä?
Kylmänä on korotettu tyhjäkäynti.

MAK3
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.4.2006 9:41

ViestiKirjoittaja MAK3 » 17.4.2008 21:05

Lainataanpas pikkasen, elikkäs. vika on päinvastainen kylmänä lähtee kuin palmun alta käyntii. Kun käyttää koneen kuumaksi ja antaa olla vaikka vartin sammuksissa ei meinaa lähteä enää käyntiin vaan joutuu sahaamaan startilla todella pitkään. oisko kellään mitään hajua missä vika?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.4.2008 21:08

Polttoaineen paineenvaraaja päästää paineet alas ja bensalinjoihin kiehuu kuplia?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.4.2008 22:01

Yrittääkö edes lähteä käyntiin vai onko ihan mykkä?

MAK3
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.4.2006 9:41

ViestiKirjoittaja MAK3 » 18.4.2008 15:54

kyllä se lopulta sitten lähtee käyntiin kun starttailee. pitäs kokeilla tota varaajaa vaihtaa kun on ylimääräinen hyllyssä.

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 21.4.2008 15:44

Itselläni tuohon alkuperäiseen aiheeseen liittyen. Mikä mahtaa mättää, kun kaasuttaessa yli puolen kaasun "röpöttää" ja kylmänä käy tyhjäkäyntiä kuin konttivikainen ori(tyhjäkäynti välillä 500-2000rpm)?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.4.2008 18:21

Jos sytkäosat on kunnossa, niin vois bensapumppua/suodatinta veikata.
Tuosta löytyy pumppujen tuoton testaamiseen ohjeet.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=576788#576788

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 22.4.2008 9:47

Toi "röpötys" alkoi kun laitoin uuden huohottimen letkun paikalleen, mahtaako seokset olla pielessä, kun siitä letkustahan menee haara imusarjaan? Ennestään ei ollut letkua ollenkaan, ja lisäksi vielä kylmäkäynnistyssuuttimeen ei tule jännitteitä missään vaiheessa ja liittimiä roikkuu laatikon päällä ku "jokisen eväitä"?
P.s. No p*rk*l*, kävin tässä kirjoittamisen lomassa katsomassa oikein valo kainalossa pellin alle ja se "ruskea" liitin tuhannen p*ll*n palasina, eikös se ollut se lämpöaikaventtiili, josta jännite menee kylmäkäynnistykseen......jep......kait...ehkä.....

Expire
-
Viestit: 34
Liittynyt: 15.9.2008 16:36

ViestiKirjoittaja Expire » 20.11.2008 17:32

Pitäisikö tuolle apuilmaventtiilille tulla jonkinlaisena pulssina se sähkö kun sehän on sellanen kaksiasentoinen solenoidityylinen juttu. Ainakin luulisin. Mikä sitä sähköä ohjaa? Itelle ei oikein tuu virtaa ollenkaan sille ja tyhjäkäynti ja käyntiinsaati on kylmänä huonoa. Ja tyhjäkäynnillä pakokaasut haisee aika tunkkaiselle, niinkun olis pahoin rikkaalla seos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa