Kiristäjä hirtti, remmi hyppäsi - Taattua VW laatua (?)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

Kiristäjä hirtti, remmi hyppäsi - Taattua VW laatua (?)

ViestiKirjoittaja peke99 » 9.2.2007 0:51

Kuinkas yleistä tämmöinen on...
AAZ kone, johon tehty yläpään remontti edellisen omistajan toimesta, kas kas, kampuran pultin takia.

Nyt 2v 9kk ja 75tkm myöhemmin meni kiristäjä jonka johdosta hihna hyppäsi pois paikoiltaan. Ja näkyypä kiristin olevan VW:n omaa tuotantoa (028 109 243F, made in Canada 11/99). (Onko maahantuojalla joku vastuu kun ei kestänytkään tuota huoltokirjassa mainittua 90tkm vaihtoväliä??)

Kannen irroitin tänään, mutta venttiileissä ja männissä ei näy minkäänlaista iskun jälkeä, eikä venttiilit silmämääräisesti näytä mitenkään normaalista poikkeavilta. Voiko olla mahdollista, sillä kaikki tähän asti on sanonut että väkisinkin ottaa venat mäntiin jos jako sekoaa ?

Tarkemmin katseltaessa pisti silmään toinen juttu, kansi on joka männän imu/pako kohdasta halki. Kuulemma enemmänkin ominaisuus kuin vika eikä haittaa mitään, mutta miten todellisuudessa on?

Kuvat kiristäjästä:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut peke99, 12.2.2007 2:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 9.2.2007 14:27

Mikäs se autosi vuosimalli olikaan? Tuli vaan mieleen epäilys ettei tuota ole koskaan vaihdettu, valmistusajankohta kun on marrakuu 1999 (11/99).

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 9.2.2007 14:31

Vanha kiristäjä pantu takaisin rempassa. Joskus nekin tulee aikansa päähän.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 9.2.2007 14:49

Kansirempan yhdeydessä säästetty ja laitettu vanha kiristäjä paikoilleen. Sinällään hyvä säästö edelliseltä omistajalta kun laukesi vasta sinulla.........

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 9.2.2007 20:42

Tiedän myös vastaavan tapauksen, henkilö säästi ~50e kun ei uusinut vesipumppua jakohihnan vaihdon yhteydessä, nyt sitten ostetaan perusmoottoria..;)
Vääränlaista säästöä väärässä paikassa sanon minä..

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 10.2.2007 1:06

Tuohon pirssiin on edellinen omistaja teettänyt eräässä helsinkiläisessä moottori pajassa remontin, kun tuo kuningaspultti oli pettänyt (vuonna -04).
Kuitissa ainakin on kiristäjä mainittu. Ja tuon remontin jälkeen ei hihnaa ole vaihdettu. 75tkm oli takanapäin ennen tätä kiristimen hirttoa.

Täältä katselin topikkeja, niin jossain on mainittu, että olisi 2 eri mallia noille jakopään osille. Toisessa vaihtoväli 90tkm ja toisen 60tkm luokkaa..
Voisiko tässä nyt olla jotai tuollaista takana?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.2.2007 9:23

Itse tein reilu vuosi sitten kädiin nokkaremmin vaihdon. Kun olin saanut kaikki (uudet) palikat takaisin paikalleen ja savut otettuani keräsin kimssujani, ihmettelin, miksi vanha hihna on noin oudoilla mutkilla: olin hihnoja vertaillessani unohtanut viskata vanhan roskiin ja se sitten sattui ensimmäisenä kootessa handuun. Onneksi remppa on nopea tehdä toistekin.

Mikä takaa, että jokainen korjaamo laittaa sen uuden osan sinne takaisin, lasku kyllä kirjoitetaan. Riskipeliä, mutta saattaa pitkässä juoksussa kannattaa.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 11.2.2007 11:38

Ne jakohihnan vaihtovälit siellä huoltokirjassa on maksimi-kilsat...
Ja luulenpa, että joka ikinen korjaamo, joka sen rullan sieltä velottaa, myös vaihtaa sen. Todella väärä paikka alkaa "säästämään", oli sitten korjaamosta tai asiakkaasta kyse.

Sanotaanko näin, että kaikki mikä voi hajota, myös hajoaa joskus ja minkäs teet.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 11.2.2007 17:21

Niin, ottakaa kantaa tuohon takuukysymykseen?? Eli jos varaosalla on takuuta 2 vuotta ja hihnanvaihto on 4 vuotta/90tkm, niin tarvitseeko esim. vesipumpun tai rullan kestää pidempään kuin tuo 2 vuotta..

Jos ei, niin itsellänikin on viimeinen puolivuotta mennyt "omallavastuulla"...

Toisaaltahan tuo vaihtoväli on suositus, eli ei sillä varmaankaan ole tosipaikan tullen paskankaan arvoa..??

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 11.2.2007 19:35

Eipä ole uutta tuo... Mulla kanssa aikoinaan kiristin hajosi sananmukaisesti käsiin hihnaa kiristettäessä... Syynä oli se, että alunperin kiristimellä oli kiristetty väärään suuntaan. Kiristää kyllä, mutta hihna löystyi hiukan aika ajoin, ja antautui lopullisesti sitten... Ennen uuden kiristimen vaihtoa kyselin "asentajilta" tuosta, ja olivat sitä mieltä, että toimii molemmin päin periaatteessa, mutta väärinpäin on lyhytikäinen...
Oli muistaakseni niin, että kiristin piti tiukata hiukan epäloogisen tuntuisesti vastapäivään... Ja sittenpä tuo kyllä kestikin ihan hyvin...

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 11.2.2007 22:07

Kyllä tuo 90tkm on laskettu aika varman päälle, koska monesti autotehtaat ovat tarkistaneet vaihtovälejä jos on tullut "palautetta" kentältä. Tässä tapauksessa mielestäni kaksi vaihtoehtoa: Asennusvirhe tai kiristintä ei vaihdettu lainkaan. Kummassakaan tapauksessa saat tuskin vakuutettua entistä pajaa maksamaan viuluja. Vaikka venat näyttää virheettömiltä, niin on mahdollista että esim. lautanen on saanut siipeensä ja alkaa vuotamaan ajan kanssa. Itse hommaisin/korjauttaisin kannet ihan varmuuden vuoksi.

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 12.2.2007 2:31

http://www.kuluttajavirasto.fi sivuilla on hyin selkeästi sanottu esim näin:

Milloin tavarassa on virhe?
-tavarassa ilmenee valmistusvika
-se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
-se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
-se kestää lyhyemmän aikaa, kuin perustellusti voi odottaa
-sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- tai ruotsinkielellä.


Soittelin tähän remontin tehneeseen firmaan, mutta kertoi takuun olevan 2v tai 20tkm. Mutta tässä taas pitää muistaa se, että TAKUU ja lakisääteinen väh. 6kk VIRHEVASTUU on kaksi eri asiaa. Tässä tapauksessa ehkä olisi mahdollista vedota tuohon jälkimmäiseen.. tosin en tiedä kuinka tuota sovelletaan, kun remontin on teettänyt aikaisempi omistaja..

Täytynee soitella johonkin muun paikkakunnan kuluttajaneuvontaan, kun täältä Vaasan suunnalta vastasi joku hurri akka (ei mitään patoutumia ruotsinkielisiä vastaan), joka ei edes halunnut yrittää kuunnella mitä minulla olisi ollut kerrottavaa.

Kertokaa jos on jotain samankaltaisia kokemuksia tai muuta kerrottavaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 85 vierailijaa