Paljon lämmitystolpan sulake kestää, mikä sisälämmitin?
Valvoja: ffp jäsenet
Paljon lämmitystolpan sulake kestää, mikä sisälämmitin?
Moi!
Olen aikeissa hommata suuremman sisälämmittimen autooni, tällä hetkelle 1200W Defa, eikä oikein lämpiä. Eli kiinnostaisi vähän tietää mitä nuo lämppäritolppien sulakkeet yleensä kestää? Jos 2 autoa samaan aikaan lämpiää, niin kuin paljo isomman lämppärin kärsii ostaa tästä entisestä?
Defallahan olisi tarjota sitä uutta lituskamallia, oliko se 1350W lämppäri, onko esim. sillä nimellistä eroa tähän minun lämmittimeen, vai kerralla isompi? Mitä suosittelette? Auto siis 1M toledo.
Olen aikeissa hommata suuremman sisälämmittimen autooni, tällä hetkelle 1200W Defa, eikä oikein lämpiä. Eli kiinnostaisi vähän tietää mitä nuo lämppäritolppien sulakkeet yleensä kestää? Jos 2 autoa samaan aikaan lämpiää, niin kuin paljo isomman lämppärin kärsii ostaa tästä entisestä?
Defallahan olisi tarjota sitä uutta lituskamallia, oliko se 1350W lämppäri, onko esim. sillä nimellistä eroa tähän minun lämmittimeen, vai kerralla isompi? Mitä suosittelette? Auto siis 1M toledo.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla ainakin duunissa meni sulake tolpasta jonku vartin päästä siitä kun laitoin tolppaan kiinni, kun oli sisälämppäri päällä. Outo juttu. Ei kuitenkaan heti mene vaan alkaa aluksi puhaltamaan.
...
Termini löytyy ja se kyllä lämmittää tehokkaasti näilläkin pakkasilla
...
Defallahan olisi tarjota sitä uutta lituskamallia, oliko se 1350W lämppäri, onko esim. sillä nimellistä eroa tähän minun lämmittimeen, vai kerralla isompi? Mitä suosittelette? Auto siis 1M toledo.
Termini löytyy ja se kyllä lämmittää tehokkaasti näilläkin pakkasilla
Jos siellä on 10A sulake niin se kestää n. 2300W.
Ei se mene noin yksinkertaisesti.
Ensinnäkin asiaan vaikuttaa onko automaatti vai tulppa sulake. 10A autoamaatti kestää reilusti enemmän ampeereita (about 16A) jatkuvalla kuormituksella ja vastaavasti 16A reilusti yli 20A. Mikäli automaatti oikosuljetaan, se ei katkea ampeerien ylityksestä vaan nopeasti muuttuneesta magneettikentästä (nopeampi).
Tulppasulake reagoi puolestaan vain lämpenemiseen, mutta kestää myös "ylikuormaa" ongelmitta.
Mitä kauemmin ylikuormaa annetaan, sen enemmän johto lämpenee ja sitten jossain vaiheessa syöttö katkeaa mikäli lämpenee liikaa.
Joku joka sähköstä oikeasti ennemmän tietää valaiskoon lisää...
Tämä topicci on itseäkin kiinnostava, kun meillä päin kahden auton tolpissa on 6A automaattisulakkeet, ja ne eivät tunnu kestävän edes sisädefaa 600W kuormalla edes toisessa autossa.
Täälläkin on se ongelma, että kun laittaa päälle, niin sulake kestää ihan OK, mutta sitten jossain vaiheessa se poksahtaa pois päältä.
Toisaalta taas sulake kestää ihan mainiosti 1200W asennon ja oman auton lohkon jos naapuri ei ole töissä.
Että mitähän tuolle voisi "tehdä", että saisi edes tuon 600W - pitäisi lasit auki...
Täälläkin on se ongelma, että kun laittaa päälle, niin sulake kestää ihan OK, mutta sitten jossain vaiheessa se poksahtaa pois päältä.
Toisaalta taas sulake kestää ihan mainiosti 1200W asennon ja oman auton lohkon jos naapuri ei ole töissä.
Että mitähän tuolle voisi "tehdä", että saisi edes tuon 600W - pitäisi lasit auki...
onko sitten tuolla 150W sellaista eroa, että kannattaisi vaihtaa tuohon terminiin, vai kerralla 1600W - 2000W?
Mä laittaisin Defa Mega 2.0i (2000/1200/550W), jos olis tarvetta sisälämppärille. joskus oli 1.7i jossa oli 1700/550W, mutta tossa olisi yksi asento enemmän. Samaan hintaan menee Terminin kanssa.
Toi on muuten tympeä homma että vaikka tolpan sulake kestäisikin niin sitten se laukeaa jostain muualta ja on koko tolpparivi pimeä. Tämä on monesti siksi, että taloyhtiön/työpaikan parkkipaikalle on vedetty sähköt 60-70 -luvuilla jolloin kaikissa autoissa ei ollu edes lohkolämmitintä sisätilalämmittimestä puhumattakaan, ja siksi se "pääkaapeli" on alimitoitettu.
Työpaikallakin täytyy aina sisätilalämmitintä käyttää päällä että varmistuu tolpan toiminnasta (sulakehan ei heti napsahda), ei sitä lohkiksen kohinaa aina jaksa alkaa korva puskurissa kuuntelemaan. Vaikka tolpan sulake oliskin päällä niin päivän päätteeksi voi silti tulla jäätävä yllätys.
Työpaikallakin täytyy aina sisätilalämmitintä käyttää päällä että varmistuu tolpan toiminnasta (sulakehan ei heti napsahda), ei sitä lohkiksen kohinaa aina jaksa alkaa korva puskurissa kuuntelemaan. Vaikka tolpan sulake oliskin päällä niin päivän päätteeksi voi silti tulla jäätävä yllätys.
Alkuperäiseen kysymykseen. Ensiksi voisi tarkistaa sen sisälämppärin paikkaa. Onko se jalkotilassa vai mihin se on kiinnitetty? Sitte vois tsekata että siinä nykyisessä lämppärissä on kaikki vastukset kunnossa, varsinkin jos on 2 eri teho mahdollisuutta. Jos kaikki on kunnossa niin sit voi harkita uuden ostoa.
Motonetti muuten kauppaa tollasta moottorinlämppärin ja sisälämppärin vaihtelijaa. Kätevä varmasti juuri niille joilla on tolpassa se 6A sulake.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=45-4943
Motonetti muuten kauppaa tollasta moottorinlämppärin ja sisälämppärin vaihtelijaa. Kätevä varmasti juuri niille joilla on tolpassa se 6A sulake.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=45-4943
Itse en käyttäisi kovin tehokasta sisätilanlämmitintä. Yhdestä autosta ruostui takaosa, kun auto oli tolppapaikalla, johon tuli Termotaktin kautta katkottua sähköä. Lämppäri oli tietty koko ajan päällä. Sisällä oli lämmintä, mutta takaloosterissa lorisi vesi peltien sisällä.
Ikkunat saa sulaksi jo 1100W lämppärillä, ei niitä lumen sulatukseen ole tarkoitettukaan.
Ikkunat saa sulaksi jo 1100W lämppärillä, ei niitä lumen sulatukseen ole tarkoitettukaan.
Alkuperäiseen kysymykseen. Ensiksi voisi tarkistaa sen sisälämppärin paikkaa. Onko se jalkotilassa vai mihin se on kiinnitetty? Sitte vois tsekata että siinä nykyisessä lämppärissä on kaikki vastukset kunnossa, varsinkin jos on 2 eri teho mahdollisuutta. Jos kaikki on kunnossa niin sit voi harkita uuden ostoa.
Joo kyllä se on ohjeen mukaan oikein suunnattukin, eli yläviistoon ja hanttarin jalkatilassa keskikonsolin kyljessä kiinni telineessään. Ja vehje on siis 1200W yksivaiheinen lämmitin,eli ei ole tehonamiskaa. Auto vaan ei tunnu kovinkaan lämpimältä parinkaan tunnin lämmittämisen jälkeen. Johan tuon luulisi tulevan edullisemmaksi pitää tehokkaampaa lämmitintä, koska sen ei tarvitsisi olla niin kauaa päällä, mutta se sulakkeen paukkaminen..
Olisikohan järkevää sit hommata se 1600W lämppäri, harmittaa sit vaan jos siinäkään ei teho miellytä ja sit on 2 lämppäriä turhana joilla saa viskata vesilintua... :/
Miksi se auto pitäisi saada huonelämpöiseksi sisätilanlämmittimellä? Liikkeelle lähdettäessä lämmityslaite puhaltaa kuitenkin pitkän aikaa kylmää. Toissa päivänä sulattelin Audista takaluukun lukkoa, kun sisätilan lämppäri (ei mitenkään tehokas) oli hiottanut takapaksin kannen ja sulanut vesi oli valunut lukkoon ja sitten jäätynyt.
Ensinnäkin asiaan vaikuttaa onko automaatti vai tulppa sulake. 10A autoamaatti kestää reilusti enemmän ampeereita (about 16A) jatkuvalla kuormituksella ja vastaavasti 16A reilusti yli 20A. Mikäli automaatti oikosuljetaan, se ei katkea ampeerien ylityksestä vaan nopeasti muuttuneesta magneettikentästä (nopeampi).
Ei se nyt ihan noinkaan mene!
Automaatti kestää ampeereja sen sen mitä siinä on ilmoitettu ja kirjain kertoo sen reaktio ajan eli laukeaako se hitaasti vai nopeasti!
Tulppasulake kestää taas pieniä ylityksiä esim. 10 kestää n.14A
Meillä 16A sulake tolpassa ja olen pitänyt samaan aikaan useampiakin 2000W lämppäreitä päällä samasta tolpasta. Hitsaus (mig), rälläköinti ja iskuporan käyttö kuuluvat myös askareisiin joihin on pakko ottaa tolpasta virta kun sattuu asumaan 4/5 kerroksessa. Hyvin on kestänyt kaiken tämän tuo sulake :D
Jaakko kirjoitti:Mä laittaisin Defa Mega 2.0i (2000/1200/550W), jos olis tarvetta sisälämppärille.
Eikö se ole vaan pelkkä Mega. Defalla ei tietäkseni ole mitään tekemistä tuon kanssa.
Itselläni on tuollainen Mega 2.0it, eli tehovalintoja on 550/1200/2000 ja lisäksi laitteessa on säädettävä termostaatti.
eski kirjoitti:Automaatti kestää ampeereja sen sen mitä siinä on ilmoitettu ja kirjain kertoo sen reaktio ajan eli laukeaako se hitaasti vai nopeasti!
Tulppasulake kestää taas pieniä ylityksiä esim. 10 kestää n.14A
Tulppasulakkeitakin on hitaita. Ne tunnistaa pienestä etanan kuvasta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa